Siirtyminen 3G:stä kohti uudempaa teknologiaa

Elisa panostaa yhä voimakkaammin uudempiin verkkoteknologioihin (4G, 5G), jotka tarjoavat paremman asiakaskokemuksen ja vastaavat paremmin tämän päivän ja tulevaisuuden käyttötarpeisiin. Niinpä vuoden 2023 jälkeen 3G:stä vapautamme taajuudet 4G-verkon käyttöön.

Muutos on osa kehitystä kohti uudempia teknologioita. Tämä ei edellytä puhelinten vaihtoa ja muista laitteista vain aniharvat, kuten vanhat riistakamerat ja yli 10 vuotta vanhat tabletit, toimivat ainoastaan 3G-verkossa. Myös joissain yritysasiakasratkaisuissa, kuten osassa maksupäätteitä, käytetään 3G-verkkoa. Asiakkaidemme 3G:n käyttö on jo nyt hyvin vähäistä ja se laskee entisestään.

Elisa haluaa toiminnallaan tukea myös kestävää kehitystä ja pyrkii aktiivisesti siirtymään verkkoteknologioissa uudempiin, energiankulutuksen kannalta tehokkaampiin ja ympäristöystävällisimpiin ratkaisuihin. Nyt tehtävä muutos on osa tätä työtä.

Tarjous

Tarvitseeko minun tehdä jotain?

Me Elisalla huolehdimme, että asiakkaillamme on oikeat tuotteet ja palvelut käytössään vuoteen 2023 mennessä. Tällä hetkellä lähes kaikki data kulkee 4G-verkossa. Jos olet ostanut laitteesi Elisalta, tukee se varmasti ainakin 2G-verkkoa. Kaikki myynnissämme olevat liittymät ja laitteet tukevat vähintään 2G-verkkoa.

Tuote on poistunut valikoimasta

Verkkokaupan etusivulle

Ole hyvä ja odota hetki

Kysymyksiä ja vastauksia

 

Miksi kerrotte tästä jo nyt, jos muutos tapahtuu vasta 2023?  

Haluamme kertoa, että Elisa panostaa yhä voimakkaammin uudempiin verkkoteknologioihin (4G, 5G), jotka tarjoavat paremman asiakaskokemuksen ja vastaavat paremmin tämän päivän ja tulevaisuuden käyttötarpeisiin. Uudemmat teknologiat ovat myös energiankulutuksen kannalta tehokkaampia ja ympäristöystävällisimpiä.

Haluamme myös pitkällä vuosia kestävällä siirtymäajalla varmistaa, että asiakkaillamme, joilla on vain 3G-verkossa toimivia laitteita käytössään, on hyvin aikaa varautua muutokseen. Ennakoimme, että pitkän siirtymäajan vuoksi vuoden 2023 jälkeen enää hyvin pienellä osaa asiakkaistamme on vain 3G-verkkoa tukeva laite käytössään. 

Onko Elisalla alueita, joilla ei 3G-verkon sulkemisen jälkeen ole enää toimivaa verkkoa? 

Elisan 4G-verkon alueella asuu jo tällä hetkellä yli 99 % suomalaisista, ja verkkoa laajennetaan jatkuvasti. Tavoitteena on, että vuoden 2023 jälkeen Elisan 4G-verkko kattaa samat alueet kuin tämänhetkinen 3G-verkko.

Mitkä ovat suunnitelmanne 2G:n ja 4G:n osalta? 

Vuoden 2023 jälkeen tehtävä muutos koskee vain 3G-verkkoa. Tällä hetkellä 2G- tai 4G-verkkoa koskevia muutossuunnitelmia ei ole.

Toimiiko 3G-verkko nykyisellä tavalla vuoden 2023 loppuun asti?  

Tarkkailemme verkon käyttöastetta alueittain ja mikäli joillain alueilla edellytykset 3G:stä luopumiselle täyttyvät jo ennen siirtymäajan päättymistä, osia verkosta saatetaan sulkea jo aiemmin, mutta päätös tehdään aina 3G:n käyttöasteeseen perustuen.

Mitä muutoksia tulee siirtymäaikana 2020-2023 aikana verkkoon? 

3G-verkon kapasiteetti tullaan pitämään siirtymäaikana riittävällä tasolla. Koska 3G-verkon käyttö on merkittävästi vähentynyt viime vuosien aikana, siirrämme mahdollisuuksien mukaan asteittain kapasiteettia 4G-verkon käyttöön. Seuraamme jatkuvasti 3G-verkon käyttömäärää, joten tiedämme missä sitä käytetään ja missä ei. 

Miksi luovutte 3G:stä ettekä 2G:stä? 

3G-verkko on oikeastaan välivaiheen verkkoteknologia, jota ei ole kehitetty erityisesti puheliikennettä (2G) varten, eikä myöskään erityisesti datasiirtoa (4G ja 5G) varten. Lähes kaikki dataliikenne kulkee jo nyt 4G- ja 5G-verkoissa, samoin yhä suurempi osa puheliikenteestä.

Miten estetään, ettei verkko ruuhkaannu, jos yksi verkko poistuu? 

Verkosta saatava kapasiteetti siirretään 4G-verkkoon, jonka kapasiteetti on jo valmiiksi merkittävästi suurempi kuin 3G-verkon. Dataliikenteen määrä ei tule 4G-verkossa kasvamaan merkittävästi muutoksen takia.

Tarvitseeko minun vaihtaa SIM-korttia?

Ei tarvitse.

Käytössäni on vain 2G- ja 3G-verkkoja tukeva laite. Mitä tapahtuu, jos en vuoden 2023 loppuun mennessä hanki uutta laitetta?

Laitteesi käyttää ainoastaan 2G-verkkoa, jolloin nettiyhteyden käyttö, esimerkiksi sovellusten tai selaimien käyttö ei onnistu. Suosittelemme hankkimaan uuden laitteen.

Tutustu laitetarjontaamme >
Yrityksille >

Mistä tiedän, että minulla on 4G-liittymä ja 4G-laite?

Tarkista näkyykö laitteesi yläreunassa 4G-logoa, mikäli näkyy, laitteesi ja liittymäsi on 4G-yhteensopiva.

Olen ostanut laitteen muualta, miten tiedän mitä verkkoja se tukee?

Mikäli olet ostanut laitteesi muualta, voit katsoa laitteen käyttöoppaasta, mitä verkkoja se tukee. Jos laite tukee ainoastaan 3G-verkkoa, suosittelemme sinua hankkimaan uuden laitteen vuoden 2023 loppuun mennessä.

Tutustu laitetarjontaamme >
Yrityksille >

Mitä minun tulee vielä varmistaa ennen vuoden 2023 jälkeen tehtävää muutosta?

  • Tarkista, että laitteesi tukee 4G- tai 5G-verkkoa
  • Tarkista laitteen asetuksista, että et ole estänyt 4G-verkon käyttöä (mobiilidata, 4G-puhelut)

Me taas varmistamme puolestasi, että liittymäsi on ajan tasalla!