Kotiboksi C5200 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi C5200

Kotiboksi C5200 -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi

Kotiboksi C5200 Käyttöopas (pdf)


Ominaisuudet

Malli BeWAN C5200
Tyyppi Wideband-kaapelimodeemi (EuroDOCSIS 3.0, 2.0, 1.1 ja 1.0)
LAN 4 x 10/100/1000M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa.

  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WLAN-kanava on oletuksena automaattinen, laite etsii ruuhkattomimman kanavan radioverkosta. Vaihda kanava ongelmatilanteissa manuaaliseksi (Kotiboksin WLAN-asetuksia muutetaan Oma Elisasta, katso ohjeet kohdasta "Langattoman verkon asennus")
NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa osoitteita väliltä 192.168.100.10 - 192.168.100.50
Liitännät 4 x Ethernet
2 x RJ11 (PHONE / ATA, ei käytössä)
1 x USB (ei käytössä)
1 x Coax (antenniliitäntä)

Merkkivalot

POWER Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Palaa = Virta on kytketty
DS Vilkkuu = Laite etsii downstream-taajuutta
Palaa = Laite lukittunut dowstream-taajuudelle ja muodostaa yhteyttä
US Vilkkuu = Laite etsii upstream-taajuuksia
Palaa = Laite lukittunut upstream-taajuudelle
INTERNET

Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta
Palaa = Laite on saanut IP-osoitteen

LAN 1-4

Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
Palaa = Laite kytketty kyseiseen ethernet-porttiin (ei liikennettä)
Vilkkuu = Dataa liikkuu kyseisen ethernet-portin läpi

  • Väri on sininen 1 Gbit/s -nopeudella ja vihreä 100 Mbit/s -nopeudella
USB Ei käytössä
WLAN

Vilkkuu = WLAN ei ole käyttövalmis
Palaa = WLAN on käyttövalmis

  • Elisa5-ohjelmistoversiota vanhemmissa WLAN-valo palaa aina
  • Jos laite on päivitetty vanhasta ohjelmistoversiosta, WLAN-valon toiminta muuttuu vasta kun laite on resetoitu tai laitteen WLAN-asetuksia on muutettu

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) WLAN-asetuksien hallinta, muiden asetusten hallinta paikallisessa hallinnassa
Paikallinen hallinta http://192.168.100.1
Käyttäjätunnus Ei ole, ei kirjautumista
Salasana Ei ole, ei kirjautumista

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.

Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:

  1. Kirjaudu laitteen paikalliseen hallintaan osoitteessa http://192.168.100.1
  2. Avaa Firmware Update -valikko alhaalta
  3. Ohjelmistoversio lukee Firmware Update -otsikon alla Current Firmware -rivillä

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ohjelmistoversio Muutokset
C50D01-Elisa5-56172

Korjattu laitteen kaikki tähän mennessä havaitut taajuushakuongelmat. Nopeutettu taajuushakua optimoimalla haku Elisan verkkoon.

Muutettu WLAN-merkkivalon toimintaa:

  • WLAN päällä: Palaa vihreänä
  • WLAN pois päältä: Vilkkuu hitaasti
  • Jos laite on päivitetty vanhasta ohjelmistoversiosta, WLAN-valon toiminta muuttuu vasta kun laite on resetoitu tai laitteen WLAN-asetuksia on muutettu

Korjattu käyttöliittymän taajuuslukituksen toimintaa (aiemmin saman taajuuden pystyi syöttämään vain kerran, jonka jälkeen piti asettaa välillä jokin muu taajuus, tästä versiosta lähtien saman taajuuden voi syöttää uudelleen myös peräkkäin)

  • "Lock frequency" -teksti muutettu myös muotoon "Tuner control" ja lisätty maininta toiminnasta: "Note: You can enter DS frequency values only when the modem is not scanning for frequencies."
  • Taajuuden pakottaminen toimii siis vain silloin, kun modeemi ei ole lukittunut millekään taajuudelle (= lukittuneena jokin DS-taajuuksien riveistä on vihreänä)

Korjattu tuki Elisa Viihteessä käytetyn Pace-digiboksin ajansiirrolle (jos ajansiirto oli pysäytettynä yli 5 minuuttia, ei katselua voinut jatkaa)

Langattoman verkon asennus

Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA2-PSK key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.

Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, voit muuttaa asetuksia modeemin etähallinnasta tämän ohjeen mukaisesti.

Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.

Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.

Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia (WPA, WPA2 sekä WEP). Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia, joten kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiä jos laitteesi eivät tue Kotiboksissa oletuksena olevaa WPA tai WPA2-PSK -salausta eikä langaton yhteys muodostu.

Ohjeet langattoman verkon asennukseen

Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan Oma Elisan (Elisan asiakkaat) ja Oma Saunalahden (Saunalahden asiakkaat) etähallinnan kautta.

Oma Elisa

  1. Jos olet saanut modeemisi Elisan laajakaistaliittymän mukana, kirjaudu OmaElisaan
  2. Jos käytössäsi on Elisa Viihde, klikkaa ylhäällä näkyvästä päävalikosta Viihde-välilehteä, muussa tapauksessa klikkaa Laajakaista-välilehteä
  3. Näkyviin tulee liittymäsi tiedot, klikkaa liittymätietojen alapuolella näkyvää Laajakaistamodeemin asetukset -linkkiä avataksesi WLAN-asetukset
  4. Muuta Verkon nimi, Verkon salaus sekä WLAN-radiokanava -kenttiin verkon nimi, salaustyyppi ja kanava haluamiksesi ja klikkaa Ota muutokset käyttöön -painiketta asetuksien alapuolelta

Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.

Oma Saunalahti

  1. Jos olet saanut modeemisi Saunalahden laajakaistaliittymän mukana, kirjaudu OmaSaunalahteen
  2. Klikkaa vasemman laidan päävalikosta Laajakaista ja internetpalvelut -otsikon alta Päätelaitteen asetukset -linkkiä
  3. Näkyviin tulee Kotiboksin hallinta -otsikolla oleva taulukko, klikkaa laiterivin lopussa olevaa Muokkaa-painiketta
  4. Klikkaa Langattoman verkon asetukset (WLAN) -osiosta Näytä / piilota -linkkiä avataksesi WLAN-asetukset
  5. Muuta Verkon nimi (SSID), Verkon salaustyyppi sekä WLAN radiokanava -kenttiin verkon nimi, salaustyyppi ja kanava haluamiksesi ja klikkaa Tallenna-painiketta sivun alaosasta

Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.

Tietokoneen asetukset

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.

Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.

NAT-tilasta siltaavaksi

Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

Ohjeet siltaamiseen

  1. Avaa laitteen paikallinen hallinta osoitteesta http://192.168.100.1 (ei edellytä kirjautumista)
  2. Klikkaa tämän jälkeen hallintasivun alareunasta Bridged/Routed mode.
  3. Valitse Bridged-tila ja tallenna muutos Apply-painikkeella, jonka jälkeen modeemi tallentaa asetukset muistiin ja käynnistyy uudelleen.

Siltaus on nyt valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten tai Elisan verkon huoltotöiden jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa. Elisan verkon huoltotöissä verkon asetukset saattavat muuttua ja modeemi tunnistaa nämä vasta resetoinnin jälkeen.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Huom! Jos laite ei resetoidu, ota laitteen virtajohto irti, pidä reset-painike pohjassa samalla kun kytket laitteeseen virtajohdon takaisin. Odota tämän jälkeen n. 2 sekuntia ja vapauta reset-painike, jonka jälkeen laite resetoituu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Kaapeliyhteyden taajuushaku kestää tyypillisesti 2-3 tuntia

Kaapeliyhteyden taajuushaku voi kestää ensimmäisellä käyttöönottokerralla sekä resetoinnin jälkeen useita tunteja. Tyypillisesti haku kestä 2-3 tuntia, mutta joissakin tilanteissa haku voi kestää myös pidempään. Tämä ei ole varsinaisesti modeemista johtuva ominaisuus vaan kaapeliverkolle tyypillisiä piirteitä, jossa maantieteellisen alueen käytössä olevan taajuuden etsimiseen menee kaapelimodeemilta oma aikansa.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.

WLAN-yhteensopivuusongelma Nintendo Wiin kanssa

Nintendo Wiin kanssa on havaittu yhteensopivuusongelmia. WLAN-yhteys ei muodostu millään salauksella.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Kotiboksi saattaa käyttöön otettaessa hakea taajuuksia melko kauan - odota kärsivällisesti.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!