Tältä sivulta löydät Kotiboksi C5200 -modeemin peruskäyttöön liittyvät ohjeet.
Uudistimme kaapeliverkkoamme elokuussa 2020
Verkon päivityksen jälkeen uudemmilla kaapelimodeemeilla päästään entistä parempiin huippunopeuksiin. Verkkopäivitykset on osa normaalia verkon kehitystä. Kaapeliverkkouudistuksen myötä nopeudet eivät hyvin vanhoilla kaapelimodeemeilla yllä yli 50 Mbit/s nopeuksille, sillä laitteiden vanhentuneen tekniikan vuoksi kaikki verkkouudistuksessa käyttöönotetut kanavat eivät ole yhteensopivia vanhimpien kaapelimodeemimallien, kuten Kotiboksi C5200, kanssa.
Suosittelemme uusimaan modeemin, niin saat yhteyden nopeudesta kaiken hyödyn! Kaapelimodeemiverkon modeemin tilaus onnistuu vain asiakaspalvelustamme numerosta 01019 0240 (mpm/pvm) ma-pe 8-18 tai varaamalla takaisinsoiton.
Lue lisää uuden modeemin hyödyistä >
![]() |
Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi
Kotiboksi C5200 Käyttöopas (pdf)
Malli | BeWAN C5200 |
Tyyppi | Wideband-kaapelimodeemi (EuroDOCSIS 3.0, 2.0, 1.1 ja 1.0) |
LAN | 4 x 10/100/1000M Ethernet |
WLAN | Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa.
|
NAT | Oletuksena päällä |
DHCP | Oletuksena päällä, jakaa osoitteita väliltä 192.168.100.10 - 192.168.100.50 |
Liitännät | 4 x Ethernet 2 x RJ11 (PHONE / ATA, ei käytössä) 1 x USB (ei käytössä) 1 x Coax (antenniliitäntä) |
POWER | Pimeä = Virtaa ei ole kytketty Palaa = Virta on kytketty |
DS | Vilkkuu = Laite etsii downstream-taajuutta Palaa = Laite lukittunut dowstream-taajuudelle ja muodostaa yhteyttä |
US | Vilkkuu = Laite etsii upstream-taajuuksia Palaa = Laite lukittunut upstream-taajuudelle |
INTERNET | Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta |
LAN 1-4 | Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
|
USB | Ei käytössä |
WLAN | Vilkkuu = WLAN ei ole käyttövalmis
|
Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) | WLAN-asetuksien hallinta, muiden asetusten hallinta paikallisessa hallinnassa |
Paikallinen hallinta | http://192.168.100.1 |
Käyttäjätunnus | Ei ole, ei kirjautumista |
Salasana | Ei ole, ei kirjautumista |
Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.
Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:
Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.
Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.
Ohjelmistoversio | Muutokset |
C50D01-Elisa5-56172 | Korjattu laitteen kaikki tähän mennessä havaitut taajuushakuongelmat. Nopeutettu taajuushakua optimoimalla haku Elisan verkkoon. Muutettu WLAN-merkkivalon toimintaa:
Korjattu käyttöliittymän taajuuslukituksen toimintaa (aiemmin saman taajuuden pystyi syöttämään vain kerran, jonka jälkeen piti asettaa välillä jokin muu taajuus, tästä versiosta lähtien saman taajuuden voi syöttää uudelleen myös peräkkäin)
Korjattu tuki Elisa Viihteessä käytetyn Pace-digiboksin ajansiirrolle (jos ajansiirto oli pysäytettynä yli 5 minuuttia, ei katselua voinut jatkaa) |
Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA2-PSK key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.
Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, voit muuttaa asetuksia modeemin etähallinnasta tämän ohjeen mukaisesti.
Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.
Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.
Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia (WPA, WPA2 sekä WEP). Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia, joten kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiä jos laitteesi eivät tue Kotiboksissa oletuksena olevaa WPA tai WPA2-PSK -salausta eikä langaton yhteys muodostu.
Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan Oma Elisan (Elisan asiakkaat) ja Oma Saunalahden (Saunalahden asiakkaat) etähallinnan kautta.
Oma Elisa
Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.
Oma Saunalahti
Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.
Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.
Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.
Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.
Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.
Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.
Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.
Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.
Siltaus on nyt valmis.
Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.
Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.
Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.
Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten tai Elisan verkon huoltotöiden jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa. Elisan verkon huoltotöissä verkon asetukset saattavat muuttua ja modeemi tunnistaa nämä vasta resetoinnin jälkeen.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Huom! Jos laite ei resetoidu, ota laitteen virtajohto irti, pidä reset-painike pohjassa samalla kun kytket laitteeseen virtajohdon takaisin. Odota tämän jälkeen n. 2 sekuntia ja vapauta reset-painike, jonka jälkeen laite resetoituu.
Kaapeliyhteyden taajuushaku kestää tyypillisesti 2-3 tuntia
Kaapeliyhteyden taajuushaku voi kestää ensimmäisellä käyttöönottokerralla sekä resetoinnin jälkeen useita tunteja. Tyypillisesti haku kestä 2-3 tuntia, mutta joissakin tilanteissa haku voi kestää myös pidempään. Tämä ei ole varsinaisesti modeemista johtuva ominaisuus vaan kaapeliverkolle tyypillisiä piirteitä, jossa maantieteellisen alueen käytössä olevan taajuuden etsimiseen menee kaapelimodeemilta oma aikansa.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.
WLAN-yhteensopivuusongelma Nintendo Wiin kanssa
Nintendo Wiin kanssa on havaittu yhteensopivuusongelmia. WLAN-yhteys ei muodostu millään salauksella.
Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?
Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.
Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.
Soita 0600 900 70
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)
Miksi Omaguru?