Kotiboksi iBox - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi iBox

Kotiboksi iBox -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi


Ominaisuudet

Malli BeWAN iBox A5100
Tyyppi ADSL2+
WAN-reititin
3G-reititin
LAN 4 x 10/100M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa

Ominaisuudet laitteen versiosta riippuen:

ARV4510NPW-A-LF-L3 (musta antenni, uudempi malli):

  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WLAN-kanava on oletuksena automaattinen, vaihda kanava ongelmatilanteissa manuaaliseksi

ARV4510EPW-A-LF-L3 (valkoinen antenni, vanhempi malli):

  • Tukee standardeja 802.11b/g (54Mbit/s)
  • WLAN-kanava on oletuksena automaattinen, vaihda kanava ongelmatilanteissa manuaaliseksi
NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa osoitteita väliltä 192.168.100.10 - 192.168.100.50
Liitännät 4 x Ethernet (4 x LAN, LAN4/UPLINK-portti määriteltävissä WAN-portiksi)
3 x USB (USB3 ei käytössä)
2 x RJ11 (PHONE / ATA, ei käytössä)
1 x RJ11 (ADSL)

Merkkivalot

PWR Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Palaa = Virta on kytketty
LAN1-4

Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
Palaa = Laite kytkettynä kyseiseen ethernet-porttiin

  • Jos laite on Ethernet Uplink -tilassa, LAN4/UPLINK -portti toimii WAN-porttina
WLAN Pimeä = WLAN ei ole käyttövalmis
Palaa = WLAN on käyttövalmis
ADSL

Pimeä = Ei ADSL-yhteyttä / fyysinen yhteys poikki (esim. puhelinjohto irti/rikki tai vika verkossa) tai ADSL-yhteyttä muodostetaan

  • ADSL-valo ei vilku koskaan, vaan on pimeä kun yhteyttä muodostetaan ja syttyy suoraan kun yhteys on muodostettu

Palaa = ADSL-yhteys muodostettu

INTERNET Pimeä = Modeemi ei ole saanut IP-osoitetta
Palaa = Modeemi on saanut IP-osoitteen
VOIP Ei käytössä
PHONE1-2 Ei käytössä
USB1-3

Palaa = USB-laite kytketty kyseiseen porttiin (USB-muisti verkkolevynä)

  • USB3 ei käytössä (USB LAN -portti)

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) WLAN-asetuksien, porttiohjausten, verkkolevyn ja verkkotulostimen hallinta, muiden asetusten hallinta paikallisessa hallinnassa
Paikallinen hallinta http://192.168.100.1
Käyttäjätunnus Ei ole, ei kirjautumista
Salasana Ei ole, ei kirjautumista

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.

Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:

  1. Kirjaudu laitteen paikalliseen hallintaan osoitteessa http://192.168.100.1
  2. Avaa valikko Troubleshooting > Box diagnostics
  3. Ohjelmistoversio lukee Box data -otsikon alla Firmware version -rivillä

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ohjelmistoversio Muutokset
Elisa27

Korjattu IPTV-kanavien multicast-liikenteen välittämisessä havaittu bugi (aiheutti IPTV-kuvan pysähtelyä IPTV-kanavilla)

Elisa26 Korjattu USB1 ja USB3 -merkkivalojen näkyminen (näkyivät aiemmissa versioissa väärin päin)
Elisa25

Täysin uudistettu paikallinen hallinta, jossa uusia ominaisuuksia (mm. mahdollisuus määrittää porttiohjauksia rajoittamattomasti, "Connected equipment" -näkymä, josta nähdään Kotiboksiin / lähiverkkoon kytketyt laitteet)

Käyttöönotossa sekä tehdasasetusten palautuksen jälkeen käytössä automaattinen yhteyden tunnistus, joka etsii ensisijaisesti Ethernet Uplink -yhteyttä LAN4-portista (Laajakaista Super ja Viihde Super -liittymät), jos yhteyttä ei löydy, siirrytään muodostamaan yhteyttä ADSL-portin kautta ADSL-yhteytenä

Upstream-priorisointi Elisa Viihde -palvelua varten (Viihde-digiboksin liikenne huomioidaan ensisijaisesti, jos yhteyttä käytetään samaan aikaan myös muilla laitteilla)

ALG-tuki, Elisa Viihde -palvelun Pace-digiboksilla ei tarvitse enää olla 192.168.100.70 -osoitetta vaan osoite voi jatkossa olla mikä tahansa

Multicast-tuki Ethernet Uplink -tilaan (Elisa Viihde Super -liittymissä ei edellytä enää manuaalisen asetuksen lähettämistä Elisan toimesta)

Langattoman verkon asennus

Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.

Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, voit muuttaa asetuksia modeemin etähallinnasta tämän ohjeen mukaisesti.

Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.

Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.

Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia (WPA, WPA2 sekä WEP). Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia, joten kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiä jos laitteesi eivät tue Kotiboksissa oletuksena olevaa WPA tai WPA2-PSK -salausta eikä langaton yhteys muodostu.

Ohjeet langattoman verkon asennukseen

Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan Oma Elisan (Elisan asiakkaat) ja Oma Saunalahden (Saunalahden asiakkaat) etähallinnan kautta.

Oma Elisa

  1. Jos olet saanut modeemisi Elisan laajakaistaliittymän mukana, kirjaudu OmaElisaan
  2. Jos käytössäsi on Elisa Viihde, klikkaa ylhäällä näkyvästä päävalikosta Viihde-välilehteä, muussa tapauksessa klikkaa Laajakaista-välilehteä
  3. Näkyviin tulee liittymäsi tiedot, klikkaa liittymätietojen alapuolella näkyvää Laajakaistamodeemin asetukset -linkkiä avataksesi WLAN-asetukset
  4. Muuta Verkon nimi, Verkon salaus sekä WLAN-radiokanava -kenttiin verkon nimi, salaustyyppi ja kanava haluamiksesi ja klikkaa Ota muutokset käyttöön -painiketta asetuksien alapuolelta

Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.

Oma Saunalahti

  1. Jos olet saanut modeemisi Saunalahden laajakaistaliittymän mukana, kirjaudu OmaSaunalahteen
  2. Klikkaa vasemman laidan päävalikosta Laajakaista ja internetpalvelut -otsikon alta Päätelaitteen asetukset -linkkiä
  3. Näkyviin tulee Kotiboksin hallinta -otsikolla oleva taulukko, klikkaa laiterivin lopussa olevaa Muokkaa-painiketta
  4. Klikkaa Langattoman verkon asetukset (WLAN) -osiosta Näytä / piilota -linkkiä avataksesi WLAN-asetukset
  5. Muuta Verkon nimi (SSID), Verkon salaustyyppi sekä WLAN radiokanava -kenttiin verkon nimi, salaustyyppi ja kanava haluamiksesi ja klikkaa Tallenna-painiketta sivun alaosasta

Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.

Tietokoneen asetukset

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.

Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.

NAT-tilasta siltaavaksi

Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

Ohjeet siltaamiseen

  1. Avaa laitteen paikallinen hallinta osoitteesta http://192.168.100.1 (ei edellytä kirjautumista)
  2. Mene valikkoon Router > Internet
  3. Jos käytössäsi on ADSL-yhteys, valitse ADSL / Bridged IP -tila tai jos käytössäsi on ethernet-pohjainen yhteys kuten Elisa Viihde Super, valitse Ethernet Uplink / Bridged IP -tila ja tallenna muutos OK-painikkeella, jonka jälkeen modeemi tallentaa asetukset muistiin ja käynnistyy uudelleen

Siltaus on nyt valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10-15 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Huom! Kun reset-painike vapautetaan modeemin merkkivaloissa ei tapahdu mitään noin 10-15 sekuntiin. Vasta tämän viiveajan jälkeen modeemi resetoi itsensä väläyttäen ja sammuttaen osan merkkivaloista. Modeemi käynnistyy normaaliin käyttötilaan noin 30-60 sekunnin kuluttua.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Yhteys hidastelee 100M ethernet-liittymissä

Laite on suunniteltu ensisijaisesti ADSL-käyttöön. Ethernet WAN on toteutettu ohjelmallisesti ja käytännön nopeudet Ethernet WAN -reitityksessä (esim. Elisa Viihde Super) ovat 20-60Mbit/s luokkaa (voivat jäädä myös hitaammiksi). Ongelmatilanteissa laite voidaan vaihtaa toiseen malliin (esim. Zyxelin Kotiboksi P-2812 -malliin), jossa nopeusongelmaa ei ole.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.

WLAN-yhteensopivuusongelma OS X:n ja AirPortin kanssa

Joidenkin OS X ja AirPort -versioiden kanssa havaittu yhteensopivuusongelmaa. Yritettäessä muodostaa WLAN-yhteyttä minkä tahansa WLAN-kanavan ja suojauksen kanssa OS X antaa virheilmoituksen "salasana ei kelpaa", vaikka salasana syötetään oikein.

WLAN-yhteensopivuusongelma Nintendo Wiin kanssa

Nintendo Wiin ja valkoisella WLAN-antennilla olevan vanhemman Kotiboksin kanssa on havaittu yhteensopivuusongelmia. WLAN-yhteys ei muodostu millään salauksella.

USB1 ja USB3 -merkkivalot näkyvät väärin päin (korjattu ohjelmistoversiossa Elisa26)

Ohjelmistoversiolla Elisa12 USB1 ja USB3 -merkkivalot näkyvät väärin päin. Kytkettäessä USB-laitte USB1 -porttiin syttyy USB3-valo (myös toisin päin). Kyseessä ohjelmistovika, joka ei vaikuta millään muulla tavalla Kotiboksin tai USB-laitteen/liitännän toimintaan. Korjattu ohjelmistoversiossa Elisa26.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Voimme laittaa Kotiboksin asetukset kuntoon kätevästi etäyhteydellä puhelun aikana.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!