Kotiboksi iBox -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.
![]() |
Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi
Malli | BeWAN iBox A5100 |
Tyyppi | ADSL2+ WAN-reititin 3G-reititin |
LAN | 4 x 10/100M Ethernet |
WLAN | Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa Ominaisuudet laitteen versiosta riippuen: ARV4510NPW-A-LF-L3 (musta antenni, uudempi malli):
ARV4510EPW-A-LF-L3 (valkoinen antenni, vanhempi malli):
|
NAT | Oletuksena päällä |
DHCP | Oletuksena päällä, jakaa osoitteita väliltä 192.168.100.10 - 192.168.100.50 |
Liitännät | 4 x Ethernet (4 x LAN, LAN4/UPLINK-portti määriteltävissä WAN-portiksi) 3 x USB (USB3 ei käytössä) 2 x RJ11 (PHONE / ATA, ei käytössä) 1 x RJ11 (ADSL) |
PWR | Pimeä = Virtaa ei ole kytketty Palaa = Virta on kytketty |
LAN1-4 | Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
|
WLAN | Pimeä = WLAN ei ole käyttövalmis Palaa = WLAN on käyttövalmis |
ADSL | Pimeä = Ei ADSL-yhteyttä / fyysinen yhteys poikki (esim. puhelinjohto irti/rikki tai vika verkossa) tai ADSL-yhteyttä muodostetaan
Palaa = ADSL-yhteys muodostettu |
INTERNET | Pimeä = Modeemi ei ole saanut IP-osoitetta Palaa = Modeemi on saanut IP-osoitteen |
VOIP | Ei käytössä |
PHONE1-2 | Ei käytössä |
USB1-3 | Palaa = USB-laite kytketty kyseiseen porttiin (USB-muisti verkkolevynä)
|
Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) | WLAN-asetuksien, porttiohjausten, verkkolevyn ja verkkotulostimen hallinta, muiden asetusten hallinta paikallisessa hallinnassa |
Paikallinen hallinta | http://192.168.100.1 |
Käyttäjätunnus | Ei ole, ei kirjautumista |
Salasana | Ei ole, ei kirjautumista |
Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.
Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:
Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.
Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.
Ohjelmistoversio | Muutokset |
---|---|
Elisa27 | Korjattu IPTV-kanavien multicast-liikenteen välittämisessä havaittu bugi (aiheutti IPTV-kuvan pysähtelyä IPTV-kanavilla) |
Elisa26 | Korjattu USB1 ja USB3 -merkkivalojen näkyminen (näkyivät aiemmissa versioissa väärin päin) |
Elisa25 | Täysin uudistettu paikallinen hallinta, jossa uusia ominaisuuksia (mm. mahdollisuus määrittää porttiohjauksia rajoittamattomasti, "Connected equipment" -näkymä, josta nähdään Kotiboksiin / lähiverkkoon kytketyt laitteet) Käyttöönotossa sekä tehdasasetusten palautuksen jälkeen käytössä automaattinen yhteyden tunnistus, joka etsii ensisijaisesti Ethernet Uplink -yhteyttä LAN4-portista (Laajakaista Super ja Viihde Super -liittymät), jos yhteyttä ei löydy, siirrytään muodostamaan yhteyttä ADSL-portin kautta ADSL-yhteytenä Upstream-priorisointi Elisa Viihde -palvelua varten (Viihde-digiboksin liikenne huomioidaan ensisijaisesti, jos yhteyttä käytetään samaan aikaan myös muilla laitteilla) ALG-tuki, Elisa Viihde -palvelun Pace-digiboksilla ei tarvitse enää olla 192.168.100.70 -osoitetta vaan osoite voi jatkossa olla mikä tahansa Multicast-tuki Ethernet Uplink -tilaan (Elisa Viihde Super -liittymissä ei edellytä enää manuaalisen asetuksen lähettämistä Elisan toimesta) |
Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.
Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, voit muuttaa asetuksia modeemin etähallinnasta tämän ohjeen mukaisesti.
Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.
Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.
Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia (WPA, WPA2 sekä WEP). Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia, joten kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiä jos laitteesi eivät tue Kotiboksissa oletuksena olevaa WPA tai WPA2-PSK -salausta eikä langaton yhteys muodostu.
Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan Oma Elisan (Elisan asiakkaat) ja Oma Saunalahden (Saunalahden asiakkaat) etähallinnan kautta.
Oma Elisa
Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.
Oma Saunalahti
Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.
Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.
Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.
Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.
Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.
Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.
Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.
Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.
Siltaus on nyt valmis.
Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.
Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.
Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.
Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10-15 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Huom! Kun reset-painike vapautetaan modeemin merkkivaloissa ei tapahdu mitään noin 10-15 sekuntiin. Vasta tämän viiveajan jälkeen modeemi resetoi itsensä väläyttäen ja sammuttaen osan merkkivaloista. Modeemi käynnistyy normaaliin käyttötilaan noin 30-60 sekunnin kuluttua.
Yhteys hidastelee 100M ethernet-liittymissä
Laite on suunniteltu ensisijaisesti ADSL-käyttöön. Ethernet WAN on toteutettu ohjelmallisesti ja käytännön nopeudet Ethernet WAN -reitityksessä (esim. Elisa Viihde Super) ovat 20-60Mbit/s luokkaa (voivat jäädä myös hitaammiksi). Ongelmatilanteissa laite voidaan vaihtaa toiseen malliin (esim. Zyxelin Kotiboksi P-2812 -malliin), jossa nopeusongelmaa ei ole.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.
WLAN-yhteensopivuusongelma OS X:n ja AirPortin kanssa
Joidenkin OS X ja AirPort -versioiden kanssa havaittu yhteensopivuusongelmaa. Yritettäessä muodostaa WLAN-yhteyttä minkä tahansa WLAN-kanavan ja suojauksen kanssa OS X antaa virheilmoituksen "salasana ei kelpaa", vaikka salasana syötetään oikein.
WLAN-yhteensopivuusongelma Nintendo Wiin kanssa
Nintendo Wiin ja valkoisella WLAN-antennilla olevan vanhemman Kotiboksin kanssa on havaittu yhteensopivuusongelmia. WLAN-yhteys ei muodostu millään salauksella.
USB1 ja USB3 -merkkivalot näkyvät väärin päin (korjattu ohjelmistoversiossa Elisa26)
Ohjelmistoversiolla Elisa12 USB1 ja USB3 -merkkivalot näkyvät väärin päin. Kytkettäessä USB-laitte USB1 -porttiin syttyy USB3-valo (myös toisin päin). Kyseessä ohjelmistovika, joka ei vaikuta millään muulla tavalla Kotiboksin tai USB-laitteen/liitännän toimintaan. Korjattu ohjelmistoversiossa Elisa26.
Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?
Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.
Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.
Soita 0600 900 70
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)
Miksi Omaguru?