Kotiboksi P-2812 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi P-2812

Kotiboksi P-2812 -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi

Kotiboksi P.-2812 Käyttöopas (pdf)


Ominaisuudet

Malli Zyxel P-2812HNU-F1
Tyyppi

ADSL2+
VDSL2
WAN-reititin
3G-reititin

  • Laite tunnistaa automaattisesti käytetyn yhteystyypin (ADSL, VDSL2, Ethernet) sen mukaan, onko WAN- portissa verkkokaapeli (Ethernet) vai DSL-portissa puhelinjohto (ADSL ja VDSL)
  • Automaattinen tunnistus tehdään vain ensimmäisellä käynnistyskerralla (sekä laitteen resetoimisen jälkeen)
  • Huom! Jos kytkennät ovat olleet väärin ensimmäisen käynnistyskerran aikana verrattuna käytössä olevaan yhteystyyppiin (verkkokaapeli WAN-portissa, vaikka käytössä ADSL- tai VDSL-yhteys, tai puhelinjohto DSL-portissa, vaikka käytössä ethernet-pohjainen yhteys), niin johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen
  • Automaattisen tunnistuksen aikana laite käynnistyy melko pitkään, tunnistuksen yhteydessä laite sammuu ja käynnistyy kaksi kertaa
LAN 4 x 10/100/1000M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa

  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WPS-tuki
  • WLAN-kanava on oletuksena automaattinen, vaihda kanava ongelmatilanteissa manuaaliseksi
NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa osoitteita väliltä 192.168.10.33 - 192.168.10.100
Liitännät 5 x Ethernet (4 x LAN, 1 x WAN)
2 x USB
2 x RJ11 (PHONE / ATA-sovitin)
1 x RJ11 (DSL)

Merkkivalot

POWER Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Vilkkuu = Laite käynnistyy
Palaa = Virta on kytketty
ETHERNET1-4 Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
Palaa = Laite kytkettynä kyseiseen ethernet-porttiin
WLAN/WPS Pimeä = WLAN ei ole käyttövalmis
Palaa = WLAN on käyttövalmis
Vilkkuu = Kun langaton pikamääritys (WPS) on käytössä (paina pikamäärityksen aikana langattoman laitteesi WPS-painiketta)
DSL Pimeä = Ei ADSL/VDSL-yhteyttä
Vilkkuu = ADSL/VDSL-yhteyttä muodostetaan
Palaa = ADSL/VDSL-yhteys muodostettu
INTERNET Pimeä/punainen = Laite ei ole saanut IP-osoitetta
Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta
Palaa = Laite on saanut IP-osoitteen (vihreänä, kun yhteys muodostettu)
WAN

Pimeä = Verkkokaapelia ei ole kytketty
Palaa = Verkkokaapeli kytketty WAN-porttiin ja datarasiaan/kotijakamon datanousuun

  • Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella
Phone1-2 Portit käytettävissä ja konfiguroitavissa modeemin lähihallinnasta. Elisalla ei ole tarjolla palveluita näistä porteista. Esim. Elisan Puhekaistan ATA-sovitin kytketään laitteen LAN-portteihin (sillattuihin).
USB1-2 Palaa = USB-laite kytketty kyseiseen porttiin (USB-muisti verkkolevynä)
DSL, INTERNET ja PHONE1 Kun DSL, INTERNET ja PHONE1 -valot vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä. Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana, sillä päivityksen keskeytyessä laite voi vikaantua.

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) Ei ole
Paikallinen hallinta http://192.168.10.1
Käyttäjätunnus user (rajoitettu) tai admin (täysi hallinta)
Salasana Elisa5 ja uudemmat ohjelmistoversiot:
Sama kuin langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana

Vanhemmat ohjelmistoversiot:
1234

Ohje salasanan vaihtamiseen

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.

Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:

  1. Kirjaudu laitteen paikalliseen hallintaan osoitteessa http://192.168.10.1
  2. Avaa valikko Maintenance > Firmware Upgrade
  3. Ohjelmistoversio lukee Upgrade Firmware -otsikon alla Current Firmware Version -rivillä

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Huom! Kun DSL, INTERNET ja PHONE1 -valot vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä. Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana, sillä päivityksen keskeytyessä laite voi vikaantua.

Ohjelmistoversio Muutokset
P-2812HNUL-F1_Elisa5_VFD2D0

Parannettu toimivuutta IPTV:lle (esim. Elisa viihde)
Parannettu toimivuutta WAN yhteystilassa
Parannettu toimivuutta WLAN:n osalta
Parannettu tietoturvaa (salasanan muodossa)

P-2812HNU-F1_Elisa5_VFD2b2

(Toistaiseksi ei päivitetä automaattisesti)

Korjattu: DSL-linjan SRA-toiminto ei toiminut odotetusti
Korjattu: etähallintayhteys ei toiminut 3G-yhteyden kautta
Korjattu: etähallintayhteys ei toiminut concurrent WAN-tilassa
Korjattu: IPTV kuvaan aiheutui häiriöitä concurrent WAN-tilassa
Korjattu: joissain tilanteissa liikenne ei kulkenut concurrent WAN-tilassa
Korjattu: laite jumittui satunnaisesti jos linjaa kuormitettiin ja kytkettynä oli useita WLAN-laitteita
Korjattu: WLAN ei käynnistynyt aina laitteen käynnistyksen yhteydessä (satunnaisesti)
Parannuksia IGMP (Viihde) toimintaan: nopeutettu kanavanvaihtoa
Parannuksia tietoturvaan. Huomaa, käyttöliittymän oletussalasana vastaa oletus WPA-avainta (oli 1234)
Lisätty: HuaWei E3131 USB-nettitikun tuki
P-2812HNUL-F1_Elisa2_VFD0D1

Korjattu VFD0D0-versiossa havaittu bugi, jossa IGMP proxy jumittui ohjelmistopäivityksen jälkeen

P-2812HNUL-F1_Elisa2_VFD0D0
(aiemmin P-2812HNUL-F1_Elisa1_VFD0b8)

Korjattu WLAN-yhteyden muodostumisessa havaitut ongelmat, jotka estivät WLAN-yhteyden muodostumisen satunnaisesti

P-2812HNUL-F1_Elisa1_VFD0b6

Parannettu WLAN-kaistanleveyden vaihtoa 20MHz ja 40MHz -taajuuksien välillä (vaihdetaan tästä versiosta lähtien 20MHz -tajuuteen herkemmin, mikäli 40MHz -alueella on ruuhkaa tai häiriötä)

Korjattu Parental control -sanasuodatus (ei toiminut aiemmassa versiossa)

Korjattu havaittu bugi, jossa IGMP lakkasi toimimasta lähiverkossa, jos langattoman verkon asetuksia muutettiin

VDSL2-profiili 30a poistettu käytöstä, koska ei ole virallisesti tuettu

P-2812HNUL-F1_Elisa1_VFD0b5

Lisätty tuki seuraaville 3G-tikuille:

  • HuaWei E161/E169/E169u/E1750/E1752
  • HuaWei E1690/E1692/E1762/E1750/E1780
  • HuaWei E1823/E182E/E367/E353
  • HuaWei E1752
  • HuaWei K3765
  • HuaWei E220/E270/E800A/E180/E176G
  • HuaWei E173
  • HuaWei E372
  • ZTE MF100/ MF110/MF637/MF190

Langattoman verkon asennus

Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA2-PSK key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.

Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, tehdään tämä modeemin paikallisesta hallinnasta tämän ohjeen mukaan.

Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.

Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.

Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia. Tässä ohjeessa neuvotaan käyttämään WPA2-PSK -salausta. Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia. Kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiksi WPA tai WEP, jos laitteesi eivät tue WPA2-PSK -salausta.

Ohjeet langattoman verkon asennukseen

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
1 2 3 4

Varmista, että modeemi on verkkokaapelilla yhteydessä tietokoneeseen. Sisäänkirjautuminen tapahtuu internetselaimella osoitteessa http://192.168.10.1 (Kotiboksi P-2812) tai http://192.168.1.1 (Kotiboksi P-661).

Pääkäyttäjän tunnus (Username) on admin ja oletussalasana (Password) on 1234 (vanhemmat ohjelmistoversiot) tai sama kuin langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana (Elisa5 ja uudemmat ohjelmistoversiot). Kun olet syöttänyt tunnuksen ja salasanan, klikkaa Login-nappia.

 

Salasana voidaan vaihtaa kirjoittamalla uusi salasana New Password ja Verify New Password- kenttiin ja painamalla Apply. Voit jatkaa eteenpäin ja pitää alkuperäisen salasanan voimassa valitsemalla Skip.

Valitse alavalikosta Network Setting ja klikkaa listalta Wireless.

Kohdasta Wireless Network Settings voidaan muuttaa langattoman verkon nimeä (SSID). Security Mode-kohdasta muutetaan salaustyyppi. Kohdasta Pre-Shared Key voidaan muuttaa salasana. Salasana voi olla 8-63 merkkiä pitkä. Merkit a-z, A-Z ja 0-9 ovat sallittuja. Klikkaamalla oikean alareunan Apply-nappia, muutokset tulevat voimaan (ei näy kuvassa).

WEP-salaustyyppi saadaan käyttöön vetämällä Security Level-liusta (sininen pallo) keltaiseen Basic-kohtaan. Salasana kirjoitetaan WEP key-kenttään ja klikataan Apply. Tätä ennen pitää WPS-toiminto poistaa käytöstä. WPS-asetukset löytyvät sivun ylälaidasta WPS-välilehdeltä. WPS otetaan pois käytöstä laittamalla täppä kohtaan Disabled ja klikataan Apply.

Huom! Modeemissa on mixed mode-ominaisuus, jota kaikki tietokoneet eivät tunnista. Mikäli langaton yhteys ei toimi, mixed moden voi laittaa pois päältä Mode Select-pudotusvalikosta. Tällöin valitaan joko 802.11b/g tai 802.11b.

Tietokoneen asetukset

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.

Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.

NAT-tilasta siltaavaksi

Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

Ohjeet siltaamiseen

  1. Kirjaudu laitteen hallintaan sisään osoitteessa http://192.168.10.1. Pääkäyttäjän tunnus (Username) on admin ja oletussalasana (Password) on 1234 (vanhemmat ohjelmistoversiot) tai sama kuin langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana (Elisa5 ja uudemmat ohjelmistoversiot).
  2. Kirjautumisen jälkeen tarjotaan oletussalasanan vaihtamista. Salasana voidaan vaihtaa kirjoittamalla uusi salasana New Password ja Verify New Password- kenttiin ja painamalla Apply. Voit jatkaa halutessasi eteenpäin vaihtamatta salasanaa ja pitää alkuperäisen salasanan voimassa valitsemalla Skip.
  3. Valitse tämän jälkeen alhaalta Network Setting ja valikosta Broadband.
  4. Katso käytettävän yhteystyypin mukaan Name-kohdasta yhteystyyppi (EtherWAN1, AdslWAN1 tai VdslWAN1). Valitse viimeisestä oikeanpuoleisesta sarakkeesta Edit (kynän kuva).
  5. Laita rasti sivun alaosassa olevaan Bridge and Routing mode in the same WAN -otsikon alla olevaan Enable Concurrent WAN -kohtaan. Tämän jälkeen voit valita LAN1-LAN4 porteista ne jotka halutaan sillata.
  6. Paina lopuksi Apply -painiketta ja siltaus on valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset- painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Varmista, ettei puhelinjohto ole kytketty ADSL ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen

Laitteessa on kolme RJ11-liitintä (DSL, PHONE1 ja PHONE2). Varmista, ettei puhelinjohto ole virheellisesti kytketty PHONE1 tai PHONE2 - liittimiin, vaan DSL-liittimeen. Tarkista, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen kun liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi eikä toimi ADSL/VDSL-liittymässä.

Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi laite yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.

WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan

Laitteen WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei tällä muodostu, muuta suojaus toiseksi kuten WPA TKIP -tilaan tai WPA2 AES only -tilaan.

Laitteessa on myös havaittu satunnaisia ongelmia langattomien yhteyksien muodostamisessa (vanhemmat ohjelmistoversiot). Ongelmat ilmenevät niin, että kun modeemi on käynnistetty, modeemin langattomaan verkkoon ei voi yhdistää. Vaihtoehtoisesti yhteys muodostuu, mutta liikennettä ei kulje läpi. Samaan aikaan verkkokaapelilla kytketyt laitteet toimivat. Myös jotkin WLAN- laitteet toimivat modeemin kanssa samaan aikaan ongelmitta. Huom! Tämä WLAN-ongelma on korjattu Elisa2-ohjelmistoversiossa.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN- verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.

Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Saat halutessasi käyttöönottoapua meiltä kätevästi puhelimitse tai paikan päällä.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!