Kotiboksi VMG3326 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi VMG3326

Kotiboksi VMG3326 -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi

Kotiboksi VMG3326 Käyttöopas (pdf)


Ominaisuudet

Malli Zyxel VMG3326
Tyyppi ADSL2+ ja VDSL2 modeemi sekä 3G- ja GE -reititin (dedikoidut WAN-liittimet)
LAN 4 x 10/100/1000M Ethernet
WLAN
  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s).
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2 salauksen käyttöönottoa ja tukea kummaltakin laitteelta.
  • WPS tuki

WLAN on oletuksena päällä WPA-salattuna. SSID ja salausavain laitteen pohjassa. WLAN sillattu ethernet-porttien kanssa. IGMP-liikennettä (multicast) ei lähetetä WLANiin.

WLAN hallinta laitteen lähihallinnasta.

NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä. Jakaa osoitteet 192.168.10.33 - 192.168.10.100 alueelta.
Liitännät 5 x Ethernet (4 x LAN, 1 x WAN)
2 x USB
1 x RJ11 (DSL)

Merkkivalot

Power

Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Vilkkuu = Laite käynnistyy
Palaa = Virta on kytketty

POWER ON/OFF -painike sijaitsee laitteen vasemmalla sivulla (edestäpäin katsottuna).

ETHERNET 1-4

Pimeä = Ei laitetta ko. Ethernet-portissa
Palaa = Laite kytkettynä ko. Ethernet-porttiin

  • Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.
WLAN/WPS

Pimeä = WLAN-tukiasema ei ole käyttövalmis
Vilkkuu = Kun langaton pikamääritys (WPS) on käytössä. Paina pikamäärityksen aikana langattoman laitteesi WPS-painiketta
Palaa = WLAN-tukiasema käyttövalmis

  • Modeemin oikeassa yläkulmassa on sininen WLAN ON/OFF -painike
DSL

Pimeä = Ei ADSL/VDSL-yhteyttä
Vilkkuu = Yhteyttä muodostetaan
Palaa = ADSL/VDSL-yhteys muodostettu

  • Väri on vihreä VDSL2-yhteydellä ja keltainen ADSL-yhteydellä.
INTERNET Pimeä/punainen = Modeemi ei ole saanut IP-osoitetta
Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta
Palaa = Modeemi on saanut IP-osoitteen (Vihreä, yhteys muodostettu.). Valo vilkkuu kun linjalla kulkee liikennettä.
WAN

Pimeä = Verkkokaapelia ei kytketty
Palaa = Verkkokaapeli kytketty WAN-porttiin ja datarasiaan/Kotijakamon datanousuun

  • Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.
USB1-2 Palaa = USB-laite kytketty ko. liittimeen (esim. kovalevy tai USB-muisti).
DSL ja INTERNET

Kun DSL, INTERNET valo vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä.

Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Laitteen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa (laite voi rikkoutua).

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) Ei ole
Paikallinen hallinta http://192.168.10.1
Käyttäjätunnus user (rajoitettu) tai admin (täysi)
Salasana Elisa7 ja uudemmat ohjelmistoversiot:
Sama kuin langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana

Vanhemmat ohjelmistoversiot:
1234

Ohje salasanan vaihtamiseen

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

HUOM! Kun DSL ja INTERNET valo vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä.

Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Laitteen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa (laite voi rikkoutua).

Ohjelmistoversio Muutokset

VMG3326-D20A_Elisa7_AAII5D0

(Toistaiseksi ei päivitetä automaattisesti)

Korjattu: DSL-linjan SRA-toiminto ei toiminut odotetusti
Korjattu: etähallintayhteys ei toiminut 3G-yhteyden kautta
Korjattu: etähallintayhteys ei toiminut concurrent WAN-tilassa
Korjattu: IPTV kuvaan aiheutui häiriöitä concurrent WAN-tilassa
Korjattu: joissain tilanteissa liikenne ei kulkenut concurrent WAN-tilassa
Korjattu: laite jumittui satunnaisesti jos linjaa kuormitettiin ja kytkettynä oli useita WLAN-laitteita
Korjattu: WLAN ei käynnistynyt aina laitteen käynnistyksen yhteydessä (satunnaisesti)
Parannuksia IGMP (Viihde) toimintaan: nopeutettu kanavanvaihtoa
Parannuksia tietoturvaan. Huomaa, käyttöliittymän oletussalasana vastaa oletus WPA-avainta (oli 1234)
Lisätty: HuaWei E3131 USB-nettitikun tuki
VMG3326-D20A_Elisa1 Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.

Langattoman verkon asennus

Katso Kotiboksi P-2812:n WLAN-ohjeet, asennus samalla tavalla.

NAT-tilasta siltaavaksi

Katso Kotiboksi P-2812:n siltausohjeet, asennus samalla tavalla.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Varmista, ettei puhelinjohto ole kytketty ADSL ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen

Laitteessa on kolme RJ11-liitintä (DSL, PHONE1 ja PHONE2). Varmista, ettei puhelinjohto ole virheellisesti kytketty PHONE1 tai PHONE2 -liittimiin, vaan DSL-liittimeen. Tarkista, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen kun liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi eikä toimi ADSL/VDSL-liittymässä.

Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi laite yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.

WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan

Laitteen WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei tällä muodostu, muuta suojaus toiseksi kuten WPA TKIP -tilaan tai WPA2 AES only -tilaan.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Jos WLAN pätkii, kannattaa kokeilla WLAN-kanavan valitsemista manuaalisesti.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!