Kotiboksi VMG3326 -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.
Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi
ADSL2+ ja VDSL2 modeemi sekä 3G- ja GE -reititin (dedikoidut WAN-liittimet)
LAN
4 x 10/100/1000M Ethernet
WLAN
Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s).
N-standardin WLAN edellyttää WPA2 salauksen käyttöönottoa ja tukea kummaltakin laitteelta.
WPS tuki
WLAN on oletuksena päällä WPA-salattuna. SSID ja salausavain laitteen pohjassa. WLAN sillattu ethernet-porttien kanssa. IGMP-liikennettä (multicast) ei lähetetä WLANiin.
WLAN hallinta laitteen lähihallinnasta.
NAT
Oletuksena päällä
DHCP
Oletuksena päällä. Jakaa osoitteet 192.168.10.33 - 192.168.10.100 alueelta.
Liitännät
5 x Ethernet (4 x LAN, 1 x WAN) 2 x USB 1 x RJ11 (DSL)
Merkkivalot
Power
Pimeä = Virtaa ei ole kytketty Vilkkuu = Laite käynnistyy Palaa = Virta on kytketty
POWER ON/OFF -painike sijaitsee laitteen vasemmalla sivulla (edestäpäin katsottuna).
ETHERNET 1-4
Pimeä = Ei laitetta ko. Ethernet-portissa Palaa = Laite kytkettynä ko. Ethernet-porttiin
Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.
WLAN/WPS
Pimeä = WLAN-tukiasema ei ole käyttövalmis Vilkkuu = Kun langaton pikamääritys (WPS) on käytössä. Paina pikamäärityksen aikana langattoman laitteesi WPS-painiketta Palaa = WLAN-tukiasema käyttövalmis
Modeemin oikeassa yläkulmassa on sininen WLAN ON/OFF -painike
DSL
Pimeä = Ei ADSL/VDSL-yhteyttä Vilkkuu = Yhteyttä muodostetaan Palaa = ADSL/VDSL-yhteys muodostettu
Väri on vihreä VDSL2-yhteydellä ja keltainen ADSL-yhteydellä.
INTERNET
Pimeä/punainen = Modeemi ei ole saanut IP-osoitetta Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta Palaa = Modeemi on saanut IP-osoitteen (Vihreä, yhteys muodostettu.). Valo vilkkuu kun linjalla kulkee liikennettä.
WAN
Pimeä = Verkkokaapelia ei kytketty Palaa = Verkkokaapeli kytketty WAN-porttiin ja datarasiaan/Kotijakamon datanousuun
Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.
USB1-2
Palaa = USB-laite kytketty ko. liittimeen (esim. kovalevy tai USB-muisti).
DSL ja INTERNET
Kun DSL, INTERNET valo vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä.
Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Laitteen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa (laite voi rikkoutua).
Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.
Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.
HUOM! Kun DSL ja INTERNET valo vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä.
Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Laitteen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa (laite voi rikkoutua).
Ohjelmistoversio
Muutokset
VMG3326-D20A_Elisa7_AAII5D0
(Toistaiseksi ei päivitetä automaattisesti)
Korjattu: DSL-linjan SRA-toiminto ei toiminut odotetusti Korjattu: etähallintayhteys ei toiminut 3G-yhteyden kautta Korjattu: etähallintayhteys ei toiminut concurrent WAN-tilassa Korjattu: IPTV kuvaan aiheutui häiriöitä concurrent WAN-tilassa Korjattu: joissain tilanteissa liikenne ei kulkenut concurrent WAN-tilassa Korjattu: laite jumittui satunnaisesti jos linjaa kuormitettiin ja kytkettynä oli useita WLAN-laitteita Korjattu: WLAN ei käynnistynyt aina laitteen käynnistyksen yhteydessä (satunnaisesti) Parannuksia IGMP (Viihde) toimintaan: nopeutettu kanavanvaihtoa Parannuksia tietoturvaan. Huomaa, käyttöliittymän oletussalasana vastaa oletus WPA-avainta (oli 1234) Lisätty: HuaWei E3131 USB-nettitikun tuki
VMG3326-D20A_Elisa1
Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.
Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Laitteen resetoiminen
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Yleisimpiä ongelmatilanteita
Varmista, ettei puhelinjohto ole kytketty ADSL ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen
Laitteessa on kolme RJ11-liitintä (DSL, PHONE1 ja PHONE2). Varmista, ettei puhelinjohto ole virheellisesti kytketty PHONE1 tai PHONE2 -liittimiin, vaan DSL-liittimeen. Tarkista, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen kun liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi eikä toimi ADSL/VDSL-liittymässä.
Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi laite yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.
WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan
Laitteen WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei tällä muodostu, muuta suojaus toiseksi kuten WPA TKIP -tilaan tai WPA2 AES only -tilaan.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.
Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?
Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.
Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme
apunasi
arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.