Tämän ongelman aiheuttaa usein puhelinlaite, kytkennät tai johdot. Ensimmäiseksi kannattaakin tarkistaa, että kaikki laitteet, johdot ja niiden kytkennät ovat kunnossa. Jos yksikin laite tai johto on rikkinäinen, saattaa linjalle aiheutua häiriötä.
Ota irti kaikki puhelinlinjaan kytketyt laitteet (jatkojohdot, modeemit, puhelimet, faxit, adsl-modeemi, häiriösuodatin, jne.) ja kokeile yhtä, varmasti toimivaa puhelinlaitetta sekä johtoa kaikkiin huoneistosta löytyviin puhelinpistorasioihin.
Puhelimen toimivuus tulee aina testauttaa ennen vikailmoituksen tekemistä. Irrota puhelinlaitteesi pois puhelinrasiasta ja kytke samaan toinen varmasti toimiva puhelinlaite.
Huom! Jos puhelimessa on pitkä jatkojohto, testauta puhelimen toimivuus lyhyellä, puhelimen mukana tulleella puhelinjohdolla (n. 1,5 m). Mikäli puhelimessa on jo edellämainittu lyhyt johto ja se on irrotettavissa, kokeile vaihtaa jokin toinen johto tilalle