Elisa Lankapuhelin - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa Lankapuhelin

Elisa Lankapuhelimen uusmyynti on lopetettu eikä liittymää pysty siirtämään uuteen osoitteeseen. Korvaava palvelu on Saunalahti Kotipuhelin. Jos käytössäsi on vielä Elisan lankapuhelin, löydät apua tältä sivulta.

Käyttöoppaat

Elisa Vastaajan käyttöohje

Vinkkejä ja vastauksia ongelmatilanteisiin

Soittaminen tiettyyn numeroon ei onnistu

Tarkista ensimmäisenä, ettei soiton epäonnistuminen johdu Elisa Puheluestopalveluista.
Tee sen jälkeen seuraavat toimenpiteet:
  • Jos mahdollista, vaihda puhelinlaite ja johdot toiseen laitteeseen ja johtoon. Tarkista tämän jälkeen jatkuuko häiriö.
  • Irrota kaikki laitteet puhelinpistorasioista. Kokeile kaikki puhelinpistorasiat, yksi kerrallaan, varmasti toimivalla laitteella.
  • Pistorasiat ovat usein rinnakkaiskytkennässä, joten yhden pistorasian tai laitteen viallisuus voi mykistää kaikki.
  • Jos käytössäsi on ADSL-liittymä, irrota ADSL-modeemi seinästä testauksen ajaksi. ADSL-modeemi saattaa häiritä puhelimen toimintaa. Jos puhelinta ja ADSL-liittymää käytetään samassa linjassa, tulee kaikkissa analogisissa laitteissa (lankapuhelin, fax, analoginen hälytin jne.) käyttää analogisuodatinta.

Huom! Mikäli häiriö ei koske kaikkia puheluita, kirjaathan ylös mihin numeroon tai mistä numerosta soitettaessa se ilmenee.

Numeroosi soitetut puhelut eivät tule perille

  • Tarkista, ettei soitonsiirto ole voimassa.
  • Tarkista myös puhelinlaitteesi äänenvoimakkuusasetukset.
Tee sen jälkeen seuraavat toimenpiteet:
  • Jos mahdollista, vaihda puhelinlaite ja johdot toiseen johtoon ja laitteeseen. Tarkista tämän jälkeen jatkuuko häiriö.
  • Irrota kaikki laitteet puhelinpistorasioista. Kokeile kaikki puhelinpistorasiat, yksi kerrallaan, varmasti toimivalla laitteella.
  • Pistorasiat ovat usein rinnakkaiskytkennässä, joten yhden pistorasian tai laitteen viallisuus voi mykistää kaikki.
  • Jos käytössäsi on ADSL-liittymä, irroita ADSL-modeemi seinästä testauksen ajaksi. ADSL-modeemi saattaa häiritä puhelimen toimintaa. Jos puhelinta ja ADSL-liittymää käytetään samassa linjassa, tulee kaikkissa analogisissa laitteissa (lankapuhelin, fax, analoginen hälytin jne.) käyttää analogisuodatinta.

Huom! Mikäli häiriö ei koske kaikkia puheluita, kirjaathan ylös mihin numeroon tai mistä numerosta soitettaessa se ilmenee.

Lankapuhelin on mykkä, pätkii tai kuuluu häiriöääniä

Tämän ongelman aiheuttaa usein puhelinlaite, kytkennät tai johdot. Ensimmäiseksi kannattaakin tarkistaa, että kaikki laitteet, johdot ja niiden kytkennät ovat kunnossa. Jos yksikin laite tai johto on rikkinäinen, saattaa linjalle aiheutua häiriötä.

Ota irti kaikki puhelinlinjaan kytketyt laitteet (jatkojohdot, modeemit, puhelimet, faxit, adsl-modeemi, häiriösuodatin, jne.) ja kokeile yhtä, varmasti toimivaa puhelinlaitetta sekä johtoa kaikkiin huoneistosta löytyviin puhelinpistorasioihin.

Puhelimen toimivuus tulee aina testauttaa ennen vikailmoituksen tekemistä. Irrota puhelinlaitteesi pois puhelinrasiasta ja kytke samaan toinen varmasti toimiva puhelinlaite.

Huom! Jos puhelimessa on pitkä jatkojohto, testauta puhelimen toimivuus lyhyellä, puhelimen mukana tulleella puhelinjohdolla (n. 1,5 m). Mikäli puhelimessa on jo edellämainittu lyhyt johto ja se on irrotettavissa, kokeile vaihtaa jokin toinen johto tilalle

Lankapuhelin ja ADSL-yhteys

Suurimpaan osaan kotitalouksista tulee vain yksi kuparikaapeli. Yhteen kaapeliin voidaan liittää yksi Kotipuhelin ja yksi ADSL-liittymä. Kotipuhelin ja ADSL-liittymä kulkevat näin ollen samassa kaapelissa, mutta eri taajuudella. Kotipuhelin käyttää alataajuutta ja ADSL ylätaajuutta.
 

Mikäli sinulla on ADSL-liittymä samassa kaapelissa kuin Kotipuhelin, tarvitaan analogisuodatin jokaiseen pistorasiaan, jossa on lankapuhelinlaite (tai jokin muu analogilaite esim. faxi tai hälytin) kytkettynä. Mikäli suodin puuttuu, on viallinen tai väärin kytketty, saattaa puheluissa esiintyä häiriöääniä ja ADSL-yhteydessä hidastelua, pätkintää tai toimimattomuutta.

Vianrajauksessa puhelinlaite tulee testauttaa ilman suodattimia, ADSL-modeemia ja muita laitteita.

Soitonsiirron asettaminen ja poistaminen

Voit asettaa soitonsiirron seuraavasti:
  1. Nosta puhelimen luuri
  2. Näppäile *21*numero, johon puhelut siirretään# esim. *21* 0501234567#
  3. Luurista kuuluu tiedote palvelun kytkemisestä, luurin voi laskea alas.

Soitonsiirron poistaminen:

  1. Nostetaan puhelimen luuri
  2. Näppäile #21#
  3. Luurista kuuluu tiedote palvelun poiskytkemisestä, luurin voi laskea alas.

Lankapuhelimen irtisanominen

Mikäli sinulla ei ole enää käyttöä lankapuhelimellesi, lankapuhelimen irtisanominen onnistuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme tai asioimalla Elisan myymälässä.

 

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Lisätietoja Saunalahden Kotipuhelimesta saat Elisan verkkokaupasta.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!