Voit ostaa liittymälläsi palveluita ja sovelluksia eri maksutavoilla. Palvelu voi olla esimerkiksi äänestykseen osallistuminen tekstiviestitse, yritys- tai palvelunumeroon soittaminen tai sovelluksen osto sovelluskaupasta. Tässä ohjeessa kerromme lisää erilaisista maksutavoista.
Mobiilimaksulla voit ostaa ja maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla ilman erillistä tunnistautumista. Oston yhteydessä hyväksyt maksutapahtuman palveluntarjoajan nettisivustolla tai sovelluksessa ja ostokset veloitetaan puhe- tai mobiililaajakaistaliittymäsi laskulla.
Mikäli haluat esimerkiksi ostaa selailemastasi verkkolehdestä näköisversion, voit tehdä ostoksen siten, että palvelu veloitetaan puhe- tai mobiililaajakaistaliittymäsi laskulla. Palveluntarjoaja tunnistaa käytössäsi olevan liittymän ja palvelu veloitetaan liittymäsi laskulla. Vaikka tunnistus tehdään automaattisesti, tulee jokainen ostos silti hyväksyä erikseen. Kertaostos voit maksimissaan olla 50 euroa.
Laskulla nämä veloitukset löytyvät otsikon Ostot Verkkopalveluista alta.
Esimerkkejä palveluista, joita voit maksaa mobiililaajakaista- tai matkapuhelinliittymäsi laskulla:
Liittymällä tehtäviä ostoja voit rajoittaa käytön estoilla. Tekstiviestiestot rajoittavat myös palveluntarjoajan nettisivustolla tai sovelluksessa tehtäviä ostoja. Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa. Tarkemman ohjeen estojen muokkaukseen löydät täältä.
Huomioithan, että jos liittymäsi internet-yhteyttä käytetään usealla eri laitteella, voivat kaikki käyttäjät tehdä mobiilimaksuja ja ne laskutetaan käytettävän liittymän laskulla. Mikäli samalla liittymällä on useita eri käyttäjiä, suosittelemme tutustumaan liittymän käytön estoihin ja lisäämään liittymälle tarvittavat estot.
Lisätietoja löydät operaattoreiden yhteiseltä sivulla mobiilimaksuinfo.fi.
Laskultasi löydät tiedot mobiilimaksun palveluntarjoajasta, ostoajankohdasta sekä hintatiedot.
Voit tehdä selvityspyynnön Elisalle, jos laskullasi on veloitettu mobiilimaksuveloituksia, joissa on epäselvyyttä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:
Selvityspyynnön voit lähettää Mobiilimaksun selvityspyyntölomakkeella. Pyyntöön tarvittavat tiedot veloituksesta löytyvät laskuerittelystä, jonka löydät OmaElisan Laskut-sivulta.
Jos sinulla on muuta kysyttävää tilatusta palvelusta tai ostosta, ole suoraan yhteydessä kyseiseen palveluntarjoajaan. Elisa ei pysty ottamaan kantaa kolmannen osapuolen tarjoaman maksullisen palvelun veloituksiin.
Lukuisat palveluntarjoajat tarjoavat palvelutekstiviestejä, joilla voi tilata puhelimeensa erilaisia palveluita. Palvelut voivat olla esimerkiksi pelejä ja erilaisia kilpailuja sekä äänestyksiä. Tilauksen voi tehdä joko kerta- tai kestotilauksena (äänestykset eivät ole kestotilauksia). Kestotilauspalveluiden aktivoiminen vaatii pääsääntöisesti palveluun rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen voi tehdä joko palveluntarjoajan internetsivuilla tai omalla henkilökohtaisessa käytössä olevalla puhelimella.
Jos liittymälläsi on tilattu palvelunumerosta maksullisia palveluja, esim. pelejä ja liittymä on lapsen tai muun perheenjäsenen käytössä, kannattaa sopia maksullisten palveluiden käytöstä jatkoa ajatellen. Voit myös estää palvelunumeroiden tai -viestien käytön liittymästä.
Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa, katso ohjeet >
Jos sinulla on kysyttävää palveluista, ole suoraan yhteydessä kyseiseen palveluntarjoajaan. Elisa ei pysty ottamaan kantaa kolmannen osapuolen tarjoaman maksullisen palvelun veloituksiin.
Katso palveluntarjoajien yhteystiedot >
Miten sopimus palveluntarjoajan kanssa on syntynyt?
Sopimus syntyy kyseisen palvelun osalta asiakkaan ja palveluntarjoajan välille, kun palveluntarjoajalta tilataan palveluja matkapuhelimen välityksellä. Vaikka palvelua voidaan käyttää matkapuhelinliittymällä ja palvelun laskutus tapahtuu operaattorin kautta, ei operaattori ole kyseisen tilaussopimuksen osapuoli. Liittymällä käytetyt palvelut eivät ole Elisan tarjoamia palveluita, joten Elisa ei ole vastuussa palvelun hinnoittelusta tai markkinoinnista. Lähtökohtaisesti asiakas on vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.
Rekisteröityminen edellyttää, että oma matkapuhelinnumero syötetään joko palveluntarjoajan internetsivuilla tarkoitukseen varattuun kenttään tai omalla matkapuhelimella tilataan palvelu kestotilauksella. Palveluntarjoaja lähettää matkapuhelinnumeron syöttämisen tai tilauksen jälkeen puhelimeen kutsuviestin, jossa on mukana aktivointikoodi. Rekisteröitymistä ei tapahdu, jos palveluntarjoajalta tekstiviestinä saatua aktivointikoodia ei syötetä palveluntarjoajan internetsivuilla tai lähetetä sitä omalla puhelimella kutsuviestissä olevaan numeroon.
Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä-näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.
Voit halutessasi lisätä liittymälle palvelutekstiviestien eston OmaElisassa.
Katso ohjeet >
Huomioi kuitenkin, että kestotilauksen jälkeen OmaElisassa kytketty esto ei lopeta kestotilausta palveluntarjoajalta. Jos esto myöhemmin poistetaan liittymältä ja kestotilaus on edelleen voimassa, alkaa palvelutekstiviestien tulo ja laskutus uudelleen.
Suosittelemme, että kestotilaus irtisanotaan palveluntarjoajan kautta. Mahdollisissa lisäkysymyksissä sinua auttaa palveluntarjoaja.
Katso lista palveluntarjoajista >
Alla olevaan taulukkoon on listattu yleisimpiä palvelunumeroita, niiden palveluntarjoaja ja yhteystiedot.
Jos etsimääsi numeroa ei löydy listauksesta, voit tarkistaa palvelutarjoajan:
Kun olet saanut selville palveluntarjoajan, löydät sen yhteystiedot esimerkiksi googlaamalla palveluntarjoajan yritystiedot.
Palvelunumero | Palveluntarjoaja ja yhteystiedot |
---|---|
17292 | txtNation Limited Puh. +441752484333 |
13500 | Link Mobility A Puh. +358 10 440 1000 |
17101 | InternetQ SA Yhtydenottolomake: https://www.internetq.com/#contact |
13322 | Fonecta Oy Puh. 020 692 999 |
16355 | HSL Helsinkin seudun liikenne Puh. 09 4766 4000 |
13222 | Arena Interactive Oy Puh. 010 320 1431 |
12480 | Kuulalaakeri Oy Yhteydenottolomake: http://kuulalaakeri.fi/yhteytta.html |
17105 | Rapido Media Oy Yhteydenottolomake: http://rapidomedia.fi/yhteydenottolomake |
16287 | Gameleo Systems Oy Yhteydenottolomake: http://www.gameleo.fi/#Yhteydenotto Puh. 020 764 1690 |
Google Play on sovelluskauppa, joka on käytettävissä Android-laitteissa. Kun käytössäsi on Elisan tai Elisan Saunalahti -puhelinliittymä, voit maksaa Google Play -kaupassa tekemäsi ostokset puhelinlaskullasi tai Saunalahti Prepaid -liittymän saldolla.
Google Play toimii kaikissa puhelimissa, joissa on Android 2.2 tai sitä uudempi käyttöjärjestelmä.
Ensimmäisellä ostokerralla puhelimessasi tulee olla käytössä mobiilidata ja sinun tulee määritellä maksutavaksi operaattorilaskutus joko Google Playn asetuksista tai oston yhteydessä. Käyttöönoton jälkeen voit maksaa myös WLAN-yhteyttä käyttäen.
Ostaminen onnistuu näin:
Jos haluat määritellä maksutavan ennen sovelluksen ostoa, voit tehdä sen Google Play -kaupassa valitsemalla Valikko > Maksutavat > Lisää maksutapa > Käytä operaattorin Elisa laskutusta. Maksutavan lisäämisen jälkeen voit siirtyä valitsemaan sovelluksen jonka haluat ostaa, ja lisätty maksutapa näytetään oston yhteydessä.
Voit tehdä Google Play -kaupan ostoja liittymäkohtaisesti kuukaudessa 300 € edestä ja kertaostoksena maksimissaan 50 € arvosta.
Lue Google Playn lapsille sopivista ominaisuuksista Vanhempien Google Play -oppaasta >
Katso maksutavan käyttöönotto videolta!
Osto näkyvät puhelinlaskussa rivillä Ostot verkkopalveluista. Tarkemmat tiedot ostoista näkyvät laskun loppuosassa. Elisan laskusi löydät OmaElisasta – klikkaa OmaElisaan!
Voit tarkistaa ostosi ja tilaushistoriasi milloin tahansa Google Play -sovelluskaupassa (Valikko - Tili - Tilaushistoria) tai tietokoneella osoitteessa play.google.com.
Voit perua tilauksen kahden tunnin sisällä ostoksestasi (koskee vain sovelluksia). Perumisen yhteydessä ostamasi sovellus poistetaan laitteestasi ja veloitus poistetaan puhelinlaskultasi. Huomioithan, että voit tehdä perumisen vain kerran sovellusta kohden. Jos ostat saman tuotteen myöhemmin uudelleen, et voi enää palauttaa sitä.
Näin perut ostoksen puhelimellasi Google Play -sovelluskaupassa:
Voit tarkistaa ostohistoriasi ja tehdä perumisen myös tietokoneella osoitteessa play.google.com.
Ostoja voi maksaa liittymän laskulla, kun teet ostoja Google Play -kaupasta Elisan tai Elisan Saunalahti puhelinliittymällä. Jos maksu ei onnistu, syynä voi olla esimerkiksi:
Jos sinulle ei näytetä operaattorilaskutusta maksutavoissa, muista seuraavat asiat:
Jos osto ei onnistu ja syynä ei ole mikään yllä mainituista, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Ostojen tekeminen Google Play -kaupassa voidaan estää palvelutekstiviestien estoilla (ajanviete-, asiointi- tai hyötyesto). Suosittelemme aina tarkistamaan alaikäisten lasten liittymien estot OmaElisasta.
Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa. Toimi näin:
Voit tehdä reklamaation sivulta play.google.com. Toimi näin:
Lisätietoa hyvityskäytännöistä löydät Googlen Playn ohjeista >
Windows-kauppa on sovelluskauppa, joka on käytettävissä tietokoneilla ja tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10 tai uudempi. Elisan asiakkaana voit maksaa Windows-kaupassa tehdyt ostot matkapuhelinlaskullasi.
Windows-kaupassa sovellusostot onnistuvat Elisan tai Elisan Saunalahti puhe- tai mobiililaajakaistaliittymällä, jossa ei ole tekstiviestiestoja palvelunumeroihin.
Windows-kaupan käyttäminen edellyttää rekisteröitymisen Microsoft-tilille.
Miten ostan sovelluksia?
Elisan ja Elisan Saunalahti-liittymäasiakkaat voivat maksaa Windows-kaupasta ostettuja sovelluksia ja pelejä matkapuhelinlaskulla. Ostaminen onnistuu näin:
Ostovahvistus käynnistää sovelluksen lataamisen laitteellesi. Veloitus näkyy automaattisesti liittymäsi laskullasi. Saat lisäksi ostovahvistuksen/kuitin Microsoft-tilillä määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen.
Windows-kaupassa ostoja voi tehdä liittymäkohtaisesti maksimissaan 50 euron arvoisen oston ja kuukaudessa 300 euron edestä.
Miten ostettu sovellus tai peli näkyy puhelinlaskullani?
Ostettu peli tai sovellus näkyy matkapuhelinlaskussa rivillä Ostot verkkopalveluista. Tarkemmat tiedot ostoista näkyvät laskun loppuosassa.
Miten voin tarkistaa, mitä sovelluksia olen ostanut?
Voit tarkistaa ostamasi sovellukset osoitteesta https://commerce.microsoft.com. Sivulle kirjaudutaan Microsoft-tilin tunnuksilla/sähköpostiosoitteella.
Jos et muista Microsoft-tilisi käyttäjätunnusta, voit tarkistaa Microsoft-tilin käyttäjätunnuksen puhelimestasi kohdasta Asetukset > Sähköposti + tilit ja tietokoneelta/tabletilta kohdasta Asetukset > Tilit > Oma sähköposti ja tilit.
Ostosten maksaminen puhelinlaskulle ei onnistu, mitä teen?
Sovellusostoja voi maksaa liittymän laskulla, kun käytät kauppaa Elisan tai Elisan Saunalahti puhe- tai mobiililaajakaistaliittymällä. Jos maksu ei onnistu, syynä voi olla esimerkiksi:
Mikäli ostotapahtuma ei onnistu ja syynä ei ole mikään edellämainituista, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Windows-kaupan käytön estäminen
Ostojen tekeminen Windows-kaupassa voidaan estää tekstiviestiestoilla (hyöty- tai asiointiestolla). Suosittelemme tarkistamaan alaikäisten lasten liittymien estot OmaElisasta. Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa. Tarkemman ohjeen estojen muokkaukseen löydät täältä.
Tietokoneissa, tableteissa ja puhelimissa, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10, kysytään oletusarvoisesti Microsoft-tilin salasana ennen jokaista ostosta. Käyttäjä voi kytkeä salasanakyselyn pois päältä.
Windows 10:n Oma perhe -toiminnolla voit rajoittaa sovelluksia ja pelejä, joita lapsi voi ladata Windows-kaupasta.
Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?
Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.
Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.
Soita 0600 900 30
(2,28 €/min mpm/pvm)
Miksi Omaguru?