Mobiilimaksu - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Mobiilimaksu

Voit ostaa liittymälläsi palveluita ja sovelluksia eri maksutavoilla. Palvelu voi olla esimerkiksi äänestykseen osallistuminen tekstiviestitse, yritys- tai palvelunumeroon soittaminen tai sovelluksen osto sovelluskaupasta. Tässä ohjeessa kerromme lisää erilaisista maksutavoista.

Ostot verkkopalveluista eli mobiilimaksaminen

Mobiilimaksulla voit ostaa ja maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla ilman erillistä tunnistautumista. Oston yhteydessä hyväksyt maksutapahtuman palveluntarjoajan nettisivustolla tai sovelluksessa ja ostokset veloitetaan puhe- tai mobiililaajakaistaliittymäsi laskulla.

Miten mobiilimaksu toimii?

Mikäli haluat esimerkiksi ostaa selailemastasi verkkolehdestä näköisversion, voit tehdä ostoksen siten, että palvelu veloitetaan puhe- tai mobiililaajakaistaliittymäsi laskulla. Palveluntarjoaja tunnistaa käytössäsi olevan liittymän ja palvelu veloitetaan liittymäsi laskulla. Vaikka tunnistus tehdään automaattisesti, tulee jokainen ostos silti hyväksyä erikseen. Kerralla voit tehdä ostoksia maksimissaan 60 eurolla.

Laskulla nämä veloitukset löytyvät otsikon Ostot Verkkopalveluista alta.

Esimerkkejä palveluista, joita voit maksaa mobiililaajakaista- tai matkapuhelinliittymäsi laskulla: 

  • Sanoma- ja aikakauslehtien näköisversiot
  • ​Televisiosarjojen katseluoikeudet netissä
  • Matkapuhelimeen ladatun sovelluksen kautta tehdyt ostot (taksin tilaus jne.)
  • In-app ostot (esim. sähköisten kirjojen lukusovelluksessa tehtävät kirjaostot)
  • Muut maksulliset sisällöt (ruokareseptit, artikkelit ym.)
  • Erilaiset pelit
  • Windows-kaupasta ostetut sovellukset ja pelit

Liittymällä tehtäviä ostoja voit rajoittaa käytön estoilla. Tekstiviestiestot rajoittavat myös palveluntarjoajan nettisivustolla tai sovelluksessa tehtäviä ostoja. Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa. Tarkemman ohjeen löydät täältä.

Huomioithan, että jos liittymäsi internet-yhteyttä käytetään usealla eri laitteella, voivat kaikki käyttäjät tehdä mobiilimaksuja ja ne laskutetaan käytettävän liittymän laskulla. Mikäli samalla liittymällä on useita eri käyttäjiä, suosittelemme tutustumaan liittymän käytön estoihin ja lisäämään liittymälle tarvittavat estot.

Lisätietoja löydät operaattoreiden yhteiseltä sivulla mobiilimaksuinfo.fi.

Mobiilimaksujen selvityspyynnöt

Laskultasi löydät tiedot mobiilimaksun palveluntarjoajasta, ostoajankohdasta sekä hintatiedot. 

Voit tehdä selvityspyynnön Elisalle, jos laskullasi on veloitettu mobiilimaksuveloituksia, joissa on epäselvyyttä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi yllättävän suuri laskun loppusumma (lasku sisältää mobiilimaksuja) tai et ole saanut mobiilimaksulla maksamiasi, laskulla veloitettuja palveluita.

Selvityspyynnön voit lähettää Mobiilimaksun selvityspyyntölomakkeella. Pyyntöön tarvittavat tiedot veloituksesta löytyvät laskuerittelystä. Laskuerittelyn löydät myös OmaElisan Laskut-näkymästä.

Mobiilisisältöpalvelut eli palvelutekstiviestit

Lukuisat palveluntarjoajat tarjoavat palvelutekstiviestejä, joilla voi tilata puhelimeensa erilaisia palveluita. Palvelut voivat olla esimerkiksi pelejä ja erilaisia kilpailuja sekä äänestyksiä. Tilauksen voi tehdä joko kerta- tai kestotilauksena (äänestykset eivät ole kestotilauksia). Kestotilauspalveluiden aktivoiminen vaatii pääsääntöisesti palveluun rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen voi tehdä joko palveluntarjoajan internetsivuilla tai omalla henkilökohtaisessa käytössä olevalla puhelimella.

Mitä teen jos laskullani on veloituksia palvelutekstiviesteistä?

Liittymälläsi on tällöin tilattu kyseisestä palvelunumerosta maksullisia palveluja, esim. pelejä. Jos liittymä on lapsen tai muun perheenjäsenen käytössä, kannattaa sopia maksullisten palveluiden käytöstä jatkoa ajatellen tai estää palvelunumeroiden tai -viestien käyttäminen liittymältä.

Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa. Tarkemman ohjeen löydät täältä.

Jos sinulla on kysyttävää palveluista, ole suoraan yhteydessä kyseiseen palveluntarjoajaan. Yhteystiedot löydät kohdasta Palveluntarjoajat. Elisa ei pysty ottamaan kantaa kolmannen osapuolen tarjoaman maksullisen palvelun veloituksiin.

Miten kestotilauspalveluun rekisteröityminen tapahtuu?

Rekisteröityminen edellyttää, että oma matkapuhelinnumero syötetään joko palveluntarjoajan internetsivuilla tarkoitukseen varattuun kenttään tai omalla matkapuhelimella tilataan palvelu kestotilauksella. Palveluntarjoaja lähettää matkapuhelinnumeron syöttämisen tai tilauksen jälkeen puhelimeen kutsuviestin, jossa on mukana aktivointikoodi. Rekisteröitymistä ei tapahdu, jos palveluntarjoajalta tekstiviestinä saatua aktivointikoodia ei syötetä palveluntarjoajan internetsivuilla tai lähetetä sitä omalla puhelimella kutsuviestissä olevaan numeroon.

Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä-näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.

Miten sopimus palveluntarjoajan kanssa on syntynyt?

Sopimus syntyy kyseisen palvelun osalta asiakkaan ja palveluntarjoajan välille, kun palveluntarjoajalta tilataan palveluja matkapuhelimen välityksellä. Vaikka palvelua voidaan käyttää matkapuhelinliittymällä ja palvelun laskutus tapahtuu operaattorin kautta, ei operaattori ole kyseisen tilaussopimuksen osapuoli. Liittymällä käytetyt palvelut eivät ole Elisan tarjoamia palveluita, joten Elisa ei ole vastuussa palvelun hinnoittelusta tai markkinoinnista. Lähtökohtaisesti asiakas on vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.

Kestotilauspalvelun käytön estäminen ja palvelun lopetus

Voit halutessasi lisätä liittymälle palvelutekstiviestien eston OmaElisassa.

Kestotilauksen jälkeen kytketty esto ei lopeta kestotilausta palveluntarjoajalta. Jos esto myöhemmin poistetaan liittymältä ja kestotilaus on edelleen voimassa, alkaa palvelutekstiviestien tulo ja laskutus uudelleen. Suosittelemme, että kestotilaus irtisanotaan palveluntarjoajan kautta. Mahdollisissa lisäkysymyksissä sinua auttaa palveluntarjoaja.

Palveluntarjoajien yhteystietoja

Alla olevaan listaukseen on listattu yleisimmin käytössä olevia palvelunumeroita ja niiden palvelutarjoajat. Jos etsimääsi numeroa ei löydy listauksesta, voit tarkistaa sen palvelutarjoajan osoitteesta www.suomenpalvelunumerot.fi.

 
 
Palvelunumero Palveluntarjoaja ja yhteystiedot

17292
179870

txtNation Ltd.

aeus@txtnation.com

Puh. +441752484333

13500
146601
146603
146606
1466204
15564
155702
155703
155704
155753
16115
16135
16162
16266
16271
16313
16358
17143
17178
173147
173323
18173
18174
18311
18333
18586

Link Mobility AS
support@linkmobility.com

Puh. +358 10 440 1000

17101
17217

InternetQ SA

support@internetq.com

Yhtydenottolomake: https://www.internetq.com/#contact

13322
14652
14659
15562
15572
15573
15574
15576
16118
16128
16133
16205
16216
16230
16320
16400
16484
16505
16555
16556
17118
18198
18201
18202
18205
18230
18340
18410
18460
20202

Fonecta Oy
asiakaspalvelu@fonecta.fi

Puh. 020 692 999

16355
16356

HSL Helsinkin seudun liikenne
hsl@hsl.fi
Puh. 09 4766 4000

13222
13234
13300
13331
13355
13520
13521
13522
13523
13524
13525
13526
13530
13535
13540
16323
16448
17181
17190
17191
17192
173521

Arena Interactive Oy
support@arenainteractive.fi

Puh. 010 320 1431

12480
13135
14664
15560
16126
16183
16262
16350
16450
16520
169770
17239
17252
179500
179799
179888
18148
18196
18252
18313

Kuulalaakeri Oy
support@kuulalaakeri.fi

Yhteydenottolomake: http://kuulalaakeri.fi/yhteytta.html

17105
17106
17107
17108
17246
17248
17259
17261
17263
17275
173122
173334
173677

Rapido Media Oy

asiakaspalvelu@securycast.com

Yhteydenottolomake: http://rapidomedia.fi/yhteydenottolomake

16287
16301
16303
16500
17234

Gameleo Systems Oy

support@gameleo.fi

Yhteydenottolomake: http://www.gameleo.fi/#Yhteydenotto

Puh. 020 764 1690

Ostot Windows-kaupasta

Windows-kauppa on sovelluskauppa, joka on käytettävissä tietokoneilla ja tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10 tai uudempi. Elisan asiakkaana voit maksaa Windows-kaupassa tehdyt ostot matkapuhelinlaskullasi.

Kaupassa on tarjolla sekä ilmaisia että lisämaksullisia sovelluksia, pelejä ja musiikkia sekä Windows-laitteilla voi ostaa tai vuokrata elokuvia ja TV-ohjelmia.

Ostaminen Windows-kaupasta

Windows-kauppa

Windows-kaupassa sovellusostot onnistuvat Elisan tai Elisan Saunalahti puhe- tai mobiililaajakaistaliittymällä, jossa ei ole tekstiviestiestoja palvelunumeroihin.

Windows-kaupan käyttäminen edellyttää rekisteröitymisen Microsoft-tilille.

 

Miten ostan sovelluksia?

Elisan ja Elisan Saunalahti-liittymäasiakkaat voivat maksaa Windows-kaupasta ostettuja sovelluksia ja pelejä matkapuhelinlaskulla. Ostaminen onnistuu näin:

  • Käynnistä vain Windows-kauppa sovellus laitteessasi ja valitse haluamasi maksullinen sovellus/peli.
  • Windows-kauppa pyytää Microsoft-tilin salasanasi.
  • Paina Osta-nappia ja vahvista ostoksesi. Windows-kaupassa rekisteröityminen vahvistetaan ensioston yhteydessä erillisellä PIN-koodilla, joka lähetetään antamaasi puhelinnumeroon.
  • Valitse maksutavaksi matkapuhelin. 

Ostovahvistus käynnistää sovelluksen lataamisen laitteellesi. Veloitus näkyy automaattisesti liittymäsi laskullasi. Saat lisäksi ostovahvistuksen/kuitin Microsoft-tilillä määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen.

Windows-kaupassa ostoja voi tehdä liittymäkohtaisesti maksimissaan 60 euron arvoisen oston ja kuukaudessa 300 euron edestä.

 

Miten ostettu sovellus tai peli näkyy puhelinlaskullani?

Ostettu peli tai sovellus näkyy matkapuhelinlaskussa rivillä Ostot verkkopalveluista. Tarkemmat tiedot ostoista näkyvät laskun loppuosassa.

 

Miten voin tarkistaa, mitä sovelluksia olen ostanut?

 

Voit tarkistaa ostamasi sovellukset osoitteesta https://commerce.microsoft.com. Sivulle kirjaudutaan Microsoft-tilin tunnuksilla/sähköpostiosoitteella. 

Jos et muista Microsoft-tilisi käyttäjätunnusta, voit tarkistaa Microsoft-tilin käyttäjätunnuksen puhelimestasi kohdasta Asetukset > Sähköposti + tilit ja tietokoneelta/tabletilta kohdasta Asetukset > Tilit > Oma sähköposti ja tilit.

Ostosten maksaminen puhelinlaskulla ei onnistu

Sovellusostoja voi maksaa liittymän laskulla, kun käytät kauppaa Elisan tai Elisan Saunalahti puhe- tai mobiililaajakaistaliittymällä. Jos maksu ei onnistu, syynä voi olla esimerkiksi:

  • Rekisteröityminen Microsoft-tilille puuttuu
  • Microsoft-tiliin on liitetty aiemmin luottokortin tiedot ja se on edelleen valittuna oletusmaksutavaksi
  • Liittymällä on palvelunumeroestot tekstiviesteille
  • Liittymäkohtaiset käyttörajat on ylitetty

Mikäli ostotapahtuma ei onnistu ja syynä ei ole mikään edellämainituista, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Windows-kaupan käytön estäminen

Ostojen tekeminen  Windows-kaupassa voidaan estää tekstiviestiestoilla (hyöty- tai asiointiestolla). Suosittelemme tarkistamaan alaikäisten lasten liittymien estot OmaElisasta. Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa. Tarkemman ohjeen löydät täältä.

Tietokoneissa, tableteissa ja puhelimissa, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10, kysytään oletusarvoisesti Microsoft-tilin salasana ennen jokaista ostosta. Käyttäjä voi kytkeä salasanakyselyn pois päältä.

Windows 10:n Oma perhe -toiminnolla voit rajoittaa sovelluksia ja pelejä, joita lapsi voi ladata Windows-kaupasta

Lisätietoa Windows-kaupasta

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Lisäämällä liittymällesi palveluviestieston OmaElisassa vältyt yllätyksiltä laskullasi.
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!