Mobiilimaksu - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Mobiilimaksu

Matkapuhelinliittymällä voi nykyisin ostaa palveluita ja sovelluksia monilla eri maksutavoilla. Palvelut voi olla esimerkiksi äänestykseen osallistuminen tekstiviestitse, yritys- tai palvelunumeroon soittaminen  tai sovelluksen osto sovelluskaupasta. Nettisivuilla tai sovelluksen sisällä voi myös ostaa esimerkiksi lukuoikeuden lehden näköisversioon. Tässä ohjeessa kerromme lisää erilaisista maksutavoista.

Ostot verkkopalveluista eli mobiilimaksaminen

 

 

Mobiilimaksulla voit ostaa ja maksaa tuotteita ja palveluita mobiililaitteilla ilman erillistä tunnistautumista. Oston yhteydessä hyväksyt maksutapahtuman palveluntarjoajan nettisivustolla tai sovelluksessa ja ostokset veloitetaan mobiililaajakaista- tai matkapuhelinliittymäsi laskulla.

Miten mobiilimaksu toimii?

Mikäli haluat esimerkiksi ostaa selailemastasi verkkolehdestä näköisversion, voit tehdä ostoksen siten, että palvelu veloitetaan mobiililaajakaista- tai matkapuhelinliittymäsi laskulla. Palveluntarjoaja tunnistaa käytössäsi olevan liittymän ja palvelu veloitetaan liittymäsi laskulla. Vaikka tunnistus tehdään automaattisesti, tulee jokainen ostos silti hyväksyä erikseen. Kerralla voit tehdä ostoksia maksimissaan 60 eurolla.

Laskulla nämä veloitukset löytyvät otsikon Ostot Verkkopalveluista alta.

Esimerkkejä palveluista, joita voit maksaa mobiililaajakaista- tai matkapuhelinliittymäsi laskulla: 

  • Sanoma- ja aikakauslehtien näköisversiot

  • Televisiosarjojen katseluoikeudet netissä

  • Matkapuhelimeen ladatun sovelluksen kautta tehdyt ostot (taksin tilaus jne.)

  • In-app ostot (esim. sähköisten kirjojen lukusovelluksessa tehtävät kirjaostot)

  • Muut maksulliset sisällöt (ruokareseptit, artikkelit ym.)

  • Erilaiset pelit

  • Windows-kaupasta ostetut sovellukset ja pelit

Liittymällä tehtäviä ostoja voit rajoittaa käytön estoilla. Tekstiviestiestot rajoittavat myös palveluntarjoajan nettisivustolla tai sovelluksessa tehtäviä ostoja. Estoja pääset muokkaamaan kätevästi OmaElisassa. Ohjeen muutokseen löydät täältä.

Huomioithan, että jos matkapuhelin- tai mobiililaajakaistaliittymäsi internet-yhteyttä käytetään usealla eri laitteella, voivat kaikki käyttäjät tehdä mobiilimaksuja ja ne laskutetaan käytettävän liittymän laskulla. Mikäli samalla liittymällä on useita eri käyttäjiä, suosittelemme tutustumaan liittymän käytön estoihin ja lisäämään liittymälle tarvittavat estot.

Lisätietoja operaattoreiden yhteisellä sivulla: http://www.mobiilimaksuinfo.fi/

Mobiilimaksujen selvityspyynnöt

Laskultasi löydät tiedot mobiilimaksun palveluntarjoajasta, ostoajankohdasta sekä hintatiedot. 

Voit tehdä selvityspyynnön Elisalle, jos laskullasi on veloitettu mobiilimaksuveloituksia, joissa on epäselvyyttä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi yllättävän suuri laskun loppusumma (lasku sisältää mobiilimaksuja) tai et ole saanut mobiilimaksulla maksamiasi, laskulla veloitettuja palveluita.

Selvityspyynnön voit lähettää Mobiilimaksun selvityspyyntölomakkeella. Pyyntöön tarvittavat tiedot veloituksesta löytyvät laskuerittelystä. 

 

Mobiilisisältöpalvelut eli palvelutekstiviestit

Lukuisat palveluntarjoajat tarjoavat palvelutekstiviestejä, joilla voi tilata matkapuhelimeensa erilaisia palveluita. Palvelut voivat olla esimerkiksi soittoääniä, taustakuvia, pelejä sekä erilaisia kilpailuja ja äänestyksiä. Tilauksen voi tehdä joko kerta- tai kestotilauksena (äänestykset eivät ole kestotilauksia). Kestotilauspalveluiden aktivoiminen vaatii pääsääntöisesti palveluun rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen voi tehdä joko palveluntarjoajan internetsivuilla tai omalla henkilökohtaisessa käytössä olevalla matkapuhelimella.

Mitä teen jos laskullani on veloituksia palvelutekstiviesteistä?

Liittymälläsi on tällöin tilattu kyseisestä palvelunumerosta maksullisia palveluja. Maksullisia palveluja ovat esim. soittoäänet, taustakuvat ja pelit.

Jos liittymä on lapsen tai muun perheenjäsenen käytössä, kannattaa sopia maksullisten palveluiden käytöstä jatkoa ajatellen tai estää palvelunumeroiden käyttäminen liittymältä.

Estoja pääset muokkaamaan OmaElisassa valitsemalla vasemmalta haluamasi liittymänumeron ja sen jälkeen Asetukset > Käytön estot.

Jos sinulla on kysyttävää palveluista, ole suoraan yhteydessä kyseiseen palveluntarjoajaan, yhteystiedot löydät alta kohdasta Palveluntarjoajat. Elisa / Saunalahti ei pysty ottamaan kantaa kolmannen osapuolen tarjoaman maksullisen palvelun veloituksista.

Miten kestotilauspalveluun rekisteröityminen tapahtuu?

Rekisteröityminen edellyttää, että oma matkapuhelinnumero syötetään joko palveluntarjoajan internetsivuilla tarkoitukseen varattuun kenttään tai omalla matkapuhelimella tilataan soittoääni, taustakuva tai muu vastaava palvelu. Palveluntarjoaja lähettää matkapuhelinnumeron syöttämisen tai tilauksen jälkeen matkapuhelimeen kutsuviestin, jossa on mukana aktivointikoodi. Rekisteröitymistä ei tapahdu, jos palveluntarjoajalta tekstiviestinä saatua aktivointikoodia ei syötetä palveluntarjoajan internetsivuilla tai lähetetä sitä omalla matkapuhelimella kutsuviestissä olevaan numeroon.

Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä-näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.

Miten sopimus palveluntarjoajan kanssa on syntynyt?

Sopimus syntyy kyseisen palvelun osalta asiakkaan ja palveluntarjoajan välille, kun palveluntarjoajalta tilataan palveluja matkapuhelimen välityksellä. Vaikka palvelua voidaan käyttää  matkapuhelinliittymällä ja palvelun laskutus tapahtuu operaattorin kautta, ei operaattori ole kyseisen tilaussopimuksen osapuoli. Liittymällä käytetyt palvelut eivät ole Elisan tarjoamia palveluita, joten Elisa ei ole vastuussa palvelun hinnoittelusta tai markkinoinnista. Lähtökohtaisesti asiakas on vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.

Kestotilauspalvelun käytön estäminen ja palvelun lopetus

Voit halutessasi lisätä liittymälle tekstiviestieston OmaElisassa.

Voit kytkeä liittymällesi tekstiviestieston. Esto ei lopeta kestotilausta palveluntarjoajalta. Jos esto myöhemmin poistetaan liittymältä ja kestotilaus on edelleen voimassa, alkaa palvelutekstiviestien tulo ja laskutus uudelleen.  Suosittelemmekin, että kestotilaus irtisanotaan palveluntarjoajan kautta. Mahdollisissa lisäkysymyksissä sinua auttaa palveluntarjoaja.

 
Palvelunumero Palveluntarjoaja ja yhteystiedot
14800 Elisa Mobiilimessenger
17258 Elisa
www.elisa.net
17122

Per4mance Media Oy

support@phenomena.com

17123 Medialinko Oy
info@medialinko.fi
17121

Feeltainment Oy
17121asiakaspalvelu@gmail.com
Puh. (09) 2316 3681

17288 Mobile G Host Oy
asiakaspalvelu@mobileghost.fi

173323
17143
173377

Link Mobility As
Rosenkrantz Gate 9
0159 Oslo
support@linkmobility.com
17221 fi@fin2quiz.com
173372
173737
17229
173171
17111
173009

Netsize
helpdeskfi@netsize.com

 

17178 Link Mobility As
Customer service telephone number +4722994400
Customer service e-mail address operation@linkmobile.no
17151
17220
173073
179131
179988
17211
17278
17232
179479
17288
17159
173731
17228
17273
17130
17298

Netsize IPX
helpdeskFI@netsize.com
Puh. +800 90050050

17277 care@kannykka-soittoaanet-pelit.com
173400 Habbo Hotel
http://www.habbohotel.fi/iot/go?lang=fi&country=fi
173017 Jamba
info@jamba.fi
173199 Kiivi
palaute@kiivi.fi
179600
173432
17124
Mblox Northern Europe AB
support@boku.com
17162 Mediaplazza
support@mediaplazza.com
179300 Megachat, Teksti-TV Chat
http://www.megachat.fi/megachat.php
173232
175301
173502
MixMobile
info@mixmobile.fi
17101
17103
17105
17106
17107
17108
17133
17144
17155
17216
17246
17247
17248
17249
17260
17261
17263
17275
173121
173122
173334
173677
MTV3
16200 Roottori Oy
support@roottori.fi

17119
17202

Daprime OÜ
fi@mobisupport.net
Eazywin
Fun2box
Fun2cell
Funnio
Playme
Ringalot
Skill2win
Springlo

1739300 Teksti-TV Chat
http://web.sextv.fi/node/14
17270 Wixawin
info.fi@wixawin.com
173317
17235
17244
ZED
zed.care.fi@zed.com
17212 Zemgo / Glomobi
fi@zemgo.com
fi@glomobi.com
17286 4mobile
http://www.clubzedcare.com/fi/sulkeminen.asp
17163
179179
179944
Unwire Aps
customerservice@unwire.se

16120

173322

Movika Call Media Oy
http://www.movika.fi/fi/ads.php
http://www.movika.fi/fi/callmedia.php
Info- ja tukipalvelut neuvonta@movika.fi / 0400 808 654

17132
 
16233

17152

17131

Telepalvelun välittäjä Steam Communications Oy
support@steam.fi
http://www.steam.fi  http://www.facebook.com/steamcommunications

16233 Moipal info@moipal.com

17152 Ilta-Sanomat

16337
17114
IRC-Galleria
irc@irc-galleria.net
173174 Softers Oy
http://www.softers.net/index.php?p=Yhteydenotto
173172
16130
16242

Labyrintti Media Oy
http://www.labyrintti.com

17181
17252
16335
17239
Kuulalaakeri Oy
http://www.kuulalaakeri.fi
17200
179300
Crestadel Oy,
info@viihdenumerot.com
1733372 DNA musiikkikauppa
http://musiikkikauppa.dnainternet.fi/

16499

17224

17225

173175

Securycast Oy
http://www.securycast.com/

17241 Suomi24 Oy
http://www.suomi24.fi/
16303 Gameleo Systems
sales@gameleo.fi
179900 Telepalvelun välittäjä RE-Phone Com Oy
17100 INA Finland Oy (esim. Ainalaina.fi)
16505 Kontaktia Oy
179000

NTH AG
info.fi@ccsupport.biz

16400 Fonecta Oy
16400@fonecta.fi
173177
179252
179007
Moon & Stars OY
Moon & Stars, PL 243, 00810 HELSINKI
179029 Sipvip Oy
179966 Global Network Oy
173035 Bitrace Oy
http://www.bitrace.fi/sivut/index.asp
17218 Plutolife AS
support@plutolife.com
17125 Sanoma Entertainment Oy
info@sanomaentertainment.com
173001 Apaja Online Entertainment Oy
http://www.aapeli.com/help/support/
17190 Arena Interactive
support@arenainteractive.fi
16554 Scandicom Oy
support@scandicom.fi
17116
17272
17282
Buumi international Oy
info@buumi.net
173311

LiPrOn
dmitry@celltt.com 

179019
179029

Sinelga Oy
manager@sinelga.com
http://www.treffit.co/

17205 Matkaguru
info@matkaguru.com
www.matkaguru.com
17115 Skill2Win 
sw.fi@mobisupport.net
17292 txtNATION LIMITED
fi@fun2quiz.com 
www.fun2quiz.com
173002

Curo Engineering Ltd Oy
janne.kuronen@curoengineering.fi
www.helpporaha.com

179005

Ina-Finland Oy
yritysratkaisut@ina.fi

17271

NTH AG
info@nth-mobile.com
http://www.nth-mobile.com/

169003

IQ Payments Oy

asiakaspalvelu@iq-payments.com

 

Ostot Windows-kaupasta

Windows-kauppa on sovelluskauppa, joka on käytettävissä tietokoneilla ja tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10 tai uudempi. Elisan asiakkaana voit maksaa Windows-kaupassa tehdyt ostot matkapuhelinlaskullasi.


Kaupassa on tarjolla sekä ilmaisia että lisämaksullisia sovelluksia ja pelejä, musiikkia ja laitteilla voi ostaa tai vuokrata elokuvia ja TV-ohjelmia.

 

Kuinka maksan Windows-kaupassa tehdyt ostot matkapuhelinlaskullani?

Windows-kauppa

Windows-kaupassa sovellusostot onnistuvat kun käytät kauppaa Elisan tai Elisan Saunalahti matkapuhelin- tai mobiililaajakaistaliittymällä, jossa ei ole tekstiviestiestoja palvelunumeroihin.

Windows-kaupan käyttäminen edellyttää rekisteröitymisen Microsoft-tilille.

Miten ostan sovelluksia?

Elisan ja Elisan Saunalahti-liittymäasiakkaat voivat maksaa Windows-kaupasta ostettuja sovelluksia ja pelejä matkapuhelinlaskulla. Ostaminen onnistuu näin:

  • Käynnistä vain Windows-kauppa sovellus laitteessasi ja valitse haluamasi maksullinen sovellus/peli.
  • Windows-kauppa pyytää Microsoft-tilin salasanasi.
  • Paina "Osta" nappia ja vahvista ostoksesi. Windows-kaupassa rekisteröityminen vahvistetaan ensioston yhteydessä erillisellä PIN-koodilla, joka lähetetään antamaasi puhelinnumeroon.
  • Valitse maksutavaksi matkapuhelin. 

Ostovahvistus käynnistää sovelluksen lataamisen laitteellesi. Veloitus näkyy automaattisesti matkapuhelinlaskullasi. Saat lisäksi ostovahvistuksen/kuitin Microsoft-tilillä määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen.

Windows-kaupassa ostoja voi tehdä liittymäkohtaisesti maksimissaan 60 euron arvoisen oston ja kuukaudessa 300 euron edestä.

Miten ostettu sovellus tai peli näkyy matkapuhelinlaskullani?

Ostettu peli tai sovellus näkyy matkapuhelinlaskussa rivillä "Ostot verkkopalveluista". Tarkemmat tiedot ostoista näkyvät laskun loppuosassa.

Miten voin tarkistaa, mitä sovelluksia olen ostanut?

Voit tarkistaa ostamasi sovellukset osoitteesta https://commerce.microsoft.com. Sivulle kirjaudutaan Microsoft-tilin tunnuksilla/sähköpostiosoitteella. 

Jos et muista Microsoft-tilisi käyttäjätunnusta, voit tarkistaa Microsoft-tilin käyttäjätunnuksen puhelimestasi kohdasta Asetukset -> Sähköposti + tilit ja tietokoneelta/tabletilta kohdasta Asetukset -> Tilit -> Oma sähköposti ja tilit.

Ostosten maksaminen puhelinlaskulla ei onnistu

Sovellusostoja voi maksaa matkapuhelinlaskulla kun käytät kauppaa Elisan tai Elisan Saunalahti matkapuhelin- tai mobiililaajakaistaliittymällä. Jos maksu ei onnistu, syynä voi olla esimerkiksi:

  • Rekisteröityminen Microsoft-tilille puuttuu
  • Microsoft-tiliin on liitetty aiemmin luottokortin tiedot ja se on edelleen valittuna oletusmaksutavaksi
  • Liittymällä on palvelunumeroestot tekstiviesteissä
  • Liittymäkohtaiset käyttörajat on ylitetty

Mikäli ostotapahtuma ei onnistu ja syynä ei ole mikään edellämainituista, ota yhteys asiakaspalveluun.

Windows-kaupan käytön estäminen

Palvelunumeroestoilla:

Ostojen tekeminen  Windows-kaupassa voidaan estää tekstiviestiestoilla (hyöty- tai asiointiestolla). Suosittelemme tarkistamaan alaikäisten lasten liittymien estopalvelut OmaElisasta.

OmaElisassa pääset muokkaamaan estoja valitsemalla vasemmalta liittymän, jota haluat muokata sen jälkeen ylhäältä valikosta Asetukset > Käytön estot.

Tietokoneissa, tableteissa  ja puhelimissa, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10, kysytään oletusarvoisesti Microsoft-tilin salasana ennen jokaista ostosta. Käyttäjä voi kytkeä salasanakyselyn pois päältä.

Windows 10:n Oma perhe -toiminnolla voit rajoittaa sovelluksia ja pelejä, joita lapsi voi ladata Windows-kaupasta

Lisätietoa

 

Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Lisäämällä liittymällesi palveluviestieston OmaElisassa vältyt yllätyksiltä laskullasi
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!