Voit ostaa liittymälläsi palveluita ja sovelluksia eri maksutavoilla. Palvelu voi olla esimerkiksi äänestykseen osallistuminen tekstiviestitse, yritys- tai palvelunumeroon soittaminen tai sovelluksen osto sovelluskaupasta. Tässä ohjeessa kerromme lisää erilaisista maksutavoista.
Tarkista laskusi sisältö OmaElisasta. Mobiilimaksujen veloitukset löydät laskultasi Ostot Verkkopalveluista -otsikon alta.
Huomioithan, että jos liittymäsi internet-yhteyttä käytetään usealla eri laitteella, voivat kaikki käyttäjät tehdä mobiilimaksuja ja ne laskutetaan käytettävän liittymän laskulla. Mikäli samalla liittymällä on useita eri käyttäjiä, suosittelemme tutustumaan liittymän käytön estoihin ja lisäämään liittymälle tarvittavat estot.
Laskultasi löydät tiedot mobiilimaksun palveluntarjoajasta, ostoajankohdasta sekä hintatiedot. Voit tehdä selvityspyynnön Elisalle, jos laskullasi on veloitettu mobiilimaksuveloituksia, joissa on epäselvyyttä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:
Selvityspyynnön voit lähettää mobiilimaksun selvityspyyntölomakkeella. Pyyntöön tarvittavat tiedot veloituksesta löytyvät laskuerittelystä, jonka löydät OmaElisan laskut-sivulta.
Jos sinulla on muuta kysyttävää tilatusta palvelusta tai ostosta, ole suoraan yhteydessä kyseiseen palveluntarjoajaan. Elisa ei pysty ottamaan kantaa kolmannen osapuolen tarjoaman maksullisen palvelun veloituksiin.
Jos liittymälläsi on tilattu palvelunumerosta maksullisia palveluja, esim. pelejä ja liittymä on lapsen tai muun perheenjäsenen käytössä, kannattaa sopia maksullisten palveluiden käytöstä jatkoa ajatellen. Voit myös estää palvelunumeroiden tai -viestien käytön liittymästä.
Estoja muokkaat maksutta OmaElisassa, katso ohjeet >
Jos sinulla on kysyttävää palveluista, ole suoraan yhteydessä kyseiseen palveluntarjoajaan. Elisa ei pysty ottamaan kantaa kolmannen osapuolen tarjoaman maksullisen palvelun veloituksiin.
Miten sopimus palveluntarjoajan kanssa on syntynyt?
Sopimus syntyy kyseisen palvelun osalta asiakkaan ja palveluntarjoajan välille, kun palveluntarjoajalta tilataan palveluja matkapuhelimen välityksellä. Vaikka palvelua voidaan käyttää matkapuhelinliittymällä ja palvelun laskutus tapahtuu operaattorin kautta, ei operaattori ole kyseisen tilaussopimuksen osapuoli. Liittymällä käytetyt palvelut eivät ole Elisan tarjoamia palveluita, joten Elisa ei ole vastuussa palvelun hinnoittelusta tai markkinoinnista. Lähtökohtaisesti asiakas on vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.
Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä-näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.
Voit halutessasi lisätä liittymälle palvelutekstiviestien eston OmaElisassa.
Katso ohjeet estojen muokkaukseen >
Huomioi kuitenkin, että kestotilauksen jälkeen OmaElisassa kytketty esto ei lopeta kestotilausta palveluntarjoajalta. Jos esto myöhemmin poistetaan liittymältä ja kestotilaus on edelleen voimassa, alkaa palvelutekstiviestien tulo ja laskutus uudelleen.
Suosittelemme, että kestotilaus irtisanotaan palveluntarjoajan kautta. Mahdollisissa lisäkysymyksissä sinua auttaa palveluntarjoaja.
Alla olevaan taulukkoon on listattu yleisimpiä palvelunumeroita, niiden palveluntarjoaja ja yhteystiedot.
Jos etsimääsi palvelunumeroa/lyhytnumeroa ei löydy listauksesta, toimi näin:
Palvelunumero | Palveluntarjoaja ja yhteystiedot |
17271 | NTH AG info.fi@ccsupport.biz Puh. 0942451583 |
17292 179870 | txtNation Limited aeus@txtnation.com Puh. +441752484333 |
13500 146601 146603 146606 1466204 15564 155702 155703 155704 155753 16115 16135 16162 16266 16271 16313 16358 17143 17178 173147 173323 18173 18174 18311 18333 18586 | Link Mobility A support@linkmobility.com Puh. +358 10 440 1000 |
17101 17217 | InternetQ SA support@internetq.com |
13322 14652 14659 15562 15572 15573 15574 15576 16118 16128 16133 16205 16216 16230 16320 16400 16484 16505 16555 16556 17118 18198 18201 18202 18205 18230 18340 18410 18460 20202 | Fonecta Oy asiakaspalvelu@fonecta.fi Puh. 020 692 999 |
16355 16356 | HSL Helsinkin seudun liikenne hsl@hsl.fi Puh. 09 4766 4000 |
13222 13234 13300 13331 13355 13520 13521 13522 13523 13524 13525 13526 13530 13535 13540 16323 16448 17181 17190 17191 17192 173521 | Arena Interactive Oy support@arenainteractive.fi Puh. 010 320 1431 |
12480 13135 14664 15560 16126 16183 16262 16350 16450 16520 169770 17239 17252 179500 179799 179888 18148 18196 18252 18313 | Kuulalaakeri Oy support@kuulalaakeri.fi Yhteydenottolomake: https://kuulalaakeri.fi/yhteytta.html |
17105 17106 17107 17108 17246 17248 17259 17261 17263 17275 173122 173334 173677 | Rapido Media Oy asiakaspalvelu@securycast.com Yhteydenottolomake: https://rapidomedia.fi/yhteydenottolomake |
16287 16301 16303 16500 17234 | Gameleo Systems Oy support@gameleo.fi Yhteydenottolomake: https://www.gameleo.fi/#Yhteydenotto |
Palvelunumerot voivat olla valtakunnallisia, telealuekohtaisia tai teleyrityskohtaisia. Palvelunumeroihin ei yleensä voi soittaa ulkomailta.
Laskullani on veloituksia palvelunumeroista, mistä saan lisätietoa?
Palveluntarjoajan nimi selviää puhelinlaskun erittelystä. Laskun tiedot ja erittelyn löydät OmaElisasta.
Epäselvissä tapauksissa palveluntarjoajan tiedot voidaan selvittää palvelunumeron perusteella. Osoitteesta suomenpalvelunumerot.fi saat tietoa palvelunumeroista palveluntarjoajan nimen tai numeron perusteella. Huom. kirjoittassasi puhelinpalvelunumeroa hakukenttään, älä käytä välilyöntiä tai -viivaa, vaan kirjoita numero yhteen esim. 060012345.
Voit tehdä selvityspyynnön myös Elisalle, jos laskullasi on veloitettu soittoja palvelunumeroihin, joissa on epäselvyyttä.
Estoja muokkaat maksutta OmaElisassa. Katso ohjeet >
Google Play on sovelluskauppa, joka on käytettävissä Android-laitteissa. Kun käytössäsi on Elisan tai Elisan Saunalahti -puhelinliittymä, voit maksaa Google Play -kaupassa tekemäsi ostokset puhelinlaskullasi tai Saunalahti Prepaid -liittymän saldolla.
Ensimmäisellä ostokerralla puhelimessasi tulee olla käytössä mobiilidata ja sinun tulee määritellä maksutavaksi operaattorilaskutus joko Google Playn asetuksista tai oston yhteydessä. Käyttöönoton jälkeen voit maksaa myös WLAN-yhteyttä käyttäen.
Ostaminen onnistuu näin:
Jos haluat määritellä maksutavan ennen sovelluksen ostoa, voit tehdä sen Google Play -kaupassa valitsemalla Valikko > Maksutavat > Lisää maksutapa > Käytä operaattorin Elisa laskutusta. Maksutavan lisäämisen jälkeen voit siirtyä valitsemaan sovelluksen jonka haluat ostaa, ja lisätty maksutapa näytetään oston yhteydessä.
Huom! Voit tehdä Google Play -kaupan ostoja liittymäkohtaisesti kuukaudessa 300 € edestä ja kertaostoksena maksimissaan 50 € arvosta. Kertaostoksen 50 euron rajaa ei voi nostaa.
Lue Google Playn lapsille sopivista ominaisuuksista Vanhempien Google Play -oppaasta >
Katso maksutavan käyttöönotto videolta!
Ostot näkyvät puhelinlaskussa rivillä Ostot verkkopalveluista. Tarkemmat tiedot ostoista näkyvät laskun loppuosassa. Elisan laskusi löydät OmaElisasta.
Voit tarkistaa ostosi ja tilaushistoriasi milloin tahansa Google Play -sovelluskaupassa (Valikko - Tili - Tilaushistoria) tai tietokoneella osoitteessa play.google.com.
Voit perua tilauksen kahden tunnin sisällä ostoksestasi (koskee vain sovelluksia). Perumisen yhteydessä ostamasi sovellus poistetaan laitteestasi ja veloitus poistetaan puhelinlaskultasi. Huomioithan, että voit tehdä perumisen vain kerran sovellusta kohden. Jos ostat saman tuotteen myöhemmin uudelleen, et voi enää palauttaa sitä.
Näin perut ostoksen puhelimellasi Google Play -sovelluskaupassa:
Voit tarkistaa ostohistoriasi ja tehdä perumisen myös tietokoneella osoitteessa play.google.com.
Ostoja voi maksaa liittymän laskulla, kun teet ostoja Google Play -kaupasta Elisan tai Elisan Saunalahti puhelinliittymällä. Jos maksu ei onnistu, syynä voi olla esimerkiksi:
Jos sinulle ei näytetä operaattorilaskutusta maksutavoissa, muista seuraavat asiat:
Jos osto ei onnistu ja syynä ei ole mikään yllä mainituista, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Ostojen tekeminen Google Play -kaupassa voidaan estää palvelutekstiviestien estoilla (ajanviete-, asiointi- tai hyötyesto). Suosittelemme aina tarkistamaan alaikäisten lasten liittymien estot OmaElisasta.
Estoja pääset muokkaamaan maksutta OmaElisassa:
Voit tehdä reklamaation sivulta play.google.com.
Toimi näin:
Lisätietoa hyvityskäytännöistä löydät Googlen Playn ohjeista >
Windows-kauppa on sovelluskauppa, joka on käytettävissä tietokoneilla ja tableteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10 tai uudempi.
Windows-kaupassa sovellusostot onnistuvat Elisan tai Elisan Saunalahti puhe- tai mobiililaajakaistaliittymällä, jossa ei ole tekstiviestiestoja palvelunumeroihin.
Windows-kaupan käyttäminen edellyttää rekisteröitymisen Microsoft-tilille.
Miten ostan sovelluksia?
Elisan ja Elisan Saunalahti-liittymäasiakkaat voivat maksaa Windows-kaupasta ostettuja sovelluksia ja pelejä matkapuhelinlaskulla. Ostaminen onnistuu näin:
Ostovahvistus käynnistää sovelluksen lataamisen laitteellesi. Veloitus näkyy automaattisesti liittymäsi laskullasi. Saat lisäksi ostovahvistuksen/kuitin Microsoft-tilillä määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen.
Windows-kaupassa ostoja voi tehdä liittymäkohtaisesti maksimissaan 50 euron arvoisen oston ja kuukaudessa 300 euron edestä.
Miten ostettu sovellus tai peli näkyy puhelinlaskullani?
Ostettu peli tai sovellus näkyy matkapuhelinlaskussa rivillä Ostot verkkopalveluista. Tarkemmat tiedot ostoista näkyvät laskun loppuosassa.
Miten voin tarkistaa, mitä sovelluksia olen ostanut?
Voit tarkistaa ostamasi sovellukset osoitteesta https://commerce.microsoft.com. Sivulle kirjaudutaan Microsoft-tilin tunnuksilla/sähköpostiosoitteella.
Jos et muista Microsoft-tilisi käyttäjätunnusta, voit tarkistaa Microsoft-tilin käyttäjätunnuksen puhelimestasi kohdasta Asetukset > Sähköposti + tilit ja tietokoneelta/tabletilta kohdasta Asetukset > Tilit > Oma sähköposti ja tilit.
Ostosten maksaminen puhelinlaskulle ei onnistu, mitä teen?
Mikäli ostotapahtuma ei onnistu ja syynä ei ole mikään edellämainituista, ota yhteys asiakaspalveluumme.
Windows-kaupan käytön estäminen
Ostojen tekeminen Windows-kaupassa voidaan estää tekstiviestiestoilla (hyöty- tai asiointiestolla). Suosittelemme tarkistamaan alaikäisten lasten liittymien estot OmaElisasta. Muokkaa estoja maksutta OmaElisassa.
Tarkemman ohjeen estojen muokkaukseen löydät täältä >
Tietokoneissa, tableteissa ja puhelimissa, joissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10, kysytään oletusarvoisesti Microsoft-tilin salasana ennen jokaista ostosta. Käyttäjä voi kytkeä salasanakyselyn pois päältä.
Windows 10:n Oma perhe -toiminnolla voit rajoittaa sovelluksia ja pelejä, joita lapsi voi ladata Windows-kaupasta.