Tekstiviestien lähetys ja vastaanotto - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Tekstiviestien lähetys ja vastaanotto

Tästä ohjeesta löydät tietoa tekstiviestien lähettämiseen ja vastaanottoon. 

Elisa Omagurulta saat halutessasi opastusta ja parhaat vinkit älypuhelimen käyttöön. Klikkaa tästä!

Puhelinmallikohtaisia ohjeita tekstiviestin lähetykseen ja vastaanottoon löydät laiteohjeistamme. Katso ohjeet täältä >

Jos tekstiviestin lähetyksessä on ongelmia, tarkista ensimmäisenä viestikeskuksen numero puhelimen viestiasetuksista.

  • Elisan Saunalahti-liittymät: Tekstiviestikeskuksen numero on +358508771015 tai +358451100100.
  • Prepaid-liittymät: Tekstiviestikeskuksen numero on +358508771010
  • Elisan yritysliittymät: Tekstiviestikeskuksen numero on +358508771010
  • Elisan vanhat kuluttajaliittymät: Tekstiviestikeskuksen numero on +358508771010

Jos tekstiviestien vastaanotto ei onnistu, puhelimen uudelleenkäynnistäminen auttaa useimpiin ongelmatilanteisiin. Lisää ohjeita ongelman ratkaisemiseksi löydät täältä.
 

Tekstiviestin säilytys, uudelleenlähetys ja veloitus

Kun lähettämäsi viesti on saapunut matkaviestinverkon tekstiviestikeskukseen, saat siitä ilmoituksen (esim. teksti LÄHETYS ONNISTUI) puhelimesi näytölle. Jos vastaanottajan matkapuhelin on GSM-verkossa, viestisi lähetetään siihen välittömästi.

Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, viestisi jää odottamaan. SMS säilytetään tekstiviestikeskuksessa enintään 3 vuorokautta. Voit määritellä lyhyemmän säilytysajan puhelimesi valikosta. Löydät ohjeet matkapuhelimesi käyttöohjeesta, reitti voi olla esim. Viesti > Asetukset > Viesti voimassa.

Tekstiviestiä yritetään lähettää automaattisesti eteenpäin useita kertoja. Jos lyhennät säilytysaikaa, lähetyskertojen määrä voi vähentyä. Lähetysyritys tehdään myös aina, kun vastaanottaja kytkeytyy verkkoon. Tekstiviestin lähettäjää veloitetaan jokaisesta tekstiviestikeskukseen saakka tulleesta viestistä, myös niistä, joita ei vastaanottajasta riippuvasta syystä tai virheellisestä vastaanottajan numerosta johtuen pystytä toimittamaan perille.

Tulevien puheluiden tai faksi- ja datalähetysten soitonsiirrot eivät vaikuta tekstiviestin perilletuloon, mutta puheluestot estävät niiden vastaanoton, lähetyksen tai molemmat.

Salaiset liittymänumerot ja tekstiviestin vastaanotto

Kun lähetät tekstiviestin, GSM-puhelinnumerosi välittyy aina viestin mukana vastaanottajalle. Vastaanottajan puhelimesta riippuu, näytetäänkö numero. Tämä koskee myös salaisia numeroita ja niitä numeroita, joita Saunalahti ei asiakkaan omasta pyynnöstä välitä eteenpäin tavallisten puheluiden yhteydessä. Piirre johtuu kansainvälisistä GSM-määrittelyistä.

Tekstiviestien ongelmatilanteet

Tässä vinkkejä miten voit ratkaista ongelmat tekstiviestin lähetyksessä tai vastaanottamisessa.

  • Onko vastaanottajan numero varmasti oikein? Kannattaa myös kokeilla viestin lähetystä niin, että numerossa on kansainvälinen suuntanumero eli suomalaisissa numeroissa se on +358.
  • Onko tekstiviestikeskuksen numero tallennettu matkapuhelimeen oikein?
  • Onko puhelinkohtainen lähetysmuoto oikea, esim."teksti"?
  • Jos lähettäjä tai vastaanottaja ovat ulkomailla, tulisi tarkistaa kykeneekö ulkomaisen matkapuhelinoperaattorin verkko välittämään tekstiviestejä?
  • Mikäli käytät vastaa-toimintoa, kokeile viestin lähetystä normaalisti. Mikäli viestin alkuperäisellä lähettäjällä on viestiasetuksissa kohta "sama keskus vastattaessa" valittuna, ei viestiin pysty vastaamaan, mikäli alkuperäinen viesti on lähetetty toisen operaattorin liittymästä.
  • Jos vastaanotto ei onnistu, käynnistä matkapuhelin uudelleen. Tarvittaessa ota puhelimen akku hetkeksi irti, jos akun voi irroittaa.
  • Tarkista lisäksi, onko puhelimen viestimuisti täynnä ja tarvittaessa poista vanhoja tekstiviestejä.

Huom. Tekstiviestikeskuksen numeroon ei voi soittaa.

Onko käytössäsi Elisan yritysliittymä? Katso ohjeet yleisimpiin tekstiviestiongelmiin täältä.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Älypuhelimella voi käyttää myös nettiyhteyttä hyödyntäviä pikaviestipalveluita.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!