Nätfiske med hjälp av falska sms och e-postmeddelanden - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Nätfiske med hjälp av falska sms och e-postmeddelanden

Nätfiske genom falska sms och e-postmeddelanden (phishing) är kriminell verksamhet vars syfte är att få tag på konfidentiella uppgifter såsom användarnamn, lösenord och betalkortsuppgifter. Nätfisket efter dessa uppgifter sker ofta genom meddelandetjänster, e-postmeddelanden eller sabotageprogram.

Alla ansvarar personligen för sin användning av internet och sitt dataskydd. Om du behöver en tillförlitlig bedömning av ditt dataskyddsbehov eller om det är något annat du vill fråga vår dataskyddsexpert kan du slå en signal till Elisas Omaguru. Klicka här!

Exempel på falska sms och e-postmeddelanden som våra kunder fått

  • Ett meddelande om uppdatering av webmailen där man ombeds att logga in på en falsk sida.
  • Ett meddelande med dåligt språkbruk om att ens e-postkonto ska avslutas och där man ombeds bekräfta uppsägningen av kontot.
  • Ett meddelande om att kundens företag fått en nätfaktura i OmaElisa -självbetjäningen.  I meddelandet blir man ombedd att logga in på OmaElisa Fakturor genom länken i meddelandet.
  • Ett meddelande om att OmaElisa -kontot avslutas på grund av obetald faktura. I meddelandet finns en uppmaning om att öppna den bifogade filen.

Tjänsteutbjudare eller andra seriösa aktörer frågar aldrig om personliga uppgifter (såsom användarnamn eller lösenord) via e-post.

  • Besvara aldrig post som innehåller något av det som beskrivits ovan.
  • Om ett meddelande av detta slag innehåller en länk eller en bilaga ska den inte öppnas, utan meddelandet ska raderas.
  • Anmäl bluffmejl till Elisa på adressen abuse(at)elisa.fi. OBS! Adressen är endast avsedd för att ta emot anmälningar om försök till bedrägeri.

De vanligaste kännetecknen för bluffmejl

  • Avsändarens adress är allmänt kända, t ex webmaster@..., admin@...,system@..., support@... eller motsvarande, vilket mottagaren felaktigt kan förknippa med en seriös aktör.
  • Innehållet verkar viktigt och kräver åtgärder av användaren, till exempel via en länk som bifogats till meddelandet. Vanligt är att man uppmanas att lämna användarnamn och lösenord eller andra privata uppgifter för att användaren ska kunna identifieras.
  • Språkbruket i meddelandena är ofta dåligt och kan även innehålla enstaka engelska ord mellan satser.
  • Som underteckning i stället för det personliga namnet används titlar som låter viktiga, t ex Network Manager, System Admin, System Supervisor

Beställningsfällor och enkäter

Med beställningsfälla avses försäljning och marknadsföring som sker omfattande på nätet. Den som faller i fällan får inte en sann bild av vad han/hon är på väg att köpa eller binda sig till. En del av beställningsfällorna lockar till att beställa något direkt, medan en del börjar med att locka konsumenten med en enkät, kundundersökning eller ett lotteri.

Enkäten före beställningsfällan görs ofta i något känt, seriöst företags namn. Enkäten har emellertid inget att göra med företaget ifråga. Enkätens syfte är att få kunden att tro att nätsidan är seriös. Efter enkäten styrs kunden till själva beställningsfällan.

Om du i samband med nätsurfande får en enkät eller en Facebook-annons i Elisas namn, är det med största sannolikhet frågan om en beställningsfälla. En beställningsfälla lovar kunden, till exempel, en smarttelefon för en euro. Sidan påstår sig fråga om kontokortsnummer bara för att kunna debitera den här euron. Det är lätt hänt att man låter bli att läsa beställningsvillkoren och utan att märka binder sig t ex till en dyr, månadsavgiftlig strömningstjänst som det i praktiken är omöjligt att bli av med. Smarttelefonen som utlovades som första lockbete får man heller inte.

Bluffakturor genom sms

Kommunikationsverket (Viestintävirasto) har informerat om att den har fått kännedom om falska betalningspåminnelser som skickats till mobiltelefonoperatörernas kunder i operatörernas namn. Man ska inte reagera på dessa betalningspåminnelser.

Exempel på bluffpost:

"Kom ihåg att betala din faktura senast 15.2, summa, referensnummer xxxxxxx5778 och kontonummer FIxx xxxx xxxx xxxx xx"

Som avsändare anges namnet på en mobiltelefonoperatör. Datumen och summorna varierar i meddelandena.

Gå tillväga så här:

  1. Om du inte har betalt den krävda summan, radera meddelandet
  2. Om du av misstag har betalt bluffakturan, kontakta polisen på adressen brott mot informationsteknologi.helsinki(at)poliisi.fi

 

Mer information om nätfiske eller phishing finns på nätet:

Var medveten om att efter en våg av nätfiske, beställningsfällor och bulffakturor gått över kommer alltid nya. I de här nya meddelandena kan en del av eller en egenskap i meddelandet ha ändrats. Det lönar sig att alltid vara uppmärksam när det gäller meddelanden som verkar misstänksamma. Det är alltid bättre att först ta reda på om det är ett seriöst e-postmeddelande än att öppna det med en gång eller att följa meddelandets anvisningar.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Vill du ha personlig hjälp? Ring till OmaGuru!
Vardagar kl. 8-21, lö. 9-17, 2,28 €/min + lna/msa
För att vi snabbt skall kunna hjälpa dig, rekommenderar vi att du laddar ner Etätuki (distanshjälp)-programmet redan innan du ringer:
Omaguru vinkkaa:
Henkilökohtaista apua asennuksiin ja asetuksiin meiltä
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!