Nätfiske med hjälp av falska sms och e-postmeddelanden

Nätfiske genom falska sms och e-postmeddelanden (phishing) är kriminell verksamhet vars syfte är att få tag på konfidentiella uppgifter såsom användarnamn, lösenord och betalkortsuppgifter. Nätfisket efter dessa uppgifter sker ofta genom meddelandetjänster, e-postmeddelanden eller sabotageprogram.

Alla ansvarar personligen för sin användning av internet och sitt dataskydd. Om du behöver en tillförlitlig bedömning av ditt dataskyddsbehov eller om det är något annat du vill fråga vår dataskyddsexpert kan du slå en signal till Elisas Omaguru. Klicka här!

Exempel på falska sms och e-postmeddelanden som våra kunder fått

  • Ett meddelande om uppdatering av webmailen där man ombeds att logga in på en falsk sida.
  • Ett meddelande med dåligt språkbruk om att ens e-postkonto ska avslutas och där man ombeds bekräfta uppsägningen av kontot.
  • Ett meddelande om att kundens företag fått en nätfaktura i OmaElisa -självbetjäningen.  I meddelandet blir man ombedd att logga in på OmaElisa Fakturor genom länken i meddelandet.
  • Ett meddelande om att OmaElisa -kontot avslutas på grund av obetald faktura. I meddelandet finns en uppmaning om att öppna den bifogade filen.

Tjänsteutbjudare eller andra seriösa aktörer frågar aldrig om personliga uppgifter (såsom användarnamn eller lösenord) via e-post.

  • Besvara aldrig post som innehåller något av det som beskrivits ovan.
  • Om ett meddelande av detta slag innehåller en länk eller en bilaga ska den inte öppnas, utan meddelandet ska raderas.
  • Anmäl bluffmejl till Elisa på adressen abuse(at)elisa.fi. OBS! Adressen är endast avsedd för att ta emot anmälningar om försök till bedrägeri.

Mer information om nätfiske eller phishing finns på nätet:

Var medveten om att efter en våg av nätfiske, beställningsfällor och bulffakturor gått över kommer alltid nya. I de här nya meddelandena kan en del av eller en egenskap i meddelandet ha ändrats. Det lönar sig att alltid vara uppmärksam när det gäller meddelanden som verkar misstänksamma. Det är alltid bättre att först ta reda på om det är ett seriöst e-postmeddelande än att öppna det med en gång eller att följa meddelandets anvisningar.