Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä. Voit rajata ja ratkaista nettiongelmia myös Verkkoapurilla.
Modeemin resetoiminen
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Yleisimpiä ongelmatilanteita
Varmista, ettei puhelinjohto ole kytketty ADSL- ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen
Laitteessa on kolme RJ11-liitintä (DSL, PHONE1 ja PHONE2). Varmista, ettei puhelinjohto ole virheellisesti kytketty PHONE1 tai PHONE2 -liittimiin, vaan DSL-liittimeen. Tarkista, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen kun liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi eikä toimi ADSL/VDSL-liittymässä.
Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi laite yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.
WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan
Laitteen WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei tällä muodostu, muuta suojaus toiseksi kuten WPA TKIP -tilaan tai WPA2 AES only -tilaan.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.
WLAN-yhteys hidas
Jos WLAN-yhteys on hidas, yksi syy tähän voi olla tukossa oleva 2,4GHz langattoman verkon taajuusalue. Mikäli päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5GHz taajuutta, kannattaa laite yhdistää siihen verkkoon.
Katso kaikki vinkit langattoman verkon huonon toimivuuden parantamiseen