Med beställningsfälla avses försäljning och marknadsföring som sker omfattande på nätet. Den som faller i fällan får inte en sann bild av vad han/hon är på väg att köpa eller binda sig till. En del av beställningsfällorna lockar till att beställa något direkt, medan en del börjar med att locka konsumenten med en enkät, kundundersökning eller ett lotteri.
Enkäten före beställningsfällan görs ofta i något känt, seriöst företags namn. Enkäten har emellertid inget att göra med företaget ifråga. Enkätens syfte är att få kunden att tro att nätsidan är seriös. Efter enkäten styrs kunden till själva beställningsfällan.
Om du i samband med nätsurfande får en enkät eller en Facebook-annons i Elisas namn, är det med största sannolikhet frågan om en beställningsfälla. En beställningsfälla lovar kunden, till exempel, en smarttelefon för en euro. Sidan påstår sig fråga om kontokortsnummer bara för att kunna debitera den här euron. Det är lätt hänt att man låter bli att läsa beställningsvillkoren och utan att märka binder sig t ex till en dyr, månadsavgiftlig strömningstjänst som det i praktiken är omöjligt att bli av med. Smarttelefonen som utlovades som första lockbete får man heller inte.