mikä on henkinen nettisukupolvesi

Nostalgiaa!

Sähköpostikirjeenvaihtoa, noloja filttereitä, ensirakkauksia – Muistatko sinä vielä nämä?

Kotimainen Elisa on ollut luomassa suomalaisten yhteyksiä alusta asti, jo yli 140 vuoden ajan. Arki ja yhteydenpito mullistuivat netin tulon myötä, mutta mitkä asiat netinkäytöstä ovat jääneet suomalaisten mieliin?

Alta pääset testaamaan, mihin nettisukupolveen henkisesti kuulut. 

Mihin sukupolveen kuulut?


Z-sukupolvi = 1997-2006

Milleniaalit = 1981-1996

X-sukupolvi = 1965-1980

Suuret ikäluokat =  ennen 1964 syntyneet

Näin suomalaiset muistelevat netinkäytön alkuaikojaan


65 %

suomalaisista on käyttänyt internetiä ensimmäisen kerran kotona.

Missä sinä käytit nettiä ensimmäisen kerran?

Suurin osa suomalaisista on käyttänyt ensimmäistä kertaa internetiä kotonaan (65 %) selviää Elisan teettämästä Nostalgiaa -tutkimuksesta, joka selvitti eri sukupolvien netin käytön kokemuksia. Milleniaaleista kuitenkin selvä enemmistö tutustui internetiin koulussa (69 %) ja joka kolmas heistä aloitti netin käytön kirjaston koneilla (31 %). Suuret ikäluokat aloittivat nuorempia sukupolvia selvästi useammin käyttämään internetiä alun alkaen työpaikoillaan (63 %).

"Ekoja kertoja nettiä varsinaisesti käyttäessä yläasteaikoina 90-luvun puolivälissä oli jotenkin ihmeellistä, kun linkkejä seurailemalla pääsi tutustumaan, jos minkämoisiin sivustoihin ja tietoihin ympäri maailman ja sai helposti vaikkapa apuja peleihin. Tuntui, kuin olisi liikkunut pikavauhtia ympäri maapalloa. Se avarsi hämmentävästi maailmankuvaa. Toki on muitakin lämpimiä muistoja, mutta tuo on ihan eka." 

-milleniaali, mies

kaksi nuorta naista tietokoneen ääressä

Mitä netissä tehtiin?

Z-sukupolvi on viettänyt aikaa YouTube-videoiden ja verkkopohjaisten pelien parissa, ja verkkopelaaminen on tärkeä muisto myös milleniaaleille. Milleniaalien muistoissa korostui mesettäminen MSN messengerissä, chättäilleminen erilaisissa foorumeissa ja vierailut Irc-galleriassa tai vastaavassa yhteisössä. X-sukupolven internetin alkuaikojen käyttöä sen sijaan kuvastaa parhaiten yleinen surffailu sivustolta toiselle.

Ystäviä ja yhteisöllisyyttä ruudun takaa

Internet on mahdollistanut monelle suomalaiselle uusien tuttavuuksien solmimisen, olivatpa he sitten Suomesta, ulkomailta, uusia hyviä ystäviä tai jopa kumppaneita (53 %). 48 % suomalaisista koki sähköpostin tarkistamisen jännittävänä toimenpiteenä ja 25 % harrasti sähköpostikirjeenvaihtoa.

48 %

koki sähköpostin tarkistamisen jännittäväksi netinkäytön alkuaikoina.

"Syksyllä 1997 löysin silloisen lempibändini Oasisin nettisivuilta chatin, jossa kuluikin sitten lukemattomia syysiltoja. Sain sitä kautta paljon uusia, erityisesti englantilaisia ystäviä, ja yksi näistä ystävyyksistä on kestänyt näihin päiviin asti!" 

- X-sukupolvi, nainen

"Nuorena miehenä kirjaston koneella kissfm-chatissä sain tytön puhelinnumeron ja soitin hänelle. Voi sitä jännityksen määrää...." 

 - milleniaali, mies

mies vanhanaikaisissa vaatteissa istuu vanhan tietokoneen ääressä

Netin käyttöä piti suunnitella ja omaa vuoroa jonottaa

Erityisesti nuoremmat ikäluokat, Z-sukupolvi ja milleniaalit, jakavat sukupolvimuiston siitä, että he joutuivat kilpailemaan muiden perheenjäsenten kanssa internetin käyttövuoroista. Vanhempi sukupolvi joutui suunnittelemaan netinkäyttöään vielä tarkemmin, jos esimerkiksi netinkäyttöön piti varata aika kirjastosta tai koululta.

Elisan pitkästä historiasta yhteyksien ja viestintäteknologioiden kehittäjänä löytyy selitys siihen, miksi nuoremmatkin sukupolvet muistavat vielä jonottamisen hyvin.


50 %

milleniaaleista on joutunut odottamaan netinkäyttövuoroa.

 ”Ensin koteihin tuli kiinteä netti, joka toimi aluksi puhelinlinjojen kautta. Jo se mullisti arjen ja toi ihan uudenlaisen yhteydenpidon tavan aiempaan verrattuna. 3G toi internetin kännykkään. Elisa toi ensimmäiset 3G- yhteydet Suomeen vuonna 2004. Vuonna 2010 lanseerattu 4G mahdollisti videoiden katselun, ja sillä on ollut merkittävä vaikutus siihen, että mobiilikäyttö on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana."

- Ilkka Pohtola, kuluttajien liittymistä vastaava liiketoimintajohtaja, Elisa

Tökkäilitkö sinäkin kavereitasi Facebookissa?

Internetin käyttöön liittyy myös vaivaannuttavia muistoja, erityisesti nuoremmille Z-sukupolven edustajille. Lähes 50 % heistä on julkaissut internetissä jotain, jota on joutunut myöhemmin häpeämään tai julkaissut kuvia, joita ei nykyään enää julkaisisi. Lisäksi Z-sukupolvi tunnustaa käyttäneensä ahkerasti erilaisia filttereitä somessa. Suuret ikäluokat eivät tutkimuksen mukaan omia tekemisiään ole juurikaan häpeilleet. 

Monen muistoissa on myös mahdollisuus tökkäillä Facebookissa kavereita. Noin 50 % milleniaaleista ja Z-sukupolvesta sanoo tehneensä niin. 

”Tämä on hyvä esimerkki toiminnosta, joka on osoittautunut täysin turhaksi ajan myötä. Keskustelupalstoilla pohdittiin tökkäilyn merkitystä, jota monikaan ei ehkä ymmärtänyt. Sittemmin Emojit ovat todennäköisesti korvanneet Facebookin tökkäystyökalun ja se on jo jäänyt historiaan.”

- Ilkka Pohtola, liiketoimintajohtaja, Elisa

Mikä on nostalgiaa tulevaisuudessa?

43%

uskoo huonoresoluutioisten videoiden olevan tulevaisuuden nostalgiaa.

”Puhelinten videokuvausominaisuudet kehittyvät, ja data siirtyy entistä nopeammin. Erityisesti 5G-verkko lyhentää datansiirron viivettä, joten isommatkin videot voi ladata nopeasti, joten suomalaiset ovat oikeassa, huonoresoluutioiset videot ovat varmasti ennen pitkää jo nostalgiaa.” 

- Ilkka Pohtola, liiketoimintajohtaja, Elisa

Lähde:

Elisan teettämä ”Nostalgiaa” -tutkimus eri sukupolvien netin käytön kokemuksista, huhtikuu 2024, Bilendi Oy. Otanta on 18-74-vuotiaita kansallisesti edustava iän, sukupuolen ja alueen mukaan. N=1000.


Elisa - Pidetään yhteyttä. Pidetään yhtä.