Ihmisiä katsomassa puhelinta

Saavutettavuus

Digitaalisten palvelujen saavutettavuus on Elisalla yksi tärkeistä vastuullisuuteen ja missioomme, digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus, liittyvistä teemoista. Digitaalisten palvelujen saavutettavuudessa on kyse ihmisten yhdenvertaisuudesta ja tasavertaisista oikeuksista.  

Saavutettavuus näkyy Elisan palveluissa ennen kaikkea sujuvana ja selkeänä käyttökokemuksena. Hyvä käyttökokemus syntyy, kun niin palvelun tekninen perusta kuin ulkoasu ja sisällötkin ovat kunnossa. Tavoitteenamme on saada Elisan digitaalisista palveluista kaikille yhtä helppokäyttöiset.
'Digitaalisten palveluiden saavutettavuus on jokaisen oikeus'

Saavutettavuus on palveluiden helppokäyttöisyyttä

Saavutettavuus on esimerkiksi sitä, että voit näkörajoitteesta huolimatta ostaa verkkokaupasta puhelimen ruudunlukuohjelmalla. Se on sitä, että voit kuulorajoitteisenakin nauttia suoratoistopalvelujen elokuvista, koska niissä on helposti valittavat tekstitykset. Se on ylipäätään palvelujen käyttämisen helppoutta ihan jokaiselle.

Kuvituskuva - Iäkäs mies näyttää tablettia nuoremmalle miehelle

Saavutettavuus - miksi se koskettaa meitä kaikkia?

Oletko koskaan miettinyt arjessasi palveluiden saavutettavuutta? Millaista olisi hoitaa päivittäisiä asioita, jos olisi rajoitteita esimerkiksi näkökyvyn, kuulon, liikkumisen tai kielitaidon kanssa? Onnistuisiko sosiaalisen median käyttäminen tai tv-sarjan katselu? Pääsisikö virastoon, putiikkiin tai ravintolaan edes sisälle? Löytäisikö nettisivuilta etsimänsä tiedon? Onnistuisiko asiakaspalvelun kanssa asiointi?

Kuvituspiirros

Miten Elisa kehittää saavutettavuutta

Tavoitteemme on suunnitella palvelut haastavimman asiakkaamme tarpeiden mukaan, jolloin palvelut ovat varmasti kaikille saavutettavia. Saavutettavuus tarkoittaa meille laatua ja turvallisuutta sekä helppokäyttöisiä ja saatavilla olevia palveluja. Tätä kautta Elisa edistää digitaalista osallisuutta sekä asiakaskokemusta ja menestyksekästä asiakasvuorovaikutusta.

Olemme jatkaneet kehitystyötämme parantaaksemme kyvykkyyttämme tuottaa paremmin saavutettavia palveluja. Mittaamme toimintamme tuloksia saavutettavuusindeksillä. Mittari koostuu teknisten ja prosessien parannustoimenpiteistä sekä auditoinneista.

Kuvituskuva - Elisa Eestin web-sivusto

Saavutettavuus Elisa Eestin palveluissa

Elisa Eesti tarjoaa saavutettavuutta parantavia ominaisuuksia, kuten ruudunlukijan, verkkosivuillaan sekä Elisa TV -palveluissa.

Saavutettavuusselosteet

Saavutettavuusselosteessa kuvataan, miten verkkopalvelu noudattaa verkkosisällön saavutettavuusohjeita. Lisäksi selosteessa kerrotaan, miten palvelun saavutettavuudesta voi antaa palautetta. Olemme parhaillaan laatimassa saavutettavuusselosteita eri palveluistamme.