Kotiboksi EPC3825 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi EPC3825

Tältä sivulta löydät laitteen Kotiboksi EPC3825 peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi

Kotiboksi EPC3825 Käyttöopas (pdf)


Ominaisuudet

Malli Cisco EPC3825
Tyyppi Wideband-kaapelimodeemi (EuroDOCSIS 3.0, 2.0, 1.1 ja 1.0)
LAN 4 x 10/100/1000M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) on laitteen pohjassa olevan CM MAC -merkkisarjan kuusi viimeistä merkkiä ja salausavain on laitteen sarjanumero, joka on merkitty laitteen pohjaan S/N-kohtaan.

  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WPS-tuki
NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa osoitteita 192.168.0.x -verkosta
Liitännät 4 x Ethernet
1 x Coax (antenniliitäntä)
1 x USB

Merkkivalot

POWER Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Palaa = Virta on kytketty
DS Vilkkuu = Laite etsii downstream-taajuutta
Palaa = Laite lukittunut dowstream-taajuudelle ja muodostaa yhteyttä
US Pimeä = Downstream-taajuus ei ole lukittunut (upstream-haku aloitetaan vasta, kun downstream löytynyt)
Vilkkuu = Laite etsii upstream-taajuuksia
Palaa = Laite lukittunut upstream-taajuudelle
ONLINE Pimeä = Laite ei ole saanut IP-osoitetta
Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta
Palaa = Laite on saanut IP-osoitteen
ETHERNET 1-4 Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
Palaa = Laite kytketty kyseiseen ethernet-porttiin (ei liikennettä)
Vilkkuu = Dataa liikkuu kyseisen ethernet-portin läpi
USB Pimeä = Ei laitetta USB-portissa
Palaa = Laite kytketty USB-porttiin (ei liikennettä)
Vilkkuu = Dataa liikkuu USB-portin läpi
WIRELESS LINK Pimeä = WLAN ei ole käyttövalmis
Palaa = WLAN on käyttövalmis
Vilkkuu = Dataa liikkuu WLAN-verkossa
WIRELESS SETUP Pimeä = Langaton pikamääritys (WPS) ei ole käytössä
Vilkkuu = Langaton pikamääritys (WPS) on valmiina vastaanottamaan langattomia laitteita

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) Ei ole
Paikallinen hallinta (www-selain) http://192.168.0.1
Käyttäjätunnus Oletuksena tyhjä
Salasana Oletuksena tyhjä

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti.

Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:
1) Kirjaudu laitteen paikalliseen hallintaan osoitteessa http://192.168.0.1
2) Ohjelmistoversio lukee About-otsikon alla Current Software Revision -rivillä

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ohjelmistoversio

Muutokset

epc3825-v302r125573-131211c-ELS
  • Parannettu toimintaa Viihteen palveluiden kanssa
  • Parannettu laitteen vakautta
  • IP Pass-through ominaisuus lisätty Applications and Gaming osioon. Ominaisuuden avulla voidaan ohjata liikenne internetistä suoraan haluttuun sisäverkon MAC-osoitteeseen.
epc3825-v302r125533-111003c-ELS-TR69

Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.

  • Laite täytyy resetoida päivityksen jälkeen (laite on päivittynyt, kun se on ollut vuorokauden verkossa), jotta uudessa ohjelmistossa olevat asetukset ylikirjoittuvat laitteen alkuperäisten asetusten päälle

Langattoman verkon asennus

Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.

Langattoman verkon nimi (SSID) on laitteen pohjassa olevan CM MAC -merkkisarjan kuusi viimeistä merkkiä. Langattoman verkon salausavain on laitteen sarjanumero, joka on merkitty laitteen pohjaan S/N-kohtaan.

Tietokoneen asetukset

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.

Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.

IP Pass through -ominaisuuden käyttöönotto

Laite tukee "epc3825-v302r125573-131211c-ELS" -ohjelmistoversiosta lähtien IP Pass-through -ominaisuutta, jolla voidaan ohjata liikenne internetistä suoraan haluttuun sisäverkon MAC-osoitteeseen.

  1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville modeemin hallintaosoite http://192.168.0.1/ ja paina Enter.
  2. Kirjaudu sisään painamalla "Login" -painiketta.
  3. Valitse ylhäältä "Applications & Gaming" -valikko.
  4. Valitse viimeisenä oikealta löytyvä "IP Pass-through" -välilehti.
  5. Syötä "IP Address Pass-through by MAC Address" kohdan jälkeen löytyvään kenttään sillattavan laitteen 12-merkkiä pitkä kirjaimia ja numeroita sisältävä MAC-osoite. MAC-osoite löytyy yleensä laitteen pohjaan tai takakanteen liitetystä tarrasta.
  6. Paina "Add" -painiketta jonka jälkeen MAC-osoite lisätään listalle.
  7. Kun olet lisännyt kaikkien sillattavien laitteiden MAC-osoitteet listalle, paina alhaalta "Save settings" -painiketta.
  8. Käynnistä uudelleen kaapelimodeemi sekä laitteet joille IP-osoite sillattiin.

Porttiohjauksia ja DMZ-osoite voidaan asettaa tarvittaessa. Ohjeet löydät laitteen mukana tulleen englanninkielisen käyttöoppaan sivulta 69 alkaen.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten tai Elisan verkon huoltotöiden jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa. Elisan verkon huoltotöissä verkon asetukset saattavat muuttua ja modeemi tunnistaa nämä vasta resetoinnin jälkeen.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Huom! Jos reset-painiketta painetaan vain 1-2 sekuntia, laite ei resetoidu vaan pelkästään käynnistyy uudelleen.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Kaapeliyhteyden taajuushaku kestää tyypillisesti 2-3 tuntia

Kaapeliyhteyden taajuushaku voi kestää ensimmäisellä käyttöönottokerralla sekä resetoinnin jälkeen useita tunteja. Tyypillisesti haku kestä 2-3 tuntia, mutta joissakin tilanteissa haku voi kestää myös pidempään. Tämä ei ole varsinaisesti modeemista johtuva ominaisuus vaan kaapeliverkolle tyypillisiä piirteitä, jossa maantieteellisen alueen käytössä olevan taajuuden etsimiseen menee kaapelimodeemilta oma aikansa.

Kaapeliyhteys pätkii tai hidastelee

Yhteys saattaa hidastella tai pätkiä jos paikallisen hallinnan asetuksissa on Block IP Flood Detection -asetus päällä (asetus on oletuksena päällä). Asetus löytyy hallinnasta polusta Security > Firewall-välilehti > poista valinta Block IP Flood Detection -kohdasta ja klikkaa Save Settings. Huom! Asetus palautuu takaisin päälle, jos modeemi resetoidaan.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Jos mahdollista, kytke kaapelimodeemi eri antennipistorasiaan kuin televisio.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!