Kotiboksi P-661 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi P-661

Kotiboksi P-661 -modeemi on käytössä Elisa Viihde -palvelussa ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi

Kotiboksi P-661 Pikaopas (pdf)


Ominaisuudet

Malli Zyxel P-661HNU
Tyyppi ADSL2+
WAN-reititin
3G-reititin
LAN 4 x 10/100M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA/WPA2-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa.

  • Tukee standardeja 802.11b, -g ja -n (300Mbit/s)

  • WLAN-kanava on oletuksena automaattinen, vaihda kanava ongelmatilanteissa manuaaliseksi

NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa osoitteita väliltä 192.168.10.33 - 192.168.10.100
Liitännät 4 x Ethernet (4 x LAN, LAN4/UPLINK-portti määriteltävissä WAN-portiksi)
1 x USB
1 x RJ11 (ADSL)

Merkkivalot

PWR Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Palaa = Virta on kytketty
LAN1-4 Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
Palaa = Laite kytkettynä kyseiseen ethernet-porttiin
WLAN Pimeä = WLAN ei ole käyttövalmis
Palaa = WLAN on käyttövalmis
ADSL Pimeä = Ei ADSL-yhteyttä
Vilkkuu = ADSL-yhteyttä muodostetaan
Palaa = ADSL-yhteys muodostettu
INTERNET Pimeä = Laite ei ole saanut IP-osoitetta
Palaa = Laite on saanut IP-osoitteen
USB Palaa = USB-laite kytketty kyseiseen porttiin (USB-muisti verkkolevynä)

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) Ei ole
Paikallinen hallinta http://192.168.1.1 (Ensimmäisellä käyttökerralla laite voi vaatia resetoinnin. Paina modeemin takaa reset-painiketta n. 5 sekuntia terävällä esineellä.)
Käyttäjätunnus user (rajoitettu) tai admin (täysi hallinta)
Salasana

1234 (ohje salasanan vaihtamiseen) / uudemmissa malleissa laitteen pohjassa oleva WPA2_PSK Key

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti Elisan toimesta.

Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:

  1. Kirjaudu laitteen paikalliseen hallintaan osoitteessa http://192.168.1.1
  2. Avaa valikko Maintenance > Firmware Upgrade
  3. Ohjelmistoversio lukee Upgrade Firmware -otsikon alla Current Firmware Version -rivillä

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Huom! Laitetta ei tule sammuttaa ohjelmistopäivityksen aikana, sillä päivityksen keskeytyessä laite voi vikaantua.

Ohjelmistoversio Muutokset
P-661HNU-F1_Elisa9_TSX16F0

Ohjelmistoa ei tulla päivittämään automaattisesti modeemiin. Päivittäminen on suositeltavaa, jos laitteen kanssa on toimivuusongelmia. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Useita tietoturvakorjauksia

  • Näkyvin muutos on että laite vaatii oletuksena hallintakäyttöliittymään kirjautuessa WPA-avainta vastaavan salausavaimen. WPA-avain löytyy laitteen pohjatarrasta.

USB-tiedostojako: laite saattoi kaatua kun dataa siirrettiin nopeasti tai jaettua kansiota ei voinut muuttaa tai valita vaikka muisti tunnistettiin.

VPN-toimintojen korjauksia

Käyttöliittymän toimivuuteen parannuksia

Tuki 3G-laitteelle, Huawei E3131

P-661HNU-F1_Elisa4_TSX7F0

Korjattu Elisa Viihteen IPTV-kanavien multicast-liikenteen välittämisessä havaittu bugi (aiheutti IPTV-kuvan pysähtelyä IPTV-kanavilla)

P-661HNU-F1_Elisa3_TSX5F0

Korjattu VPN-läpäisyssä havaittu bugi, jossa VPN ei toiminut NAT-tilassa

Lisätty tuki seuraaville 3G-tikuille:

  • HuaWei E161/E169/E169u/E1750/E1752
  • HuaWei E1690/E1692/E1762/E1750/E1780
  • HuaWei E1823/E182E/E367/E353
  • HuaWei E1752
  • HuaWei K3765
  • HuaWei E220/E270/E800A/E180/E176G
  • HuaWei E173
  • HuaWei E372
  • ZTE MF100/ MF110/MF637/MF190

Langattoman verkon asennus

Katso Kotiboksi P-2812:n WLAN-ohjeet, asennus samalla tavalla.

NAT-tilasta siltaavaksi

Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

Ohjeet siltaamiseen

  1. Kirjaudu laitteen hallintaan sisään osoitteessa http://192.168.1.1. Pääkäyttäjän tunnus (Username) on admin ja oletussalasana (Password) on 1234.
  2. Kirjautumisen jälkeen tarjotaan oletussalasanan vaihtamista. Salasana voidaan vaihtaa kirjoittamalla uusi salasana New Password ja Verify New Password- kenttiin ja painamalla Apply. Voit jatkaa halutessasi eteenpäin vaihtamatta salasanaa ja pitää alkuperäisen salasanan voimassa valitsemalla Skip.
  3. Valitse tämän jälkeen alhaalta Network Setting ja valikosta Broadband.
  4. Mikäli modeemissa on olemassa valmiiksi määritelty profiili, se pitää ensin poistaa tässä näkymässä klikkaamalla roskakori-kuvaketta ikkunan oikeassa reunassa. Klikkaa sen jälkeen painiketta Add new WAN Interface.
  5. Kirjoita Name-kenttään vapaamuotoinen yhteyden nimi. Valitse Mode-pudotusvalikosta Bridge. Bridge Group-kohdan Available LAN/WLAN Port(s)-laatikosta voit valita sillattavat LAN liitännät tai WLAN-verkon. Klikkaa haluamaasi liitäntää tai verkkoa ja siirrä se Add-painikkeella oikeanpuoleiseen Bridged LAN/WLAN Port(s)-laatikkoon.
  6. Lopuksi määritellään verkkoasetukset kohdassa ATM PVC Configuration. Elisan ja Saunalahden liittymissä asetukset ovat:

    VPI: 0
    VCI: 100
    Encapsulation Mode: LLC/SNAP-BRIDGING
    Service Category: UBR Without PCR
     
  7. Paina lopuksi Apply-painiketta sivun oikeasta alareunasta. Modeemi tallentaa asetukset ja kirjaa käyttäjän automaattisesti hallinnasta ulos.

Siltaus on nyt valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan

Laitteen WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei tällä muodostu, muuta suojaus toiseksi kuten WPA TKIP -tilaan tai WPA2 AES only -tilaan.

Laitteessa on myös havaittu satunnaisia ongelmia langattomien yhteyksien muodostamisessa (vanhemmat ohjelmistoversiot). Ongelmat ilmenevät niin, että kun modeemi on käynnistetty, modeemin langattomaan verkkoon ei voi yhdistää. Vaihtoehtoisesti yhteys muodostuu, mutta liikennettä ei kulje läpi. Samaan aikaan verkkokaapelilla kytketyt laitteet toimivat. Myös jotkin WLAN-laitteet toimivat modeemin kanssa samaan aikaan ongelmitta.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Jos yhteyden muodostamisessa on ongelmia, kannattaa kokeilla suojaustyypin vaihtamista.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!