Termit wlan ja wifi tarkoittavat käytännössä langatonta verkkoa. Tästä ohjeesta löydät apua langattoman verkon käyttöönottoon ja yleisiin ongelmatilanteisiin.
Termit wlan ja wifi tarkoittavat käytännössä langatonta verkkoa. Tästä ohjeesta löydät apua langattoman verkon käyttöönottoon ja yleisiin ongelmatilanteisiin.
Langaton verkko syntyy modeemin tai reitittimen avulla, joka jakaa yhteyden sen ympäristössä oleville laitteille. Voit yhdistää tähän verkkoon tietokoneita, älypuhelimia tai muita laitteita, jotka tukevat langatonta yhteyttä.
Haluatko teknistä apua? Elisan Omagurut auttavat tarvittaessa tässäkin asiassa.
Jos et ole vielä kytkenyt modeemia tai reititintä, tee se nyt.
Varmista, että laite tukee langatonta yhteyttä:
Ominaisuus on usein merkitty käyttöohjeeseen tai teknisiin tietoihin käyttäen termejä: WLAN, Wi-FI tai langattoman verkon tuki.Jos ominaisuus puuttuu, osta uusi modeemi tai reititin Elisan verkkokaupasta.
Tarvittavat tiedot löydät modeemin tai reitittimen pohjassa olevasta tarrasta tai käyttöoppaasta.
1. Avaa laitteen WiFi-asetukset
2. Valitse oikea verkko
3. Syötä verkon salasana
4. Yhdistä verkkoon
5. Tarkista yhteys
Langattomassa verkossa voi olla kaksi erillistä verkkoa, joista toinen toimii 2,4 GHz -taajuudella ja toinen 5 GHz -taajuudella.
| Langaton verkko on yksi tapa yhdistää laitteita Elisan laajakaistaverkkoon. Se ei ole osa Elisan toimittamaa laajakaistayhteyttä, vaan kuuluu asiakkaan omaan sisäverkkoon. |
Etsitkö kuvallisia ohjeita puhelimen tai tabletin yhdistämiseen langattomaan verkkoon? Katso ohjeet yleisimmille puhelin- ja tablet-malleille
Huono yhteys ei aina johdu nettiyhteydestä. Jos langaton yhteys pätkii tai toimii hitaasti, kokeile näitä keinoja. Usein ongelma ratkeaa muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä.
Modeemin tai reitittimen sijainti vaikuttaa merkittävästi langattoman verkon kattavuuteen. Huono sijoittelu voi aiheuttaa pätkimistä ja heikkoa signaalia, kun verkko ei riitä kattamaan koko huoneistoa.


| Jos talossasi on useita eri kerroksia tai talosi on iso ja nettiä halutaan käyttää kaikissa sen huoneissa ilman huolta ongelmista, tutustu langatonta verkkoa laajentaviin lisälaitteisiin tai tilaa Elisa Kotiverkko -palvelu. |
Jos modeemi on ollut päällä yhtäjaksoisesti viikkoja tai kuukausia, se voi alkaa hidastella tai pätkiä. Uudelleenkäynnistys tyhjentää modeemin muistin ja voi parantaa yhteyden toimintaa.
Joskus tietyt langatonta verkkoa käyttävät laitteet, kuten vanhat älypuhelimet, kuluttavat paljon kaistaa. Tämä hidastaa muiden samaa verkkoa käyttävien laitteiden yhteyttä.
Kokeile laittaa langattoman verkon käyttö pois päältä turhien laitteiden asetuksista. Voit tarvittaessa asettaa laitteet käyttämään mobiilidataa tai muuta sopivaa verkkoa.
Jokainen langaton verkko käyttää aina tiettyä wlan-kanavaa. Jos lähistöllä on muita verkkoja jotka toimivat samalla kanavalla, ne voivat häiritä toistensa toimintaa.
Modeemi tai reititin valitsee kanavan yleensä automaattisesti - mutta sen manuaalinen vaihto voi parantaa yhteyttä. Kanava voidaan vaihtaa muuttamalla modeemin tai reitittimen asetuksia.
Vinkit wlan-kanavan valintaan:

Langattoman verkon pätkiminen voi johtua häiriöistä, joita aiheuttavat lähellä olevat laitteet. Esimerkiksi digiboksi, kotiteatterivahvistin, DVD-soitin tai muut elektroniikkalaitteet voivat häiritä signaalia.
Häiriön poistamiseksi, suosittelemme asettamaan modeemin tai reitittimen vähintään 1–2 metrin päähän muista laitteista.
Joskus osa WiFi-verkossa olevista laitteista käyttää helposti ruuhkautuvaa 2,4 GHzin taajuutta, vaikka ne voisivat käyttää nopeampaa 5 GHzin taajuutta. Voit tarkistaa käytetyn taajuuden laitteen asetuksista ja kokeilla vaihtaa reitittimen tai laitteen 5 GHzin kaistalle.
Huomaa, että 2,4 GHzin taajuuden kuuluvuus on parempi pitkillä matkoilla. Taajuuskaistan vaihtaminen ei siis välttämättä nopeuta yhteyttä, jos tila on suuri tai laite on kaukana reitittimestä. Lyhyemmillä matkoilla kannattaa aina käyttää 5 GHzin taajuutta.
5 GHz -taajuuskaista
2,4 GHz -taajuuskaista
Mistä tunnistaa 5 GHz -verkon?
Useimmissa laitteissa salausasetukset ovat valmiina. Lyhenteet: WEP, WPA ja WPA2, tarkoittavat langattoman verkon eri salaustyyppejä.
| WPA- tai WEP-salauksen käyttämistä ei nykypäivänä enää suositella sen heikon suojaustason vuoksi. |

Tietokoneen vanhentunut WLAN-ajuri voi aiheuttaa yhteysongelmia. Huomioithan, että Windows Update ei aina asenna uusimpia ajureita, joten tarkista ajureiden ajantasaisuus aina valmistajan sivuilta.
Näin tarkistat ja päivität ajurit (Windows):
1. Avaa Windowsin Laitehallinta ja etsi WLAN-sovitin.
2. Tarkista ajurin versio.
3. Siirry laitevalmistajan sivulle, ja tarkista onko WLAN-sovittimellesi tarjolla uudempia ajureita.
4. Jos ajurin uudempi versio on tarjolla, lataa se laitevalmistajan sivulta ja asenna se.
Asiantuntija-apua WLAN-ajureiden asennukseen saat myös Elisa Omagurulta.
Jos langattoman verkon signaali on heikko tai yhteys ei ulotu koko huoneistoon, Mesh-reitittimet tarjoavat helpon ratkaisun.
Näin saat Mesh-reitittimen käyttöösi
Voit hankkia Mesh-reitittimiä erikseen tai valita Elisa Kotiverkko -palvelun, jossa ne sisältyvät palvelun kuukausimaksuun.
Langattoman verkon kuuluvuus vaihtelee rakenteiden ja esteiden mukaan.
Tämän vuoksi langaton modeemi tai reititin kannattaa sijoittaa huoneistossa mahdollisimman esteettömälle paikalle signaalin kulkua ajatellen.
Langattomat laitteet noudattavat yleisiä standardeja, mutta yhteys ei aina muodostu ongelmitta. Joskus eri valmistajien laitteet eivät toimi keskenään, vaikka asetukset olisivat oikein.
Mitä voit tehdä?