Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi? - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi?

Jos laskusi loppusumma ei ole totutun suuruinen, syy on todennäköisesti jokin tälle sivulle kerätyistä. Jos et löydä vastausta esimerkeistämme, ota yhteyttä ja katsotaan asia yhdessä kuntoon!

Laskuerittelyn löydät aina OmaElisasta, olipa laskusi toimitustapa mikä tahansa! Erittelystä näet jokaisen laskullasi olevan veloituksen tarkemmat tiedot sekä tarkan tapahtumapäivän.

Saitko ensimmäisen laskun liittymästäsi?

  • Liittymämaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, joten uuden liittymän ensimmäinen lasku sisältää usein maksuja ensimmäiseltä vajaalta kuukaudelta sekä seuraavalta täydeltä kuukaudelta.
  • Laskun erittelystä voit tarkistaa päivämäärät, joilta laskulla veloitetaan. Laskuerittelyn voit tarkistaa PDF-muotoisena OmaElisasta kohdasta Laskut.
  • Ensimmäisen laskun jälkeen saat jatkossa laskun kerran kuukaudessa.

Onko liittymääsi vastikään päivitetty, esim. liittymätyypin vaihto tai nopeuden muutos?

  • Liittymätyypinvaihdossa vanhan liittymän laskutus päättyy siihen päivään, kun muutos astuu voimaan.
  • Uuden liittymän laskutus alkaa muutoksesta seuraavana päivänä.
  • Jo veloitetut kausimaksut hyvitetään laskullesi automaattisesti.
  • Laskun erittelystä voit tarkistaa tarkat päivämäärät, joilta laskullasi veloitetaan. Laskuerittelyn voit tarkistaa PDF-muodossa OmaElisasta kohdasta Laskut.

Onko laskullasi veloituksia palvelunumeroista tai -viesteistä, tai ostoja verkkopalveluista?

Puhelut, tekstiviestit ja sovelluksien kautta tilatut erityismaksulliset palvelut näkyvät laskullasi omalla rivillään. Erityismaksulliset palvelut veloitetaan aina palveluntarjoajan hinnaston mukaan. Ne eivät kuulu pakettiliittymiin.

Tapahtuman yhteydessä kerrotaan myös palveluntarjoajan nimi laskulla mikäli se on saatavilla. Esimerkiksi yksityisyyden suojan piirin kuuluvista palveluista palveluntarjoajaa ei näytetä.

Erityismaksullisia palveluita ovat esimerkiksi:

  • Soitot palvelu- tai yritysnumeroihin, osallistuminen äänestykseen tai keräykseen
  • Tekstiviestit palvelu- tai yritysnumeroihin, osallistuminen äänestykseen tai keräykseen
  • Palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta

Yllä mainitut eivät sisälly pakettiliittymien puhe- tai viestipaketteihin. Minuuttivelotteisissa liittymissä kulut tulevat muiden puheluiden ja tekstiviestien päälle

Jos puheluerittelyssäsi näkyy tapahtumia joita et tunnista tehneesi, tarkista löytyisikö seuraavista ohjeista apua:

Oletko käyttänyt puhelintasi ulkomailla?

Puhelimen käyttö ulkomailla on lähes poikkeuksetta kalliimpaa kuin kotimaassa, sillä puhelut, viestit ja netin käyttö veloitetaan roaming-hinnoittelun mukaan.

Löydät lisätietoa seuraavista ohjeistamme:

Onko laskusi maksaminen viivästynyt ja laskullasi näkyy maksukehotusmaksu? 

Mikäli laskun maksaminen viivästyy, lähetämme sinulle maksukehotuksen ja tästä muodostuu seuraavalle laskullesi maksukehotusmaksu 5 €. Asiakaspalveluhinnaston löydät täältä.

  • Maksukehotusmaksu veloitetaan seuraavalla normaalilla kausilaskulla.
  • Voit tarkastaa avoimet ja maksetut laskusi OmaElisasta.
  • OmaElisan Maksetut laskut -välilehdellä näet sekä laskun maksupäivän että alkuperäisen eräpäivän. Mikäli näillä on eroa 14 vuorokautta tai enemmän, sinulta laskutetaan maksukehotusmaksu.
  • Mikäli laskusi näkyy maksettuna, ei sinun tarvitse enää välittää sinulle saapuvasta maksukehotuslaskusta. Maksukehotusmaksu peritään kuitenkin seuraavalla laskullasi, koska maksusi on tullut meille myöhässä.

Saitko laskun jo irtisanotusta liittymästäsi?

  • Liittymillämme on sopimusehdoissa määritellyt irtisanomisajat, joten liittymän käyttö ja laskutus päättyvät aikaisintaan irtisanomisajan umpeuduttua.
  • Liittymien kausimaksut veloitetaan etukäteen ja käytön mukaiset maksut jälkikäteen.
  • Irtisanotusta liittymästä veloitetaan vielä mahdolliset käytön mukaiset maksut viimeisellä laskulla, joka saapuu sinulle yleensä vasta liittymän irtisanomisen jälkeen.
  • Irtisanottujen liittymien laskut näet myös OmaElisan Laskut-sivulta.

Esimerkki: Irtisanot liittymäsi 16.9. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta, joten liittymä irtisanotaan 30.9. Syyskuun alussa olet saanut laskun, jolla on veloitettu kausimaksuja syyskuun loppuun. Lokakuussa saat vielä laskun, jossa veloitetaan kausimaksuun kuulumattomat maksut, kuten käytön mukaiset puhelumaksut tai pakettiliittymään kuulumattomat puhelut syyskuun ajalta.

Onko liittymäsi käyttö vähäistä, etkö saa laskua joka kuukausi?

  • Laskuillamme on 5 euron minimilaskutusraja.
  • Jos liittymän laskutuskauden veloitukset (liittymän käyttö ja kuukausimaksut) jäävät alle tämän rajan, emme lähetä siinä kuussa laskua.
  • Veloittamaton käyttö siirtyy eteenpäin seuraavan kuukauden kausilaskulle.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
OmaElisan laskuerittelystä näet mitä laskusi pitää sisällään
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!