Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi? - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi?

Jos laskusi loppusumma ei ole totutun suuruinen, syy on todennäköisesti jokin tälle sivulle kerätyistä. Jos et löydä vastausta esimerkeistämme, ota yhteyttä ja katsotaan asia yhdessä kuntoon!
 

Laskuerittelyn löydät aina OmaElisasta, olipa laskusi toimitustapa mikä tahansa! Erittelystä näet jokaisen laskullasi olevan veloituksen tarkemmat tiedot sekä tarkan tapahtumapäivän.

Saitko ensimmäisen laskun liittymästäsi?

  • Liittymämaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, joten uuden liittymän ensimmäinen lasku sisältää usein maksuja ensimmäiseltä vajaalta kuukaudelta sekä seuraavalta täydeltä kuukaudelta.
  • Ensimmäisen laskun jälkeen kuukausimaksut veloitetaan normaalisti kerran kuukaudessa.
  • Jos laskulla on useamman kuukauden veloituksia, näkyy laskusi yhteenvedossa (ennen laskutettavia summia/niiden yläpuolella) rivi Huomioitavaa: Laskusi sisältää veloituksia usealta kuukaudelta.
  • Laskun erittelystä selviää aina tarkat päivämäärät, joilta laskulla veloitetaan. Laskuerittelyn voit tarkistaa PDF-muotoisena OmaElisasta kohdasta Laskut

 

Onko liittymääsi vastikään päivitetty? Esim. liittymätyypin vaihto tai nopeuden muutos?

Kun tilaat muutoksia liittymääsi (esim. liittymätyypin vaihto tai nopeuden muutos), vanhan liittymäsi laskutus päättyy siihen päivään, jolloin muutos astuu voimaan. Uuden liittymäsi laskutus alkaa muutoshetkeä seuraavasta päivästä. Kaikki maksut veloitetaan päiväkohtaisesti.

Jos sinulta on ehditty jo laskuttaa muutoshetkellä kuluvan kuun kausiveloitukset vanhan liittymätyypin mukaan, löydät seuraavalta laskultasi seuraavat tiedot:

  • hyvitysrivi vanhan liittymän kausimaksusta (ajalta muutoshetki - laskutuskauden loppu).
  • käytön mukaiset veloitukset vanhasta liittymästä (ajalta laskutuskauden alku - muutoshetki).
  • uuden liittymätyypin mukaiset veloitukset (käyttö- ja kausimaksut ajalta muutoshetki - laskutuskauden loppu).
  • seuraavan laskutuskauden uuden liittymätyypin mukaiset kausimaksut.

Jos laskulla on useamman kuukauden veloituksia, näkyy laskusi yhteenvedossa (ennen laskutettavia summia/niiden yläpuolella) rivi Huomioitavaa: Laskusi sisältää veloituksia usealta kuukaudelta.

Laskun erittelystä selviää aina tarkat päivämäärät, joilta laskulla veloitetaan. Laskuerittelyn voit tarkistaa PDF-muodossa OmaElisasta kohdasta Laskut.

Onko laskullasi veloituksia palvelunumeroista tai -viesteistä, tai ostoja verkkopalveluista?

Soitot erilaisiin palvelu- tai yritysnumeroihin, osallistuminen äänestykseen tai keräykseen puhelimella, tai vaikkapa erilaisten palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta tai tekstiviestillä voivat joskus kerryttää puhelinlaskua yllättävällä tavalla. Puhelut tai tekstiviestit erityismaksullisiin numeroihin eivät sisälly pakettiliittymien puhe- tai viestipaketteihin. Minuuttivelotteisissa liittymissä kulut tulevat luonnollisesti muiden puheluiden ja tekstiviestien päälle.

Jos puheluerittelyssäsi näkyy tapahtumia, joita et tunnista tehneesi, tarkista, löytyisikö seuraavista ohjeista apua:

Oletko käyttänyt puhelintasi ulkomailla?

Puhelimen käyttö ulkomailla on lähes poikkeuksetta kalliimpaa kuin kotimaassa, sillä puhelut, viestit ja netin käyttö veloitetaan Roaming-hinnoittelun mukaan.

Löydät lisätietoa seuraavista ohjeistamme:

Onko laskusi maksaminen viivästynyt, näkyykö laskullasi maksukehotusmaksu?

Mikäli laskun maksaminen viivästyy ja ehdimme lähettää sinulle maksukehotuksen, muodostuu tästä seuraavalle laskullesi maksukehotusmaksu. Maksukehotusmaksua ei peritä itse maksukehotuslaskulla vaan vasta seuraavalla normaalilla laskulla.

Jos saat maksukehotuksen, vaikka olet jo maksanut laskusi, voi olla, että olemme ehtineet lähettää maksukehotuksen ennen kuin maksusi on kirjautunut järjestelmäämme. Voit tarkastaa avoimet ja maksetut laskusi OmaElisasta. Maksetut laskut -välilehdellä näet sekä laskun maksupäivän että alkuperäisen eräpäivän. Mikäli näillä on eroa 14 vuorokautta tai enemmän, sinulta laskutetaan maksukehotusmaksu.

Mikäli laskusi näkyy maksettuna, ei sinun tarvitse enää välittää sinulle saapuvasta maksukehotuslaskusta. Maksukehotusmaksu peritään kuitenkin seuraavalla laskullasi, koska maksusi on tullut meille myöhässä.

Saitko laskun jo irtisanotusta liittymästäsi?

Liittymillämme on sopimusehdoissa määritellyt irtisanomisajat, joten liittymän käyttö ja laskutus päättyvät aikaisintaan irtisanomisajan umpeuduttua. Liittymien kausimaksut veloitetaan usein etukäteen ja käytön mukaiset maksut jälkikäteen.Näin ollen, kun irtisanot liittymäsi, veloitetaan sinulta vielä mahdolliset käytön mukaiset maksut viimeisellä laskulla, joka saapuu sinulle yleensä vasta liittymän irtikytkeytymisen jälkeen.

Esimerkki: Irtisanot liittymäsi 16.9. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta, joten liittymä laitetaan irtikytkeytymään 30.9. Syyskuun alussa olet saanut laskun, jolla on veloitettu kausimaksuja syyskuun loppuun. Lokakuussa saat vielä laskun, jossa veloitetaan kausimaksuun kuulumattomat maksut, kuten käytön mukaiset puhelumaksut tai pakettiliittymään kuulumattomat puhelut syyskuun ajalta.

Laskuillamme on käytössä myös minimilaskutusraja (yleensä 8 eur/kk), jolloin laskua ei lähde ennen kuin tuo raja täyttyy. Näin ollen, jos irtisanot palvelun, jonka kuukausiveloitukset ovat olleet vähäisiä, tai jos palvelun laskutuskausi on juuri vaihtunut ennen irtikytkentähetkeä, jää muodostunut saldo odottamaan minimilaskutusrajan täyttymistä. Tällöin loppulasku saattaa saapua sinulle suuremmallakin viiveellä. Laskun erittelyriveiltä näet aina tarkemmin, miltä ajalta veloitusta laskulle on syntynyt.

Onko liittymäsi käyttö vähäistä, etkö saa laskua joka kuukausi?

Laskuillamme on olemassa 8 euron minimilaskutusraja. Mikäli liittymän laskutuskauden veloitukset (liittymän käyttö ja kuukausimaksut) jäävät alle tämän rajan, emme lähetä laskua. Jos liittymäsi käyttö on vähäistä, voi olla, että saat laskun esimerkiksi kahden kuukauden välein, jolloin laskulla on kahden kuukauden veloitukset. Kun 8 euron minimilaskutusraja jää täyttymättä, veloitukset siirtyvät aina eteenpäin, seuraavan kuukauden normaalille kausilaskulle.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
OmaElisan puheluerittelystä näet mitä laskusi pitää sisällään
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!