SIM-kortin tai laitteen katoaminen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

SIM-kortin tai laitteen katoaminen

Toimi seuraavan ohjeen mukaan, jos SIM-korttisi tai laitteesi (esim. puhelin tai tabletti) varastetaan tai katoaa.

1. Estä liittymän käyttö

0€

Estä liittymän käyttö tilapäisesti OmaElisasta

Siirry


Mikäli et pääse OmaElisaan, voit ilmoittaa katoamisesta myös puhelimitse asiakaspalveluumme. Otamme ilmoituksia kadonneista laitteista ympäri vuorokauden. Jos käytössäsi on Elisan yritysliittymä, ota yhteys Elisan yritysten vikapalveluun.

Huomioithan, että vastuu liittymän käytöstä on liittymän omistajalla. Vastuu siirtyy Elisalle, kun liittymälle on asetettu käytönesto OmaElisassa tai liittymän katoamisesta on ilmoitettu asiakaspalveluumme. Liittymän kausimaksut veloitetaan normaalisti sinä aikana, kun liittymän käyttö on estettynä.

2. Tee mahdollinen rikosilmoitus

Mikäli laitteesi on varastettu, tee rikosilmoitus Poliisille. 
 

3. Ota yhteys vakuutusyhtiöösi

Suosittelemme selvittämään vakuutusyhtiön kanssa, onko kadonneesta laitteesta mahdollista saada korvauksia esimerkiksi kotivakuutuksesta.

 

4. Liittymän uudelleenavaus ja uusi SIM-kortti

0€

12€*

* Hinta asiakaspalvelussa

Poista tilapäinen sulku maksutta OmaElisasta

Siirry


Liittymän omistaja voi avata liittymän myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, jolloin avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti. Elisan yritysliittymän tilapäisen sulun voi poistaa yrityksen puhelinyhteyshenkilö yritysten OmaElisan kautta.

Mikäli SIM-korttia ei löydy, voit tilata uuden SIM-kortin myös OmaElisasta tai voit hakea sen lähimmästä Elisan myymälästä. Uuden SIM-kortin aktivoinnista veloitamme hinnaston mukaisen palvelumaksun.

Suosittelemme, että säilytät ja käsittelet puhelintasi ja siinä olevaa maksuominaisuuden sisältävää SIM-korttia huolellisesti. Matkapuhelimella tehdyt puhelut/tekstiviestit, ostot ja tilaukset ovat juridisesti sitovia. Tämän vuoksi SIM-kortin alkuperäinen PIN-koodi tulee vaihtaa. Voit vaihtaa PIN-koodin SIM-kortin palveluvalikossa omassa matkapuhelimessasi.

Valitse PIN-koodi siten, että se ei ole helposti arvattavissa, mutta pystyt sen itse muistamaan. PIN-koodia ei koskaan tulisi kirjoittaa muistiin, vaan se tulisi opetella ulkoa. Vaihda PIN-koodi välittömästi, jos epäilet koodin joutuneen toisen henkilön tietoon.

 

5. Ilmoita varastettu laite Mustalle listalle

Varastettu matkapuhelin tai SIM-korttipaikalla varustettu tabletti voidaan Poliisille tehdyn rikosilmoituksen perusteella asettaa operaattorin toimesta Mustalle listalle. Mustalla listalla olevaa laitetta ei voi käyttää niiden operaattoreiden SIM-korteilla, jotka ovat mukana listan ylläpidossa ja toiminnassa. Mukana kaikki kotimaiset sekä suurin osa eurooppalaisista operaattoreista.

Pyynnön laitteen lisäämisestä Mustalle listalle voi ilmoittaa vain liittymän omistaja tai ilmoitettu käyttäjä jolla on Elisan tai Saunalahden ilmoitushetkellä voimassa oleva laskuttava liittymä. Lähetä rikosilmoituksen kopio sähköpostin liitteenä osoitteeseen imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787, ilmoitathan samassa yhteydessä Elisan tai Saunalahden voimassa olevan laskuttavan liittymäsi numeron. Kopion tulee olla virallisesta rikosilmoituksesta. Jos rikosilmoitus on tehty internetissä, saat Poliisilta postitse virallisen rikosilmoituksen. Ilmoitus internetissä tehdyn rikosilmoituksen jättämisestä ei vielä riitä. Laitetta ei voi lisätä listalle ilman rikosilmoitusta.

Laitteen IMEI-koodi ja mahdolliset muut tunnisteet tulee lisätä rikosilmoitukseen itse. Laitteen IMEI-koodi löytyy alkuperäisestä laitteen pakkauksesta. Lisää sähköpostin tai faksin saatteeksi maininta "Laitteen lisääminen mustalle listalle".

IMEI-koodi on 15-numeroinen. Jos laite on ostettu Elisalta, näet laitteen tiedot OmaElisasta kohdasta Laitteet.

Jos tarvitset todistuksen IMEI-sulusta, voit pyytää todistuksen lähettäessäsi sulkupyynnön. Todistus IMEI-sulusta lähetetään kirjepostilla laitteen omistajan kotiosoitteeseen. Todistuksen kirjoittamisesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Jos laitteesi myöhemmin löytyy, voidaan se poistaa Mustalta listalta. Ilmoita varastetun laitteen löytymisestä Poliisille, jolloin asian rikostutkinta päätetään. Lähetä kopio päivitetystä rikosilmoituksesta, jossa on tieto tutkinnan päättymisestä operaattorille. Lisää sähköpostin tai faxin saatteeksi maininta "Laitteen poistaminen mustalta listalta". Lähetä kopio päivitetystä rikosilmoituksesta sähköpostilla imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
OmaElisassa voit estää liittymän käytön
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!