SIM-kortin tai laitteen katoaminen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

SIM-kortin tai laitteen katoaminen

Toimi seuraavan ohjeen mukaan, jos SIM-korttisi tai laitteesi (esim. puhelin tai tabletti) varastetaan tai katoaa. Samat ohjeet koskevat myös eSIM:n kautta toimivia laitteita.

1. Estä liittymän käyttö

Jos kadonneessa laitteessa on sisällä SIM-kortti tai laite toimii eSIM:n kautta, liittymän tilapäinen sulkeminen on katoamistilanteissa ensisijaisen tärkeää tehdä mahdollisimman pian. Näin kukaan ei pääse käyttämään liittymääsi väärin.

0 €

Estä liittymän käyttö tilapäisesti OmaElisasta

Siirry


Jos et pääse OmaElisaan, voit ilmoittaa katoamisesta myös puhelimitse asiakaspalveluumme. Otamme vastaan ilmoituksia kadonneista laitteista ympäri vuorokauden. Jos käytössäsi on Elisan yritysliittymä, ota yhteys Elisan yritysten vikapalveluun.

Huomioithan, että vastuu liittymän käytöstä on liittymän omistajalla. Vastuu siirtyy Elisalle, kun liittymälle on asetettu käytönesto OmaElisassa tai liittymän katoamisesta on ilmoitettu asiakaspalveluumme. Liittymän kausimaksut veloitetaan normaalisti sinä aikana, kun liittymän käyttö on estettynä.
 

2. Tee mahdollinen rikosilmoitus

Jos laitteesi on varastettu, tee rikosilmoitus Poliisille. Suomessa se onnistuu helpoiten sähköisellä rikosilmoituksella. Jos puhelin varastettiin ulkomaanreissulla, tee rikosilmoitus paikalliselle poliisille.

Huolehdi, että rikosilmoitukseen kirjataan laitteen IMEI-koodi. IMEI-koodi on 15-numeroinen ja se löytyy laitteen alkuperäisestä pakkauksesta. Jos laite on ostettu Elisalta, näet laitteen tiedot ja IMEI-koodin OmaElisan Laitteet-sivulta takuutodistuksen kohdalta.

Voit halutessasi ilmoittaa varastetun laitteen Mustalle listalle. Katso ohjeet >

3. Ota yhteys vakuutusyhtiöösi

Suosittelemme selvittämään vakuutusyhtiön kanssa, onko kadonneesta laitteesta mahdollista saada korvauksia esimerkiksi kotivakuutuksesta.

4. Liittymän uudelleenavaus tilapäisestä sulusta ja uusi SIM-kortti

0 €

12€*

* Hinta asiakaspalvelussa

Poista tilapäinen sulku maksutta OmaElisasta

Siirry


Liittymän omistaja voi avata liittymän myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, jolloin avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti. Elisan yritysliittymän tilapäisen sulun voi poistaa yrityksen puhelinyhteyshenkilö yritysten OmaElisan kautta.

Uusi SIM-kortti OmaElisasta

Jos SIM-korttia ei löydy, voit tilata uuden SIM-kortin OmaElisasta tai voit hakea sen lähimmästä Elisan myymälästä. Uuden SIM-kortin aktivoinnista veloitamme hinnaston mukaisen palvelumaksun.

SIM-kortin PIN-koodin vaihtaminen on tärkeää

Suosittelemme, että säilytät ja käsittelet puhelintasi ja siinä olevaa maksuominaisuuden sisältävää SIM-korttia huolellisesti. Puhelimella tehdyt puhelut/tekstiviestit, ostot ja tilaukset ovat juridisesti sitovia. Tämän vuoksi SIM-kortin alkuperäinen PIN-koodi (Elisan Saunalahti -liittymien korteissa oletuksena aina 0000) tulee vaihtaa. Voit vaihtaa PIN-koodin SIM-kortin palveluvalikossa omassa matkapuhelimessasi.

Valitse PIN-koodi siten, että se ei ole helposti arvattavissa, mutta pystyt sen itse muistamaan. PIN-koodia ei koskaan tulisi kirjoittaa muistiin, vaan se tulisi opetella ulkoa. Vaihda PIN-koodi välittömästi, jos epäilet koodin joutuneen toisen henkilön tietoon.

Lue lisää PIN-koodista >

5. Ilmoita varastettu laite mustalle listalle

Varastettu puhelin tai SIM-korttipaikalla varustettu tabletti voidaan Poliisille tehdyn rikosilmoituksen perusteella asettaa operaattorin toimesta mustalle listalle. Mustalla listalla olevaa laitetta ei voi käyttää niiden operaattoreiden SIM-korteilla, jotka ovat mukana listan ylläpidossa ja toiminnassa. Mukana ovat kaikki kotimaiset sekä suurin osa eurooppalaisista operaattoreista.

Laitteen lisäys mustalle listalle

Pyynnön laitteen lisäämisestä mustalle listalle voi ilmoittaa vain liittymän omistaja tai ilmoitettu käyttäjä jolla on Elisan tai Saunalahden ilmoitushetkellä voimassa oleva laskuttava liittymä.

  1. Lähetä rikosilmoituksen kopio Elisalle. Kopion tulee olla virallisesta rikosilmoituksesta. Jos rikosilmoitus on tehty sähköisenä rikosilmoituksena netissä, saat Poliisilta postitse virallisen rikosilmoituksen. Ilmoitus internetissä tehdyn rikosilmoituksen jättämisestä ei vielä riitä. Laitetta ei voi lisätä listalle ilman rikosilmoitusta.
  2. Ilmoita rikosilmoituksen kopion yhteydessä Elisan tai Saunalahden voimassa olevan laskuttuvan liittymäsi numero.
  3. Laitteen IMEI-koodi ja mahdolliset muut tunnisteet tulee lisätä rikosilmoitukseen itse. Laite lisätään Mustalle listalle IMEI-koodin perusteella. IMEI-koodi on 15-numeroinen ja se löytyy laitteen alkuperäisestä pakkauksesta. Jos laite on ostettu Elisalta, näet laitteen tiedot ja IMEI-koodin OmaElisan Laitteet-sivulta takuutodistuksen kohdalta.
  4. Rikosilmoituksen kopio lähetetään sähköpostin liitteenä osoitteeseen imei.sulku(at)elisa.fi tai faksina numeroon 010 29 60787. Lisää sähköpostin tai faksin saatteeksi maininta "Laitteen lisääminen mustalle listalle".
  5. Jos tarvitset todistuksen laitteen lisäyksestä mustalle listalle, voit pyytää todistuksen lähettäessäsi sulkupyynnön. Todistus lähetetään kirjepostilla laitteen omistajan kotiosoitteeseen ja sen kirjoittamisesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Laitteen poisto mustalta listalta

Jos laitteesi myöhemmin löytyy, voidaan se poistaa mustalta listalta. 

  1. Ilmoita varastetun laitteen löytymisestä Poliisille, jolloin asian rikostutkinta päätetään.
  2. Lähetä kopio päivitetystä rikosilmoituksesta sähköpostilla imei.sulku(at)elisa.fi tai faksaa se numeroon 010 29 60787. Kopiossa tulee olla tieto tutkinnan päättymisestä.
  3. Lisää sähköpostin tai faxin saatteeksi maininta "Laitteen poistaminen mustalta listalta".

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
OmaElisassa voit estää liittymän käytön
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!