Information om deponeringsavgiften - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Information om deponeringsavgiften

I samband med beställningen begär vi kreditupplysning och en deponeringsavgift kan fastställas för beställningen. Deponeringsavgiften är alltid abonnemangs- och apparatspecifik. 

Av vilka orsaker kan deponeringsavgiften fastställas?

En deponeringsavgift kan fastställas i följande situationer:

  • När den sammanlagda summan för apparater som betalas med kredit är stor
  • Beställaren har tidigare förfallna öppna fakturor eller fördröjningar i betalningshistoriken för fakturor
  • Vi kan inte säkerställa adressuppgifterna
  • Beställaren har anmärkningar i kreditupplysningen (Suomen Asiakastieto (på finska)).
  • Beställaren har inte permanent adress i Befolkningsregistret (Väestörekisterikeskus) eller vistelsetiden i landet är kort, varvid uppgifter om betalningshistoriken rimligen inte kan utredas.

Hur vet jag om en deponeringsavgift har fastställts för min beställning?

Du får begäran om deponeringsavgift till din e-post med rubriken Viktig information om din beställning eller som brev. Du hittar samma begäran om deponeringsavgift på OmaElisas startsida under rubriken Nya kundbrev. Begäran om deponeringsavgift visas med rubriken Orderbekräftelse / Kundbrev. Du loggar in i OmaElisa med Elisa-användarnamnet eller med mobilcertifikat.

Övriga ofta ställda frågor

Jag fick en begäran om deponeringsavgift och jag vill annullera min beställning, hur gör jag då?

Vi annullerar automatiskt din beställning om du inte betalar deponeringsavgiften. Du behöver inte separat anmäla om annulleringen.

Kan deponeringsavgiften betalas i rater?

Vi beklagar, men deponeringsavgiften kan inte betalas i rater. Beställningen annulleras automatiskt, om du inte betalar deponeringsavgiften i sin helhet senast på förfallodagen.

När återbetalas deponeringsavgiften som jag har betalat?

Återbetalningen av deponeringsavgiften förutsätter att Elisas fakturor är betalade och att grunderna för deponeringsavgiften inte längre gäller. Deponeringsavgiften kan återbetalas:

  • Apparatens: När hälften av apparatens helhetspris har betalats kan du beställa slutfaktura i OmaElisa. Deponeringsavgiften riktas då till slutfakturan
  • Andra avtals: Del tidigast om ett år.  Du kan kontakta vår kundtjänst och begära återbetalning av deponeringsavgiften

Om du önskar kan du nyttja deponeringsavgiften för kommande fakturor, varvid deponeringsavgiften inte återbetalas.

Hur stor kan deponeringsavgiften vara?

Deponeringsavgiften fastställs när beställningen är gjord. Deponeringsavgiftens belopp kan inte berättas i förväg, utan det anmäls efter beställningen per e-post eller brev.

OmaElisa visar för mitt mobilabonnemang att användning är spärrad?

Detta kan betyda att deponeringsavgiften för mobilabonnemanget inte ännu är betald. I sådana fall förekommer spärrad användning för tjänster med extra avgift. Närmare information om inställd spärrad användning finns i brevet om deponeringsavgift.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!