Information om garantiavgift - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Information om garantiavgift

I samband med beställningen begär vi kreditupplysning och en garantiavgift kan fastställas för beställningen. Garantiavgiften är alltid abonnemangs- och apparatspecifik. 

Av vilka orsaker kan garantiavgiften fastställas?

En garantiavgift kan fastställas i följande situationer:

  • När den sammanlagda summan för enheter som betalas med kredit är stor
  • Beställaren har tidigare förfallna öppna fakturor eller fördröjningar i betalningshistoriken för fakturor
  • Vi kan inte säkerställa adressuppgifterna
  • Beställaren har anmärkningar i kreditupplysningen (Suomen Asiakastieto (på finska)).
  • Beställaren har inte permanent adress i Befolkningsregistret (Väestörekisterikeskus) eller vistelsetiden i landet är kort, varvid uppgifter om betalningshistoriken rimligen inte kan utredas.

Hur vet jag om en garantiavgift har fastställts för min beställning?

Du får begäran om garantiavgift till din e-post med rubriken Begäran om garantiavgift eller som brev. Du hittar samma begäran om säkerhet på OmaElisas startsida under rubriken Nya kundbrev. Begäran om säkerhet visas med rubriken Begäran om garantiavgift. Du loggar in i OmaElisa med Elisa-användarnamnet eller med mobilcertifikat.

Övriga ofta ställda frågor

Jag fick en begäran om garantiavgift och jag vill annullera min beställning, hur gör jag då?

Vi annullerar automatiskt din beställning om du inte betalar säkerheten. Du behöver inte separat anmäla om annulleringen.

Kan garantiavgiften betalas i rater?

Vi beklagar, men garantiavgiften kan inte betalas i rater. Beställningen annulleras automatiskt, om du inte betalar garantiavgiften i sin helhet senast på förfallodagen.

När återbetalas säkerheten som jag har betalat?

Återbetalningen av garantiavgiften förutsätter att Elisas fakturor är betalade och att grunderna för garantiavgiften inte längre gäller. Garantiavgiften kan återbetalas:

  • Enhetens: När hälften av enhetens helhetspris har betalats kan du beställa slutfaktura i OmaElisa. Garantiavgiften riktas då till slutfakturan
  • Andra avtals: Del tidigast om ett år.  Du kan kontakta vår kundtjänst och begära återbetalning av säkerheten

Om du önskar kan du nyttja garantiavgiftem för kommande fakturor, varvid garantiavgiften inte återbetalas.

Hur stor kan garantiavgiften vara?

Garantiavgiften fastställs när beställningen är gjord. Garantiavgiftens belopp kan inte berättas i förväg, utan det anmäls efter beställningen per e-post eller brev.

OmaElisa visar för mitt mobilabonnemang att användning är spärrad?

Detta kan betyda att garantiavgiften för mobilabonnemanget inte ännu är betald. I sådana fall förekommer spärrad användning för tjänster med extra avgift. Närmare information om inställd spärrad användning finns i brevet om säkerhet.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!