I samband med beställningen begär vi kreditupplysning och en garantiavgift kan fastställas för beställningen. Garantiavgiften är alltid abonnemangs- och apparatspecifik.
Av vilka orsaker kan garantiavgiften fastställas?
En garantiavgift kan fastställas i följande situationer:
När den sammanlagda summan för enheter som betalas med kredit är stor
Beställaren har tidigare förfallna öppna fakturor eller fördröjningar i betalningshistoriken för fakturor
Beställaren har inte permanent adress i Befolkningsregistret (Digi- ja väestötietovirasto) eller vistelsetiden i landet är kort, varvid uppgifter om betalningshistoriken rimligen inte kan utredas.
Hur vet jag om en garantiavgift har fastställts för min beställning?
Du får begäran om garantiavgift till din e-post med rubriken Meddelande från Elisa eller som brev. Du hittar samma begäran om säkerhet på OmaElisas startsida under rubriken Nya kundbrev. Begäran om säkerhet visas med rubriken Meddelande från Elisa. Du loggar in i OmaElisa med Elisa-användarnamnet eller med mobilcertifikat.
Övriga ofta ställda frågor
Vi annullerar automatiskt din beställning om du inte betalar säkerheten. Du behöver inte separat anmäla om annulleringen.
Vi beklagar, men garantiavgiften kan inte betalas i rater. Beställningen annulleras automatiskt, om du inte betalar garantiavgiften i sin helhet senast på förfallodagen.
Återbetalningen av garantiavgiften förutsätter att Elisas fakturor är betalade och att grunderna för garantiavgiften inte längre gäller. Garantiavgiften kan återbetalas:
Enhetens: När hälften av enhetens helhetspris har betalats kan du beställa slutfaktura i OmaElisa. Garantiavgiften riktas då till slutfakturan
Andra avtals: Del tidigast om ett år. Du kan kontakta vår kundtjänst och begära återbetalning av säkerheten
Om du önskar kan du nyttja garantiavgiftem för kommande fakturor, varvid garantiavgiften inte återbetalas.
Garantiavgiften fastställs när beställningen är gjord. Garantiavgiftens belopp kan inte berättas i förväg, utan det anmäls efter beställningen per e-post eller brev.
Detta kan betyda att garantiavgiften för mobilabonnemanget inte ännu är betald. I sådana fall förekommer spärrad användning för tjänster med extra avgift. Närmare information om inställd spärrad användning finns i brevet om säkerhet.