Tältä sivulta löydät Elisa Valokuitu -kohteisiin toimitettavien kuitupäätelaitteiden peruskäyttöön liittyvät ohjeet.
Tältä sivulta löydät Elisa Valokuitu -kohteisiin toimitettavien kuitupäätelaitteiden peruskäyttöön liittyvät ohjeet.
DKT 79742 -kuitupäätelaitetta toimitetaan Elisa Valokuitu -kohteisiin, joihin on saatavilla Elisa Valokuidun kautta myös Elisan Kaapeli-TV-liittymä. DKT 79742 -mallissa on mukana KTV-muunnin ja antennilähtö.
DKT-kuitupäätelaitteessa ei ole WLAN-ominaisuutta
Laite voidaan kytkeä suoraan reitittimeen tai parhaan ja häiriöttömän WLAN-yhteyden takaamiseksi on suositeltavaa, että laite kytketään talojakamossa verkkopiuhalla haluttua asunnon datarasiaa vastaavaan liittimeen ja erillinen reititin sijoitetaan asuntoon keskeiselle paikalle.
Laitteen vaihdon suorittaa aina asentaja Elisan toimesta.
Ota yhteys asiakaspalveluumme >
Merkkivalo | Kuvaus |
Power | Vihreä valo: Laitteessa on virrat päällä Punainen valo: Virtalähde on irti tai virta on pois päältä |
WAN | Valo palaa: Ethernet-kaapeli on kytketty WAN-porttiin |
CATV | Palaa jatkuvasti: Kaapeli-TV on avattu ja signaalia otetaan vastaan |
Huawein OptiXstar HG8012Hv6 -kuitupäätelaitteita on käytössä uusilla Elisa Valokuidun rakennusalueilla sekä entisen Anvian alueella. Laitteessa ei ole WLAN-ominaisuutta.
Merkkivalo | Kuvaus |
Power | Palaa jatkuvasti: Laitteessa on virrat päällä Poissa: Virtalähde on irti / virta on pois päältä |
PON/LOS | Katso seuraava taulukko alta! |
LAN | Palaa jatkuvasti: Ethernet-yhteys on normaalitilassa Vilkkuu: Dataa liikkuu ethernet-portin läpi Poissa: Ethernet-yhteyttä ei ole |
CATV | Palaa jatkuvasti: Kaapeli-TV on avattu ja signaalia otetaan vastaan Poissa: Kaapeli-TV on suljettu, tai signaalia ei oteta vastaan |
PON Status | LOS Status | Kuvaus |
Poissa | Poissa | Laite ei saa signaalia, tai merkkivalot vilkkuvat epänormaalisti. Ota yhteys asiakaspalveluun |
Vilkkuu kahdesti sekunnissa | Vilkkuu kahdesti sekunnissa | |
Vilkkuu kahdesti sekunnissa | Poissa | Laite yrittää luoda yhteyden keskuslaitteeseen |
Palaa jatkuvasti | Poissa | Yhteys on luotu laitteen ja keskuslaitteen välille |
Poissa | Vilkkuu punaisena kerran kahden sekunnin välein | Laite ei ole kytketty kuituun, tai ei vastaanota optista signaalia |
Vilkkuu kerran kahden sekunnin välein | Vilkkuu kerran kahden sekunnin välein | Päätelaite on viallinen. Ota yhteys asiakaspalveluun |
Merkkivalo | Kuvaus |
Power | Palaa jatkuvasti: Laitteessa on virrat päällä Poissa: Virtalähde on irti tai virta on pois päältä |
PON/LOS | Katso seuraava taulukko alta! |
LAN | Palaa jatkuvasti: Ethernet-yhteys on normaalitilassa Vilkkuu: Dataa liikkuu ethernet-portin läpi Poissa: Ethernet-yhteyttä ei ole |
CATV | Palaa jatkuvasti: Kaapeli-TV on avattu ja signaalia otetaan vastaan Poissa: Kaapeli-TV on suljettu, tai signaalia ei oteta vastaan |
PON Status | LOS Status | Kuvaus |
Poissa | Poissa | Laite ei saa signaalia, tai merkkivalot vilkkuvat epänormaalisti. Ota yhteys asiakaspalveluun |
Vilkkuu kahdesti sekunnissa | Vilkkuu kahdesti sekunnissa | |
Vilkkuu kahdesti sekunnissa | Poissa | Laite yrittää luoda yhteyden keskuslaitteeseen |
Palaa jatkuvasti | Poissa | Yhteys on luotu laitteen ja keskuslaitteen välille |
Poissa | Vilkkuu punaisena kerran kahden sekunnin välein | Laite ei ole kytketty kuituun, tai ei vastaanota optista signaalia |
Vilkkuu kerran kahden sekunnin välein | Vilkkuu kerran kahden sekunnin välein | Päätelaite on viallinen. Ota yhteys asiakaspalveluun |
Merkkivalo | Kuvaus |
Power | Vihreä: Laitteessa on virrat päällä Vihreä vilkkuu: Laite uudelleenkäynnistyy tai lataa ohjelmistoa Punainen vilkkuu: Kuituyhteys on katkennut tai kuitua ei ole kytketty Valo ei pala: Laitteeseen ei tule virtaa |
Uplink | Katso seuraava taulukko alta! |
TV | Vihreä: Kaapeli-TV avattu ja signaalia otetaan vastaan Vihreä vilkkuu: Riittämätön tulosignaali Valo ei pala: Kaapeli-TV on suljettu tai signaalia ei oteta vastaan |
CATV | Palaa jatkuvasti: Kaapeli-TV on avattu ja signaalia otetaan vastaan Poissa: Kaapeli-TV on suljettu, tai signaalia ei oteta vastaan |
Kuitupäätelaitteen päälle on usein asennettu ns. suojakotelo. Kuitupäätelaitteeseen kytketyt johdot viedään suojakotelon läpi. Kotelon kannen saa tarvittaessa auki esimerkiksi vikatilanteiden selvittämistä varten, jolloin näkyvyys kuitupäätteen merkkivaloihin ja virtanappiin paranee.
Suojakotelon irroitus
Seinään asennettua kuitupäätelaitetta ei tule irroittaa paikaltaan. |
Miten Elisa Valokuidun asennus tapahtuu? Ohjeita ja muita usein kysyttyjä kysymyksiä löydät Elisa Valokuitu -ohjeestamme. Lisätietoa Elisa Valokuidusta löydät osoitteesta elisa.fi/kuitu.
DKT 79734 -mallissa ei ole KTV-muunninta eikä antennilähtöä.
Pakkaus sisältää
Kuitumuuntimessa on yksi käytettävissä oleva LAN-portti. Lisäksi laitteessa on lähtö virtajohdolle.
DKT:n päälle asennetaan myös ns. suojakotelo, jonka sisään DKT ja johdot menevät. Kotelon kannen saa tarvittaessa auki esimerkiksi virtaboottia varten:
Laitteen mitat:
Laite voidaan kytkeä suoraan reitittimeen tai parhaan ja häiriöttömän WLAN-yhteyden takaamiseksi on suositeltavaa, että laite kytketään talojakamossa verkkopiuhalla haluttua asunnon datarasiaa vastaavaan liittimeen ja erillinen reititin sijoitetaan asuntoon keskeiselle paikalle.
Laitteen vaihdon suorittaa aina asentaja Elisan toimesta.
Ota yhteys asiakaspalveluumme >
Malli | Inteno FG101 |
Tyyppi | Kuitupäätelaite / kytkin (FTTH) |
LAN | 10/100M Ethernet |
WLAN |
|
NAT | Ei |
DHCP | Oletuksena päällä. Jakaa osoitteet 192.168.10.33 - 192.168.10.100 alueelta. |
Liitännät |
Asentajan kytkettävät:
|
Merkkivalot
1. Power | Pimeä = Ei virtaa Palaa (vihreä) = Virta päällä Palaa (punainen) = Virhetila |
2. WAN | Pimeä = Ei fyysistä yhteyttä Palaa = Fyysinen yhteys muodostunut Vilkkuu = Muodostaa yhteyttä |
3. INTERNET | Pimeä = Ei yhteyttä Palaa (vihreä) = Internetyhteys muodostettu reititintilassa, laite saanut IP-osoitteen Palaa (punainen) = Internetyhteys muodostettu siltaavassa tilassa, tai laite ei ole saanut IP-osoitetta (Huom! Laite oletuksena siltaava) |
4. TEL1-2 | Pimeä = Ei puhelua Palaa = Puhelu käynnissä Vilkkuu = Puhelu tulossa, puhelin soi |
5. ETHERNET | Pimeä = Ei laitetta LAN:ssa Palaa = Ethernet laite kytkettynä Vilkkuu = Dataa liikkuu LAN:ssa |
6. WLAN | Pimeä = WLAN kytketty pois päältä Palaa = WLAN kytketty päällä Vilkkuu = Dataa liikkuu WLAN:ssa |
Asetukset ja hallinta
Inteno FG101-päätteen asetuksia ei voi käyttäjä itse muuttaa.
Langattoman verkon asennus
Laitteeseen on esikonfiguroitu WPA:lla suojattu WLAN-verkko, jonka SSID on Inteno_XX (jossa XX on laitekohtainen kirjain/numeroyhdistelmä). WLAN verkon nimi ja salasana lukee laitteen pohjassa.
Huomioitavaa on että yleensä laite on sijoitettu paikkaan josta WLAN ei kuulu koko asuntoon. Voit tarvittaessa kytkeä oman langattoman kytkimen yhteyden jakamiseen useammalle laitteelle.
Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan paikallisen hallinnan kautta:
Hallinta-IP / Oletusyhdyskäytävä: 192.168.10.1
Käyttäjätunnus: admin tai user
Salasana: WPA-key (löytyy laitteeseen kiinnitetystä tarrasta).
Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.
Vianselvitys
Ohessa koosteena yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Laitteen resetoiminen
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Ominaisuudet
Malli | Inteno FG500 |
Tyyppi | Kuitupäätelaite / reititin (FTTH), CATV muunnin |
LAN | 10/100/1000M Ethernet |
WLAN |
|
NAT | Laitteen LAN 1, 2 ja 3 liittimet NAT tilassa. LAN 4 siltaavassa tilassa.
|
DHCP | Oletuksena päällä. Laite jakaa oletuksena osoitteita alueelta 192.168.10.100 - 192.168.10.254. |
Liitännät |
Asentajan kytkettävät:
|
Merkkivalot
1. Power | Pimeä = Ei virtaa Palaa (vihreä) = Virta päällä Palaa (punainen) = Virhetila |
2. WAN | Pimeä = Ei fyysistä yhteyttä Palaa = Fyysinen yhteys muodostunut Vilkkuu = Muodostaa yhteyttä |
3. INTERNET | Pimeä = Ei yhteyttä Palaa (vihreä) = Internetyhteys muodostettu reititintilassa, laite saanut IP-osoitteen Palaa (punainen) = Internetyhteys muodostettu siltaavassa tilassa, tai laite ei ole saanut IP-osoitetta |
4. TEL1-2 | Pimeä = Ei puhelua Palaa = Puhelu käynnissä Vilkkuu = Puhelu tulossa, puhelin soi |
5. ETHERNET | Pimeä = Ei laitetta LAN:ssa Palaa = Ethernet laite kytkettynä Vilkkuu = Dataa liikkuu LAN:ssa |
6. WLAN | Pimeä = WLAN kytketty pois päältä Palaa = WLAN kytketty päälle Vilkkuu = Dataa liikkuu WLAN:ssa |
Asetukset ja hallinta
Hallinta-IP / Yhdyskäytävä | 192.168.10.1 |
Käyttäjätunnus | admin tai user |
Salasana | WPA-key (löytyy laitteeseen kiinnitetystä tarrasta) Vanhemmilla firmware-versioilla: admin tai user |
Ohjelmistopäivitykset
Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.
Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Laitteen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa (laite voi rikkoutua).
Ohjelmistoversio | Muutokset |
FG500-Elisa13 | Laitteen tietoturvaa parannettu. Paikallisen hallinnan kirjautumissivulle lisätty kirjautumisohjeet. Laitteen Multicast IPTV –oletusasetuksia muutettu vastaamaan paremmin Elisan käyttämiä asetuksia. |
FG500-Elisa11 | Uusin tuotantoversio ohjelmistosta. |
Langattoman verkon asennus
Laitteeseen on esikonfiguroitu WPA:lla suojattu WLAN-verkko, jonka SSID on Inteno_XX (jossa XX on laitekohtainen kirjain/numeroyhdistelmä). WLAN verkon nimi ja salasana lukee laitteen pohjassa.
Huom! Yleensä laite on sijoitettu paikkaan josta WLAN ei kuulu koko asuntoon. Voit tarvittaessa kytkeä oman langattoman kytkimen yhteyden jakamiseen useammalle laitteelle.
Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, voit muuttaa asetuksia modeemin etähallinnasta.
Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan paikallisen hallinnan kautta:
Hallinta-IP / Oletusyhdyskäytävä: 192.168.10.1
Käyttäjätunnus: admin tai user
Salasana: WPA-key (löytyy laitteeseen kiinnitetystä tarrasta).
Päivityspalvelin lähettää tämän jälkeen modeemille päivityspyynnön ja modeemi hakee asetukset muutaman minuutin kuluessa. Jos päivityspalvelimen lähettämä päivityspyyntö ei jostakin syystä mene modeemille asti läpi, modeemi tarkistaa uudet asetukset tunnin välein palvelimelta. Asetukset päivittyvät laitteelle siis viimeistään tunnin kuluttua asetusten muuttamisesta.
Vianselvitys
Ohessa koosteena yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Laitteen resetoiminen
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Alcatel Lucent -kuitupäätelaitteita on käytössä entisen Anvian alueella. Laitteessa ei ole WLAN-ominaisuutta.
Ongelmatilanteissa toimi näin:
Tästä näet kuitupäätteen valot, miten niiden pitäisi palaa: