Efter en beställning av den nuvarande avtalsparten
Den nya avtalsparten får per sms en länk till en särskild bekräftelsesida (länken finns också i det meddelande som skickats per e-post eller brev). Den nya avtalsparten har en månad på sig att godkänna bytet. Bytet av avtalspart kan godkännas antingen via länken eller via OmaElisa.
Så här godkänner du bytet av avtalspart via länken:
- Klicka på länken i sms- eller e-postmeddelandet.
- Godkänn bytet av avtalspart genom att identifiera dig med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Alternativt kan du godkänna bytet av avtalspart i OmaElisa:
- Logga in i OmaElisa med Elisa-användarnamn, mobilcertifikat eller nätbankskoder.
- Välj Beställningar.
- Godkänn beställningen med knappen BEKRÄFTA. Godkänn avtalsvillkoren och klicka på Bekräfta. Om du har flera kundnummer öppnas en kryssruta där du kan välja det kundnummer som avtalet överförs till.
Ändringen träder i kraft dagen efter det att mottagaren har bekräftat beställningen. Vid byte av ägare kontrollerar Elisa den nya avtalspartens uppgifter (adressuppgifter, kreditupplysningar och betalningshistorik), så ändringen kan också kräva mer tid. Fördröjningen kan till exempel bero på oklarheter i adressuppgifterna. Om det uppstår hinder för överlåtelsen av abonnemanget informeras den nya avtalsparten skriftligt.
Den nya avtalsparten blir automatiskt talabonnemangets eller det mobila bredbandsabonnemangets användare. När bytet av avtalspart har trätt i kraft kan du enkelt ändra användaruppgifterna i OmaElisa.