Huijausyritykset ja tietojenkalastelu

Asiakkaitamme yritetään huijata monin tavoin. Kalasteluviesteillä ja -soitoilla pyritään saamaan haltuun pankkitietoja, käyttäjätunnuksia tai muuta henkilökohtaista tietoa. Älä anna tietojasi, jos pyyntö vaikuttaa epäilyttävältä.

Tietojenkalastelua tapahtuu puhelimitse, tekstiviestillä, pikaviestisovelluksissa, sosiaalisessa mediassa, sähköpostilla ja netissä.

Tietojenkalastelu puhelimella

Puhelimitse tapahtuvissa huijauksissa voidaan esimerkiksi esiintyä toisena henkilönä tai yrityksen edustajana, pyrkiä selvittämään henkilökohtaisia tietoja tai saada pääsy tietokoneelle. Huijauspuheluita on ollut liikkeellä myös Elisan nimissä. 

Huijauspuhelu saattaa näyttää tulevan tavallisesta suomalaisesta numerosta. Soittojen tavoitteena on esimerkiksi päästä käsiksi vastaajan henkilökohtaisiin tietoihin tai tietokoneeseen. Suurin osa huijareiden käyttämistä puhelinnumeroista on väärennetty, ilman että puhelinnumeron aidolla omistajalla on asiasta mitään tietoa. 

Estämme numeron näyttämisen, silloin kun voimme tulkita, että puhelu saapuu ulkomailta ja numero, jota pyritään näyttämään vastaanottajalle, sijaitsee Suomessa. Tällöin vastaanottajalle näkyy saapuvan puhelu tuntemattomasta numerosta.

Elisa ei soita asiakkailleen englanninkielisiä teknisen tuen puheluita, ellei siitä ole ennalta erikseen sovittu

Tietojenkalastelu tekstiviestillä tai pikaviestisovelluksissa

Tekstiviestillä tai pikaviestisovelluksissa tapahtuvissa huijauksissa pyritään ohjaamaan sinut nettisivulle esimerkiksi maksamaan tekaistuja laskuja tai luovuttamaan salasanoja tai muita tietoja.

Huijausviestit voivat saapua puhelimeesi myös samaan viestiketjuun kuin aidot saapumisilmoitukset. Ole siis tarkkana myös silloin, kun viesti näyttää tulevan viralliselta taholta.

  • Lue viesti kriittisesti, ovatko logot oikeat ja onko viestissä kirjoitusvirheitä?
  • Vaikuttaako pikaviesti tulevan tutulta, mutta hän kyselee sinulta henkilökohtaisia tietoja tai tunnuksia?
  • Älä vastaa viestiin, jos se on epäilyttävä.
  • Älä koskaan anna omia tietojasi kuten salasanoja, pankkikorttinumeroita tai pankkitunnuksia, mikäli niitä pyydetään viestissä tai linkin kautta aukeavalla sivulla.
  • Älä klikkaa linkkejä tai asenna mitään viestissä suositeltua.
  • Jos jokin viestissä epäilyttää, kannattaa hakea viestin sisältämillä lauseilla netistä, onko muutkin saaneet vastaavia viestejä, jotka ovat paljastuneet huijaukseksi.

Tietojenkalastelu sähköpostilla

Sähköpostitse tapahtuvissa huijauksissa yritetään useimmiten saada sinut avaamaan liitetiedosto tai avaamaan epäilyttävä linkki. Palveluntarjoaja tai mikään muu luotettava taho ei koskaan kysy henkilökohtaisia tietoja (kuten sähköpostin tunnusta tai salasanaa) sähköpostitse.

  • Jos olet saanut epäilyttävän postin, älä vastaa siihen.
  • Jos epäilyttävässä viestissä on linkki tai liitetiedosto, älä avaa sitä.

Tietojenkalastelu netissä

Lue lisää Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi

Seuraa myös Elisan asiakastiedotteita

Jokainen internetin käyttäjä vastaa itse henkilökohtaisesti yhteytensä käytöstä ja suojasta. 

Jos haluat luotettavan tietoturva-arvion tai apua asiantuntijalta, kilauta Elisan Omagurulle.