Telewell TW-EA510v3(c) 3G/4G - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Telewell TW-EA510v3(c) 3G/4G

Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi


Ominaisuudet

Malli

Telewell TW-EA510v3(c) 3G/4G

Tyyppi

ADSL2+
WAN-reititin

LAN 4 x 10/100M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa

  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WPS
NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa IP-osoitteita alueelta 192.168.0.100 - 192.0.100.199
Liitännät 4 x Ethernet (4 x LAN, LAN4-portti oletuksena sillattuna)
1 x USB (voidaan kytkeä: 3G/4G-modeemi, USB-muisti tai USB-kovalevy)
1 x RJ11 (ADSL)

Merkkivalot

POWER Vilkkuu = Laite käynnistyy
Palaa = Virta on kytketty
LAN1-4

Pimeä = Ei verkkoyhteyttä
Vilkkuu = Data liikkuu lähiverkossa
Palaa = Verkkoyhteys aktiivisena

Wireless Pimeä = WLAN ei ole päällä
Vilkkuu = Dataa WLAN-verkossa
Palaa = WLAN valmiina
WPS Vilkkuu = WPS toiminnassa
DSL Vilkkuu = Yhdistää ADSL-linjaa
Palaa = ADSL-yhteys muodostettu
USB Palaa = Laite on kytketty
INTERNET Palaa vihreänä = Internet yhdistetty
Palaa punaisena = Ei internet yhteyttä

Asetukset ja hallinta

Paikallinen hallinta http://192.168.0.254
Käyttäjätunnus admin
Salasana admin

Ohjelmistopäivitykset

Laitteen uusimmat ohjelmistoversiot löydät valmistajan sivuilta http://www.telewell.fi.

Langattoman verkon asennus

Modeemiin tulee määritellä suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. Voit muuttaa langattoman verkon asetuksia modeemin paikallisesta hallinnasta.

Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.

Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.

Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia (WPA, WPA2 sekä WEP). Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia, joten kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiä jos laitteesi eivät tue Kotiboksissa oletuksena olevaa WPA tai WPA2-PSK -salausta eikä langaton yhteys muodostu.

Ohjeet langattoman verkon asennukseen

Laitteen WLAN-asetuksia hallinnoidaan paikallisen hallinnan kautta.

  1. Avaa Internet selain osoitteeseen http://192.168.0.254
  2. Kirjoita Username = admin ja Password = admin
  3. Valitse vasemmalta valikosta Asetukset > Lähiverkko > Langaton verkko
  4. Halutessasi voit muuttaa langattoman verkon nimeä kohdassa ESSID.
  5. Paina muutosten jälkeen Talleta.
  6. Paina oikeasta alareunasta Talleta asetukset muistiin ja talleta
  7. Mene kohtaan Asetukset > Lähiverkko > Langattoman verkon salaus
  8. Kirjoita haluamasi langattoman verkon salasana kohtaan WPA jaettu avain
  9. Paina muutosten jälkeen Talleta
  10. Paina oikeasta alareunasta Talleta asetukset muistiin ja talleta

 

Tietokoneen asetukset

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, jonka olet määrittänyt modeemin asetuksiin.

Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.

NAT-tilasta siltaavaksi

Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

  1. Avaa Internet selain osoitteeseen http://192.168.0.254
  2. Kirjoita Username = admin ja Password = admin
  3. Valitse Asetukset > Ulkoverkko (WAN) > Internet (WAN).
  4. Valitse protokollaksi Sillattu.
  5. Kirjoita VPI-kenttään 0 ja VCI-kenttään 100.
  6. Valitse Kehysrakenne -kohtaan LLC.

Siltaus on nyt valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetointi tehdään painamalla laitteen sivussa olevasta pienestä reiästä reset-painiketta n. 7 sekunnin ajan terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Huom! Kun reset-painike vapautetaan modeemin merkkivaloissa ei tapahdu mitään noin 10-15 sekuntiin. Vasta tämän viiveajan jälkeen modeemi resetoi itsensä väläyttäen ja sammuttaen osan merkkivaloista. Modeemi käynnistyy normaaliin käyttötilaan noin 30-60 sekunnin kuluttua.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Voimme määrittää parhaat asetukset kätevästi etäyhteydellä puhelun aikana.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!