Sain maksukehotuksen tai laskuni on perinnässä, mitä teen? - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Sain maksukehotuksen tai laskuni on perinnässä, mitä teen?

Maksukehotus lähetetään kahden viikon kuluttua laskun eräpäivästä, jos maksusuoritusta ei näy.

Voit tarkastaa OmaElisasta oletko jo maksanut laskusi!

Saitko maksukehotuksen?

Maksukehotus lähetetään kahden viikon kuluttua laskun alkuperäisestä eräpäivästä, mikäli maksusuoritusta ei näy meillä. Maksukehotuksen saatuasi ehdit kuitenkin vielä hyvin hoitaa asian maksamalla laskut OmaElisassa tai saamasi maksukehotuksen maksutiedoilla.

  • Maksukehotus lähetetään paperisena kaikille muille, paitsi sähköposti ja tekstiviesti toimitustavan omaaville asiakkaille. Mikäli laskun toimitustapanasi on siis sähköpostilasku tai tekstiviestilasku, saat maksukehotuksen sähköisesti samaan sähköpostiosoitteeseen/puhelinnumeroon, johon laskukin saapuu
  • Maksukehotuksen lähetyksestä veloitetaan hinnaston mukainen maksu sekä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti
  • Yllä mainitut viivästysmaksut veloitetaan seuraavalla laskullasi

Mikäli lasku on edelleen avoinna ensimmäisen maksukehotuksen lähetyksen jälkeen, toimimme seuraavasti:

  • N. 1 kk kuluttua laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen lähetetään toinen maksukehotus paperisena
  • N. 1,5 kk kuluttua laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen liittymä tai palvelut voidaan sulkea
  • N. 2 kk kuluttua laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen lasku siirretään perintätoimistolle

Oletko maksanut laskun ja sait silti maksukehotuksen?

Alle on listattu yleisimpiä syitä sille, miksi olet mahdollisesti saanut maksukehotuksen, vaikka lasku on jo maksettu:

 

Maksoit laskusi eräpäivän jälkeen?

  • Mikäli olet maksanut laskun hieman myöhässä, maksukehotus ehdittiin lähettää sinulle ennen kuin maksusuorituksesi näkyi meillä. Maksukehotus ei vaadi sinulta toimenpiteitä eikä maksamisesta tarvitse ilmoittaa asiakaspalveluumme. Seuraavalla laskullasi veloitetaan hinnaston mukainen maksukehotusmaksu
     

Onko jokin aiempi lasku unohtunut maksaa?

  • Uusin lasku on maksettu ajallaan, mutta jokin aikaisempi lasku on jäänyt maksamatta - tällöin maksusuoritus on kohdistunut vanhimpaan avoimeen laskuun ja uudempi lasku on jäänyt avoimeksi
  • Tarkastat ja voit maksaa helposti laskusi OmaElisasta kohdasta Laskut
  • Täältä löydät tarvittaessa tarkempia ohjeita laskujen tarkasteluun OmaElisan kautta
     
Onko laskun maksamisessa sattunut näppäilyvirhe?
  • Mikäli huomaat, että olet maksanut laskun väärällä tilinumerolla tai viitenumerolla, maksu ei tällöin kohdistu oikeaan laskuun ja lasku pysyy maksamattomana. Voit tarkastaa oman verkkopankkisi tilitapahtumista maksamasi laskun tilinumeron sekä viitenumeron ja verrata niitä saamaasi laskun tietoihin, jotka näet esim. OmaElisasta
  • Jos saajan tilinumero on ollut väärin: Maksa lasku uudelleen oikeilla tiedoilla. Jos virheellinen maksu on lähtenyt tililtäsi eikä ole palautunut sinne takaisin, ota yhteyttä omaan pankkiisi
  • Jos viitenumero on ollut väärin: Kirjaa ylös maksutapahtuman päivämäärä, summa ja virheellinen viitenumero verkkopankkisi tilitapahtumista. Ota tämän jälkeen yhteyttä asiakaspalveluumme, niin kohdistamme maksusi oikeaan laskuun

 

Kun maksat laskuja, tarkista syöttämäsi viitenumero aina huolellisesti! Näin maksamasi suoritus kohdistuu oikeaan laskuun viiveettä. Jos viitenumerossa on näppäilyvirhe eikä verkkopankin automaattinen tarkistus huomaa virhettä, laskusi pysyy maksamattomana.

Onko laskusi mennyt perintään?

Myöhästyneestä laskusta lähetetään Elisalta kaksi maksukehotusta, jonka jälkeen maksamattomasta laskusta tulee perintätoimistolta maksuvaatimus. Maksun päätyminen perintään edellyttää, että maksu on myöhästynyt yli kuukauden laskun alkuperäisestä eräpäivästä.

Jos saat kirjeen perintätoimistolta, maksa perintätoimiston lähettämä lasku niin pian kuin mahdollista välttääksesi maksun siirtymisen ulosottoon.

Epäselvissä tilanteissa ota yhteyttä suoraan perintätoimiston asiakaspalveluun. Yhteystiedot löydät perintätoimiston lähettämästä kirjeestä.

Liittymä tai palvelu suljettu maksamattoman laskun vuoksi?

Liittymä tai palvelu voidaan sulkea erääntyneen laskun vuoksi. Suljettu liittymä tai palvelu avautuu, kun erääntynyt summa on kirjautunut suoritetuksi.

  • Avoimet laskusi ja maksutietosi näet OmaElisasta
  • Maksamalla erääntyneen laskun OmaElisassa, kirjautuu lasku heti maksetuksi
  • Verkkopankin kautta maksu kirjautumisessa kestää 2-3 pankkipäivää

Liittymän avautuminen

OmaElisan kautta tehdyn maksusuorituksen jälkeen liittymä avautuu automaattisesti noin 15 minuutin sisällä.

Muuta kuin OmaElisan kautta maksetuissa suorituksissa liittymä voidaan avata asiakkaan maksusuorituksen jälkeen pika-avauksella, liittymän omistajan otettua yhteyttä asiakaspalveluumme.

Liittymän avautuminen vaatii matkapuhelimen tai muun laitteen (laajakaistamodeemi, nettitikku) uudelleen käynnistämisen. Jos liittymä ei toimi uudelleen käynnistämisestä huolimatta, tarkista OmaElisasta, että kaikki erääntyneet laskut on maksettu.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Jos et pysty maksamaan laskuasi ajoissa, hae laskullesi lisää maksuaikaa OmaElisasta
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!