Sain maksumuistutuksen tai laskuni on perinnässä, mitä teen? - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Sain maksumuistutuksen tai laskuni on perinnässä, mitä teen?

Maksumuistutus lähetetään kahden viikon kuluttua laskun alkuperäisestä eräpäivästä, mikäli maksusuoritusta ei näy meillä. Täältä löydät ohjeita miten toimia, jos saat maksumuistutuksen, liittymäsi tai palvelusi on suljettuna maksamattoman laskun vuoksi tai laskusi on siirtynyt perintätoimistoon.

Tarkasta laskutilanteesi ja maksa laskusi OmaElisasta:

  1. Kirjaudu OmaElisaan Mobiilivarmenteella, pankkitunnuksella tai Elisa Tunnuksella (sähköpostiosoite).
  2. Valitse Laskut ja tarkasta avoimet laskusi.
  3. Voit maksaa laskusi OmaElisasta, jolloin suoritus kirjautuu meille heti. Myös mahdolliset maksamattoman laskun vuoksi suljetut liittymät ja palvelut avautuvat tällöin nopeasti käyttöön laitteen uudelleen käynnistyksen jälkeen.

Saitko maksumuistutuksen?

Ensimmäinen maksumuistutus lähetetään kahden viikon kuluttua laskun alkuperäisestä eräpäivästä, mikäli maksusuoritusta ei näy meillä. Maksumuistutuksen saatuasi ehdit kuitenkin vielä hyvin hoitaa asian maksamalla laskut OmaElisassa tai saamasi maksumuistutuksen maksutiedoilla.

  • Maksumuistutus lähetetään laskun toimitustavasta riippuen joko paperisena, sähköpostilla tai tekstiviestillä.
  • Jos laskun toimitustapana on sähköpostilasku, suoramaksulasku tai e-lasku, saat maksumuistutuksen sähköisesti asiakkuudeltasi löytyvään sähköpostiosoitteeseen. Mikäli sähköpostiosoitetta ei löydy, toimitetaan maksumuistutus paperisena.
  • Jos laskun toimitustapana on tekstiviestilasku, saat maksumuistutuksen samaan puhelinnumeroon, johon laskukin saapuu.
  • Maksumuistutuksen lähetyksestä veloitetaan hinnaston mukainen maksu sekä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti.
  • Maksumuistutuksen maksu ja viivästyskorko veloitetaan seuraavalla muodostuvalla laskullasi.

Mikäli lasku on edelleen avoinna ensimmäisen maksumuistutuksen lähetyksen jälkeen, toimimme seuraavasti:

  • n. 1 kk kuluttua laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen lähetetään toinen maksumuistutus sähköisesti tai paperisena.
  • n. 1,5 kk kuluttua laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen liittymä tai palvelut voidaan sulkea.
  • n. 2 kk kuluttua laskun alkuperäisen eräpäivän jälkeen lasku siirretään perintätoimistolle.

Oletko maksanut laskun ja sait silti maksumuistutuksen?

Alle on listattu yleisimpiä syitä sille, miksi olet mahdollisesti saanut maksumuistutuksen, vaikka lasku on jo maksettu:

Maksoit laskusi eräpäivän jälkeen?

  • Mikäli olet maksanut laskun hieman myöhässä, maksumuistutus ehdittiin lähettää sinulle ennen kuin maksusuorituksesi näkyi meillä. Maksumuistutus ei vaadi sinulta toimenpiteitä eikä maksamisesta tarvitse ilmoittaa asiakaspalveluumme. Seuraavalla laskullasi veloitetaan kuitenkin hinnaston mukainen maksumuistutusmaksu sekä viivästyskorkoa.

Onko jokin aiempi lasku unohtunut maksaa?

  • Uusin lasku on maksettu ajallaan, mutta jokin aikaisempi lasku on jäänyt maksamatta - tällöin maksusuoritus on kohdistunut vanhimpaan avoimeen laskuun ja uudempi lasku on jäänyt avoimeksi.
  • Tarkastat ja voit maksaa helposti laskusi OmaElisasta kohdasta Laskut.
  • Täältä löydät tarvittaessa tarkempia ohjeita laskujen tarkasteluun OmaElisan kautta.
Onko laskun maksamisessa sattunut näppäilyvirhe?
  • Mikäli huomaat, että olet maksanut laskun väärällä tilinumerolla tai viitenumerolla, maksu ei tällöin kohdistu oikeaan laskuun ja lasku pysyy maksamattomana. Voit tarkastaa oman verkkopankkisi tilitapahtumista maksamasi laskun tilinumeron sekä viitenumeron ja verrata niitä saamaasi laskun tietoihin, jotka näet esim. OmaElisasta.
  • Jos saajan tilinumero on ollut väärin: Maksa lasku uudelleen oikeilla tiedoilla. Jos virheellinen maksu on lähtenyt tililtäsi eikä ole palautunut sinne takaisin, ota yhteyttä omaan pankkiisi.
  • Jos viitenumero on ollut väärin: Kirjaa ylös maksutapahtuman päivämäärä, summa ja virheellinen viitenumero verkkopankkisi tilitapahtumista. Ota tämän jälkeen yhteyttä asiakaspalveluumme, niin kohdistamme maksusi oikeaan laskuun.

Maksa laskusi OmaElisan kautta, niin vältyt turhilta näppäilyvirheiltä. Laskut kirjautuvat myös heti maksetuksi ilman normaalia pankkiviivettä.

Onko laskusi mennyt perintään?

Myöhästyneestä laskusta lähetetään Elisalta kaksi maksumuistutusta, jonka jälkeen maksamattomasta laskusta tulee perintätoimistolta maksuvaatimus. Maksun päätyminen perintään edellyttää, että maksu on myöhästynyt yli kuukauden laskun alkuperäisestä eräpäivästä.

Jos saat kirjeen perintätoimistolta, maksa perintätoimiston lähettämä lasku niin pian kuin mahdollista välttääksesi maksun siirtymisen ulosottoon. Lisätietoa perinnästä löydät mm. maksumyohassa.fi -sivulta sekä perintälaista.

Epäselvissä tilanteissa ota yhteyttä suoraan perintätoimiston asiakaspalveluun. Yhteystiedot löydät perintätoimiston lähettämästä kirjeestä.

Liittymä tai palvelu suljettu maksamattoman laskun vuoksi?

Liittymä tai palvelu voidaan sulkea erääntyneen laskun vuoksi. Suljettu liittymä tai palvelu avautuu, kun erääntynyt summa on kirjautunut suoritetuksi.

  • Avoimet laskusi ja maksutietosi näet OmaElisasta.
  • Maksamalla erääntyneen laskun OmaElisassa, kirjautuu lasku heti maksetuksi.
  • Verkkopankin kautta maksu kirjautumisessa kestää 2-3 pankkipäivää.

Liittymän avautuminen

OmaElisan kautta tehdyn maksusuorituksen jälkeen liittymä avautuu automaattisesti noin 15 minuutin sisällä. Käynnistä käyttämäsi laite uudelleen maksun jälkeen.

Muuta kuin OmaElisan kautta maksetuissa suorituksissa liittymä voidaan avata asiakkaan maksusuorituksen jälkeen pika-avauksella, liittymän omistajan otettua yhteyttä asiakaspalveluumme.

Liitttymän sulkemisesta maksamattoman laskun takia veloitetaan liittymäkohtainen maksu (asiakaspalveluhinnastossa: liittymän sulkeminen maksamattoman laskun takia)

Käynnistä puhelin tai muu laite (laajakaistamodeemi tai mobiilireititin) aina uudelleen, kun olet maksanut erääntyneet laskut, niin saat liittymäsi toimintaan.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Jos et pysty maksamaan laskuasi ajoissa, hae laskullesi lisää maksuaikaa OmaElisasta
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!