Alle on listattu yleisimpiä syitä sille, miksi olet mahdollisesti saanut maksumuistutuksen, vaikka lasku on jo maksettu:
Maksoit laskusi eräpäivän jälkeen?
- Mikäli olet maksanut laskun hieman myöhässä, maksumuistutus ehdittiin lähettää sinulle ennen kuin maksusuorituksesi näkyi meillä. Maksumuistutus ei vaadi sinulta toimenpiteitä eikä maksamisesta tarvitse ilmoittaa asiakaspalveluumme. Seuraavalla laskullasi veloitetaan kuitenkin hinnaston mukainen maksumuistutusmaksu sekä viivästyskorkoa.
Onko jokin aiempi lasku unohtunut maksaa?
- Uusin lasku on maksettu ajallaan, mutta jokin aikaisempi lasku on jäänyt maksamatta - tällöin maksusuoritus on kohdistunut vanhimpaan avoimeen laskuun ja uudempi lasku on jäänyt avoimeksi.
- Tarkastat ja voit maksaa helposti laskusi OmaElisasta kohdasta Laskut.
Ohjeita laskujen tarkasteluun ja maksamiseen OmaElisan kautta >Onko laskun maksamisessa sattunut näppäilyvirhe?
- Mikäli huomaat, että olet maksanut laskun väärällä tilinumerolla tai viitenumerolla, maksu ei tällöin kohdistu oikeaan laskuun ja lasku pysyy maksamattomana. Voit tarkastaa oman verkkopankkisi tilitapahtumista maksamasi laskun tilinumeron sekä viitenumeron ja verrata niitä saamaasi laskun tietoihin, jotka näet esim. OmaElisasta.
- Jos saajan tilinumero on ollut väärin: Maksa lasku uudelleen oikeilla tiedoilla. Jos virheellinen maksu on lähtenyt tililtäsi eikä ole palautunut sinne takaisin, ota yhteyttä omaan pankkiisi.
- Jos viitenumero on ollut väärin: Kirjaa ylös maksutapahtuman päivämäärä, summa ja virheellinen viitenumero verkkopankkisi tilitapahtumista. Ota tämän jälkeen yhteyttä asiakaspalveluumme, niin kohdistamme maksusi oikeaan laskuun.