Usein kysytyt kysymykset Elisa Mobiilivarmenteesta - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Usein kysytyt kysymykset Elisa Mobiilivarmenteesta

Mikä on Elisa Mobiilivarmenne, mistä sen saa ja mitä se maksaa? 

Elisa Mobiilivarmenne toimii henkilöllisyystodistuksenasi verkossa, puhelimitse tai kasvokkain. Elisa Mobiilivarmennetta voit käyttää myös sähköisenä allekirjoituksena. Rekisteröinnin, hinnat ja lisätietoa löydät osoitteesta elisa.fi/varmenne.

Missä Elisa Mobiilivarmennetta voi käyttää?

Elisa Mobiilivarmenteella kirjaudut mm. Omakanta-palveluun (www.kanta.fi), jossa voit tarkastella terveystietojasi sekä sähköisiä reseptejäsi. Muita käyttöpaikkoja ovat mm: julkisen sektorin palvelut (esim. KELA, kuntien ja viranomaisten verkkopalvelut), lääkärien ajanvaraukset ja vakuutusyhtiöiden palvelut.

Lisätietoja Mobiilivarmenteesta löydät myös täältä.

Miten rekisteröin Elisa Mobiilivarmenteen?

Elisa Mobiilivarmenteen rekisteröitymiseeen pääset tästä. Rekisteröitymistä varten tarvitset Elisan Saunalahti -liittymän tai Elisan yritysliittymän, puhelimen ja verkkopankkitunnukset.

Rekisteröinnin aluksi lähetämme puhelimeesi kertakäyttöisen salasanan, jolla varmistamme, että liittymääsi voi rekisteröidä Elisa Mobiilivarmenteen.  Syötä kertakäyttöinen salasana sivustolle ja vahvista salasana. Tämän jälkeen tarvitset verkkopankkitunnuksiasi tunnistautumista varten. Tunnustautumisen jälkeen lue ja hyväksy sopimusehdot, tarkista yhteystiedot sekä syötä haluamasi tunnusluvut. Tarkista tiedot ja paina "Ota käyttöön" -painiketta, jonka jälkeen Elisa Mobiilivarmenne on käytössäsi.

Miten Elisa Mobiilivarmennetta käytetään, jos soitan kännykällä vaikkapa puhelinpalveluun?

Asiointi sujuu aivan tavalliseen tapaan, mutta sen sijaan, että lausuisit esimerkiksi henkilötunnuksen loppuosan, saatkin tunnistautumispyynnön kännykkääsi. Näppäiltyäsi Elisa Mobiilivarmenteen tunnusluvun, sinut on tunnistettu vahvasti ja voit jatkaa asiointiasi. Saman puhelun aikana voit lisäksi hyväksyä esimerkiksi vakuutustietojen muutokset Elisa Mobiilivarmenteella: tarkistat vain muutettavat tiedot kännykän näytöltä ja hyväksyt ne jälleen omalla Elisa Mobiilivarmenteen tunnusluvullasi.

Tuoko Elisa Mobiilivarmenne uusia muistettavia tunnuslukuja lisää?

Elisa Mobiilivarmenteen käyttöönottamalla pääset itse asiassa eroon lukuisista käyttäjätunnus-salasanapareista. Useimpiin palveluihin voit käyttäjätunnuksenasi käyttää omaa kännykkänumeroasi ja tunnuslukuna voit antaa kännykälläsi Elisa Mobiilivarmenteen tunnusluvun.
 
Elisa Mobiilivarmenteessa voit näppärästi vaihtaa tunnuslukusi mieleiseksesi Elisa Mobiilivarmenteen tunnusluvun vaihdossa.

En haluaisi antaa henkilötietojani kaikkiin palveluihin, voiko Elisa Mobiilivarmenteella tunnistautua anonyymisti?

Elisa Mobiilivarmenteella onnistuu niin sanottu anonyymitunnistautuminen mm. yhteisöllisiin palveluihin. Silloin palveluun lähetetään vain esimerkiksi ikäsi, muttei nimeäsi. Näet aina kirjautuessasi mitä tietoa sinusta välitetään palveluntarjoajalle ja voit aina keskeyttää kirjautumisen hylkäämällä tunnistautumispyynnön.

Mitä teen, jos unohdan tunnuslukuni?

Uuden tunnusluvun voit käydä asettamassa osoitteessa www.elisa.fi/varmenne kohdasta Käytä ja hallitse Mobiilivarmennetta. Itsepalveluun kirjautumisessa käytetään tällöin pankkitunnuksia. Itsepalvelussa voit myös asettaa uuden tunnusluvun lukkiutuneen tilalle.
 

Tunnusluvun voit uusia myös myymälässä: Katso lähin Elisa myymälä osoitteesta elisa.fi/myymalat. Tarvitset henkilöllisyystodistuksen. Myymälässä sinulle vaihdetaan uusi SIM-kortti, johon rekisteröidään Elisa Mobiilivarmenne. Uudesta SIM-kortista veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti.

En saa tunnistuspyyntöä puhelimeeni, vaikka minulla on käytössäni Elisa Mobiilivarmenne. Mitä teen?

Toimi näin:

  1. Sammuta puhelin ja käynnistä se uudelleen.
  2. Yritä tunnistautumista uudelleen.
  3. Jos mobiilivarmenteesi ei edelleenkään toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

HUOM! Mikäli puhelimen näyttö on lukittuna, on mahdollista, etteivät tunnistuspyynnöt tule läpi.  Varmista, että tunnistautuessasi palveluun puhelimen näytönsäästäjä ei ole päällä.

En saa saa syötettyä puhelimessa PIN-koodia varmennepyynnön saapuessa?

Puhelimen näppäinlukko piilottaa PIN-koodin syöttöpainikkeet, jolloin PIN-koodia ei saa näppäiltyä.

Takaisin –painikkeen painaminen vapauttaa tilanteen.

Varmenne ei toimi tietokoneella tai selaimessa näkyvä varmennepyynnön tunnus ei vastaa puhelimeen saapuvaa?

  1. Kumoa tunnistepyyntö puhelimesta ja tietokoneelta.
  2. Sulje ja käynnistä tämän jälkeen puhelin uudelleen.

Tai:

  1. Tee uusi pyyntö viiden minuutin jälkeen, jolloin aikaisemmat pyynnöt ovat vanhentuneet järjestelmässä.

Mitä tapahtuu, jos kesken Elisa Mobiilivarmenteen käytön saan matkapuhelimeeni viestin tai puhelun?

Aloitettu tai aiottu tunnistautumis- tai allekirjoitustoimenpide saattaa hidastua tai keskeytyä päätelaitteesta riippuen.Tarvittaessa tee tunnistautuminen uudelleen.

Mitä teen, jos puhelimeni katoaa?

Puhelimen katoamisesta on ilmoitettava viipymättä asiakaspalveluumme tai asioimalla lähimmässä Elisa myymälässä.
 

Käyttäjä on vastuussa kaikista Elisa Mobiilivarmenteellaan tehdyistä toimenpiteistä. Elisa Mobiilivarmennetta ei voi koskaan käyttää ilman tunnuslukuja.

Voiko Elisa Mobiilivarmennetta käyttää ulkomailta, ja mitä käyttö silloin maksaa?

Elisa Mobiilivarmennetta voi käyttää kaikkialla, missä tekstiviestipalvelut ovat käytössä. Käytön hinta määräytyy voimassa olevan roaming-hinnaston mukaisesti operaattorikohtaisesti samalla tavoin kuin tekstiviestin vastaanottaminen ja lähettäminen ulkomailta.
Elisan puheliittymien roaming-hinnasto
Elisan Saunalahti-liittymien roaming-hinnasto

Näkeekö operaattori minun ja palveluntarjoajan välisen asioinnin sisällön?

Sähköisen asioinnin luottamuksellisuus säilyy Elisa Mobiilivarmennetta käytettäessä. Operaattori välittää palveluntarjoajalle tunnistautumis- ja allekirjoitustiedot eikä voi seurata käyttäjän ja palveluntarjoajan välistä asiointia.

En saa tunnistuspyyntöä puhelimeeni, vaikka minulla on käytössäni Elisa Mobiilivarmenne. Mitä teen?

Sammuta puhelin ja käynnistä se uudelleen. Yritä tunnistautumista uudelleen. Jos mobiilivarmenteesi ei edelleenkään toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
 
Mikäli puhelimen näyttö on lukittuna, on mahdollista että tunnistuspyynnöt eivät tule läpi. Varmista, että tunnistautuessasi palveluun puhelimen näytönsäästäjä ei ole päällä. 

Onko Elisa Mobiilivarmenteen käyttö turvallista?

Palvelun käyttö on erittäin turvallista. Lue lisää Elisa Mobiilivarmenteen turvallisuudesta osoitteessa www.elisa.fi/varmenne ja www.mobiilivarmenne.fi.

Miten lopetan Elisa Mobiilivarmenne-palvelun, jos en halua enää käyttää sitä?

Elisa Mobiilivarmenne sulkeutuu automaattisesti seuraavissa tilanteissa:

  • Liittymä irtisanotaan
  • Liittymänumero vaihdetaan
  • SIM-kortti vaihdetaan

Elisa Mobiilivarmennetta ei voi sulkea elisa.fi/varmenne -sivujen kautta. Jos haluat sulkea palvelun käytöstäsi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme tai käy myymälässämme.

Elisa Mobiilivarmenteen rekisteröiminen uudelleen -sivulta löydät ohjeet palvelun uudelleenavaamiseen.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Elisa Mobiilivarmenne toimii henkilöllisyystodistuksenasi verkossa, puhelimitse tai kasvokkain.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!