Sähköpostin roskapostisuodatin ja virusturva - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Sähköpostin roskapostisuodatin ja virusturva

Elisan ja Saunalahden sähköpostilaatikoihin on saatavilla lisäpalveluina roskapostisuodatin ja virusturva. Kummankin lisäpalvelun voit aktivoida OmaElisan Sähköposti-sivulta.

Asiantuntijan apua ja parhaat vinkit roskapostilta ja viruksilta suojautumiseen saat Elisan Omagurulta. Klikkaa tästä!

Roskapostisuodatin

  • Roskapostisuodatin tunnistaa suurimman osan roskaposteista ja siirtää roskapostiksi tunnistetut viestit Spam-kansioon sähköpostipalvelimella. Kansion nimi voi olla Spam tai Roskaposti riippuen käytettävästä sähköpostiohjelmasta.
  • Spam-kansion roskapostiviestit tuhotaan automaattisesti niiden ollessa 14 päivää vanhoja, jotta roskapostit eivät täytä postilaatikkoa.
  • Ohjeet roskapostiviestien tallennusasetuksiin ja käsittelysääntöihin >

Virusturva

  • Virusturva tarkistaa saapuvan sähköpostin ja niiden liitetiedostot jo postipalvelimella, jotta virukset eivät pääse postilaatikkoosi.
  • Sähköpostin virusturva tarkistaa vain sen sähköpostiosoitteen, jossa palvelu on käytössä, saapuvat viestit.
  • Virusten saastuttamat viestit poistetaan automaattisesti ennen kuin ne saapuvat sähköpostiisi. Poistetuista sähköposteista ilmoitetaan automaattisella sähköpostiviestillä.
  • Huom! Virusturva ei korvaa erillistä virustorjuntaohjelmistoa, eikä sillä voi etsiä ja poistaa viruksia tietokoneesi kovalevyltä tai internetistä lataamistasi tiedostoista. Tähän tarkoitukseen soveltuu esimerkiksi Elisa Turvapaketti. 
     

Roskapostisuodattimen ja virusturvan aktivointi OmaElisasta

Sähköpostin roskapostisuodattimen tai virusturvan saat käyttöösi OmaElisassa.

  1. Kirjaudu OmaElisaan ja valitse vasemmalta Sähköposti
  2. Valitse sähköpostilaatikko, jolle lisäpalvelun haluat.
  3. Valitse Roskapostisuodatin tai Virusturva ja paina "Ota käyttöön".

Roskapostisuodattimen asetukset ja käyttäminen

  • Roskapostisuodatin siirtää roskapostiksi tunnistetut viestit palvelimelle Spam-kansioon. Kansio luodaan automaattisesti postipalvelimelle, kun palvelu havaitsee ensimmäisen roskapostiviestin.
  • Spam-kansion viestit tuhotaan automaattisesti niiden ollessa 14 päivää vanhoja. Kansion sisältö kannattaa tarkistaa aika ajoin, ettei suodatettujen viestien joukossa ole tärkeitä viestejä. Roskapostisuodatin tunnistaa yli 90 % normaalista roskapostista. Viestien monimuotoisuudesta johtuen aivan kaikkea roskapostia ei ole mahdollista suodattaa.
  • Spam-kansion viestit voit tarkistaa ja tyhjentää esimerkiksi Elisa Webmailissa.

Tallennusasetukset ja käsittelysäännöt

Voit muokata ja lisätä sääntöjä roskapostisuodattimeen OmaElisasta kohdasta Sähköposti valitsemalla Tallennusasetukset ja Käsittelysäännöt.

Mikäli käytät sähköpostiohjelmaa (esim. Outlook), pitää sähköpostin olla määritetty IMAP4-protokollalla, jotta Spam-kansio näkyy ohjelmassasi. POP3-protokollaa käytettäessä kansio näkyy vain Webmailissa.

Mitkä sähköpostit tulkitaan roskapostiksi?

Roskapostisuodatin tunnistaa yli 90 % normaalista roskapostista. Viestien monimuotoisuudesta johtuen aivan kaikkea roskapostia ei ole mahdollista suodattaa.

Viestien virheellinen tulkitseminen roskapostiksi on erittäin harvinaista, mutta mahdollista, jos viestissä on ominaisuuksia, joiden perusteella roskapostisuodatin luokittelee sen roskapostiksi.

Roskapostisuodattimen käsittelysääntöjen lisäys

Joskus roskapostien lähettäjät väärentävät viesteihin lähettäjätietoja. Viestissä voi näkyä että se on lähetetty esimerkiksi osoitteesta info@esimerkki.fi vaikka se oikeasti on lähetetty osoitteesta esimerkki@maili.com. Roskapostisuodattimen käsittelysääntöihin tulee lisätä viestin oikea lähettäjä, jotta se estää ei-toivotut viestit kyseiseltä lähettäjältä.

Voit tarkistaa Webmailin kautta viestin oikean lähettäjän (X_Original_Sender) seuraavasti:

1. Avaa viesti
2. Klikkaa viestin oikealla puolella olevaa nuolta
3. X_Original_Sender kohdasta löytyy viestin oikea lähettäjä 
4. Lisää OmaElisan Estetyt lähettäjät -listaan oikean lähettäjän (X_Original_Sender) sähköpostiosoite.

Mikäli X-Original_Senderiä ei löydy, niin tällöin kyseisellä viestillä ei ole mitään tiettyä lähettäjää. On yleistä että esim. bounce-viestit (kun vastaanottajalla on tila täynnä eikä postia voida toimittaa perille ja postijärjestelmä ilmoittaa siitä lähettäjälle) ovat tällaisia. Viesti voi olla myös esim. väärin konfiguroidun valvontakameran tai vastaavan laitteen lähettämä.

Lue aiheeseen liittyviä keskusteluja OmaYhteisössä!

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Spam-kansiota pääset tarkastelemaan webmailissa.
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!