Beställning och aktivering av nytt SIM-kort - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Beställning och aktivering av nytt SIM-kort

Du kan behöva ett nytt SIM-kort till exempel om ditt kort har gått sönder eller om du skaffat en ny mobiltelefon.

 

Beställning och aktivering av nytt SIM-kort i OmaElisa

Klicka här
  • Som abonnent går det enklast att beställa ett nytt kort genom OmaElisa, då får du den direkt hemskickad till din adress inom två arbetsdagar.  
  • Du kan också hämta ett nytt SIM-kort från någon av våra Elisa-butiker eller återförsäljare.
  • Du kan också beställa kortet genom att ringa vår kundtjänst.

Närmare information om beställning och aktivering av nytt kort finns här.

Sätta i SIM-kortet i apparaten

SIM-kortet består av tre kortstorlekar i samma kort: Mini, Micro och Nano. Kontrollera rätt kortstorlek i manualen som medföljer din apparat. I manualen finns också information om hur SIM-kortet ska sättas in i apparaten. De flesta smarttelefoner och tabletter har en löstagbar SIM-kortshållare som kan dras ut med ett gem eller med ett verktyg som medföljer apparaten.

Beställning av SIM-kort i OmaElisa

  1. Logga in på OmaElisa.
  2. Välj abonnemanget till vänster som du behöver ett nytt SIM-kort till.
  3. Välj i den övre menyn Användning > Nytt SIM-kort.
  4. Klicka på Beställ nytt SIM-kort.
  5. Välj leveransadress och klicka på Beställ SIM-kort.
  6. Du får ett nytt SIM-kort per post inom några arbetsdagar.

När du har fått det nya SIM-kortet ska det aktiveras. Det enklaste och lättaste sättet att aktivera SIM-kortet är att göra det i OmaElisa. Aktiveringen kan också göras genom vår kundtjänst. Om du hämtat SIM-kortet från en Elisa-butik, är kortet redan aktiverat.

För det nya SIM-kortet debiterar vi en avgift enligt vår prislista.

Genom OmaElisa kan du beställa ett nytt SIM-kort till alla abonnemang som är i ditt namn. Vid behov kan du beställa byte av nytt kort redan i förväg, om du till exempel tänker ge bort en ny telefon i present. Om presentens mottagare har ett Elisa eller Elisa Saunalahti abonnemang, som inte är i ditt namn, kan du ändå hämta ett oaktiverat SIM-kort från en Elisa-butik. Presentens mottagare kan senare aktivera kortet i sin egen OmaElisa.

Aktivering av SIM-kort i OmaElisa

  1. Logga in på OmaElisa.
  2. Välj abonnemanget till vänster som det nya SIM-kortet ska aktiveras till.
  3. Välj i den övre menyn Användning > Nytt SIM-kort.
  4. Klicka på Aktivera SIM-kort.
  5. Ge SIM-kortets 12-siffriga serienummer i fältet och klicka på Aktivera och bekräfta betalningen på 5€.
  6. Det nya SIM-kortet aktiveras inom 10 minuter. PIN-koden till det nya Elisa Saunalahti SIM-kortet är 0000.

Om SIM-kortets aktiveringslänk inte syns i OmaElisa, kontakta vår kundtjänst.

Aktivering av MultiSIM-kort

MultiSIM är en tjänst där samma abonnemangsnummer samtidigt har ett huvudkort och 1-5 kort för underabonnemang aktiverade. Egenskapen MultiSIM utnyttjas också i tilläggstjänsten MobiililaajakaistaPlus.

Tjänsten MultiSIM säljs inte längre till nya kunder.

Om du använder MultiSIM och behöver ett nytt kort, ta kontakt med vår kundtjänst.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!