Service av enheter - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Service av enheter

Telefoner som inhandlats från Elisa eller Saunalahti kan enkelt lämnas in för service antingen hos ditt utvalda serviceföretag eller via våra butiker. Om du har andra enheter som inhandlats från Elisa, ber vi dig i första hand kontakta produkttillverkaren.

Min telefon eller surfplatta behöver service, hur gå tillväga?

  • Leverera den från Elisa eller Saunalahti inhandlade telefonen eller surfplattan i behov av service direkt till serviceföretaget eller Elisas butik. Om du levererar enheten till vår butik, skickar vi den till serviceföretaget.*
  • Den genomsnittliga servicetiden är cirka 1-2 veckor. 
  • Du får ett textmeddelande då din enhet är klar att avhämtas.

Gick skärmen sönder eller har batteriet dött? Service på mindre än en timme utan tidsbeställning och livstids garanti för serviceåtgärden. Kontakta Fonum! Fonum finns på nästan 30 servicepunkter. 


TIPS: Spara telefonens fotografier, videon och kontaktuppgifter innan du lämnar in den för service, eftersom informationen kan gå förlorad på grund av serviceåtgärden. Om telefonen är en Apple iPhone ber vi dig försäkra dig om att Hitta min iPhone-funktionen är avstängd.

*) Om enheten i behov av service är en television, dator, spelkonsol, annan hemelektronik eller tillbehör (till exempel hörlurar eller smartklocka), ber vi dig kontakta produkttillverkaren.

 

Garanticertifikatet för enheten du inhandlat från Elisa finns i OmaElisa

  1. Logga in till OmaElisa och välj Apparater i menyn till vänster. 
  2. Garanticertifikatet finns under Garanticertifikat under enhetens information 

Notera. Garanticertifikatet anger inte enhetens exakta garantiperiod. Kontrollera garantiperioden här.

För enheter inhandlade kontant i Elisas butiker gäller inköpskvittot som garanticertifikat. Kom ihåg att spara kvittot! 
 

Enheternas garantiperiod

Telefoner, surfplattor och mobilrouter har i huvudsak en 24 månaders garantiperiod. Produkttillverkarens garantiperiod kan också vara 12 eller 36 månader. Läsa mer om Elisa Garanti.

Apple: iPhone och iPad har en garanti på 12 månader. Du kan läsa mer om Apple-enheters garanti här.

Huawei och Honor: I huvudsak 24 månaders garanti. Vissa av telefonmodellerna har en utökad 36 månaders garanti.

Televisioner (LG, Samsung, Sony, Philips, TCL) garantiperiod är i huvudsak 24 mån.

Garantin för tillbehör varierar mellan 90 dagar och 24 månader. Kontrollera vid behov garantiperioden av produkttillverkaren.

Elisa Garanti beviljar 3 år garantitiden för telefoner och datorplattor

Fr.o.m. 1.5.2019 beviljar Elisa på nya telefoner och datorplattor som tilläggsförmån utvidgad Elisa Garanti (Elisa Takuu). Elisa Garanti förlänger garantitiden för apparaten till slutet av det tredje året (36 mån) i sådana fall då den garantitid som tillverkaren beviljar är kortare och har upphört.

Elisa Garanti är i kraft när följande villkor uppfylls:

Alla Elisas konsumentkunder, som har minst en av följande produkter, är berättigade att omfattas av den utvidgade Elisa Garantin:

  • samtalsanslutning (förutom Prepaid-anslutning)
  • mobil bredbandsanslutning (förutom Prepaid-anslutningar)
  • bredband för hemmet
  • tjänsterna Elisa Viihde med digibox

Avtalet för ovan nämnda produkt ska ha ingåtts senast 30 dagar efter att den apparat som garantin gäller har införskaffats.

Fel som inte omfattas av garantin, vad kostar servicen?

Garantin täcker inte fuktskadade eller mekaniskt skadade enheter. Om det vid servicetillfället uppdagas fel som inte omfattas av garantin debiteras en kostnad på cirka 35 euro. En enhet som blivit fuktskadad kan aldrig repareras på ett tillförlitligt sätt. Enheter med fuktskador returneras utan serviceåtgärder och en kontrollavgift debiteras.

Om du redan innan leveransen till servicen vet att enheten fel inte omfattas av garantin (t.ex. vid fuktskadad telefon), kan du även begära en separat kostnadsberäkning (pris 35 €) för reparation av enheten och först därefter avgöra om du vill reparera enheten eller inte. Kostnadsberäkningen görs först efter att telefonen har nått vår servicepartner (t.ex. Mobylife och Fonum) och kostnadsberäkningen meddelas till dig via telefon. Om du bestämmer dig för att reparera enheten till det uppskattade priset, debiteras ingen separat avgift för kostnadsberäkningen.

Jag har behov av en enhet under servicetiden, hur gå tillväga?

Om du önskar kan du fråga om möjligheten att hyra en enhet under servicetiden från Elisas butik. Hyrda enheter är avgiftsbelagda. Tillgängligheten varierar enligt butik. 

Kan någon annan i mitt ställe avhämta den reparerade telefonen från Elisas butik?

Du får ett textmeddelande då din reparerade enhet kan avhämtas från vår butik. Du kan ge en annan person din serviceorder, mot vilket personen kan avhämta telefonen från Elisas butik i ditt ställe.

Om du har haft en avgiftsbelagd från Elisa butik hyrd enhet i din användning, bör den returneras i samband med avhämtningen.

Behöver du ett nytt SIM-kort? Ett nytt kort beställer och aktiverar du lättast i OmaElisa.

Noggrannare serviceinstruktioner för din enhet

Telefoner och surfplattor

Apple iPhone och iPad, Alcatel, Asus, CAT, Honor & Huawei, HTC, Lenovo (endast telefoner), LG, Microsoft, Motorola, Nokia (Android och Windows Phone), Samsung, Sony, SonyEricsson, Vodafone, YotaPhone 

Servicen för dessa produkttillverkares telefoner och surfplattor handhas av Mobylife. Leverera enheten för service direkt till Mobylife eller Elisas butik, från vilken den levereras till service. Du får en serviceorder för enheten som ska repareras och kan följa servicens förlopp via Mobylifes serviceuppföljning. För uppföljningen behöver du servicens ordernummer eller enhetens IMEI-kod / serienummer. 

OnePlus: OnePlus-telefonernas service sköts snabbast via OnePlus supportsidor. Du kan även leverera din enhet för service direkt till Mobylife eller till Elisas butik.

Doro: Doros enheter repareras hos Mobila Electronics -servicebutiker. Mer detaljerade uppgifter om servicepunkterna hittar du på adressen puhelinhuolto.fi. En Doro-telefon som har inhandlats från Elisa kan också levereras för service via en Elisa butik.

Lenovos surfplattor: Kontakta Lenovos support och gör en servicebegäran direkt till Lenovo.  

ZTE: Enheterna repareras hos Mobylife. Leverera enheten för service direkt till Mobylife eller Elisas butik, från vilken den levereras till service.

Övriga enheter

Kontakta i första hand produkttillverkarens egen support.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!