Apua Elisa Viihteen ongelmatilanteissa - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Apua Elisa Viihteen ongelmatilanteissa

Tältä sivulta löydät ohjeita tilanteisiin, joissa Elisa Viihteen käyttö ei suju kuten pitäisi. Valitse alta löytyvästä listasta kohtaamasi ongelmatilanne ja käy läpi ohjeessa neuvotut korjauskeinot. 

Tunnukset ja nettivuokraamo

Elisa Viihteen tunnus tai PIN-koodi unohtunut

Tunnuksiin ja kirjautumiseen liittyviin pulmiin löydät apua Elisa Viihteen tunnukset ja PIN-koodit -ohjeesta.

Elisa Viihteen PIN-koodin voit vaihtaa haluamaksesi OmaElisassa.

Elisa Viihteen nettivuokraamon käytössä ongelmia

Tietokoneen tai tabletin/puhelimen käyttöjärjestelmä ja käytetty selain tulee olla ajantasainen ja nettiyhteyden latausnopeus vähintään 2 Mbit/s. Kuvanlaatu mukautuu yhteyden katseluhetken nopeuden mukaan ja paras laatu saavutetaan yli 8 Mbit/s yhteydellä. Suositeltu selain elokuvien katseluun on Google Chrome tai Firefox. Internet Explorer ei ole tuettu selain.

Tietoa tuetuista selaimista ja teknisistä vaatimuksista > 

Ohjeet Elisa Viihde -nettivuokraamon ongelmatilanteisiin >

Digiboksi ja kaukosäädin 

Kanavat eivät näy

Varmista Elisa Viihteen kanavapaikat -ohjeen avulla, että yrität katsoa kanavaa oikealta kanavapaikalta. Samasta ohjeesta löydät lisää apua kanavien näkymiseen liittyviin ongelmatilanteisiin.

Varmista myös, että televisiossa on käytössä oikea kuvalähde digiboksia varten. Kuvalähdettä muutetaan yleensä TV:n kaukosäätimen Source-, Input- tai "nuoli ruudussa" -napilla. Tarkemmat ohjeet kuvalähteen valinnasta löydät oman televisiosi käyttöohjeesta.

Kuva jähmettyy tai digiboksi jumittaa

Elisa Viihteeseen kuuluvien laitteiden uudelleenkäynnistys ja tehdasasetusten palautus on suositeltavaa tehdä silloin, jos koet ongelmia Elisa Viihteen kanavien kanssa.

Toimi ongelmatilanteessa näin >

Varmista, ettei tietokoneellasi tai muilla samaa nettiyhteyttä käyttävillä laitteillasi ole suuria latauksia tai päivityksiä käynnissä, muuten digiboksille ei välttämättä jää käyttöön tarpeeksi kaistaa IPTV-kuvan välittämiseen. Normaali internet-surffailu samanaikaisesti tietokoneella ei vaikuta Elisa Viihteen palveluiden toimintaan. Kuvan satunnainen pätkiminen voi johtua myös verkon hetkittäisestä ruuhkautumisesta.

Digiboksi aloitti päivityksen, mutta päivitys ei etene. Mitä teen?

Jos digiboksin ohjelmistoversion päivityksessä ilmenee ongelmia, toimi tämän ohjeen mukaan.

Kaukosäädin hajosi, mistä saan uuden?

Jos kaukosäädin ei toimi, varmista ensin, että kaukosäätimen paristot ovat kunnossa. Testaa tarvittaessa uusilla paristoilla.

Mikäli kaukosäädin ei edelleenkään toimi, tai se on hajonnut käytössäsi (tippunut lattialle, koira syönyt tms.), voit tilata uuden kaukosäätimen digiboksillesi kertamaksulla verkkokaupastamme.

Tilaa uusi Elisa Viihde -digiboksin kaukosäädin >

Digiboksin langaton nettiyhteys (WLAN/WiFi) ei toimi kunnolla

Ongelmatilanteissa toimi näin:

  1. Siirrä mahdollisuuksien mukaan digiboksi lähemmäs modeemia tai kokeile tallenteiden ja/tai kanavien katselemista modeemin kanssa samassa huoneessa.
  2. Nosta modeemia tai digiboksia ylemmäs esim. lattiatasolta. Kaapit ja muut edessä olevat esteet voivat huonontaa kuuluvuutta.
  3. Jos näistä toimenpiteistä ei ollut apua, kokeile yhdistää digiboksi suoraan verkkojohdolla (ethernet) modeemiin tai katso tarkemmat ohjeet langattoman verkon ongelmiin WLAN-verkon ongelmatilanteet -ohjeesta.

Laadukas langaton kotiverkko varmistaa katselunautinnon. Muutamilla toimenpiteillä varmistat yhteyden korkean laadun ja jatkossa voit keskittyä olennaiseen – katseluun. Lue lisää >

Tallenteiden katsominen ja tallentaminen

Tallenteiden katsominen ei onnistu elisaviihde.fi:ssä

Tietokoneen tai tabletin/puhelimen käyttöjärjestelmä ja käytetty selain tulee olla ajantasainen ja nettiyhteyden latausnopeus vähintään 2 Mbit/s. Kuvanlaatu mukautuu yhteyden katseluhetken nopeuden mukaan ja paras laatu saavutetaan yli 8 Mbit/s yhteydellä. Kaikki tallenteet tallentuvat HD-laadulla riippumatta mistä tallennuspyyntö on tehty (poislukien TLC-kanava), joten kuva on nopeilla yhteyksillä parhaimmillaan HD-laatuista.

Suosittelemme tallenteiden katseluun Google Chrome- tai Firefox-selainta. Internet Explorer ei ole tuettu selain eli tallenteita ei voi katsella Internet Explorer -selaimella.

Ohjelman katsominen kesken tallennuksen ei ole mahdollista elisaviihde.fi -sivustolla. Tallenteen katsomisen voi siis aloittaa vasta ohjelman päättymisen jälkeen.

Tietoa tuetuista selaimista ja teknisistä vaatimuksista > 

Ohjelman tallennus ei onnistu, miltä kanavilta voin tallentaa ohjelmia?

  • Voit tallentaa ohjelmia Elisa Viihteen peruskanavilta (14 kpl) eli antennin tai kaapelin kautta näkyviltä kanavilta. Listauksen peruskanavista löydät täältä.
  • Maksukanavia ei voi tallentaa tekijänoikeussyistä.
  • Kaikkia maksuttomia lisäkanavia ei voi tallentaa tekijänoikeussyistä. Listauksen kanavista löydät täältä.
  • SVT:n ohjelmat eivät näy valtakunnallisesti YLE:n tekijänoikeussopimuksesta johtuen. Tämän rajoituksen vuoksi Elisa Viihteessä ei näytetä ohjelmaoppaassa SVT:n ohjelmatietoja, eikä SVT:n lähetyksiä voi tallentaa (esim. Melodifestivalen).

Tallennustila uhkaa täyttyä

Tallennustilan tilanteen näet digiboksisi ja Elisa Viihde -sovelluksen Tallenteet-valikosta. Voit tarkistaa tilanteen myös sivulta elisaviihde.fi/tallenteet. Tallenteiden säilytysaika on 2 vuotta, jonka jälkeen tallenteet poistuvat automaattisesti.

Jos tallennustila digiboksillasi uhkaa täyttyä, voit

  • poistaa vanhoja tallenteita tai esimerkiksi tuplatallenteita, jos samasta ohjelmasta on tallentunut paljon uusintoja.
  • uusia digiboksillisen Elisa Viihde -palvelun määräaikaisuuden, jos sopimuksesi ei ole määräaikainen, ja saat lahjaksi 100 vuorokautta lisätallennustilaa.
    Uusi Elisa Viihteen määräaikainen sopimus >

Internet-yhteys

Internet-yhteys ei toimi

Nettiongelmiin löydät apua Verkkoapurista. Katso myös video, joka auttaa häiriötilanteen ratkomisessa.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Saat tarvittaessa Omagurun asiantuntija-apua vaikka paikan päälle.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!