Ratkaise mobiililiittymien häiriötilanteet Verkkoapurilla – siirry Elisa Verkkoapuriin tästä
Katso vinkit mobiililaajakaistan toimivuuden parantamiseen
Mobiilireitittimien takuuaika on 24 kuukautta. Elisalta ostetun laitteen takuutodistuksen löydät OmaElisasta.
Siirry OmaElisaan laitteen takuutodistukseen
Katso huolto-ohjeet mobiilireitittimille
Modeemin resetoiminen
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Yleisimpiä ongelmatilanteita
Tarkista, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen kun liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi eikä toimi ADSL/VDSL-liittymässä.
Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi laite yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.