Apua tietoturvaongelmien ratkaisemiseksi - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Apua tietoturvaongelmien ratkaisemiseksi

Saitko Elisalta ilmoituksen tietoturvaongelmasta tai palvelun väärinkäytöstä? Katso tältä sivulta ohjeet miten ratkaiset ongelman. Elisa saa ilmoitukset luotettavilta tahoilta, kuten Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselta.

Elisan Omagurulta saat asiantuntevaa apua virusten ja haittaohjelmien poistamisessa. Klikkaa tästä

AJANKOHTAISTA: Saitko ilmoituksen, jossa internet-liittymääsi liitetyn laitteen palvelua on käytetty porttiskannaukseen? Katso ohjeet täältä.

Miten ratkaisen tietoturvaongelman?

Valitse alta ongelma, mistä olet saanut ilmoituksen sähköpostilla tai tekstiviestillä, ja poista ongelma Omagurun tai ohjeidemme avulla mahdollisimman pian n. 2-3 arkipäivän aikana tai liittymäsi suljetaan tilapäisesti.

Tietoturvaongelma: virustartunta ja haittaohjelma

Elisan nettiliittymässäsi käytetty laite (tietokone, tabletti, älypuhelin) on saanut virustartunnan. Tietoturvaongelmien ja virustartuntojen ilmoitukset tulevat Elisalle tunnisteella, jonka avulla löydämme oikean nettiliittymän. Emme välttämättä pysty kertomaan tarkasti laitetta, joka vaarantaa tietoliikennettä haittaohjelmalla.

Voit korjata ongelman itse tai kääntyä Elisan Omagurun puoleen.


Korjaa ongelma itse – toimi näin:

  1. Kytke tietoliikennettä vaarantavaksi epäilemäsi laite (tietokone, tabletti, älypuhelin) irti verkosta välittömästi siihen asti, että se on korjattu. Laitteen rajauksessa auttaa havaintoajankohta eli milloin sait ilmoituksen virustartunnasta tai haittaohjelmasta. Vähennät näin myös omiin koneessa oleviin tietoihisi kohdistuvaa uhkaa, kuten tietovuotoa. Lisäksi vältyt siltä, että joudumme haitan torjumiseksi sulkemaan liittymäsi korjausten ajaksi.

  2. Asenna Windows-käyttöjärjestelmä uudelleen. Ohjeen uudelleenasennukseen löydät tästä. Jos kyseessä on puhelin tai tabletti, palauta/resetoi se tehdasasetuksille. Laitemallikohtaisia ohjeita tehdasasetusten palautukseen löydät täältä.

  3. Varmista jatkossa laitteen riittävä tietoturva tietoturvaohjelmalla, esimerkiksi Elisa Turvapaketilla.

  4. Jos nettiliittymää ei ole suljettu tilapäisesti, ei sinun tarvitse ilmoittaa tehdyista toimenpiteistä Elisalle. Jos liittymä on suljettu tilapäisesti, ilmoita asiakaspalveluumme, kun nämä toimenpiteet on tehty.

Huom. Jos sähköpostiasi on haittaohjelman takia käytetty roskapostin lähettämiseen, vaihda sähköpostisi salasana haittaohjelman poiston jälkeen.

Tietoturvaongelma Elisan sähköpostissa

Elisan sähköpostisi salasana on joutunut vääriin käsiin laitteessasi (tietokone, tabletti, älypuhelin) olevan haittaohjelman takia ja sähköpostiasi on käytetty roskapostin lähettämiseen. Emme välttämättä pysty kertomaan tarkasti laitetta, joka vaarantaa tietoliikennettä haittaohjelmalla.

Voit korjata ongelman itse tai kääntyä Elisan Omagurun puoleen.


Korjaa ongelma itse – toimi näin:

  1. Kytke tietoliikennettä vaarantavaksi epäilemäsi laite (tietokone, tabletti, älypuhelin) irti verkosta välittömästi siihen asti, että se on korjattu. Laitteen rajauksessa auttaa havaintoajankohta eli milloin sait ilmoituksen haittaohjelmasta.

  2. Poista haittaohjelma laitteeltasi. Yleensä helpoin ja varmin tapa poistaa haittaohjelma laitteelta on käyttöjärjestelmän uudelleenasennus tai (mobiililaitteessa) tehdasasetusten palautus. Ohjeen Windowsin uudelleenasennukseen löydät tästä. Jos kyseessä on puhelin tai tabletti, palauta/resetoi se tehdasasetuksille. Laitemallikohtaisia ohjeita tehdasasetusten palautukseen löydät täältä.

  3. Varmista jatkossa laitteen riittävä tietoturva tietoturvaohjelmalla, esimerkiksi Elisa Turvapaketilla.

  4. Vaihda Elisan sähköpostisi salasana OmaElisasta.

Oletko luonut sähköpostin joskus ilman henkilötietoja, etkä pääse vaihtamaan salasanaa OmaElisan kautta? Lue ohjeet salasanan vaihtoon >

Palvelun väärinkäyttö, esimerkiksi porttiskannaus

Elisan liittymässäsi on esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin käytetty laite ja sen väärinkäyttö tulee estää. Kyseessä voi olla esim. avoin DNS-palvelin, Mirai-haittaohjelma tai scanner. Palvelunestohyökkäys on verkkohyökkäys, jossa pyritään estämään jonkun verkkosivuston käyttö. 

Voit korjata ongelman itse tai kääntyä Elisan Omagurun puoleen.


Korjaa ongelma itse – toimi näin:

  1. Tarkista onko laitteelle saatavilla päivityksiä. Jos päivityksiä on tarjolla, päivitä laitteen (esim. modeemi, tabletti, puhelin, digiboksi, muu älylaite) ohjelmisto.
    - Elisalta ostetut laajakaistamodeemit päivittyvät automaattisesti.
    - Mobiilireitittimille voi löytyä manuaalinen päivitys: katso mobiilireitittimien laitemallikohtaisista ohjeista onko päivitystä saatavilla. 
  2. Palauta/resetoi laitteesi (modeemi, älypuhelin, tabletti) tehdasasetuksille. Voit tarkistaa miten resetointi tehdään laitemallikohtaisista ohjeista: laajakaistamodeemit, mobiilireitittimet ja älypuhelimet.
  3. Vaihda salasana laitteen hallintaliittymään ja langattomaan verkkoon (WLAN/WiFi), varsinkin jos salasana on laitteen mukana oletuksena tullut salasana.
  4. Tarkista halutessasi sähköpostilla tai tekstiviestillä tulleen ilmoituksen (esim. porttiskannaus/ scanner) tiedot Kyberturvallisuuskeskuksen nettisivuilta.
  5. Jos nettiliittymää ei ole suljettu tilapäisesti, ei sinun tarvitse ilmoittaa tehdyista toimenpiteistä Elisalle. Jos liittymä on suljettu tilapäisesti, ilmoita asiakaspalveluumme, kun nämä toimenpiteet on tehty.

Lisätietoa ilmoituksessa mainitusta palvelunestohyökkäyksestä löydät Kyberturvallisuuskeskuksen Autoreporter-palvelusta.

Haitallinen koodi verkkosivuilla

Nettisivuillanne on haitallista koodia. Useimmiten haittakoodia on ujutettu sivustoille, jotka on luotu sisällönhallintajärjestelmällä, kuten WordPress, Joomla tai Drupal.

Voit korjata ongelman itse tai kääntyä Elisan Omagurun tai Yritysgurun puoleen.


Korjaa ongelma itse – toimi näin:

  1. Ota talteen konfiguraatiotiedostot ja tallentamasi tiedostot, esim. upload-hakemisto, ja tarkista ettei niissä ole haittakoodia.
  2. Tyhjennä verkkosivutila kokonaan.
  3. Asenna tuorein versio sisällönhallintajärjestelmästä sekä kaikista sen lisäosista.
  4. Palauta tarkistetut konfiguraatiotiedostot ja tarvittaessa upload-hakemisto.
  5. Tarkista tietokannasta esim. ujutetut käyttäjätunnukset, ja tarvittaessa aja kannalle päivitys.
  6. Ilmoita asiakaspalveluumme, kun nämä toimenpiteet on tehty.

Jos verkkosivujesi lomaketta käytetään roskapostitukseen, laita sivulle vähintään kuvavarmennus l. CAPTCHA. Valmiita koodeja esim. osoitteessa captcha.com.

Jos PHP:llä toimivalla sivustolla on puutteellinen tietoturva, varmista että sivusto on koodattu turvallisesti. Tarkista ettei sivulla voi käyttää SQL-injektiota tai XSS-aukkoja, eikä sivulla ole huolimattomasti käytettyjä PHP-funktioita (kuten include). Lisäksi muista aina tarkistaa käyttäjän syöte.

Elisa vastaa viestintäverkkonsa tietoturvasta

Elisa vastaa viestintäverkkonsa tietoturvasta ja tarjoamistaan tietoturvapalveluista. Muilta osin palveluiden käytön, laitteiden ja ohjelmistojen riittävä tietoturva on asiakkaan vastuulla.

Lisää tietoa löydät Elisan yleisistä sopimusehdoista kuluttaja-asiakkaille ja Elisan yleisistä sopimusehdoista yrityksille.

Windows-käyttöjärjestelmän uudelleenasentaminen

Mikäli haittaohjelmien yhteydessä kerrotut toimenpiteet eivät auta, suosittelemme käyttöjärjestelmän uudelleenasennusta. Tarkempaa opastusta käyttöjärjestelmän uudelleenasentamiseen saat Elisan Omagurulta.

  • Tarvitset käyttöjärjestelmän uudelleenasentamista varten käyttöjärjestelmän tai tietokoneen ostamisen yhteydessä tulleet levyt tai verkosta ladatut versiot Windows-käyttöjärjestelmästä.
  • Lisäksi tarvitset avainkoodin, jolla varmistetaan järjestelmän laillisuus. Myös kiintolevyn piilo-osiosta voi käyttöjärjestelmän asentaa uudelleen.

Kiintolevy on alustettava ennen käyttöjärjestelmän uudelleenasentamista. Tämän jälkeen uuden käyttöjärjestelmän asentamisen voi aloittaa. Periaatteessa käyttöjärjestelmän asentaminen on helppoa, jos käyttää vain perusasetuksia, jolloin tarvitsee vain hyväksyä asennuksen kysymät kysymykset ja seurata ohjeita.

Ennen alustusta kannattaa ottaa koneelta talteen kaikki tarpeellinen kuten kuvat, tekstitiedostot ja muut koneella olevat henkilökohtaiset tiedostot. Ajettavia tiedostoja ei kannata ottaa talteen jos ne voi asentaa koneelle muualta. Haittaohjelmat tarttuvat usein juuri ajettaviin tiedostoihin.

 

Kyberturvallisuuskeskuksen Autoreporter-palvelu lähettää Elisalle automaattisesti tietoja Elisan verkossa havaituista tietoturvaa vaarantavista ilmiöistä. Lisätietoa haittaohjelmista ja palvelunestohyökkäyksistä.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm
Omaguru vinkkaa:
Elisa Turvapaketti antaa kattavamman suojan kuin maksuttomat tietoturvaohjelmat
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!