Vältä laitteidesi hajoaminen myrskyjen ja ukkosten aikana - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Vältä laitteidesi hajoaminen myrskyjen ja ukkosten aikana

Irrota tietokoneet, modeemit, TV:t ja digiboksit sähköverkosta myrskyjen ja ukkosten ajaksi, niin vältät laitteidesi hajoamisen jännitepiikkien vuoksi.


Irrota laitteet sähköverkosta. Helpoin tapa välttää laitteidesi hajoaminen ukkosen tai myrskyn aikana on ottaa laitteet kokonaan irti sähköverkosta hyvissä ajoin ennen ukkosta tai myrskyä. Viimeistään ukkosen tai myrskyn alkaessa irrota TV, digiboksi ja kaapelimodeemi sähköverkon lisäksi myös antennipistokkeesta.

Ukkosen tai myrskyn vaikutukset jopa kilometrien päähän. Huomioithan, että jopa muutaman kilometrin päässä sähköverkon päälle kaatuva puu voi aiheuttaa jännitepiikin/ylijännitettä, joka voi rikkoa laitteesi.

Jännitepiikkien avuksi ylijännitesuoja. Ukkosen ja myrskyn aiheuttamilta jännitepiikeiltä voit suojautua myös ylijännitesuojalla, joka kannattaa liittää sekä maadoitettuun pistorasiaan että antennipistokkeeseen. Ylijännitesuoja estää salaman tai linjalle kaatuneen puun aiheuttaman virtapiikin siirtymisen rakennuksen sähköverkkoon ja laitteisiin.

 

 

 

Myrskyjen ja ukkosten aikana myös sähkökatkokset ovat tavallisia. Lataamalla esimerkiksi matkapuhelimen akun täyteen hyvissä ajoin varmistat, että laitteessasi on virtaa mahdollisen sähkökatkoksen yllättäessä. Katso vinkkimme miten kännykän akku kestää pidempään.

Jos yhteys ei toimi ukkosen tai myrskyn jälkeen

Elisa Viihteeni ei toimi

1) Käynnistä modeemi sekä digiboksi uudelleen

Käynnistä modeemi sekä digiboksi uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita laitteet takaisin päälle.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

4) Tarkista johdot

Jos kohtaat liittymän toimivuudessa ongelmia, varmista kaikkien johtojen olevan oikein paikoillaan.

5) Palauta digiboksiin tehdasasetukset

Jos netti toimii, mutta Elisa Viihde ei, digiboksi kannattaa palauttaa tehdasasetuksille. Ohjeet tehdasasetusten palauttamiseen löydät täältä.

6) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Laajakaistaliittymäni ei toimi

1) Käynnistä modeemi uudelleen

Käynnistä modeemi uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita modeemi takaisin päälle.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

4) Tarkista johdot

Jos kohtaat liittymän toimivuudessa ongelmia, varmista kaikkien johtojen olevan oikein paikoillaan.

5) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Matkapuhelinliittymäni ei toimi

1) Jos puhelin ei löydä verkkoa ukkosen tai myrskyn jälkeen, käynnistä puhelimesi uudelleen

Ota puhelimestasi virrat pois 5-10 sekunniksi ja käynnistä se sitten uudelleen.

2) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

3) Tarkista alueellasi mahdollisesti olevat häiriöt

Tarkista häiriötiedotteistamme ja häiriökartaltamme onko alueellasi ukkosen tai  myrskyn jälkeen yleisiä häiriöitä.

4) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Mobiililaajakaistaliittymäni ei toimi

1) Onko käytössäsi mobiilireititin vai nettitikku?

Mobiilireititin:

Käynnistä tietokone sekä mobiilireititin uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita laitteet takaisin päälle.

Nettitikku:

Irrota nettitikku tietokoneesta. Käynnistä tietokone uudelleen. Kytke nettitikku tietokoneeseen vasta, kun tietokone on kokonaan käynnistynyt.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu!

4) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Huomioitavaa ukkosen tai myrskyn rikkomista laitteista

Laitteiden takuut eivät korvaa ukkosten tai myrskyjen mahdollisesti aiheuttamia vaurioita.

Ilmakaapeleiden päälle kaatuneet puut

Muistathan, että ilmakaapeleiden päälle kaatuneita puita ei saa itse siirtää. Katso ohje Kaapeleiden sijaintitietopalvelut ja toimintaohjeet vauriotilanteessa.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Varaudu sähkökatkokseen ja lataa kännykkäsi akku täyteen hyvissä ajoin ennen ukkosta tai myrskyä.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!