På sidan hittar du anvisningar för hur du beställer och använder Elisa Mobiilivarmenne.
På sidan hittar du anvisningar för hur du beställer och använder Elisa Mobiilivarmenne.
Elisa Mobiilivarmenne är nu en del av Elisas Liittymäturva och ingår kostnadsfritt i våra nya telefonabonnemang.
Kontrollera i OmaElisa, om Elisa Mobiilivarmenne redan ingår i ditt nuvarande abonnemang och se anvisningar för aktivering av Liittymäturva egenskaper.
Elisa Mobiilivarmenne är tillgängligt för både konsument- och företagsabonnemang från Elisa. Du kan registrera Elisa Mobiilivarmenne via elisa.fi/mobiilivarmenne eller i närmaste Elisa-butik. Obs! Mobilcertifikatet fungerar för närvarande inte med eSIM eller 5G SA SIM-kort.
Registrera Elisa Mobiilivarmenne. Börja registrering av Mobiilivarmenne här >
I början av registreringen skickar vi ett engångslösenord till din telefon för att säkerställa att Mobiilivarmenne kan registreras till ditt abonnemang.
Du kan också registrera Elisa Mobiilivarmenne i en Elisa-butik. Hitta närmaste Elisa-butik >
Du behöver med dig någon av följande identitetshandlingar:
Mobiilivarmenne fullmakt (finska).
Fullmakten måste visas i Elisa-butiken vid registreringen. Fullmakten måste också visas vid registreringen om abonnemangets ägare är en annan än abonnemangets användare.
Obs! Mobiilivarmenne kan endast registreras en gång på samma SIM-kort. Om du tidigare har haft ett mobilcertifikat på samma SIM-kort måste SIM-kortet bytas ut innan en ny registrering. SIM-kortet kan bytas kostnadsfritt i exempelvis Elisa-butiker i samband med registreringen av Mobiilivarmenne. Hitta närmaste Elisa-butik>
Vid förändringar och när det har gått fem år sedan registreringen av mobilcertifikatet, måste SIM-kortet bytas ut och mobilcertifikatet registreras på nytt av säkerhetsskäl. Genom att förnya mobilcertifikatet säkerställer du att du även i fortsättningen kan logga in smidigt i många nättjänster. Du kan förnya Elisa Mobiilivarmenne både på nätet och i en Elisa-butik.
Se anvisningar: Elisa Mobiilivarmenteen rekisteröiminen uudelleen (FI) >
Elisa Mobiilivarmenne stängs automatiskt när abonnemanget stängs. Om din telefon eller kod försvinner eller hamnar i fel händer, ska du omedelbart meddela Elisa. Du kan tillfälligt stänga ditt abonnemang via OmaElisa – mer detaljerade anvisningar hittar du på sidan SIM-kortin tai laitteen katoaminen (FI) >.
Om du inte kan logga in på OmaElisa kan du även kontakta vår kundtjänst. Vi tar emot anmälningar om förlorade enheter dygnet runt.
Obs! Användaren ansvarar för alla åtgärder som görs med Elisa Mobiilivarmenne. Mobilcertifikatet kan aldrig användas utan kod.
Mobilcertifikatet kan registreras på samma SIM-kort endast en gång. Om du tidigare har haft ett mobilcertifikat på samma SIM-kort måste SIM-kortet bytas ut innan du kan registrera det på nytt. Du kan byta SIM-kort kostnadsfritt till exempel i en Elisa-butik i samband med registreringen av Elisa Mobiilivarmenne.
Hitta närmaste Elisa-butik >Obs! Elisa Mobiilivarmenne fungerar inte med eSIM eller 5G SA SIM-kort.
I början av registreringen skickar vi ett engångslösenord till din telefon för att bekräfta att mobilcertifikatet kan registreras på ditt abonnemang.
Om meddelandet inte kommer fram, kontrollera att det inte har hamnat i mappen "Skräppost och blockerade" i appen Meddelanden på din telefon. På Android-telefoner hittar du mappen genom att öppna appen Meddelanden > tryck på cirkeln med bokstaven uppe till höger > välj "Skräppost och blockerade".
Du kan byta koden för Elisa Mobiilivarmenne via SIM-kortets tjänstemeny eller i vår nättjänst. I nättjänsten kan du även återställa en bortglömd PIN-kod genom att identifiera dig med bankkoder. Byta kod från nettjänsten >
Du kan även byta koden för Elisa Mobiilivarmenne i en Elisa-butik:
Med hjälp av störningsskyddskoden säkerställer du att det inte skickas identifieringsförfrågningar till din telefon till exempel om någon råkar skriva in fel telefonnummer vid inloggning.
Störningsskyddskoden är ett lösenord som du själv väljer och som anges tillsammans med telefonnumret vid identifiering. När störningsskyddskoden är aktiverad kan ingen identifieringsförfrågan skickas till din telefon utan koden, vilket innebär att du inte får oönskade identifieringsförfrågningar.
Du kan enkelt ta i bruk och hantera störningsskyddet via SMS som skickas till numret 18258.
Elisa Mobiilivarmenne är avgiftsfri för användare av Elisas företagsabonnemang. Elisa Mobiilivarmenne – ohjeet ja vinkit yrityksille (FI) >
Åldersgränsen för att registrera Elisa Mobiilivarmenne är 13 år. Minderåriga (under 18 år) behöver dessutom vårdnadshavarens samtycke för att kunna registrera tjänsten. Samtycket ges via en fullmakt.
Fullmakten måste uppvisas i en Elisa-butik i samband med registreringen.
Mobiilivarmenne fullmakt (FI) .
Du behöver med dig någon av följande identitetshandlingar:
Ja, som användare av abonnemanget kan du också beställa Elisa Mobiilivarmenne. Mobiilivarmenne är alltid personlig och registreras i den sökandes namn.
Mer information om registreringen hittar du under Hur tar jag Mobiilivarmenne (mobilcertifikat) i bruk?
Gör så här vid problem:
Om din Elisa Mobiilivarmenne fortfarande inte fungerar efter att du följt ovanstående steg, kontakta vår kundtjänst >
Elisa Mobiilivarmenne används redan i över 20 000 olika nättjänster. Mer information om tjänsten hittar du på: elisa.fi/mobiilivarmenne (FI) >
Elisa Mobiilivarmenne avslutas automatiskt i följande situationer:
Signeringskoden används som en elektronisk underskrift, till exempel vid bekräftelse av en beställning eller betalning av en faktura.
Till tjänsteleverantören förmedlas ditt fullständiga namn (förnamn och efternamn) samt ditt elektroniska ärende-ID på ett säkert och konfidentiellt sätt. I vissa fall kan även annan information, såsom personbeteckning, förmedlas.
När du loggar in ser du alltid vilken information som delas med tjänsteleverantören, och du kan när som helst avbryta inloggningen genom att neka identifieringsbegäran.
Obs! Bekräfta aldrig en begäran som kommer till din telefon om du inte just då håller på att använda den aktuella tjänsten.