Laajakaistan nopeuteen ja laatuun vaikuttavat tekijät - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Laajakaistan nopeuteen ja laatuun vaikuttavat tekijät

Nettiyhteyden toimivuuteen vaikuttavat useat eri tekijät. Jos nettiyhteys tuntuu pätkivän tai toimivan jatkuvasti liian hitaasti, katso tämän sivun vinkit toimivuuden parantamiseen. Yhteysnopeutta voit testata osoitteessa elisa.fi/nopeustesti.

Asiantuntijan apua nettiyhteytesi nopeuden parantamiseen saat Elisan Omagurulta. Klikkaa tästä!

Kiinteän nettiyhteyden nopeuteen ja laatuun vaikuttavat tekijät 

Esimerkiksi modeemin ja tietokoneen suorituskyky, kiinteistön sisäverkon kunto, langattoman yhteyden käyttö sekä nettiä käyttävien laitteiden ja ohjelmien aiheuttama kuormitus vaikuttavat saamaasi yhteysnopeuteen. Jos sanat tuntuvat vierailta, löydät Elisan laajakaistasanastosta selitykset termeille.

Elisan Saunalahti-liittymien yhteysnopeudet (Mbit/s)

Onko reititin sijoitettu hyvään paikkaan?

Jos kodissasi oleva langaton lähiverkko tuntuu pätkivän ja aina verkkoa ei edes löydy, niin tarkasta mihin olet reitittimen asettanut. Onko reitittimen ja käyttöpaikan välissä paksuja väliseiniä, huoneita tai kerroksia? Ethän vain ole sijoittanut reititintä sängyn alle? Myös esimerkiksi tiilestä rakennettu tulisija reitittimen ja käyttöpisteen välillä voi aiheuttaa häiriötä yhteyteen.

Langaton reititin kannattaa sijoittaa avonaiseen paikkaan, mahdollisimman keskelle taloa, jotta sen verkon kantavuus olisi mahdollisimman hyvä. Jos asut isossa talossa tai talossa, jossa on useita kerroksia, kannattaa harkita useamman reitittimen käyttöönottoa.

Lisäohjeita langattoman reitittimen sijoittamiseen löydät täältä. Nettiyhteyden parantamiseksi ja levittämiseksi laajemmalle alueelle löytyy paljon lisälaitteita erilaisiin tarpeisiin. Katso vinkit laitteista tai tilaa kotiverkkoasiantuntija kotiisi osoitteesta elisa.fi/kotiverkko.

Toimisiko yhteys paremmin toisesta pistorasiasta?

Asunnon kaapelointi ja pistorasioiden kunto vaikuttaa yhteyden nopeuteen. Mikäli koet ongelmia yhteydellä, hyvä tapa rajata vikaa on koittaa yhteyttä toisesta rasiasta. Jos yhteys paranee toisesta rasiasta, tiedät että ongelman aiheuttajana on joko aikaisemmin käytetty yhteyspiste tai siihen tuleva kaapeli.

Kuituyhteydellä suositeltavaa on kokeilla yhteyden muodostamista verkkokaapelilla suoraan asunnon ensimmäisestä yhteyspisteestä tietokoneelle. Näin saat rajattua kaikki muut laitteet pois välistä ja näet jääkö mahdolliset ongelmat niihin.

Onko ADSL/VDSL-nettisi puhelinjohto yli 2 m pitkä tai puhelinjohdot ja -pistorasiat vanhat?

ADSL ja VDSL-yhteys kytketään yleisimmin lankapuhelinpistokkeeseen. Pitkä tai vanha puhelinjohto voi aiheuttaa hidastelua ja pätkimistä yhteydelle. Modeemi kannattaa kytkeä puhelinrasiaan pakkauksen mukana tulleella puhelinjohdolla ilman jatkojohtoja. Suositeltu pituus puhelinjohdolle on 2 metriä. Ongelmatilanteissa kannattaa ainakin testata yhteyttä tämän mittaisella uudella johdolla. Johtoa ei myöskään kannata pitää tiukalla kiepillä.

Jos puhelinrasia on kaukana muista laitteistasi, kannattaa mieluummin käyttää pitkää verkkokaapelia modeemilta muille laitteille, kuin pitkää puhelinjohtoa. Verkkokaapeli on paremmin suojattu ja kestää pituutta huomattavasti paremmin kuin puhelinjohto.

Asunnon monimutkainen ja vanha puhelinverkko useilla puhelinrasioilla voi myös aiheuttaa ongelmia laajakaistayhteydelle. Parhaan toimivuuden saat jos ylimääräiset pistorasiat poistetaan ja käyttöön jääneiden rasioiden kytkennät tarkistetaan.

Onko yhteyspiuhoissa haaroittimia tai jatkopaloja?

Jos puhelinjohtoa on jatkettu pidemmäksi toisella palalla, tai kaapelimodeeminjohto on kiinnitetty antennipistokkeeseen haarotimella, voi yhteys heikentyä jatkopalojen vuoksi.

Esimerkiksi heikentynyt tai rikkinäinen antennihaaroitin voi hidastaa kaapelimodeemiyhteyden toimivuutta. Kytke modeemi suoraan nettiyhteyden tuovaan pistorasiaan ilman lisäpaloja nähdäksesi vaikuttaako nämä yhteyteen heikentävästi.

Tökkiikö netti langattomana?

Langaton verkko on aina häiriöalttiimpi kuin verkkokaapeliyhteys. Jos yhteydessä on ongelmia, kannattaa yhteys testata aina verkkokaapelilla. Näin näet helposti jääkö ongelman aiheuttajaksi langattoman yhteyden ominaisuudet, jolloin parannustoimenpiteet kannattaa suunnata niihin.

Lisätietoa WLAN-verkon ongelmatilanteisiin löydät täältä. Nettiyhteyden parantamiseksi ja levittämiseksi laajemmalle alueelle löytyy paljon lisälaitteita erilaisiin tarpeisiin. Katso vinkit laitteista tai tilaa kotiverkkoasiantuntija kotiisi osoitteesta elisa.fi/kotiverkko.

Kaista tukossa kun useampi laite käyttää nettiä?

Jokin yksittäinen laite saattaa olla oikea kaistasyöppö tietämättäsi. Testaa silloin yhteysnopeutta osoitteessa elisa.fi/nopeustesti yhdellä laitteella kerrallaan. Laita kaikki muut yhteyttä käyttävät laitteet (tabletit, tietokoneet, älypuhelimet, pelikonsolit, jne.) pois päältä ja sulje tietokoneesta ylimääräiset sovellukset ja nettisivut nopeustestin ajaksi. Huomioi erityisesti taustalla toimivat päivitysohjelmat ja tiedostonjako-ohjelmat.

Varmimman tuloksen saat, kun suljet testin jälkeen ensiksi käyttämäsi koneen ja testaat samalla tavalla vielä toisella laitteella yhteysnopeuden. Onko nopeustuloksissa eroja?

Kuormitus voi johtua esimerkiksi lisääntyneestä kaistan tarpeesta. Jos sinulla on useita laitteita, joilla yhtäaikaisesti käytetään nettiä, voit tarvita nopeamman laajakaistayhteyden tai esimerkiksi mobiililaajakaistan rinnalle kattamaan kaistankäyttötarpeesi.

Voiko laitteella olla viruksia tai haittaohjelmia?

Virukset ja haittaohjelmat koneella alentavat koneesi suorituskykyä viemällä esim. koneen prosessointitehoa.

Elisa Omaguru antaa asiantuntevan avun virus- ja haittaohjelmaongelmissa ja -epäilyissä. Tietokoneella ja mobiililaitteilla kannattaa aina olla ajantasalla oleva virustorjuntaohjelma, esimerkiksi Elisa Turvapaketti.

Ovatko tietokoneen tai reitittimen asetukset kohdillaan?

Tietokoneella ja reitittimellä voi olla asetuksia, jotka estävät saamasta parhaita yhteysnopeuksia. Jos hidastelua ilmenee vain yhdellä laitteella, tarkista laitteen ja nettiselaimen asetukset.

WLAN-yhteydellä yksittäinen vanhaa yhteystyyppiä käyttävä laite pakottaa kaikki muutkin samaan WLANiin yhdistetyt laitteet käyttämään hitaampaa tiedonsiirtotapaa. Myös verkkokaapeleissa on eri standardeja, jotka voivat rajoittavat nopeutta.

Apua WLAN-verkon ongelmatilanteisiin >

Onko modeemisi yli 5 vuotta vanha?

Laajakaistamodeemit ja -reitittimet ovat teknisiä laitteita siinä missä puhelimet, tietokoneet, autot ja videopelilaitteetkin. Tekniikka vanhenee ja laitteet kuluvat käytössä.

Jos käytössäsi oleva modeemi tai reititin on jo useampia vuosia vanha ja varsinkin, jos kyseistä mallia ei enää löydy markkinoilta, kannattaa laitteen vaihtamista harkita vakavasti. Uusimalla modeemin varmistat, että käytössäsi on myynnissä olevia laajakaistanopeuksia tukeva malli, jolloin mahdollisesti laitteen aiheuttamat pätkimiset ja hidastelut katoavat.

Lue lisää uuden modeemin hyödyistä verrattuna vanhaan >

Onko tietokoneen tai tabletin ohjelmistot päivitetty?

Kokeile yhteyden toimivuutta toisella tietokoneella ja selaimella. Usea tekijä koneellasi, kuten verkkokortti ja sen ajurit vaikuttavat saamaasi yhteysnopeuteen.

Tietoa laitteiden päivityksistä löydät laitevalmistajien nettisivuilta.

Hidastaako nettiä salausohjelmat, kuten VPN?

Nopeustestin ajaksi kannattaa aina sammuttaa VPN-yhteys. Nopeustesti VPN:n yli mittaa ainoastaan VPN:n tiedonsiirtokyvyn, laajakaistayhteytesi voi pystyä parempaan.

Hidasteleeko vain yksittäinen nettisivu tai palvelu?

Joskus hidastelu voi johtua yksittäisen sivuston tai nettipalvelun ongelmista ja muuten nettiyhteys toimiikin moitteettomasti. Kokeile toimiiko jokin toinen sivu nopeammin. Tällöin antaa palautetta kyseisen verkkopalvelun tuottajalle tai ylläpitäjälle.

 

Mikäli olet käynyt läpi yllä olevan tarkistuslistan ja epäilet vian olevan Elisan verkossa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme vian selvittämiseksi. Nopeusmittauksia kannattaa tehdä useita ja eri kellonaikoina ennen ilmoitusta asiakaspalveluun.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Tietokoneen kunto voi vaikuttaa nettisivujen hitaaseen aukeamiseen.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!