Kotiboksi VMG3926 - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi VMG3926

Kotiboksi Zyxel VMG3926 -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Elisan Saunalahti-laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Käyttöönotto ja käyttäminen

Katso käyttöönotto laajakaistan teknisen toteutuksen mukaan Laajakaistamodeemin kytkentä -ohjeestamme valitsemalla Puhelinpistokkeen kautta tuleva yhteys (ADSL & VDSL2) tai Verkkopistokkeen kautta tuleva yhteys (Ethernet-liittymät, kerros- ja rivitalot ja pientalot).

VINKKI: Katso videolta miten otat modeemisi käyttöön ja miten johdot kytketään!
Videolla on käytetty vanhempaa mallia VMG3326.

 

Asetukset ja hallinta

Voit halutessasi muokata modeemin asetuksia laitteen paikallisesta hallinnasta tai etähallinnasta OmaElisan kautta.

Etähallinta 

Joidenkin Elisan Kotiboksi-modeemien asetuksia voit hallita OmaElisan kautta:
Valitse vasemmasta valikosta Elisa Viihde tai Laajakaista > Laajakaista ja näet modeemisi tiedot.

Langattoman verkon asetusmuutokset OmaElisan kautta vaikuttavat ainoastaan 2,4 GHz:n langattomaan verkkoon. 5 GHz:n verkon asetukset säilyvät oletusarvoissaan. Laajempi WLAN-asetusten hallinta (myös 5 GHz) tapahtuu modeemin paikallisesta hallinnasta.

Paikallinen hallinta http://192.168.10.1

Käyttäjätunnus hallintaan

user (rajoitettu) tai admin (täysi)
Salasana hallintaan Sama kuin langattoman verkon WLAN Key / WLAN-salausavain
Ohje salasanan vaihtamiseen >
NAT-tilasta siltaavaksi Katso siltausohjeet >

Langattoman verkon (WLAN/Wifi) asennus

Langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WiFi/WLAN-Key) löydät Kotiboksin pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset näitä tietokoneen tai muun langattoman laitteen ja Kotiboksi-modeemin välisen yhteyden muodostamiseen.

Katso tarkempi ohje miten yhdistät langattomaan verkkoon >

Toimiiko langaton verkko huonosti?
Katso 6 vinkkiä langattoman verkon toimivuuden parantamiseen >

Ohjelmistopäivitykset

Kotiboksi-modeemit päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti. Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. 

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti.
Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme >

Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja, jolloin DSL- ja INTERNET-valo vilkkuvat vuorotellen. Päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Laitteen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa, koska laite voi silloin rikkoutua.

Ohjelmistoversio Muutokset

VMG3926-B10A_Elisa9 
(19.6.2018 alkaen porrastetusti)

 

Korjattu: Laitteen upload suorituskyky jäi maksimissaan 50-60Mbit/s tasolle
Korjattu: 5GHz WLAN: laite saattoi vaihtaa kanavia liian tiheästi ("SSID katosi")
Korjattu: 5GHz WLAN: verkon toiminta oli epävakaata käytettäessä Airtime Fairness ominaisuutta
Korjattu: 5GHz WLAN: "5GHz preamble" asetus ei toiminut käyttöliittymässä
Korjattu: WLAN: "802.11 Protection" asetus ei toiminut käyttöliittymässä
Korjattu: Muistivuotoja DHCP ja TR-069 prosesseissa, parantaa laitteen vakautta
Tietoturva: "POODLE SSLv3.0" haavoittuvuuden korjaus
Uusi ominaisuus: Lisätty teksti DFS kanavien käytöstä 5GHz WLAN taajuuden asetuksiin

VMG3926-B10A_Elisa8
 

Korjattu: 5 GHz:n verkkoon ei voi liittyä vaikka langaton verkko (SSID) näkyy
Korjattu: Etähallinta ei palauttanut aina tuloksia
Korjattu: 5 GHz:n langattoman verkon vakauden ja toimivuuden parannuksia
Korjattu: Guest SSID:n piilotus ei toiminut oikein
Korjattu: OneConnect-toiminnon vakauden parantaminen
Korjattu: DMZ/Palomuuri (palomuurisäännön käsittelyongelma)
Korjattu: DNS-palvelimien asetusten katoaminen
Korjattu: Kiinteästi määritetty DHCP-osoite ei toiminut oikein
Korjattu: Tietoturva: BlackNurse- ja DoS-haavoittuvuudet
Korjattu: Yleisiä toimivuuden ja vakauden parannuksia useissa laitteen prosesseissa
Uusi ominaisuus: Tietoturvan parantamiseksi poistettu "user"-käyttäjä

VMG3926-B10A_Elisa6 Korjattu: Sillattu ja siltaamaton portti eivät voineet vastaanottaa samaa multicast ryhmää samaan aikaan.
Korjattu: UPnP/mediarenderer XML-virhe.
Korjattu: Parannettu laitteen etähallinnan vakautta.
Korjattu: USB-tulostintuki. Mahdollistaa USB-tulostimen käyttämisen verkkotulostimena (ei skanneri tai muita ominaisuuksia).
Korjattu: Tietoturvaparannuksia OpenSSL kirjastoon.
Uusi ominaisuus: Zyxel OneConnect -tuki. Tuki mahdollistaa OneConnectia tukevien laitteiden hallitsemisen, esim. Zyxel Armor X1 WLAN-vahvistin.
Useita sisäisiä toimivuusparannuksia
VMG3926-B10A_Elisa5 Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon. Voit ladata uusimman USB-laitetukipaketin (mm. tuetut nettitikut) täältä. Tietoa tuetuista laitemalleista saat laitevalmistajalta.
VMG3926-B10A_Elisa4 Korjattu: Yhteensopivuusongelma tiettyjen verkkolaitteiden kanssa VDSL tilassa
Korjattu: Concurrent WAN toiminto saattoi vuotaa paketteja toiseen ryhmään
Korjattu: QoS-määritykset rajoittivat liikennettä liikaa
Korjattu: Etähallinta saattoi lakata toimimasta ohjelmistopäivityksen jälkeen
Korjattu: Porttiohjauksia ei voinut luoda dynaamiselle IP-osoitteelle
Lisätty: Sarjanumero näytetään hallintakäyttöliittymässä
Lisätty: Laite osaa automaattisesti toimia PVC asetuksilla (VPI/VCI): 0/100 sekä 0/33.
VMG3926-B10A_Elisa3 Ensimmäinen tuotantoversio ohjelmistosta, päivittyy laitteelle automaattisesti, kun laite kytkeytyy verkkoon.

 

NAT-tilasta siltaavaksi

Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

Ohjeet siltaamiseen

  1. Kirjaudu laitteen hallintaan sisään osoitteessa http://192.168.10.1. Pääkäyttäjän tunnus (Username) on admin ja oletussalasana (Password) on langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana.
  2. Kirjautumisen jälkeen tarjotaan oletussalasanan vaihtamista. Salasana voidaan vaihtaa kirjoittamalla uusi salasana New Password ja Verify New Password -kenttiin ja painamalla Apply. Voit jatkaa halutessasi eteenpäin vaihtamatta salasanaa ja pitää alkuperäisen salasanan voimassa valitsemalla Skip.
  3. Valitse tämän jälkeen alhaalta Network Setting ja valikosta Broadband.
  4. Katso käytettävän yhteystyypin mukaan Name-kohdasta yhteystyyppi (EtherWAN1, AdslWAN1 tai VdslWAN1). Valitse viimeisestä oikeanpuoleisesta sarakkeesta Edit (kynän kuva).
  5. Laita rasti sivun alaosassa olevaan Bridge and Routing mode in the same WAN -otsikon alla olevaan Enable Concurrent WAN -kohtaan. Tämän jälkeen voit valita LAN1-LAN4 porteista ne jotka halutaan sillata.
  6. Paina lopuksi Apply-painiketta ja siltaus on valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi. Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä. Voit rajata ja ratkaista nettiongelmia myös Verkkoapurilla.

Modeemin resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Varmista, ettei puhelinjohto ole kytketty ADSL- ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen

Laitteessa on kolme RJ11-liitintä (DSL, PHONE1 ja PHONE2). Varmista, ettei puhelinjohto ole virheellisesti kytketty PHONE1 tai PHONE2 -liittimiin, vaan DSL-liittimeen. Tarkista, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen kun liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi eikä toimi ADSL/VDSL-liittymässä.

Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi laite yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei riitä, vaan laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.

WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan

Laitteen WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei tällä muodostu, muuta suojaus toiseksi kuten WPA TKIP -tilaan tai WPA2 AES only -tilaan.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.

WLAN-yhteys hidas

Jos WLAN-yhteys on hidas, yksi syy tähän voi olla tukossa oleva 2,4GHz langattoman verkon taajuusalue. Mikäli päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5GHz taajuutta, kannattaa laite yhdistää siihen verkkoon.

Katso kaikki vinkit langattoman verkon huonon toimivuuden parantamiseen >

Merkkivalot 

1. Virta-valo

Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Vilkkuu = Laite käynnistyy
Palaa = Virta on kytketty

Virtapainike (POWER ON/OFF) -painike sijaitsee laitteen vasemmalla sivulla (edestäpäin katsottuna).

2. DSL-valo

Pimeä = Ei ADSL/VDSL-yhteyttä
Vilkkuu = Yhteyttä muodostetaan
Palaa = ADSL/VDSL-yhteys muodostettu

Väri on vihreä VDSL-yhteydellä ja keltainen ADSL-yhteydellä.

3. INTERNET-valo Pimeä/punainen = Modeemi ei ole saanut IP-osoitetta, modeemi ei ole yhteydessä.
Vilkkuu = Laite hakee IP-osoitetta ja viimestelee yhteyttä
Palaa = Modeemi on saanut IP-osoitteen ja yhteys on käyttövalmis. Valo vilkkuu kun linjalla kulkee liikennettä.
4. WAN-valo

Pimeä = Verkkokaapelia ei kytketty WAN-porttiin
Palaa = Verkkokaapeli kytketty WAN-porttiin ja datarasiaan/Kotijakamon datanousuun

WAN-valo ja WAN-porttia käytetään Elisa Netti Lite Kuitu -liittymissä.
Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.

5. LAN-valot
(Ethernet) numeroitu 1-4

Pimeä = Ei laitetta ko. Ethernet-portissa
Palaa = Laite kytkettynä ko. Ethernet-porttiin

Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.

6. WLAN-valot
2.4G ja 5G

Pimeä = WLAN-tukiasema ei ole käyttövalmis, WLAN-ominaisuus on kytketty pois päältä tai modeemi käynnistyy.
Palaa vihreänä = WLAN-tukiasema käyttövalmis
Vilkkuu vihreänä = WLAN-verkossa on liikennettä
Vilkkuu keltaisena = Langaton pikamääritys (WPS) on käytössä. Paina pikamäärityksen aikana langattoman laitteesi WPS-painiketta

Modeemin vasemmalla sivulla on WLAN ON/OFF -painike ((i)) sekä WPS-painike (lukon kuva).

7. USB-valot Palaa = USB-laite kytketty ko. liittimeen (esim. kovalevy tai USB-muisti).
DSL ja INTERNET

Kun DSL, INTERNET valo vilkkuvat vuorotellen, laitteen ohjelmistopäivitys on käynnissä. 
Laitetta ei tule sammuttaa päivityksen aikana, laite voi rikkoutua.

Ominaisuudet

Malli Zyxel VMG3926
Tyyppi ADSL2+ ja VDSL2-modeemi ja Ethernet-reititin (WAN-liitin)
LAN 4 x 10/100/1000M Ethernet
WLAN
  • Tukee standardeja 802.11b/g/n/ac (max 1300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea kummaltakin laitteelta
  • AC-standardin WLAN edellyttää tukea kummaltakin laitteelta
  • WPS-tuki

WLAN on oletuksena päällä WPA-salattuna. SSID ja salausavain laitteen pohjassa. WLAN on sillattu ethernet-porttien kanssa. IGMP-liikennettä (multicast) ei lähetetä WLANiin.

WLAN-hallinta laitteen lähihallinnasta.

5 GHz:n verkkonimi (SSID) on merkitty oletuksena "_5G"-päätteellä. 5G-verkkonimeä ei näy haussa, jos laite ei tue AC-standardia.

NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä. Jakaa osoitteet 192.168.10.33 - 192.168.10.100 alueelta.
Liitännät 5 x Ethernet (4 x LAN, 1 x WAN)
2 x USB
1 x RJ11 (DSL)

Kuvallinen tarkempi ohje langattoman verkon asennukseen

Varmista, että modeemi on verkkokaapelilla yhteydessä tietokoneeseen. Sisäänkirjautuminen tapahtuu internetselaimella osoitteessa http://192.168.10.1

Pääkäyttäjän tunnus (Username) on admin ja oletussalasana (Password) on langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana. Kun olet syöttänyt tunnuksen ja salasanan, klikkaa Login-nappia.

Valitse alavalikosta Network Setting ja klikkaa listalta Wireless.

Kohdasta Wireless Network Setup voidaan valita kumman taajuuden langattoman verkon asetuksia halutaan muuttaa (2,4GHz tai 5GHz). Kohdasta Channel voidaan valita langattoman verkon kanava. Suositeltava kanava on väliltä 1-10.

Kohdasta Wireless Network Settings voidaan muuttaa langattoman verkon nimeä (SSID). Security Mode-kohdasta muutetaan salaustyyppi. Kohdasta Pre-Shared Key voidaan muuttaa salasana. Salasana voi olla 8-63 merkkiä pitkä. Merkit a-z, A-Z ja 0-9 ovat sallittuja. Klikkaamalla oikean alareunan Apply-nappia, muutokset tulevat voimaan.

WEP-salaustyyppi saadaan käyttöön vetämällä Security Level-liusta (sininen pallo) keltaiseen Basic-kohtaan. Salasana kirjoitetaan WEP key-kenttään ja klikataan Apply. Tätä ennen pitää WPS-toiminto poistaa käytöstä. WPS-asetukset löytyvät sivun ylälaidasta WPS-välilehdeltä. WPS otetaan pois käytöstä laittamalla täppä kohtaan Disabled ja klikataan Apply.

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.

Kuvia laitteesta

Laitepulmia? Ei hätää – apu on yhden soiton päässä! Säästä vaivaa ja kilauta Elisan Omaguru-asiantuntijalle. Klikkaa apu tästä!

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Pätkivään WLAN-yhteyteen voi auttaa WLAN-kanavan valinta manuaalisesti.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!