Laitteiden huolto - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Laitteiden huolto

Elisalta tai Saunalahdelta ostetut puhelimet huollat kätevästi joko valitsemasi huoltoliikkeen tai myymälöidemme kautta. Löydät tältä sivulta myös muiden laitteiden valmistajakohtaiset huolto-ohjeet sekä yhteystiedot laitevalmistajille.

Puhelimeni tai tablettini kaipaa huoltoa, miten toimin?

  1. Toimita Elisalta tai Saunalahdelta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin tai tabletti suoraan huoltoliikkeeseen tai Elisan myymälään. Jos toimitat laitteen myymäläämme, laite lähetetään huoltoliikkeeseen.*
  2. Keskimääräinen huoltoaika on noin 1-2 viikkoa
  3. Saat tekstiviestin kun huollettu laitteesi on noudettavissa.

Menikö näyttö rikki tai hyytyikö akku? Huolto alle tunnissa ilman ajanvarausta ja huoltotoimenpiteelle elinikäinen takuu. Ota yhteys Fonumiin! Löydät Fonumin lähes 30 toimipisteestä.

VINKKI: Ota valokuvat, videot ja yhteystiedot puhelimesta talteen ennen huoltoon viemistä, koska huoltotoimenpiteissä laitteen tiedot voivat kadota. Applen iPhoneissa varmistathan, että Etsi iPhoneni -toiminto on kytketty pois päältä.

*) Mikäli huoltoa tarvitseva laitteesi on televisio, tietokone, pelikonsoli tai muu lisätarvike (esim. kuulokkeet), ota yhteys laitevalmistajaan.
 

Elisalta ostamasi laitteen takuutodistuksen näet OmaElisasta

  1. Kirjaudu OmaElisaan ja valitse vasemmasta valikosta Laitteet. 
  2. Takuutodistuksen löydät laitetiedon alta kohdasta Takuutodistus 

Huom. Takuutodistus ei kerro tarkkaa laitteen takuuaikaa. Tarkista takuuaika täältä.

Elisan myymälöistä käteisellä ostetuissa laitteissa takuutodistuksena toimii ostokuitti. Muistathan säilyttää kuittisi!

Laitteiden takuuaika

Puhelimilla, tableteilla ja mobiilireitittimillä on pääsääntöisesti 24 kuukauden takuu. Laitevalmistajan takuuaika voi olla myös 12 tai 36 kuukautta.

Apple: iPhonella ja iPadilla takuu on 12 kuukautta. Applen laitetakuusta voit lukea lisää täältä.

Huawei ja Honor: Osalle puhelinmalleista on laajennettu 36 kuukauden takuu.

  • Puhelinmalleilla Huawei P10, Huawei P10 Plus, Huawei Mate 9, Huawei Mate 9 Pro, Huawei P9 ja Huawei P9 Plus laajennettu takuu vaatii rekisteröitymisen Huawei VIP Service -takuuohjelmaan puhelimen HiCare-sovelluksen kautta, jotta laitteelle saa 3 vuoden takuun.
  • Puhelinmalleilla Honor 8, Honor 7, Honor 7 Premium, Huawei P8 ja Huawei P8 Lite on automaattisesti 3 vuoden takuu sekä 3 kuukauden näytönkorjaustakuu.

Televisioilla (LG, Samsung, Sony, Philips, TCL) takuuaika on pääsääntöisesti 24 kk.

Lisätarvikkeilla takuu vaihtelee 90 päivän ja 24 kuukauden välillä. Tarkista takuuaika tarvittaessa laitevalmistajalta. 

Takuun ulkopuolinen vika, mitä huolto maksaa?

Takuu ei kata kastuneita tai mekaanisesti vaurioituneita laitteita. Mikäli huollossa todetaan takuun ulkopuolinen vika, tästä peritään n. 35 euron kustannusarvio. Kastunutta laitetta ei saada koskaan korjattua luotettavasti toimivaksi. Kosteusvaurion saaneet laitteet palautetaan ilman huoltotoimenpiteitä ja tästä peritään tarkastusmaksu.

Jos tiedät jo ennen huoltoon viemistä laitteen vian jäävän takuun ulkopuolelle (esim. puhelin kastunut), voit pyytää laitteen korjauksesta myös erillisen kustannusarvion (hinta 35 €) ja päättää vasta tämän jälkeen, korjataanko laite vai ei. Kustannusarvio tehdään vasta puhelimen saavuttua huoltokumppanillemme (esim. Mobylife ja Fonum) ja kustannusarvio ilmoitetaan sinulle puhelimitse. Mikäli päätät korjata laitteen arvioituun hintaan, sinulta ei peritä erillistä maksua kustannusarviosta.

Mobylife: Huoltohinnasto
Fonum: Huoltohinnasto

Tarvitsen laitteen huollon ajaksi, miten toimin?

Halutessasi voit tiedustella vuokralaitetta Elisan myymälästä huollon ajaksi. Vuokralaite on maksullinen. Saatavuus vaihtelee myymälöittäin. 

Voiko joku muu noutaa puolestani huollosta saapuneen puhelimen Elisan myymälästä?

Saat tekstiviestin kun huollettu laitteesi on noudettavissa myymälästämme. Voit antaa toiselle henkilölle paperisen huoltolähetteesi, jota vastaan hän voi noutaa puhelimen Elisan myymälästä puolestasi.

Jos käytössäsi on ollut maksullinen vuokralaite Elisan myymälästä, tulee se palauttaa noutamisen yhteydessä.

Tarvitsetko uuden SIM-kortin? Uuden kortin tilaat ja aktivoit helpoiten OmaElisasta.

Laitteiden valmistajakohtaiset tuki- ja huolto-ohjeet

Puhelimet ja tabletit

Apple iPhone ja iPad, Alcatel, Asus, CAT, Honor & Huawei, HTC, Lenovo (vain puhelimet), LG, Microsoft, Motorola, Nokia (Android ja Windows Phone), Samsung, Sony, SonyEricsson, Vodafone, YotaPhone 

Näiden laitevalmistajien puhelimet ja tabletit huoltaa Mobylife. Toimita laite huollettavaksi suoraan Mobylifelle tai Elisan myymälään, josta se toimitetaan huoltoon. Saat huoltoon toimitetusta laitteesta huoltokirjaustodistuksen ja voit seurata huollon etenemistä Mobylifen huoltoseurannasta. Seurantaan tarvitset huollon työtilausnumeron tai laitteen IMEI-koodin/ sarjanumeron.

OnePlus: OnePlus-puhelinten huolto onnistuu nopeimmin suoraan OnePlussan tukisivujen kautta. Voit toimittaa laitteesi huoltoon myös suoraan Mobylifelle joko itse, tai Elisan myymälän kautta.

Doro: Doron laitteet huolletaan Mobila Electronics -huoltoliikkeessä. Tarkemmat tiedot huoltopisteistä löydät osoitteesta puhelinhuolto.fi. Elisalta ostetun Doro-puhelimen voit toimittaa huoltoon myös Elisan myymälän kautta.

Lenovon tabletit: Ota yhteyttä Lenovon tukeen ja avaa huoltopyyntö suoraan Lenovolle. 

ZTE: Laitteet huoltaa Mobylife. Toimita laite huollettavaksi suoraan Mobylifelle tai Elisan myymälään, josta se toimitetaan huoltoon. 

Mobiilireitittimet ja nettitikut

ZTE: Laitteet huoltaa Mobylife. Toimita laite huollettavaksi suoraan Mobylifelle tai Elisan myymälään, josta se toimitetaan huoltoon.

Huawei: Laitteen huoltaa Mobylife. Toimita laite huollettavaksi suoraan Mobylifelle tai Elisan myymälään, josta se toimitetaan huoltoon.

  • Saat huoltoon toimitetusta laitteesta huoltokirjaustodistuksen.
  • Voit seurata huollon etenemistä Mobylifen huoltoseurannasta. Seurantaan tarvitset huollon työtilausnumeron tai laitteen IMEI-koodin/ sarjanumeron.
  • Huawein laitteissa saat huoltoapua myös Huawei Service Centeristä.

Huawei- ja ZTE-mobiilireitittimien takuuaika on 24 kuukautta.

Televisiot, pelikonsolit ja kodinkoneet

Ota ensisijaisesti yhteys laitevalmistajan tukeen.

LG 
Nintendo
Philips 
Sony PlayStation 
Sonyn televisiot
Samsung 
TCL 
Xbox

Tietokoneet

Ota ensisijaisesti yhteys laitevalmistajan tukeen.

Acer: Ota yhteyttä valmistajan tukeen (avoinna arkisin 9-17). Huom. Acerin tietokoneilla on 3 vuoden takuu.
Apple: Apple-tuki
Asus: Asus-tuen ohjeet ja puhelinpalvelu (avoinna arkisin 9-18)
Dell: Dellin tuki ja yhteystiedot
HP: Ota yhteyttä HP-asiakastukeen
Lenovo: Ota yhteyttä Lenovon tukeen ja avaa huoltopyyntö suoraan Lenovolle (myös Lenovon tabletit)
MSI: Tietokoneet, sekä näytöt: Ota yhteyttä MSI-tietokoneiden tukeen Kannettavat tietokoneet: LetMeRepair

Lisätarvikkeet (esim. kuulokkeet ja älykellot)

Ota ensisijaisesti yhteys laitevalmistajan tukeen.

Beats by Dre (huollot Mobylifen kautta)
DJIdrone
Garmin
JBL 
Motorola Moto 360 (huollot Mobylifen kautta)
Nest 
Samsung Gear 
Suunto 
Ubtech 
 

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Toimita Elisalta ostamasi puhelin huoltoon Elisan myymälään
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!