Ongelma: Netti ei toimi ja verkon tilan merkkivalo reitittimessä (toinen valo vasemmalta) palaa punaisena.
Toimi näin: Katkaise reitittimestä virta ja ota SIM-kortti laitteesta pois. Laita SIM-kortti takaisin reitittimeen ja käynnistä laite uudelleen. Kokeile toimiiko nettiyhteys.
Mikäli nettiyhteys ei toimi, ongelma saattaa johtua siitä, ettei PIN-koodin tunnistaminen ole onnistunut. Korjataksesi ongelman siirry laitteen hallintasivulle syöttääksesi PIN-koodin seuraavalla tavalla:
- Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välillä on joko langaton verkkoyhteys tai reititin on yhdistetty tietokoneeseen verkkokaapelilla. Vaikka nettiyhteys ei muuten toimi, pääset kuitenkin kirjautumaan laitteen hallintasivulle tämän ohjeen mukaisesti.
- Avaa internetselain (esim. Chrome, Firefox tai Internet Explorer) ja kirjoita selaimen osoiteriville http://192.168.100.1/ ja paina enter. Näin pääset laitteen hallintasivulle. Valitse oikeasta yläkulmasta "Kirjaudu sisään".
- Käyttäjätunnus hallintasivulle on oletuksena admin. Salasana on laitteen ohjelmistoversiosta riippuen joko laitteen langattoman verkon salasana tai admin (selviää kokeilemalla). Langattoman verkon oletussalasanan eli WLAN/WiFi-Keyn löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.
- Kirjautumisen jälkeen pääset syöttämään mobiililaajakaistaliittymän PIN-koodin. Valitse sen jälkeen "Käytä". PIN-koodi on oletuksena 0000 (Elisan yritysliittymissä 1234).
- PIN-koodin kysely tulee vielä ottaa pois päältä valitsemalla Asetukset > Suojaus > PIN-koodin hallinta. Valitse "Pois Käytöstä" ja syötä PIN-koodi. Tämän jälkeen klikkaa "Käytä".
- Kokeile lähteekö netti toimimaan. Mikäli ei toimi heti, käynnistä mobiilireititin uudelleen. Tämän jälkeen voit vielä varmistaa, että reitittimellä on uusin ohjelmistopäivitys kohdasta tämän ohjeen mukaisesti.
Jos et pääse kirjautumaan hallintasivulle ota yhteyttä Elisan Omaguruun.
Muut vikatilanteetRatkaise mobiililiittymien häiriötilanteet Verkkoapurilla – klikkaa tästä!Heikkoon 3G/4G-kuuluvuuteen voit kokeilla esimerkiksi lisäantennia. B315-reitittimessä on kaksi antennipaikkaa (SMA). Lisäantennipaikat löytyvät reitittimen takaa.
Katso vinkit mobiililaajakaistan toimivuuden parantamiseen >
Mobiilireitittimien takuuaika on 24 kuukautta. Takuutodistuksen löydät OmaElisasta.
Katso huolto-ohjeet mobiilireitittimille >