Huawei B315 4G/WLAN-mobiilireititin - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Huawei B315 4G/WLAN-mobiilireititin

Tältä sivulta löydät laitteen Huawei B315 4G/WLAN -mobiilireititin peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Netti ei toimi ja mobiilireitittimen verkon tilan merkkivalo (toinen vasemmalta) palaa punaisena? Katso ohje ongelman korjaamiseen >

Käyttöönotto ja käyttäminen

Huawei B315 3G/4G-reitittimen käyttöopas

Laitteen asetuksia voit halutessasi muokata ja hallita laitteen hallintaliittymän kautta osoitteessa http://192.168.100.1.

  • Hallinnan käyttäjätunnus on oletuksena admin 
  • Hallinnan salasana ohjelmistoversiosta riippuen on admin tai laitteen langattoman verkon salasana (WiFi/WLAN-Key).

Laitepulmia? Ei hätää – apu on yhden soiton päässä! Säästä vaivaa ja kilauta Elisan Omaguru-asiantuntijalle. Klikkaa apu tästä!

Langattoman verkon (WLAN/WiFi) asennus

Langattoman verkon nimen (SSID) ja salasanan (WiFi/WLAN-Key) löydät Huawei-reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset näitä tietokoneen tai muun langattoman laitteen ja mobiilireitittimen välisen yhteyden muodostamiseen.

Katso tarkempi ohje miten yhdistät langattomaan verkkoon >

Ohjelmistopäivitykset

Huawei B315 -mobiilireitittimelle on saatavilla ohjelmistopäivitys (versio 21.321.03.00.260). Ohjelmistopäivitys on tärkeä tehdä, sillä se varmistaa laitteen toimivuuden, kun verkossa otetaan käyttöön uusia ominaisuuksia. Ohjelmistopäivitys sisältää seuraavat parannukset:

  • Tietoturvakorjauksia
  • Uusi ominaisuus: mahdollisuus laittaa laite siltaavaan tilaan
  • IPv6 DNS -toimintaan korjauksia
  • LTE-M-tuki

Näin teet päivityksen

  1. Varmista, että käytät laitteesi (tietokone, tabletti) nettiyhteyttä Huawei B315 -mobiilireitittimen kautta. 
  2. Siirry selaimella hallintasivulle http://192.168.100.1 ja kirjaudu sisään. Käyttäjätunnus on admin.
  3. ​Salasana on reitittimen langattoman verkon (WLAN/ WiFi) salasana tai admin.
  4. Valitse yläpalkista Päivitä ja tämän jälkeen Vahvista päivitys.
  5. Kun päivitys on valmis, käynnistä mobiilireititin uudelleen.
  6. Jos nettiyhteys ei päivityksen jälkeen toimi, käynnistä kaikki laitteesi uudelleen.

Tarkemmat kuvalliset ohjeet päivitykseen

Kirjoita Käyttäjänimi/User name sekä Salasana/ Password. Käyttäjätunnus on admin ja salasana on laitteen ohjelmistoversiosta riippuen admin tai laitteen langattoman verkon salasana (WLAN/WiFi-Key). Langattoman verkon oletussalasanan näet reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.

Valitse Kirjaudu Sisään/ Login

Valitse yläpalkista Update/Päivitä. Tämän jälkeen valitse alhaalta Update Now/Päivitä nyt.

Saat ilmoituksen, jossa kerrotaan päivityksen olevan saatavilla, valitse Confirm/ Vahvista

Päivitys käynnistyy, älä sammuta laitetta päivityksen aikana!

Päivitys kestää n. 2-10 min.

Kun päivitys on valmis, laite käynnistyy uudelleen. Jos näin ei tapahdu, voit myös itse käynnistää laitteen uudelleen.

Apua päivitykseen? Kilauta Elisan Omaguru-asiantuntijalle. Klikkaa apu tästä!

Vianselvitys ja huolto-ohjeet

Ongelma: Netti ei toimi ja verkon tilan merkkivalo reitittimessä (toinen valo vasemmalta) palaa punaisena.

Toimi näin: Katkaise reitittimestä virta ja ota SIM-kortti laitteesta pois. Laita SIM-kortti takaisin reitittimeen ja käynnistä laite uudelleen. Kokeile toimiiko nettiyhteys.

Mikäli nettiyhteys ei toimi, ongelma saattaa johtua siitä, ettei PIN-koodin tunnistaminen ole onnistunut. Korjataksesi ongelman siirry laitteen hallintasivulle syöttääksesi PIN-koodin seuraavalla tavalla:

  1. Varmista, että reitittimen ja tietokoneen välillä on joko langaton verkkoyhteys tai reititin on yhdistetty tietokoneeseen verkkokaapelilla. Vaikka nettiyhteys ei muuten toimi, pääset kuitenkin kirjautumaan laitteen hallintasivulle tämän ohjeen mukaisesti.
     
  2. Avaa internetselain (esim. Chrome, Firefox tai Internet Explorer) ja kirjoita selaimen osoiteriville  http://192.168.100.1/ ja paina enter. Näin pääset laitteen hallintasivulle. Valitse oikeasta yläkulmasta "Kirjaudu sisään".

     
  3. Käyttäjätunnus hallintasivulle on oletuksena admin. Salasana on laitteen ohjelmistoversiosta riippuen joko laitteen langattoman verkon salasana tai admin (selviää kokeilemalla). Langattoman verkon oletussalasanan eli WLAN/WiFi-Keyn löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta.
  4. Kirjautumisen jälkeen pääset syöttämään mobiililaajakaistaliittymän PIN-koodin. Valitse sen jälkeen "Käytä".
    PIN-koodi on oletuksena 0000 (Elisan yritysliittymissä 1234).
  5. PIN-koodin kysely tulee vielä ottaa pois päältä valitsemalla Asetukset > Suojaus > PIN-koodin hallinta. Valitse "Pois Käytöstä" ja syötä PIN-koodi. Tämän jälkeen klikkaa "Käytä".6. Kokeile lähteekö netti toimimaan. Mikäli ei toimi heti, käynnistä mobiilireititin uudelleen. Tämän jälkeen voit vielä varmistaa, että reitittimellä on uusin ohjelmistopäivitys kohdasta tämän ohjeen mukaisesti.

    Jos et pääse kirjautumaan hallintasivulle ota yhteyttä Elisan Omaguruun.

Muut vikatilanteet

Ratkaise mobiililiittymien häiriötilanteet Verkkoapurilla – klikkaa tästä!

Heikkoon 3G/4G-kuuluvuuteen voit kokeilla esimerkiksi lisäantennia. B315-reitittimessä on kaksi antennipaikkaa (SMA). Lisäantennipaikat löytyvät reitittimen takaa. Katso vinkit mobiililaajakaistan toimivuuden parantamiseen > 

Mobiilireitittimien takuuaika on 24 kuukautta. Takuutodistuksen löydät OmaElisasta
Katso tarkemmat huolto-ohjeet mobiilireitittimille >

Ominaisuudet

Tuetut taajuudet LTE 2600/1800/800 MHz
DC-HSPA+/HSPA+/UMTS 2100/900MHz
GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900MHz
Paras mahdollinen nopeus mobiiliverkossa

Teoreettinen maksiminopeus 4G LTE -verkossa 150/50 Mbit/s
Teoreettinen maksiminopeus 3G DC-HSPA+ -verkossa 42/5.76 Mbit/s
Verkon nopeuksien normaalit vaihteluvälit >

Tuki ulkoiselle antennille

Kyllä (kaksi SMA-antennipaikkaa). Tietoa lisäantenneista >

WLAN

802.11 b/g/n

Kuvia laitteesta

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
PIN-koodikyselyn poistaminen käytöstä auttaa välttämään ongelmatilanteita.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!