I denna anvisning har vi sammanställt information om beställning, leverans och annullering av Elisas abonnemang och utrustning.
I denna anvisning har vi sammanställt information om beställning, leverans och annullering av Elisas abonnemang och utrustning.
I vår webbutik (FI) hittar du tal- och internetabonnemang för Elisa Viihde och Elisa Saunalahti samt ett stort utbud av utrustning. Du kan beställa utrustningen i samband med beställningen av abonnemanget eller köpa utrustningen separat.
Om du redan är kund hos Elisa ska du logga in med webbutikens beställning i OmaElisa, varvid den nya beställningen läggs till på samma faktura som dina existerande avtal. För att logga in behöver du ett Elisa-användarnamn.
Om du behöver hjälp med att hitta rätt produkt kan du kontakta vår avgiftsfria säljtjänst, vi hjälper dig gärna!
Som en del av vår förstklassiga kundservice vill vi erbjuda just dig den bästa leveransmetoden för utrustningen och SIM-kortet. Vi på Elisa har ett ytterst stort utbud av leveransmetoder för olika behov. Hos oss får du din beställning med snabb hemleverans, till och med samma dag.
Hemleverans
Upphämtning i butiken
Upphämtning från paketautomat
Upphämtning vid närmaste serviceställe
Vid distansförsäljning kräver en del av leveransmetoderna (upphämtning vid Posti paketautomat, Posti hemtransport och Smartmile Heti) elektronisk identifiering för att säkerställa din identitet. Produkten kan levereras först efter att du identifierat dig.
Du kan enkelt identifiera dig genom att bekräfta en beställning gjord i telefonen med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat via länken som skickats i ett tidigare SMS eller i OmaElisa.
Bekräfta beställningen i OmaElisa:
Du kan enkelt följa upp din egen beställning i OmaElisa under fliken Beställningar. Dessutom informerar vi alltid om framskridandet av din beställning i enlighet med ditt val även per SMS och e-post.
Efter beställningen håller vi dig uppdaterad om när leveransen anländer. Beroende på leveransmetoden informerar vi dig om när din beställning har tagits emot och bekräftats av oss. Dessutom informeras du om hur du enkelt kan följa med framskridandet av din beställning och när din beställning kan upphämtas.
Vid distansförsäljning gäller 14 dygns annulleringsrätt från att beställningsbekräftelsen har levererats eller produkten har mottagits. Närmare anvisningar för annullering av utrustning och service finns här.
Produkter köpta i en Elisa-butik saknar i regel annulleringsrätt. Om du vill returnera en produkt som du köpt i en butik ska du kontakta butiken i fråga. Beställningar via distansförsäljning med upphämtning i butiken som leveransmetod har normal annulleringsrätt vid distansförsäljning. I detta fall returneras produkten antingen som Matkahuoltos eller Postens kundretur.
Har du redan fått fakturan? Ingen fara, du behöver inte kontakta oss. Vi krediterar automatiskt fakturan i samband med att vi behandlar returen. Du får en bekräftelse på annulleringen och krediteringen av fakturan per SMS.
Betalade du produkten redan vid beställningen? Om du betalade för produkten i en nätbank ska du meddela oss via OmaElisa att du håller på att avbryta beställningen, eller fylla i formuläret (FI) för återbetalning. Vi återbetalar pengarna på ditt konto efter att produkten returnerats till vårt lager. Vi skickar en bekräftelse per SMS då återbetalningen har behandlats.
Om din beställda produkt inte ännu har skickats kan du annullera beställningen i OmaElisa.
Om annulleringen gäller enbart utrustning, behöver du inte meddela om detta separat, utan kan returnera annulleringsformuläret och produkten senast 28 dygn efter att du tagit emot produkten. Produkten ska vara hel då den returneras.
Returningen via Posten:
Skriv följande adressen på förpackningen:
Elisa
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 600275
Om du returnerar via Postis paketautomat får du den kod du behöver för att använda automaten på Postens webbsidan.
Returningen via Matkahuolto:
Skriv följande adressen på förpackningen:
Elisa
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 9518175
Returningen via Budbee:
Om din beställning levererades via Budbee kan du också returnera den via Budbee om du vill. Välj din beställning i Budbee app eller från spårningslänken, klicka på "Boka retur" och följ instruktionerna. Du kan välja om din paket ska hämtat från ditt hem eller Budbee Box. Budbee-chauffören har returetiketten alltid med sig så du behöver inte skriva adress på paketet dinsjälv.
3. För paketen till Postens eller Matkahuoltos upphämtningsställe, Postens eller Budbees paketautomat eller ge den till Budbees förare. Det kostar ingenting att returnera produkten. Behåll ditt returkvitto tills vi meddelat att returen behandlats. Observera att produkten inte kan returneras till Elisas butik.
4. Vi meddelar dig då produkten returnerats till oss och den eventuella fakturan har krediterats eller din betalning har återbetalats.
Om annulleringen enbart gäller ett abonnemang (t.ex. telefon- eller bredbandsabonnemang) eller en tjänst (t.ex. Elisa Turvapaketti), är det enklast att göra detta via vår kundtjänst.
Om annulleringen gäller Elisa Viihde-applikationen, ber vi att du annullerar beställningen på adressen elisaviihde.fi/maksukanavat (FI). Annulleringen träder i kraft i slutet av den avgiftsfria testmånaden.
Logga in på elisaviihde.fi/maksukanavat med Elisa-användarnamn (OmaElisa-koder), Elisa Viihde-koder eller mobilcertifikat uppe till höger på sidan.
Produkten ska vara hel då den returneras.
Kontakta vår kundtjänst i detta fall. Observera att produkten inte kan returneras till Elisas butik.
Om du vill annullera ett Elisa Talokuitu -avtal eller Elisa Kaapeli-TV -abonnemang, kontakta vår kundtjänst.
Beställaren har inte längre annulleringsrätt efter att installationen utförts.