Beställningar, leveranser och annulleringar - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Beställningar, leveranser och annulleringar

I denna anvisning har vi sammanställt information om beställning, leverans och annullering av Elisas abonnemang och utrustning.

Beställning

I vår webbutik (FI) hittar du tal- och internetabonnemang för Elisa Viihde och Elisa Saunalahti samt ett stort utbud av utrustning. Du kan beställa utrustningen i samband med beställningen av abonnemanget eller köpa utrustningen separat.

Om du redan är kund hos Elisa ska du logga in med webbutikens beställning i OmaElisa, varvid den nya beställningen läggs till på samma faktura som dina existerande avtal. För att logga in behöver du ett Elisa-användarnamn.

Om du behöver hjälp med att hitta rätt produkt kan du kontakta vår avgiftsfria säljtjänst, vi hjälper dig gärna!

Välj det leveranssätt som passar dig bäst

Som en del av vår förstklassiga kundservice vill vi erbjuda just dig den bästa leveransmetoden för utrustningen och SIM-kortet. Vi på Elisa har ett ytterst stort utbud av leveransmetoder för olika behov. Hos oss får du din beställning med snabb hemleverans, till och med samma dag.

Hemleverans

  • Snabbt, tillgängligt och flexibelt
  • Som snabbast är leveransen framme redan samma dag: med Budbee-hemleverans inom huvudstadsregionen och också i Uleåborg, Åbo och Tammerfors (leveransen nästa dag)
  • Leverans inom 1–2 vardagsdygn: Hemleverans med Matkahuolto eller Posten, leverans med dagsposten eller upphämtning vid vald Posti Smartpost.

Upphämtning i butiken

  • Snabbt, förmånligt och med personlig betjäning
  • Upphämtning i Elisas butik: För en del av våra produkter kan du välja avgiftsfri upphämtning i butiken. Produkten kan hämtas i en Elisa-butik redan en till två timmar efter beställningen.

Upphämtning från paketautomat

  • Snabbt, enkelt och där du rör dig
  • Snabbleverans till Smartmile Heti-automat: Tillgänglig för en del av våra produkter. Som bäst kan produkten upphämtas redan efter ett par minuter, öppen 24/7.
  • Snabbleverans till Postens Smartpost: Gör din beställning mån–lör före klockan 9 och du kan hämta produkten vid vald Smartpost-automat i huvudstadsregionen före kl. 19.
  • Leverans inom 1–2 dygn: Upphämtning vid valt Matkahuolto-upphämtningsställe eller vid vald Posti Smartpost.

Upphämtning vid närmaste serviceställe

  • Personlig betjäning, flexibilitet och där du rör sig
  • Leverans inom 1–2 dygn: upphämtning vid valt Matkahuolto-serviceställe eller upphämtning vid din egen närpost.

Bekräftelse av beställning vid distansförsäljning

Vid distansförsäljning kräver en del av leveransmetoderna (upphämtning vid Posti Smartpost, Posti hemtransport och Smartmile Heti) elektronisk identifiering för att säkerställa din identitet. Produkten kan levereras först efter att du identifierat dig.

Du kan enkelt identifiera dig genom att bekräfta en beställning gjord i telefonen med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat via länken som skickats i ett tidigare SMS eller i OmaElisa.

Bekräfta beställningen i OmaElisa:

  • Logga in i OmaElisa. För att logga in behöver du ett Elisa-användarnamn.
  • Efter inloggningen öppnas ett pop up-fönster som ber dig bekräfta beställningen.
  • Bekräfta beställningen i enlighet med anvisningarna i OmaElisa.

Leverans

Uppföljning av beställningar i OmaElisa och kommunikation om beställningen

Du kan enkelt följa upp din egen beställning i OmaElisa under fliken Beställningar. Dessutom informerar vi alltid om framskridandet av din beställning i enlighet med ditt val även per SMS och e-post.

Efter beställningen håller vi dig uppdaterad om när leveransen anländer. Beroende på leveransmetoden informerar vi dig om när din beställning har tagits emot och bekräftats av oss. Dessutom informeras du om hur du enkelt kan följa med framskridandet av din beställning och när din beställning kan upphämtas.

Annullering

Annullering vid distansförsäljning för konsumenter

Vid distansförsäljning gäller 14 dygns annulleringsrätt från att beställningsbekräftelsen har levererats eller produkten har mottagits. Närmare anvisningar för annullering av utrustning och service finns här.

Produkter köpta i en Elisa-butik saknar i regel annulleringsrätt. Om du vill returnera en produkt som du köpt i en butik ska du kontakta butiken i fråga. Beställningar via distansförsäljning med upphämtning i butiken som leveransmetod har normal annulleringsrätt vid distansförsäljning. I detta fall returneras produkten antingen som Matkahuoltos eller Postens kundretur.

Jag har annullerat min beställning – hur återbetalas mina pengar eller krediteras min faktura?

Har du redan fått fakturan? Ingen fara, du behöver inte kontakta oss. Vi krediterar automatiskt fakturan i samband med att vi behandlar returen. Du får en bekräftelse på annulleringen och krediteringen av fakturan per SMS.

Betalade du produkten redan vid beställningen? Om du betalade för produkten i en nätbank ska du meddela oss via OmaElisa att du håller på att avbryta beställningen, eller fylla i formuläret (FI) för återbetalning. Vi återbetalar pengarna på ditt konto efter att produkten returnerats till vårt lager. Vi skickar en bekräftelse per SMS då återbetalningen har behandlats.

Annulleringsanvisningar för utrustning och service

Utrustning (med undantag för television/hushållsapparat/dator eller Elisa Viihde)

Om din beställda produkt inte ännu har skickats kan du annullera beställningen i OmaElisa.

Om annulleringen gäller enbart utrustning, behöver du inte meddela om detta separat, utan kan returnera annulleringsformuläret och produkten senast 28 dygn efter att du tagit emot produkten. Produkten ska vara hel då den returneras.

  1. Fyll i returneringsformuläret: 
    Ångerblankett för distansförsäljning till konsumenter
  2. Packa produkten omsorgsfullt med samtliga tillbehör i originalförpackningen. Lägg den i samma paket som returformuläret och skriv adressen på förpackningen.

Returadress via Posten:
Elisa/Saunalahti
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 600275

Adress för kundretur via Matkahuolto:
Elisa/Saunalahti
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 9518175

För till Postens eller Matkahuoltos upphämtningsställe eller Postens paketautomat. Det kostar ingenting att returnera produkten. Om du returnerar via Postis paketautomat får du den kod du behöver för att använda automaten på Postens webbsidanBehåll ditt returkvitto tills vi meddelat att returen behandlats.

Vi meddelar dig då produkten returnerats till oss och den eventuella fakturan har krediterats eller din betalning har återbetalats.

Abonnemang och och tjänster

Om annulleringen enbart gäller ett abonnemang (t.ex. telefon- eller bredbandsabonnemang) eller en tjänst (t.ex. Elisa Turvapaketti), är det enklast att göra detta via vår kundtjänst.

Elisa Viihde -appen

Om annulleringen gäller Elisa Viihde-applikationen, ber vi att du annullerar beställningen på adressen elisaviihde.fi/maksukanavat (FI). Annulleringen träder i kraft i slutet av den avgiftsfria testmånaden.

Logga in på elisaviihde.fi/maksukanavat med Elisa-användarnamn (OmaElisa-koder), Elisa Viihde-koder eller mobilcertifikat uppe till höger på sidan.

Television/hushållsapparat/dator eller Elisa Viihde-utrustning

Produkten ska vara hel då den returneras.

Kontakta vår kundtjänst i detta fall.

Elisa Talokuitu

Om du vill annullera ett Elisa Talokuitu-avtal kontakta vår kundtjänst 

  • 14 dygn efter att du mottagit beställningsbekräftelsen
  • eller om det preliminära priset i beställningsbekräftelsen förändras på grund av leveransstället, efter att du informerats om det slutliga priset.

Beställaren har inte längre annulleringsrätt efter att installationen utförts.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!