Elisa-användarnamn och lösenord till OmaElisa - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa-användarnamn och lösenord till OmaElisa

Med Elisa-användarnamnet kan du logga in till OmaElisa och till många andra Elisas tjänster. Du får Elisa-användarnamnet här.

Med Elisa-användarnamnet (e-postadress) loggar du in till OmaElisa och även

Se här vad allt du kan göra i OmaElisa!

Så här loggar du in till OmaElisa

Logging in med användarnamnet (Elisa-användarnamnet) och lösenordet

  1. Gå till adressen omaelisa.fi 
  2. Välj Logga in i OmaElisa
  3. Skriv ditt användarnamn (din e-postadress fungerar som ditt Elisa-användarnamn) och ditt lösenord (minst 8 tecken långt), och tryck på Logga in.

Logging in med mobiltelefonen (Mobilt Elisa ID)

Om du har ett Elisa Saunalahti -mobilabonnemang, som inte ännu har mobilcertifikat, kan du för inloggningen också använda din mobiltelefon, när du redan har skapat ett Elisa-användarnamn och har tagit telefonautentiseringen ibruk. Vi styr dig till ibruktagningen av telefonautentiseringen när du skapar ditt Elisa-användarnamn.

  1. Gå till addressen omaelisa.fi
  2. Välj knappen Mobilcertifikat eller Mobilt Elisa ID i inloggningsfönstret.
  3. Ange ditt telefonnummer och klicka på Logga in.
  4. Du får en autentiseringsbegäran från OmaElisa till din telefon. Godkänn begäran. Sedan blir du ombedd att ge pinkoden som du har ställt in. Mata in pinkoden med din telefon och sänd svar.

Glömt pinkoden för det Mobila Elisa ID:t? Du får ett engångslösenord till din telefon här.

Logging in med mobilcertifikat

Om du har tagit mobilcertifikatet (FI) i bruk (Elisa/ Telia/ DNA) kan du enkelt logga in till OmaElisa med din telefon.

  1. Gå till addressen omaelisa.fi
  2. Välj knappen Mobilcertifikat eller Mobilt Elisa ID i inloggningsfönstret.
  3. Ange ditt telefonnummer och klicka på Logga in.
  4. Om din telefon har en störningsspärr, skriv störningens spärrkod, så att autentiseringen kan fortsätta.
  5. Du får en autentiseringsbegäran från Elisa till din telefon. Godkänn begäran. Sedan blir du ombedd att ge pinkoden som du har ställt in. Mata in pinkoden med din telefon och sänd svar.
Mobiili OmaElisa betjänar i din telefon!
Ladda ner Mobiili OmaElisa appen här: Android | iOS
 

Hjälp i problemsituationer

Hur får jag ett Elisa-användarnamn / Jag har glömt mitt användarnamn?

Om du för första gången håller på att logga in till OmaElisa eller har glömt användarnamnet som du registrerade tidigare, gör så här:

  1. Klicka på på länken Skapa Elisa ID eller konto glömt som finns på OmaElisas inloggningssida.
  2. Autentisera dig med nätbankskoderna eller med mobilcertifikatet.
  3. Efter autentiseringen, ta Elisa-användarnamnet i bruk:
  • Ställ in din e-postadress (till denna adress får du senare ett bekräftelsemeddelande för godkännande) som ditt Elisa-användarnamn
  • Lösenordet måste vara minst 8 tecken långt. Ett för kort lösenord aktiverar inte spara-knappen.
  • Om du redan har ett användarnamn, kan du när du så vill ändra ditt användarnamn och lösenord här.

Efter sparandet får du ett e-postmeddelande. E-postmeddelandet innehåller en länk, genom att klicka på den ska Elisa-användarnamnet bekräftas. Efter bekräftelsen kan du använda OmaElisa.

Om du inte har nätbankskoder, kan Elisa-användarnamnet skapas för dig i en Elisa butik.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt lösenord?

Gör så här:

  1. inloggningssidan till OmaElisa hittar du länken Glömt lösenordet? > Personkunder.
  2. Ange din e-postadress (ditt Elisa-användarnamn).
  3. Du får anvisningarna för återställningen av lösenordet antingen som textmeddelande eller som e-postmeddelande:
  • Om du valde att få anvisningarna som textmeddelande, får du inom några minuter ett engångslösenord till din telefon. Om du inte fick ett engångslösenord, autentisera dig i nätbanken.
  • Om du valde att få anvisningarna som e-postmeddelande, får du ett e-postmeddelande som innehåller återställningslänken för lösenordet.

Därefter kan du ange ett nytt lösenord, och om du vill kan du ändra ditt Elisa-användarnamn. OBS! Lösenordet ska innehålla minst 8 tecken. Om lösenordet är för kort aktiveras inte spara-knappen.

OmaElisa meddelar om en obekräftad e-postadress. Vad ska jag göra? 

Elisa-användarnamnets e-postadress ska bekräftas bl.a. med anledning av dataskyddsorsaker. Om du i OmaElisa får ett meddelande om obekräftad e-postadress

  1. Beställ en bekräftelselänk till din e-post genom att gå till Inloggningsuppgifter på fliken Mitt Konto.
  2. Till din e-post får du ett e-postmeddelande. E-postmeddelandet innehåller en bekräftelselänk, och när du klickar på den kan du bekräfta Elisa-användarnamnets e-postadress.

Tips: Om bekräftelselänken inte kommer till din e-post, säkerställ av e-postadressen som fungerar som Elisa-användarnamn är en e-postadress som du använder. Om Elisa-användarnamnets e-postadress är fel, då kan du byta den till en ny under punkten "Konto (e-postaddress)". I praktiken kan du inte använda en sådan e-postadress som användarnamn, som du t.ex. inte kan logga in på.

Jag har problem när jag loggar in med mobilcertifikatet?

Jag får ingen autentiseringsbegäran till min telefon, fastän jag har Elisa Mobiilivarmenne ibruk. Vad ska jag göra?

Gör så här:

  1. Stäng av telefonen och starta om den.
  2. Försök autentisera dig på nytt.
  3. Om ditt mobilcertifikat fortfarande inte fungerar, kontakta vår kundtjänst.

Om telefonens skärm är låst, då kan det vara möjligt att autentiseringsbegäran inte kommer fram. Säkerställ när du autentiserar dig till tjänsten, att telefonens skärmsläckare inte är på.

Mobilcertifikatet fungerar inte med datorn, eller bekräftelsebegärans identifikation som visas i webbläsaren motsvarar inte den som kommer till telefonen?

Avvisa autentiseringsbegäran från både telefonen och datorn. Stäng och starta sedan om telefonen på nytt.

Eller:

Gör en ny begäran om fem minuter, då de tidigare begärandena har föråldrats i systemet.

Jag loggade in i OmaElisa, men mitt abonnemang visas inte i mina uppgifter?

Kunduppgifterna i OmaElisa baserar sig på personbeteckningen. I OmaElisa ser du bara sådana avtal där du själv är en avtalspart.

Om ditt Elisa Saunalahti -abonnemang och dina tjänster är i ditt företags namn, logga in till OmaElisa med ditt företags OmaSaunalahti-användarnamn: Saunalahtis Företagskunder.

Om du är Elisas företagskund, logga in till Företags OmaElisa på adressen oma.elisa.fi/yrityksille (FI/EN).

Användningstips

Exempel på saker som du kan sköta i OmaElisa

Hanteringen av olika abonnemang och tjänster i OmaElisa startar från den gråa menyn i vänstra kanten. På fliken Mitt Konto kan du bl.a. granska dina kontaktuppgifter och välja på vilket språk du vill använda tjänsten. Fliken Omat Edut (FI) innehåller nätbutikens erbjudanden för just dig.

I OmaElisa kan du (uppräkning enligt ämnesområde):

Fakturering

Mobiltelefonabonnemang

Mobilt bredband

  • Ändra mobila bredbandets hastighet

Apparater

  • För apparatens service, söka garantibeviset
  • Beställa apparatens slutfaktura

Elisa Viihde

Bredband

E-post

Elisa Turvapaketti

  • Ladda ner Turvapaketti och hantera Turvapakettis installationer

Ändring av e-postadress som fungerar som Elisa-användarnamn

E-postadressen som fungerar som Elisa-användarnamn kan du byta så här:

  1. Klicka på länken Skapa Elisa-ID eller konto glömt som finns på OmaElisas inloggningssida.
  2. Autentisera dig med nätbankskoderna eller med mobilcertifikatet.
  3. Efter autentiseringen kan du ändra e-postadressen och telefonnumret för ditt Elisa-användarnamn.

Du kan också byta Elisa-användarnamnet direkt i OmaElisa: Mitt konto > Inloggningsuppgifter: Konto (e-postadress).

Så här gör du inloggningen till OmaElisa säkrare

I OmaElisa är det möjligt att ta ibruk tvåfaktorsautentisering, som förbättrar inloggningens dataskydd. Vid inloggningen kräver autentiseringen i två steg förutom lösenordet även en engångsautentiseringskod som skickas till din telefon.

Ibruktagning av tvåfaktorsautentisering:

  1. Logga in till OmaElisa.
  2. Väj från menyn i vänstra kanten, Mitt konto och till följande fliken Inloggningsuppgifter.
  3. Gå till Tvåfaktorsautentisering och välj Aktivera.

Den första engångskoden kommer till din telefon i samband med ibruktagningen av autentiseringen. Efter ibruktagningen krävs en ny kod i samband med varje inloggning till OmaElisa, samt vid borttagningen av egenskapen.

Om du efter ibruktagningen av tvåfaktorautentiseringen, av någon anledning inte kan läsa textmeddelanden från det abonnemanget, som du vid autentiseringen använder, kontakta kundtjänsten.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!