Problemsituationer - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Problemsituationer

På den här sidan finns information om vad du kan göra om du får problem med ditt abonnemang eller våra tjänster, eller när de inte fungerar alls. De flesta problem kan lösas redan med hjälp av dessa instruktioner.

1) Starta om apparaterna

 

De flesta felsituationer löser sig genom att apparaterna (bl a modemer, digiboxar, mobiler osv) startas om. Prova att starta om din apparat. Om problemet kvarstår kan du gå igenom våra införligare instruktioner för avgränsning av problem nedan.

2) Kontrollera störningsinformationen och störningskartan

   

Om vi är medvetna om störningen, behöver du inte anmäla den till oss. Vi är redan i full igång med att fixa problemet och försöker göra det så fort som möjligt!

När störningen åtgärdats, starta om din apparat.

 

3) Avgränsa problemet

Välj det alternativ som passar dig bäst:

  • Avgränsa problemet själv
  • Spar din tid och ring till Elisas Omaguru-expert (vard. kl 8-21, lör 9-17). Klicka här!

Avgränsa problemet själv med hjälp av dessa instruktioner

 

Om det inte är frågan om ett problem som vi informerat om, kontrollera i OmaElisa att abonnemanget inte är stängt pga en obetald räkning. Om abonnemanget inte har några obetalda räkningar, välj det alternativ nedan som bäst motsvarar din situation och avgränsa problemet enligt följande instruktioner:

Elisa Viihde fungerar inte

1) Starta om modemet och digiboxen

Starta om modemet och digiboxen genom att först dra ut elsladden ur apparaten i ca 10 sekunder. Sätt i elsladden igen och slå på apparaterna.

2) Vänta i några minuter

3) Fungerar apparaterna?

Om de gör det, bra – problemet löst! Om de fortfarande inte fungerar, fortsätt med att avgränsa problemet.

4) Kontrollera sladdarna och det trådlösa nätets (WLAN/WiFi) funktion

Ofta upptäcker man att sladden har lossnat av misstag när man dammsugit och att man glömt att sätta fast den igen. Om du har problem med ditt abonnemang, se till alla sladdar sitter fast som de ska. Om du använder nätet genom ett trådlöst nät (WLAN/WiFi), kontrollera även att det trådlösa nätet fungerar.

Om du vill ha personlig hjälp, ring till OmaGuru (vard. kl 8-21, lör 9-17).

5) Återställ digiboxens fabriksinställningar

Om nätet fungerar, men Elisa Viihde inte gör det, kan det vara bra att återställa digiboxens fabriksinställningar. Instruktioner till hur du återställer fabriksinställningarna finns här (på finska).

6) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst

Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.

Mitt fasta bredband fungerar inte

1) Starta om modemet

Starta om modemet genom att först dra ut elsladden ur apparaten i ca 10 sekunder. Sätt i elsladden igen och slå på apparaten.

2) Vänta i några minuter

3) Fungerar apparaten?

Om det gör det, bra – problemet löst! Om det fortfarande inte fungerar, fortsätt med att avgränsa problemet.

4) Kontrollera sladdarna och det trådlösa nätets (WLAN/WiFi) funktion

Ofta upptäcker man att sladden har lossnat av misstag när man dammsugit och att man glömt att sätta fast den igen. Om du har problem med ditt abonnemang, se till alla sladdar sitter fast som de ska. Om du använder nätet genom ett trådlöst nät (WLAN/WiFi), kontrollera även att det trådlösa nätet fungerar.

Om du vill ha personlig hjälp, ring till OmaGuru (vard. kl 8-21, lör 9-17).

5) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst

Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.

Mitt mobilabonnemang fungerar inte

1) Starta om din telefon

Stäng av strömmen på telefonen i 5-10 sekunder och sätt sedan på den på nytt.

Det rekommenderas att smarttelefoner omstartas regelbundet eftersom detta förebygger många problem som man har med mobiltelefoner.

2) Kontrollera inställningarna

Vid problemsituationer upptäcker man ofta att de rätta inställningarna saknas. Hjälp till att kontrollera telefonens inställningar finns i våra instruktioner (på finska).

Om du vill ha personlig hjälp, ring till OmaGuru (vard. kl 8-21, lör 9-17).

3) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst

Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.

Mitt mobilbredband fungerar inte

1) Har du en mobilrouter eller en nätsticka?

Mobilrouter:

Omstarta datorn och mobilroutern genom att dra ut elsladden i ca 10 sekunder. Sätt i elsladden igen och sätt på apparaterna. Om du använder nätet genom mobilrouterns trådlösa nät (WLAN/WiFi), kontrollera även att det trådlösa nätet fungerar.

Nätsticka:

Ta loss nätstickan från datorn. Starta om datorn. Sätt in nätstickan i datorn först efter att datorn startat om helt.

2) Vänta i några minuter

3) Fungerar apparaterna?

Om de gör det, bra – problemet löst! Om de fortfarande inte fungerar, fortsätt med att avgränsa problemet.

Om du vill ha personlig hjälp, ring till OmaGuru (vard. kl 8-21, lör 9-17).

4) Kontrollera SIM-kortet

Kontrollera att SIM-kortet sitter som det ska i mobilroutern/nätstickan. Ta loss SIM-kortet för en stund och sätt in den igen. Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan apparat. Mer information hittar du här (på finska).

5) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst

Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.

Kabel-TV fungerar inte

1) Starta om digiboxen och din TV

Starta om digiboxen och din TV genom att först dra ut elsladden ur apparaten i ca 10 sekunder. Sätt i elsladden igen och slå på apparaterna.

2) Vänta i några minuter

3) Fungerar apparaterna?

Om de gör det, bra – problemet löst! Om de fortfarande inte fungerar, fortsätt med att avgränsa problemet.

Om du vill ha personlig hjälp, ring till OmaGuru (vard. kl 8-21, lör 9-17).

4) Kontrollera sladdarna

Ofta upptäcker man att sladden har lossnat av misstag när man dammsugit och att man glömt att sätta fast den igen. Om du har problem med ditt abonnemang, se till alla sladdar sitter fast som de ska.

5) Om problemet inte blev löst med hjälp av instruktionerna för avgränsning av problem ovan, kontakta vår kundtjänst

Om problemet inte blev löst med hjälp av dessa instruktioner, och det i ditt område inte informerats om mer omfattande störningar, var god och kontakta vår kundtjänst för att göra en felanmälan.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Fakturering – Ändring i abonnemang – Felanmälan

Behöver du hjälp? Elisas kundtjänst hjälper dig.
I OmaElisa sköter du dina tjänster behändigt på ett ställe.
LOGGA IN
Hittade du inte infot du letade efter? Sök!