Apua Elisa Viihde nettivuokraamon käyttämiseen - Elisa ja Saunalahti Asiakastuki

Apua Elisa Viihde nettivuokraamon käyttämiseen

Tältä sivulta löydät ohjeita Elisa Viihde nettivuokraamon käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin. Vuokraamoa voit käyttää Windows- ja Mac-tietokoneella osoitteessa elisaviihde.fi/vuokraamo. Suositeltu selain elokuvien katseluun on Google Chrome.

Pulmatilanteissa säästät vaivaa soittamalla Elisan Omaguru-asiantuntijalle. Klikkaa nopea apu tästä!

Vuokraamon käyttö

Rekisteröityminen, tunnukset ja PIN-koodi

  1. Rekisteröidy Elisa Viihteen nettivuokraamoon verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella täällä. Rekisteröityminen on maksutonta.
  2. Rekisteröitymisen jälkeen saat sähköpostin "Elisa Viihde -palvelun tunnukset", josta löydät tunnuksesi ja PIN-koodisi.
  3. Vuokraa elokuvia tietokoneella osoitteessa elisaviihde.fi/vuokraamo. Elokuvia voit vuokrata joko laskulle (vaatii PIN-koodin) tai maksukortilla (debit/credit), jolloin PIN-koodia ei tarvita. Vuokrattu elokuva on katseltavissa 48 tuntia vuokrauksesta.

Jos olet hukannut tunnuksesi, saat ne OmaElisasta, katso ohjeet täältä.

 

Nettivuokraamon käytön tekniset vaatimukset

  • Tietokone, jossa käyttöjärjestelmänä Windows (7 tai uudempi), Mac (OS X 10.11+) tai Linux, jonka prosessointiteho on riittävä videon purkuun ja käyttöjärjestelmä sekä näyttölaite tukee HDCP-suojausta. Testaa tietokoneesi soveltuvuus testivideolla.
  • Elisa Viihde -sovellus (Android tai Windows Phone) Huom. Vuokraamo ei toimi Applen iOS-laitteilla (iPad, iPhone).
  • Nettiyhteys, jonka latausnopeus on vähintään 2 Mbit/s. Kuvanlaatu mukautuu yhteyden katseluhetken nopeuden mukaan ja paras laatu saavutetaan yli 8 Mbit/s yhteydellä. Kuva on nopeilla yhteyksillä parhaimmillaan HD-laatuista. Ääni on 48 kHz (192 kbps). 
  • Ajantasainen selain, suositeltu selain on Google Chrome.

Taulukko tuetuista käyttöjärjestelmistä ja selaimista

  Opera (38+) Chrome 51+ Firefox 47+ Firefox 48 Internet Explorer 10 Internet Explorer 11 Edge 25+

Safari 9+

Mac
OS X

X X X* X       X*
Linux - X - -        
Win 10 X X X* X   X X  
Win 8.1 X X X* X   X    
Win 7 X X X* X X* X    

*) Silverlight

Leffatoiston testaus testivideolla ennen vuokraamista

Kun painat elokuva "Vuokraa"-painiketta, avautuvassa näkymässä on testivideo. Testivideolla voit testata tietokoneen, selaimen ja verkkoyhteyden toimivuuden palvelun kanssa.

Vuokraamon elokuvan etukoodin/vapaalipun aktivointi

Jos olet saanut elokuvan vuokraukseen etukoodin, kirjaudu Elisa Viihde -tunnuksillasi nettivuokraamoon oikeasta yläkulmasta ja aktivoi etukoodi samasta paikasta kohdasta "Käytä etukoodi".

Kun etukoodi on aktivoitu, on maksuton elokuva vuokrattavissa digiboksillasi, osoitteessa elisaviihde.fi/vuokraamo tai Elisa Viihde -sovelluksessa 30 päivää aktivoinnista. Näet aktiiviset etukoodit "Käytä etukoodi" -kohdasta elisaviihde.fi-sivulla tai siinä vaiheessa kun olet vuokraamassa elokuvaa.

Etukoodin elokuvan katseluun voi käyttää myös suoraan Elisa Viihde -sovelluksessa (Android ja WP):

  1. Etsi kiinnostava elokuva vuokraamosta ja valitse Vuokraa.
  2. Valitse Syötä uusi etuseteli ja kirjoita ruutuun alla oleva etukoodi.
  3. Vaihda maksutavaksi Etuseteli, syötä PIN-koodisi ja klikkaa Vuokraa

Vuokrattu elokuva on katsottavissa laitteella jolla vuokraus on tehty (esim. Android-laite, Windows-tietokone tai digiboksi). Yhdellä laitteella vuokratun elokuvan katselua ei tällä hetkellä voi jatkaa toisella laitteella.

Elokuvan kielen vaihtaminen

Elokuvan toiston aikana avaa kielivalinnat oikeassa alalaidassa olevasta puhekuplasta. Avautuvasta valikosta löydät kieliasetukset, jos elokuvassa on tarjolla useita eri kieliä.

Suomeksi puhuttujen lastenohjelmien kuvauksessa on maininta "PUHUMME SUOMEA!".

Vuokrattu elokuva on katsottavissa vain laitteella jolla vuokraus on tehty. Jos haluat katsoa elokuvan digiboksilta tai puhelimen/tabletin Elisa Viihde -sovelluksesta, älä vuokraa elokuvaa nettivuokraamosta tietokoneelta.

Elokuvan vuokrausta (maksu laskulle) varten tarvitset Elisa Viihteen PIN-koodin. Unohtuneen PIN-koodin voit tarkistaa OmaElisasta.

Vuokrattu elokuva ei näy tai pätkii tietokoneella – mitä tehdä?

  1. Saatko elokuvaa katsellessa virheilmoituksen? Katso ohjeet alempaa Virheilmoitukset elokuvaa katsellessa -kohdasta. Jos elokuva näkyy, mutta kuvassa, äänessä tai tekstityksessä on ongelmia, tee kohdat 2-6.
     
  2. Käynnistä tietokoneesi uudelleen. Yllättävän moni videon toisto-ongelma ratkeaa tällä yksinkertaisella keinolla.
     
  3. Käynnistä modeemisi uudelleen. Sammuta modeemista tai mobiilireitittimestäsi virta, odota 10 sekuntia ja käynnistä se uudestaan. Saatuasi internetyhteyden takaisin toimintaan, kokeile uudestaan.
     
  4. Kokeile toista selainta. Elokuvien toisto on tuettu Internet Explorer-, Edge-, Google Chrome-, Safari- ja Mozilla Firefox -selainten tuoreilla versioilla, katso tarkempi taulukko täältä. Varmista myös, että käytät tuoreinta selainversiota.
     
  5. Sulje ylimääräiset ohjelmat tietokoneelta. Videon purku ja toisto etenkin korkeammilla tarkkuuksilla vaatii paljon tehoa. Esimerkiksi ajastettu virustorjunnan skannaus tai muut raskaat sovellukset voivat aiheuttaa toiston pätkimistä. Prosessoritehosta johtuvia ongelmia esiintyy erityisesti vanhemmilla tietokoneilla.
     
  6. Paranna langattoman verkon (WLAN/WiFi) tai mobiililaajakaistan kuuluvuutta. Siirrä tietokone lähemmäs modeemia. Kaapit ja muut edessä olevat esteet voivat huonontaa kuuluvuutta. Langattoman verkon toimivuusongelmiin löydät tarkemmat ohjeet täältä. Jos mobiililaajakaistassa kuuluvuus on heikko, kokeile vaihtaa paikkaa, jossa katsot videota. Kuuluvuus voi vaihdella rajusti varsinkin liikkuvassa junassa tai autossa. Tarkempia ohjeita mobiililaajakaistan ongelmatilanteisiin löydät täältä.

Virheilmoitukset elokuvaa katsellessa

Nyt pääsi käymään niin, että tapahtui palvelin- tai verkkovirhe tai meillä meni videot ristiin.​

Virheilmoitus tulee, kun verkkoyhteydessä on ongelmia eikä yhteyttä palvelimiin saada. Tarkista tässä tapauksessa nettiyhteytesi toimivuus ja käy ylempänä olevat kohdat 2-6 läpi

Selaimen salausjärjestelmä ei pysynyt menossa mukana ja on vielä asentumassa. Tässä voi mennä 5-10 minuuttia joten yritäppä hetken päästä uudelleen paremmalla onnella.

Tämä virheilmoitus saattaa tulla, jos Chrome-, Opera- tai Firefox-selain on juuri päivittynyt tai asennettu uudelleen. Tällöin salauksen purkuun tarvittavaa komponenttia ei ole vielä asennettu ja asennus alkaa kun käynnistää videon joka kyseistä ominaisuutta tarvitsee.

Asennus tapahtuu taustalla automaattisesti ja kestää n. 5-10 minuuttia.

Videota ei voida toistaa koska katseluoikeutta ei pystytty luomaan. Yritäppä hetken päästä uudelleen paremmalla onnella.

Tämä virhe tapahtuu jos salauksenpurkuavainta ei saada haettua ja se voi johtua esim. verkkovirheestä tai ongelmasta avainpalvelimilla. Tarkista nettiyhteytesi toimivuus, tee kohdat 2-6 ja kokeile videon toistoa myöhemmin uudelleen.

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) -virhe estää suojatun sisällön toistamisen laitteellasi. Tarkista tukeeko näyttösi HDCP-protokollaa tai onko HDMI-kaapeli viallinen.

HDCP on HDMI-ulostulossa käytettävä salausjärjestelmä ja se vaaditaan videoiden toistoon. Jos saat kyseisen virheilmoituksen, testaa poistaa käytöstä ulkoiset näytöt ja kokeile videon toistoa uudelleen.​ Kokeile myös mahdollisuuksien mukaan toista HDMI-kaapelia.

Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!

0600 900 500

Ark. 8-21. La 9-18 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Omaguru vinkkaa:
Tarvitsetko apua selaimen päivityksen kanssa? Omaguru auttaa!
Oliko tästä ohjeesta sinulle apua?

Todella paljon

Ei yhtään

Miten voimme parantaa tätä ohjetta?

Huomioithan, että emme käsittele tätä kautta tulevia liittymämuutos- tai yhteydenottopyyntöjä.
Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme >

Kiitos vastauksestasi!

Oletko jo tutustunut Palstaan? Tervetuloa keskustelufoorumillemme kysymään neuvoja, antamaan palautetta ja tapaamaan elisalaisia asiantuntijoita.

Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!