Apua Elisa Viihde -nettivuokraamon käyttämiseen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Apua Elisa Viihde -nettivuokraamon käyttämiseen

Tältä sivulta löydät ohjeita Elisa Viihde nettivuokraamon käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin. Vuokraamon löydät osoitteesta elisaviihde.fi/vuokraamo. Suositeltu selain elokuvien katseluun on Google Chrome.

Pulmatilanteissa säästät vaivaa soittamalla Elisan Omaguru-asiantuntijalle. Klikkaa nopea apu tästä!

Vuokraamon käyttö

Elokuvien vuokraus maksukortilla (debit/credit)

Pääset nauttimaan Elisa Viihteen Vuokraamon kattavasta elokuvatarjonnasta helposti ilman kuukausimaksua maksamalla vuokrauksen maksukortilla (debit/credit). Elokuva on katsottavissa 48 tuntia, jonka aikana voit katsoa sen useita kertoja tai pätkissä. Elokuvaa voit katsoa myös katsoa eri laitteilla.

1.    Elisa Viihteen vuokraamoon pääset kätevästi osoitteella www.elisa.fi/vuokraamo.

2.    Etsi elokuva jonka haluat katsoa, joko kategorioita tai haku-toiminnetta käyttäen. Kun olet löytänyt haluamasi elokuvan, valitse Vuokraa.

3.    Valitse ”Ei vielä tunnuksia?” kohdasta Rekisteröidy, täytä lomakkeen tiedot ja hyväksy tiedot Rekisteröidy -painikkeella. Saat sähköpostiisi sähköpostiosoitteen vahvistamisesta viestin. Käy vahvistamassa osoite kahden vuorokauden sisällä, jotta voit myös jatkossa vuokrata elokuvia.

4.    Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Valitse jatka Elisa Viihteen käyttöä, syötä maksukorttisi tiedot ja nauti elokuvasta.

Jos olet hukannut tunnuksesi, saat ne OmaElisasta. Katso ohjeet täältä.

Elokuvien vuokraus laskulla

Voit vuokrata Elisa Viihteen elokuvia helposti korttimaksun lisäksi myös laskulle. Elokuva on katsottavissa 48 tuntia, jonka aikana voit katsoa sen useita kertoja tai pätkissä. Elokuvaa voit katsoa myös katsoa eri laitteilla.

1.    Etsi elokuva jonka haluat katsoa, joko kategorioita tai haku-toiminnetta käyttäen. Kun olet löytänyt haluamasi elokuvan, valitse Vuokraa.

2.     Valitse ”Ei vielä tunnuksia?” kohdasta Rekisteröidy, täytä lomakkeen tiedot ja hyväksy tiedot Rekisteröidy-painikkeella. Saat sähköpostiisi sähköpostiosoitteen vahvistamisesta viestin. Käy vahvistamassa osoite kahden vuorokauden sisällä, jotta voit myös jatkossa vuokrata elokuvia.

3.    Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Valitse jatka Elisa Viihteen käyttöä ja pääset valitsemaan maksutavan: 

4.    Valitse kohta Maksa laskulla. Siirryt automaattisesti tunnistautumaan joko mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

5.    Viimeistele tunnistautuminen syöttämällä osoitetietosi ja paina Vahvista. Tämän jälkeen saat PIN-koodin, jonka avulla elokuvien vuokraus onnistuu näppärästi laskulle.

6.    Valitse jatka Elisa Viihteen käyttöä, syötä PIN-koodi ja nauti elokuvasta.

Elokuvan vuokrausta (jos maksu laskulle) varten tarvitset Elisa Viihteen PIN-koodin. Unohtuneen PIN-koodin voit tarkistaa OmaElisasta.

Nettivuokraamon käytön tekniset vaatimukset

Voit testata tietokoneen, selaimen ja verkkoyhteyden yhteensopivuuden testivideolla. Huomioi ennen elokuvan vuokrausta myös nämä tekniset vaatimukset:

  • Tietokoneen käyttöjärjestelmä on Windows (7 tai uudempi), Mac (OS X 10.11+) tai Linux
  • Tietokoneen prosessointiteho on riittävä videon purkuun ja käyttöjärjestelmä sekä näyttölaite tukee HDCP-suojausta
  • Nettiyhteyden latausnopeus on vähintään 2 Mbit/s. Kuvanlaatu mukautuu yhteyden katseluhetken nopeuden mukaan ja paras laatu saavutetaan yli 8 Mbit/s yhteydellä. Kuva on nopeilla yhteyksillä parhaimmillaan HD-laatuista. Ääni on 48 kHz (192 kbps)
  • Käyttämäsi internetselain on ajantasainen. Suositeltu selain on Google Chrome
  • Vuokratun elokuvan katselu onnistuu ainoastaan Suomessa
  • Nettivuokraamosta vuokratun elokuvan katselu onnistuu myös Elisa Viihde -sovelluksella (Android, iOS, WP)

Taulukko tuetuista käyttöjärjestelmistä ja selaimista

  Opera (uusin) Chrome (uusin) Firefox (uusin) Internet Explorer 10 Internet Explorer 11 Edge (uusin)

Safari (uusin)

Mac
OS X

X X X       X*
Linux - X -        
Win 10 X X X   X X  
Win 8.1 X X X   X    
Win 7 X X X X* X    

*) Silverlight

Leffatoiston testaus testivideolla ennen vuokraamista

Kun painat elokuvan Vuokraa-painiketta, avautuvassa näkymässä on testivideo. Testivideolla voit testata tietokoneen, selaimen ja verkkoyhteyden toimivuuden palvelun kanssa.

Vuokraamon elokuvan etukoodin/vapaalipun aktivointi

Jos olet saanut elokuvan vuokraukseen etukoodin, kirjaudu Elisa Viihde -tunnuksillasi nettivuokraamoon oikeasta yläkulmasta ja aktivoi etukoodi samasta paikasta kohdasta Käytä etukoodi.

Kun etukoodi on aktivoitu, on maksuton elokuva vuokrattavissa digiboksillasi, osoitteessa elisaviihde.fi/vuokraamo tai Elisa Viihde -sovelluksessa 30 päivää aktivoinnista. Näet aktiiviset etukoodit "Käytä etukoodi" -kohdasta elisaviihde.fi-sivulla tai siinä vaiheessa kun olet vuokraamassa elokuvaa.

Etukoodin elokuvan katseluun voi käyttää myös suoraan Elisa Viihde -sovelluksessa (Android ja WP):

  1. Etsi kiinnostava elokuva vuokraamosta ja valitse Vuokraa.
  2. Valitse Syötä uusi etuseteli ja kirjoita ruutuun alla oleva etukoodi.
  3. Vaihda maksutavaksi Etuseteli, syötä PIN-koodisi ja klikkaa Vuokraa

Elokuvan kielen vaihtaminen

Elokuvan toiston aikana voit avata kielivalinnat oikeassa alalaidassa olevasta puhekuplasta. Avautuvasta valikosta löydät kieliasetukset, jos elokuvassa on tarjolla useita eri kieliä.

Suomeksi puhuttujen lastenohjelmien kuvauksessa on maininta PUHUMME SUOMEA!.

Vuokrattu elokuva ei näy tai pätkii tietokoneella, mitä tehdä?

  1. Saatko elokuvaa katsellessa virheilmoituksen? Katso ohjeet alempaa Virheilmoitukset elokuvaa katsellessa -kohdasta. Jos elokuva näkyy, mutta kuvassa, äänessä tai tekstityksessä on ongelmia, tee kohdat 2-6.
     
  2. Käynnistä tietokoneesi uudelleen. Yllättävän moni videon toisto-ongelma ratkeaa tällä yksinkertaisella keinolla.
     
  3. Käynnistä modeemisi uudelleen. Sammuta modeemista tai mobiilireitittimestäsi virta, odota 10 sekuntia ja käynnistä se uudestaan. Saatuasi internetyhteyden takaisin toimintaan, kokeile uudestaan.
     
  4. Kokeile toista selainta. Elokuvien toisto on tuettu Internet Explorer-, Edge-, Google Chrome-, Safari- ja Mozilla Firefox -selainten tuoreilla versioilla, katso tarkempi taulukko täältä. Varmista myös, että käytät tuoreinta selainversiota.
     
  5. Sulje ylimääräiset ohjelmat tietokoneelta. Videon purku ja toisto etenkin korkeammilla tarkkuuksilla vaatii paljon tehoa. Esimerkiksi ajastettu virustorjunnan skannaus tai muut raskaat sovellukset voivat aiheuttaa toiston pätkimistä. Prosessoritehosta johtuvia ongelmia esiintyy erityisesti vanhemmilla tietokoneilla.
     
  6. Paranna langattoman verkon (WLAN/WiFi) tai mobiililaajakaistan kuuluvuutta. Siirrä tietokone lähemmäs modeemia. Kaapit ja muut edessä olevat esteet voivat huonontaa kuuluvuutta. Langattoman verkon toimivuusongelmiin löydät tarkemmat ohjeet täältä. Jos mobiililaajakaistassa kuuluvuus on heikko, kokeile vaihtaa paikkaa, jossa katsot videota. Kuuluvuus voi vaihdella rajusti varsinkin liikkuvassa junassa tai autossa.
    Tarkempia ohjeita mobiililaajakaistan ongelmatilanteisiin löydät täältä.

Virheilmoitukset elokuvaa katsellessa

Palvelin- tai verkkovirhe. Yritä hetken kuluttua uudestaan.

Virheilmoitus tulee, kun verkkoyhteydessä on ongelmia eikä yhteyttä palvelimiin saada. Tarkista tässä tapauksessa nettiyhteytesi toimivuus ja käy ylempänä olevat kohdat 2-6 läpi.

Ohjelmaa ei voida toistaa. Yritä hetken kuluttua uudelleen.

Tämä virhe tapahtuu jos salauksenpurkuavainta ei saada haettua ja se voi johtua esim. verkkovirheestä tai ongelmasta avainpalvelimilla. Tarkista nettiyhteytesi toimivuus, käy ylempänä olevat kohdat 2-6 läpi ja kokeile videon toistoa myöhemmin uudelleen.

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection)-virhe estää ohjelman katsomisen laitteellasi. Tarkista, tukeeko näyttösi HDCP-protokollaa tai onko HDMI-kaapeli viallinen.

HDCP on HDMI-ulostulossa käytettävä salausjärjestelmä ja se vaaditaan videoiden toistoon. Jos saat kyseisen virheilmoituksen, testaa poistaa käytöstä ulkoiset näytöt ja kokeile videon toistoa uudelleen.​ Kokeile myös mahdollisuuksien mukaan toista HDMI-kaapelia.

elisaviihde.fi: Toisto pysäytetty – ohjelmaa katsotaan toisella laitteella
Sovellus: Toisto pysäytetty – ohjelmaa voi katsoa enintään ”X” laitteella samanaikaisesti

Vuokraelokuvan katsominen yhtäaikaisesti useammalta kuin yhdeltä laitteelta on estetty. Katselu onnistuu sillä laitteella, jolla käynnistit sen viimeiseksi.

Virhe videon katselussa - videoita voi katsella ainoastaan Suomessa.

Elokuvien katselu on estetty ulkomailta, myös VPN:n kautta.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Omaguru vinkkaa:
Tarvitsetko apua selaimen päivityksen kanssa? Omaguru auttaa!
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!