Ostoskori on tyhjä
Asiakkaitamme yritetään huijata monin tavoin. Kalasteluviesteillä ja -soitoilla sekä huijaussivustoilla pyritään saamaan haltuun pankkitietoja, käyttäjätunnuksia tai muuta henkilökohtaista tietoa. Älä anna tietojasi, jos pyyntö vaikuttaa epäilyttävältä.
Tietojenkalastelua tapahtuu puhelimitse, tekstiviestillä, pikaviestisovelluksissa, sosiaalisessa mediassa, sähköpostilla ja netissä.
Puhelimitse tapahtuvissa huijauksissa voidaan esimerkiksi esiintyä toisena henkilönä tai yrityksen edustajana, pyrkiä selvittämään henkilökohtaisia tietoja tai saada pääsy tietokoneelle. Huijauspuheluita on ollut liikkeellä myös Elisan nimissä.
Huijauspuhelu saattaa näyttää tulevan tavallisesta suomalaisesta numerosta. Soittojen tavoitteena on esimerkiksi päästä käsiksi vastaajan henkilökohtaisiin tietoihin tai tietokoneeseen. Suurin osa huijareiden käyttämistä puhelinnumeroista on väärennetty, ilman että puhelinnumeron aidolla omistajalla on asiasta mitään tietoa.
Estämme numeron näyttämisen, silloin kun voimme tulkita, että puhelu saapuu ulkomailta ja numero, jota pyritään näyttämään vastaanottajalle, sijaitsee Suomessa. Tällöin vastaanottajalle näkyy saapuvan puhelu tuntemattomasta numerosta.
Elisa ei soita asiakkailleen englanninkielisiä teknisen tuen puheluita, ellei siitä ole ennalta erikseen sovittu
Tekstiviestillä tai pikaviestisovelluksissa tapahtuvissa huijauksissa pyritään ohjaamaan sinut nettisivulle esimerkiksi maksamaan tekaistuja laskuja tai luovuttamaan salasanoja tai muita tietoja.
Huijausviestit voivat saapua puhelimeesi myös samaan viestiketjuun kuin aidot saapumisilmoitukset. Ole siis tarkkana myös silloin, kun viesti näyttää tulevan viralliselta taholta.
Sähköpostitse tapahtuvissa huijauksissa yritetään useimmiten saada sinut avaamaan liitetiedosto tai avaamaan epäilyttävä linkki. Palveluntarjoaja tai mikään muu luotettava taho ei koskaan kysy henkilökohtaisia tietoja (kuten sähköpostin tunnusta tai salasanaa) sähköpostitse.
Tilausansat ja huijausverkkokaupat netissä, eli tarjous tai kilpailu, joka on liian hyvä ollakseen totta
Tilausansalla tarkoitetaan internetissä tapahtuvaa harhaanjohtavaa myyntiä ja markkinointia. Huijaus toteutetaan usein tarjoamalla huippuhyvää tarjousta, etua tai palkintoa, jonka tilaamalla sitoudut samalla kalliiseen kestotilaukseen.
Usein näytölle pomppaa ruutu, jossa on uskomaton tarjous tai mahdollisuus lunastaa palkintoja. Osa ansoista houkuttelee suoraan tilaamaan jotain, osassa taas houkutellaan osallistumaan tekaistuun asiakastutkimukseen tai arvontaan.
Tilaaja houkutellaan antamaan tietonsa, eikä hän saa todenmukaista kuvaa siitä, mitä hän on ostamassa tai mihin maksuihin hän on sitoutumassa.
Kysely tai arvonta tehdään yleensä tunnetun yrityksen nimissä, mutta kyseisellä yrityksellä ei ole kyselyn kanssa mitään tekemistä. Kyselyn tarkoituksena on saada asiakas uskomaan, että kyseessä on luotettava sivusto. Kyselyn jälkeen asiakas ohjataan itse tilausansaan.
Huijausverkkokaupalla tarkoitetaan netissä olevaa aidon näköistä verkkokauppaa, joka ei kuitenkaan koskaan toimita sitä tuotetta minkä olet sieltä tilannut. Huijausverkkokaupat houkuttelevat tilaamaan ja antamaan maksutiedot lupaamalla erittäin hyviä tarjoushintoja.
Älä klikkaa tällaisia linkkejä tai anna tietojasi epäilyttäville sivuille!
Lue lisää Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta. Seuraa myös Elisan asiakastiedotteita.