Asiakkaitamme yritetään huijata monin tavoin. Kalasteluviesteillä ja -soitoilla pyritään saamaan haltuun pankkitietoja, käyttäjätunnuksia tai muuta henkilökohtaista tietoa. Älä anna tietojasi, jos pyyntö vaikuttaa epäilyttävältä.
Asiakkaitamme yritetään huijata monin tavoin. Kalasteluviesteillä ja -soitoilla pyritään saamaan haltuun pankkitietoja, käyttäjätunnuksia tai muuta henkilökohtaista tietoa. Älä anna tietojasi, jos pyyntö vaikuttaa epäilyttävältä.
Tietojenkalastelua tapahtuu puhelimitse, tekstiviestillä, pikaviestisovelluksissa, sosiaalisessa mediassa, sähköpostilla ja netissä.
Puhelimitse tapahtuvissa huijauksissa voidaan esimerkiksi esiintyä toisena henkilönä tai yrityksen edustajana, pyrkiä selvittämään henkilökohtaisia tietoja tai saada pääsy tietokoneelle. Huijauspuheluita on ollut liikkeellä myös Elisan nimissä.
Huijauspuhelu saattaa näyttää tulevan tavallisesta suomalaisesta numerosta. Soittojen tavoitteena on esimerkiksi päästä käsiksi vastaajan henkilökohtaisiin tietoihin tai tietokoneeseen. Suurin osa huijareiden käyttämistä puhelinnumeroista on väärennetty, ilman että puhelinnumeron aidolla omistajalla on asiasta mitään tietoa.
Estämme numeron näyttämisen, silloin kun voimme tulkita, että puhelu saapuu ulkomailta ja numero, jota pyritään näyttämään vastaanottajalle, sijaitsee Suomessa. Tällöin vastaanottajalle näkyy saapuvan puhelu tuntemattomasta numerosta.
Elisa ei soita asiakkailleen englanninkielisiä teknisen tuen puheluita, ellei siitä ole ennalta erikseen sovittu
Tekstiviestillä tai pikaviestisovelluksissa tapahtuvissa huijauksissa pyritään ohjaamaan sinut nettisivulle esimerkiksi maksamaan tekaistuja laskuja tai luovuttamaan salasanoja tai muita tietoja.
Huijausviestit voivat saapua puhelimeesi myös samaan viestiketjuun kuin aidot saapumisilmoitukset. Ole siis tarkkana myös silloin, kun viesti näyttää tulevan viralliselta taholta.
Sähköpostitse tapahtuvissa huijauksissa yritetään useimmiten saada sinut avaamaan liitetiedosto tai avaamaan epäilyttävä linkki. Palveluntarjoaja tai mikään muu luotettava taho ei koskaan kysy henkilökohtaisia tietoja (kuten sähköpostin tunnusta tai salasanaa) sähköpostitse.
Lue lisää Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta. Seuraa myös Elisan asiakastiedotteita.