Valtuutus ja valtakirjat - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Valtuutus ja valtakirjat

Toisinaan on tarvetta valtuuttaa toinen henkilö hoitamaan asiointia. Täältä löydät kattavasti ohjeita eri tilanteisiin.

 

Liittymän numeronsiirron hyväksyminen valtakirjalla

Jos haluat siirtää Elisalle numeron joka ei ole nimissäsi, voit tehdä tilauksen omilla tiedoillasi. Numeronsiirron ja omistajanvaihdon toteutumiseen tarvitaan aina myös liittymän nykyisen omistajan hyväksyntä. Jotta siirto voidaan tehdä, lähetämme sinulle tekstiviestillä ja sähköpostilla linkin sivulle, jonka kautta voit lähettää sähköisen hyväksyntäpyynnön liittymän nykyiselle omistajalle.

Jos käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai Mobiilivarmennetta, ja et voi tehdä sähköistä hyväksyntää, voit tulostaa alta paperisen valtakirjan. Numeronsiirron toteutumista varten tarvitset valtakirjaan aina sekä numeron nykyisen omistajan että numeron vastaanottajan (sinun) allekirjoitukset.

Valtakirja numeronsiirtoon

Asioinnin valtuutus: sopimus- ja laskuasiat sekä muutokset liittymiin

Sopijalla on oikeus valtuuttaa toinen henkilö hoitamaan liittymän sopimus- tai laskuasioita puolestaan. Valtuutetulla on tällöin oikeus hoitaa alla kerrotuin rajoituksin asioita sopijan puolesta. Sopija ei voi valtuuttaa toista henkilöä näitä laajempiin oikeuksiin. Valtuutettavan henkilön tulee olla täysi-ikäinen, koska alaikäinen henkilö ei ole oikeustoimikelpoinen.

Sopija voi valtuuttaa toisen henkilön:

Mitä valtuutettu voi tehdä?

  • kysellä ja saada tietoja laskuihin liittyen ja muuttaa laskun toimitustapaa
  • muuttaa puheliittymän estoja palvelunumeroiden ja -viestien sekä ulkomaan käytön osalta
  • tilata data- ja puheluerittelyn liittymän sopijan osoitteeseen
  • muuttaa markkinointilupia tai yhteystietoja
  • tehdä muutoksia palveluihin
  • saada PUK-koodin

Mitä valtuutettu ei voi tehdä?

  • tilata uusia liittymiä tai tehdä liittymätyypin vaihtoa
  • perua numeronsiirtoa
  • tilata laitteita luottokauppasopimuksella tai noutaa sopijan tekemää uutta tilausta Elisan myymälästä
  • irtisanoa puhe-, mobiililaajakaista- tai laajakaistaliittymää (ellei tietyn liittymän irtisanomiseen ole erillistä valtakirjaa)
  • saada sopijan hallinnointioikeuksia OmaElisaan

Mobiilivarmenne alaikäiselle käyttäjälle

Mobiilivarmenne on palvelu, jolla todistat henkilöllisyytesi verkossa. Alle 18-vuotias (vähintään 15-vuotias) tarvitsee Mobiilivarmenteen rekisteröintiin huoltajan suostumuksen. Huoltajan suostumus annetaan valtakirjalla. Valtakirja on esitettävä Elisan myymälässä rekisteröinnin yhteydessä. Valtakirja on myös esitettävä rekisteröinnin yhteydessä mikäli liittymän omistaja on eri kuin liittymän käyttäjä.

Elisa Mobiilivarmenne alaikäiselle käyttäjälle

Liittymän omistussuhteen siirto toiselle henkilölle

Elisan liittymien sopijan vaihto onnistuu maksutta OmaElisassa tämän ohjeen avulla.

On kuitenkin tilanteita, joissa sopijan vaihtoa ei voi tehdä OmaElisan kautta. Tälllaisia ovat mm.

  • yritysasiakkaiden sopijan vaihdot (tarvitaan yrityksen allekirjoitusoikeudellisen allekirjoitus)
  • nykyinen sopija on edesmennyt
  • nykyisellä tai uudella sopijalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai Mobiilivarmennetta
  • siirrettävä tuote on jokin muu kuin puheliittymä, mobiililaajakaista tai kiinteä laajakaista

Jos et voi aloittaa/vahvistaa sopijan vaihtoa OmaElisasta, voit tilata sopijan vaihdon valtakirjalla.

Valtakirja sopijan vaihtoon

Edunvalvonta

Edunvalvojan määrää Digi- ja väestötietovirasto tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö tai yleinen edunvalvoja.

Tietoa edunvalvonnasta löydät Digi- ja väestötietoviraston nettisivuilta.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Valtuutettu voi hoitaa sopimus- tai laskuasioita asiakaspalvelussa ja Elisan myymälässä
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!