Valtuutus ja valtakirjat - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Valtuutus ja valtakirjat

Toisinaan on tarvetta valtuuttaa toinen henkilö hoitamaan asiointia puolestasi. Täältä löydät kattavasti ohjeita eri tilanteisiin. Puhelinliittymän valtuutus onnistuu myös OmaElisassa.

Puhe- ja mobiililaajakaistasopimuksen liittymäkohtainen asiointivaltuutus

Puhe- ja mobiililaajakaistaliittymän omistaja voi antaa toiselle henkilölle valtuutuksen yksittäisen liittymän hallinnointiin. Valtuutus koskee vain sitä liittymää, jolle valtuutus annetaan. Liittymällä voi olla kerrallaan vain yksi valtuutettu.

Miten liittymäkohtainen valtuutus annetaan?

Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hallinnoimaan omistamaasi liittymää, toimi seuraavasti:

  1. Kirjaudu sisään OmaElisaan ja valitse se liittymä, jolle haluat antaa valtuutuksen.
  2. Siirry kohtaan Sopimustiedot ja valtuutus > Tee valtuutus.
  3. Täytä pyydetyt tiedot ja paina lopuksi Lähetä.
  4. Valtuutetulle lähtee sähköpostia. Pyydä valtuutettua hyväksymään valtuutus sähköpostin linkin kautta.
  5. Valtuutus tulee voimaan kun valtuutettu on hyväksynyt valtuutuksen.

Valtuutuksen voi antaa myös Elisan asiakaspalvelussa. Valtuutetun henkilön tulee aina kuitenkin hyväksyä valtuutus itse.

Milloin liittymäkohtainen valtuutus tulee voimaan?

Lähetämme sähköpostin valtuutetulle, kun valtuutus on annettu OmaElisassa. Sähköpostissa on linkki valtuutuksen hyväksyntään. Valtuutus on voimassa, kun valtuutettu henkilö on hyväksynyt sen.

Näin hyväksyt sinulle annetun valtuutuksen:
  1. Klikkaa sähköpostissa olevaa vahvistuslinkkiä.
  2. Kirjaudu vahvistuslinkin kautta OmaElisaan. Kirjautuminen onnistuu Elisa Tunnuksella, pankkitunnuksella tai Mobiilivarmenteella.
  3. Valtuutuksen vahvistamisen jälkeen voit hallinnoida liittymää omassa OmaElisassasi.

Mitä voin valtuutettuna tehdä OmaElisassa?

Miten liittymäkohtainen valtuutus toimii?

Valtuutettu henkilö näkee hallitsemansa liittymän omassa OmaElisassaan, ja hän voi hallinnoida sitä ja tehdä siihen muutoksia pääosin samalla tavalla kuin liittymän omistajakin.

Valtuutettu voi OmaElisassa mm.

  • katsoa PUK-koodin
  • tilata ja aktivoida liittymälle uuden SIM-kortin
  • vaihtaa liittymäsopimuksen omistajaa
  • tilata lisäpalveluita tai irtisanoa liittymän 

Valtuutuksella voi hoitaa liittymän asioita myös Elisan asiakaspalvelussa.

Liittymäkohtainen valtuutus ei sisällä:

  • pääsyä liittymän data- ja puheluerittelyyn
  • pääsyä liittymän laskutietoihin
  • mahdollisuutta päivittää liittymän hinnoittelua (eli tehdä liittymätyypin vaihtoa)
  • mahdollisuutta lisätä S-Etukorttia tai aktivoida S-ryhmän Bonuksen kertymistä

Liittymän omistaja saa sähköpostiinsa tiedon kaikista valtuutetun liittymälle tekemistä muutoksista.

Liittymäkohtaisen valtuutuksen peruminen ja muutokset valtuutukseen

Miten perun antamani valtuutuksen?

  • Liittymän omistaja voi milloin tahansa perua antamansa valtuutuksen. Peruutus tehdään OmaElisassa valitsemalla ensin liittymä, siirtymällä kohtaan Sopimustiedot ja valtuutus ja valitsemalla Poista valtuutus.

Miten teen muutoksia voimassa olevaan valtuutukseen?

  • Muutokset valtuutukseen (esim. valtuutetun henkilön vaihto tai valtuutuksen voimassaoloajan muutos) tehdään poistamalla ensin nykyinen valtuutus ja tekemällä tämän jälkeen uusi halutuilla tiedoilla. Muutokset aloitetaan OmaElisassa valitsemalla liittymä ja siirtymällä kohtaan Sopimustiedot ja valtuutus.

Liittymäkohtaisen valtuutuksen ongelmatilanteet ja usein kysytyt kysymykset

Valtuutuksen antaminen ei onnistu – mistä voi olla kyse?

  • Onko kaikki OmaElisassa pyydetyt tiedot (valtuutuksen taso, valtuutuksen kesto, valtuutetun nimi ja henkilötunnus) annettu?
  • Onko valtuutettu henkilö täysi-ikäinen? Valtuutettavan henkilön tulee olla täysi-ikäinen, koska alaikäinen henkilö ei ole oikeustoimikelpoinen.

Valtuutettu ei ole saanut sähköpostiinsa pyyntöä valtuutuksen vahvistamisesta, mitä teen?

  • Tarkista liittymän omistajan OmaElisasta, onko valtuutetun sähköpostiosoite kirjoitettu valtuutuksen antamisen yhteydessä oikein.
  • Jos osoitteessa on virhe, poista valtuutus ja tee se oikeilla tiedoilla uudestaan.
  • Jos osoite on oikein, kokeile lähettää valtuutuspyyntö uudestaan klikkaamalla Lähetä vahvistusviesti uudelleen. Valtuutuksen saajan kannattaa mm. tarkistaa sähköpostinsa roskapostikansio. HUOM: jos valtuutuspyyntö lähetetään uudelleen, vain uusin vahvistuslinkki toimii valtuutuksen hyväksymisessä.

Valtuutuksen vahvistaminen ei onnistu, mitä teen?

  • Onko valtuutetun henkilötunnus syötetty valtuutusta annettaessa oikein? Jos henkilötunnukset eivät täsmää, valtuutuksen vahvistaminen päätyy virheeseen. Tarvittaessa virheellinen valtuutus tulee ensin perua ja tämän jälkeen tehdä uusi oikeilla tiedoilla.
  • Onko valtuutuksen vahvistaminen varmasti aloitettu sähköpostiin tulleesta vahvistuslinkistä, eikä esim. kirjautumalla OmaElisaan muuta kautta? Vahvistaminen toimii vain tämän tietyn linkin kautta.

Haluan hoitaa yksittäisen liittymän asioiden lisäksi myös esim. laskuasioita, mitä teen?

Yleinen asiointivaltuutus: sopimus- ja laskuasiat sekä muutokset liittymiin

Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita puolestasi laajemminkin kuin liittymäkohtaisella valtuutuksella, voit antaa haluamallesi henkilölle yleisen asiointivaltuutuksen. Yleisen asiointivaltuutuksen myötä valtuutetulla on oikeus hoitaa pääsääntöisesti kaikkia sopimus- ja laskutusasioita sopijan tavoin, alla kerrotuin rajoituksin. 

Miten yleinen asiointivaltuutus annetaan?

Yleisen asiointivaltuutuksen toiselle henkilölle voi antaa:

Huom. Valtuutuksen yhteydessä tulee kertoa molempien (valtuuttajan ja valtuutetun) henkilötunnukset. Valtuutettavan henkilön tulee olla täysi-ikäinen, koska alaikäinen henkilö ei ole oikeustoimikelpoinen.

Mitä valtuutettu voi yleisellä asiointivaltuutuksella tehdä?

Yleisellä asiointivaltuutuksella valtuutettu voi:

  • kysellä ja saada tietoja laskuihin liittyen ja muuttaa laskun toimitustapaa
  • muuttaa puheliittymän estoja palvelunumeroiden ja -viestien sekä ulkomaan käytön osalta
  • tilata data- ja puheluerittelyn liittymän sopijan osoitteeseen
  • muuttaa markkinointilupia tai yhteystietoja
  • tehdä muutoksia palveluihin
  • saada PUK-koodin

Sopija eli omistaja ei voi valtuuttaa toista henkilöä näitä laajempiin oikeuksiin. 

Yleisellä asiointivaltuutuksella valtuutettu ei voi:

  • tilata uusia liittymiä tai tehdä liittymätyypin vaihtoa
  • tilata maksullisia palveluita
  • perua numeronsiirtoa
  • tilata laitteita luottokauppasopimuksella tai noutaa sopijan tekemää uutta tilausta Elisan myymälästä
  • irtisanoa puhe-, mobiililaajakaista- tai laajakaistaliittymää (ellei tietyn liittymän irtisanomiseen ole erillistä valtakirjaa)
  • saada sopijan hallinnointioikeuksia OmaElisaan

Muut valtuutukset ja valtakirjat

Liittymän numeronsiirron hyväksyminen valtakirjalla

Jos haluat siirtää Elisalle numeron joka ei ole nimissäsi, voit tehdä tilauksen omilla tiedoillasi. Numeronsiirron ja omistajanvaihdon toteutumiseen tarvitaan aina myös liittymän nykyisen omistajan hyväksyntä. Jotta siirto voidaan tehdä, lähetämme sinulle tekstiviestillä ja sähköpostilla linkin sivulle, jonka kautta voit lähettää sähköisen hyväksyntäpyynnön liittymän nykyiselle omistajalle.

Jos käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai Mobiilivarmennetta, ja et voi tehdä sähköistä hyväksyntää, voit tulostaa alta paperisen valtakirjan. Numeronsiirron toteutumista varten tarvitset valtakirjaan aina sekä numeron nykyisen omistajan että numeron vastaanottajan (sinun) allekirjoitukset.

Valtakirja numeronsiirtoon

Mobiilivarmenne liittymän käyttäjälle

Mobiilivarmenne on palvelu, jolla todistat henkilöllisyytesi verkossa.

Alle 18-vuotias (vähintään 13-vuotias) tarvitsee Mobiilivarmenteen rekisteröintiin huoltajan suostumuksen. Huoltajan suostumus annetaan valtakirjalla. Valtakirja on esitettävä Elisan myymälässä rekisteröinnin yhteydessä.

Valtakirja on myös esitettävä rekisteröinnin yhteydessä mikäli liittymän omistaja on eri kuin liittymän käyttäjä.

Valtakirja: Elisa Mobiilivarmenne liittymän käyttäjälle

Liittymän omistussuhteen siirto toiselle henkilölle

Elisan liittymien sopijan vaihto onnistuu maksutta OmaElisassa tämän ohjeen avulla.

On kuitenkin tilanteita, joissa sopijan vaihtoa ei voi tehdä OmaElisan kautta. Tälllaisia ovat mm.

  • yritysasiakkaiden sopijan vaihdot (tarvitaan yrityksen allekirjoitusoikeudellisen allekirjoitus)
  • nykyinen sopija on edesmennyt
  • nykyisellä tai uudella sopijalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai Mobiilivarmennetta
  • siirrettävä tuote on jokin muu kuin puheliittymä, mobiililaajakaista tai kiinteä laajakaista

Jos et voi aloittaa/vahvistaa sopijan vaihtoa OmaElisasta, voit tilata sopijan vaihdon valtakirjalla. Löydät valtakirjan yllä olevan linkin takaa, kohdasta "Liittymän omistussuhteen siirto toiselle henkilölle".

Edunvalvonta

Edunvalvojan määrää Digi- ja väestötietovirasto tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö tai yleinen edunvalvoja.

Tietoa edunvalvonnasta löydät Digi- ja väestötietoviraston nettisivuilta.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Valtuutettu voi hoitaa sopimus- tai laskuasioita asiakaspalvelussa ja Elisan myymälässä
OmaElisassa hoidat palveluitasi näppärästi yhdestä paikasta.
Kirjaudu
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!