Datavartija on oletuksena käytössä kaikissa Elisan liittymissä EU:n verkkovierailuasetuksen mukaisesti.
Datavartija asettaa 62 euron (50 € + alv) saldorajan ulkomailla tapahtuvaan datasiirtoon kaikissa maailman maissa, joissa Elisan mobiililiittymien datayhteydet toimivat. Saldoraja on suunniteltu ehkäisemään datasiirron aiheuttamia yllättäviä kustannuksia ulkomailla ja tällöin netin käytön (datasiirron) kulut eivät pääse yllättämään.
Datavartijan saldoraja päivittyy automaattisesti aina kalenterikuukauden vaihtuessa, eli liittymällä on tällöin taas käytettävänä 62 euron edestä ulkomaan datasiirtoa.
Kun aloitat liittymälläsi netin käytön (datasiirron) ulkomailla ensimmäistä kertaa, saat tekstiviestin jossa kerrotaan Datavartijan olevan käytössä. Kun 80% saldorajasta on käytetty, saat muistutusviestin. Seuraava tekstiviesti saapuu kun 62 euron saldoraja on täynnä ja tällöin netin käyttö (datasiirto) estyy. Tekstiviestissä on ohjeet lisäsaldon tilaamiselle.
Datavartijan saldorajaa voit halutessasi nostaa OmaElisassa tai OmaElisa-sovelluksessa:
- Kirjaudu OmaElisaan ja valitse liittymä, jonka Datavartijaa haluat muokata.
- Valitse Käytön estot.
- Klikkaa Datavartijan kohdalla Nosta saldorajaa.
Voit myös milloin tahansa tilata Datavartijaan lisäsaldoa tekstiviestillä: Lähetä LATAA EUDATAV numeroon 18556
Muuta huomioitavaa:
- Mikäli olet estänyt tiedonsiirron ulkomailla, ei Datavartijalla ole vaikutusta eston toimivuuteen.
- Datavartija ei estä esimerkiksi hotellin WiFi-verkon käyttöä.
- Jos olet poistanut Datavartijan käytöstä, se ei kytkeydy automaattisesti takaisin käyttöön liittymätyypin vaihdossa.
- Jos haluat Datavartijan käyttöön uudelle liittymätyypille, kytke se päälle OmaElisassa tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme.